S istorijskog aspekta, japanska automobilska industrija je jedinstvena. Čak, možemo da izvedemo neke paralele koje su zajedničke za sve marke s dalekog istoka.
Proizvođači automobila iz „Zemlje izlazećeg sunca“ su mahom proistekli iz velikih industrijskih korporacija kao ogranci, i to tokom prve polovine 20. veka. Prvobitno, bili su usaglašeni sa zahtevima domaćeg tržišta, posebno kada je reč o komercijalnim i putničkim vozilima. Međutim, tek od šezdesetih godina prošlog veka, japanska automobilska industrija doživljava ogroman uspeh na globalnom planu, našavši se među tri zemlje sa najrazvijenijom automobilskom industrijom na svetu.
Naftna kriza iz 1973. je u velikoj meri išla u prilog plasmanu japanskih vozila na globalno tržište. Milioni kupaca u Severnoj Americi su svoje moćne, ali i veoma „žedne“ automobile, menjali za „Made in Japan“ ekonomične primerke s četvorocilindarskim motorima. U međuvremenu, japanski automobili su se pokazali ekstremno pouzdanim, čak i u odnosu na američka vozila, tako da je dobijena prilika maksimalno iskorišćena. Od tada do danas, „Japanci“ su postali sinonim za priuštivost, niske tekuće troškove i naravno pouzdanost.
Toyota
Toyota Motor Corporation je uz Volkswagen grupaciju, Renault-Nissan-Mitsubishi alijansu i Stellantis najveći proizvođač automobila na svetu, koji na tržište godišnje plasira preko 10 miliona vozila. Kompaniju je 1937. godine osnovao Kičiro Tojoda, a ona je, tokom spomenute naftne krize sedamdesetih godina, doživela neverovatan rast. S cenama nafte koje su otišle „u nebesa“, američko tržište je bilo u očajničkoj potrazi za jeftinijim, ekonomičnim automobilima. Veliki sedani pogonjeni glomaznim V8 motorima su preko noći postali nepoželjni.
Ovo je za Toyotu bila prelomna tačka. Stekla je reputaciju proizvođača jeftinih i pouzdanih vozila. Kao odgovor na carinske troškove, japanska kompanija je izgradila prvu fabriku na tlu Severne Amerike početkom osamdesetih godina, da bi nakon toga lansirala luksuznu marku – Lexus.
Toyota je jedan od lidera što se tiče inovacija u domenu hibridnih i elektro tehnologija, a Prius je najprodavaniji hibridni automobil na svetu. Ukupna prodaja bestselera, Corolle, dostigla je 40 miliona 2013. godine. Kompanija takođe proizvodi vozila sa Hino, Ranz, Scion (koji je u međuvremenu ugašen) i Lexus oznakama, a ima udeo u Daihatsuu, Isuzuu, Fuji Heavy Industriesu a sarađuje s nemačkim BMW-om.
Nissan
Nissan Motor Company je drugi po veličini japanski proizvođač automobila, osnovan 1933. godine kao divizija Datsuna. Kompanija je postala poznata po Nissan i Datsun markama. Godine 1986., izgradila je fabriku u Sanderlendu, u Engleskoj, koja je svojevremeno bila najveća fabrika automobila u Evropi. Međutim, krajem devedesetih, Nissan se suočio s ozbiljnom finansijskom krizom, kada je bio prisiljen da spas pronađe u spajanju sa francuskim gigantom Renaultom.
Vođen dirigentskom palicom kontroverznog automobilskog maga, Karlosa Gona, Nissan je doživeo uskrsnuće tokom 2.000-ih. Leaf, model na električni pogon je vodeći po prodaji u svom segmentu, a 2011. je proglašen za „Svetski automobil godine“. Japanska kompanija prodaje sada gotovo šest miliona vozila godišnje, a pod sobom ima luksuznu diviziju Infiniti, Datsun i performantnu diviziju NISMO. Pored velikoserijskih modela, Nissan proizvodi i legendarnog sportistu – GT-R.
Honda
Honda Motor Company je jedan od lidera, kako u okviru automobilske industrije, tako i među proizvođačima motocikala. Takođe, Honda proizvodi motore s unutrašnjim sagorevanjem i za druge primene. Prvi automobil sa čuvenim „H“ bedžom je bio S500, lansiran 1963. godine, nošen na krilima uspeha u motociklističkom sektoru, koji je trajao u to vreme dve decenije. Bestseler, Civic, lansiran je 1972. , a Honda je bila japanski pionir kada je reč o luksuznim divizijama, predstavivši Acuru 1986. na američkom tržištu. Pored Toyote, i ova kompanija ulaže mnogo u razvoj ekološki podobnih tehnologija, tako da je većina njenih modela dostupna i sa hibridnim pogonom.
Suzuki
Kompanija koju danas znamo kao Suzuki Motor Corporation je osnovana pre 109 godina kao proizvođač mašina za tkanje, da bi se kasnije fokusirala na motocikle. Prvi automobil sa Suzukijevim bedžom je lansiran 1955., kao odgovor na posleratnu potrebu stanovništva za jeftinim i pouzdanim prevozom.
Suzuki je poznat po malim, laganim i pouzdanim vozilima, ali i po pogonu na sva četiri točka. Ovi atributi su kompaniji donelli značajan tržišni udeo, lansiravši je u deset najvećih proizvođača automobila na svetu. Takođe, Suzuki je japanski lider u segmentu Kei automobila.
Mazda
Osnovana je 1920. godine u Hirošimi, kao Toyo Cork Kogyo. Prvobitna specijalizacija ove firme je bila vezana za motorne rikše i naoružanje za japansku armiju. Prvi automobil je plasiran 1960. godine pod oznakom R360, doživevši veliki uspeh na domaćem tržištu. U isto vreme, Mazda je započela razvoj Wankel rotacionih motora, u nameri da se po tom principu diferencira od ostalih japanskih proizvođača.
Međutim, sedamdesetih godina, kada je naftna kriza bila na vrhuncu, Mazda je bila na ivici bankrota, tako da je morala da se fokusira na štedljive motore. Od 1970. do 2010., kompanija je bila u partnerstvu s Fordom, a u okviru tog perioda, razvijeni su brojni zajednički modeli. Danas je Mazda stekla imidž proizvođača atraktivnih automobila, prijatnih za vožnju.
Subaru
Osnovan kao filijala Fuji Heavy Industriesa, Subaru je prvi automobil proizveo 1954. Čuveni logo predstavlja stilizovanu sliku sazvežđa Plejade (Zvezdano jato). Kasnije, kompanija je razvila dva zaštitna znaka – simetrični pogon na sve točkove i bokser motore, koji se nalaze na gotovo svim vozilima kompanije.
Subaru Impreza WRX je jedan od najboljih reli automobila u istoriji, sa brojnim osvojenim titulama. Japanski proizvođač je 2007. predstavio i svoj prvi dizel bokser motor. Danas je kompanija partner sa Toyota Motor Corporation, svojim najvećim akcionarom, sa kojim deli fabriku u SAD.
Mitsubishi
Ova kompanija, čiji logo simbolizuje tri dijamanta, jedan je od najstarijih japanskih industrijskih giganata, započevši proizvodnju automobila davne 1917. godine s Modelom A, baziranom na Fiatu. Mitsubishi Motors Corporation je poznat po terenskim modelima poput Pajera i Outlandera, ali i po sportskoj ikoni, Lancer Evolutionu. Kompanija je imala mnogo uspeha u auto-moto sportu, sa višestrukim titulama na Dakar reliju i WRC-u.
Tokom svoje istorije, Mitsubishi Motors je sarađivao sa različitim proizvođačima kao što su Chrysler, Volvo, PSA Peugeot/Citroen, Volkswagen i Renault, da bi sada bio deo Renault-Nissan alijanse. Takođe, kompanija je poznata po tome što je bila inspiracija za nekoliko novijih proizvođača, kao što je recimo korejski Hyundai.
Lexus
Lansiran 1989. godine kao odgovor na rastuće tržišne zahteve u domenu luksuznih vozila, prvenstveno u SAD, Lexus je u međuvremenu postao prava institucija. Reč je o najuspešnijoj japanskoj premijum marki, koja prodaje preko 600.000 vozila godišnje.
Svi modeli, osim američke verzije RX SUV-a, proizvode se u Japanu. Sredinom 2.000-ih, Toyota je reorganizovala diviziju, distancirajući se od „mejnstrim“ game, da bi pozicionirala Lexus na četvrto mesto, odmah iza nemačke premijum trojke.
Acura
Honda je, kao što smo spomenuli, bila pionir kada je reč o „japanskom automobilskom luksuzu“. Acura, kao premijum divizija, lansirana je 1986. godine, a većina modela je bazirana na Hondinim primercima ali sa bogatijom opremom, više opcija i poboljšanim komforom.
Za razliku od Lexusa koji je globalno orijentisan, Acura je koncentrisana uglavnom na severnoameričko tržište. Većina modela se proizvodi u SAD.
Infiniti
Nissan takođe nije gubio vreme u nastojanju da i sam lansira premijum diviziju u SAD.
Infiniti je ugledao svetlost dana 1989. godine, a 2012. je svoje sedište izmestio u Hong Kong, kada je predsednik Renault-Nissana, Karlos Gon, izrazio svoje ambicije da napravi ofanzivu na kinesko tržište.
Infinitijevi automobili se uglavnom proizvode u Japanu.
Manji japanski proizvođači
Daihatsu
Daihatsu Motor Co. je najstariji japanski proizvođač automobila, čuven po kompaktnim gradskim modelima, kao i terenskim i komercijalnim vozilima. Međutim, ova kompanija je ušla na američko tržište na samo pet godina, od 1987. do 1992, a sa evropskog se povukla 2013. Danas Daihatsu poseduje Toyota.
Isuzu
Još jedan japanski proizvođač koji može da se pohvali stogodišnjim postojanjem je Isuzu. Danas, ova kompanija je specijalizovana za proizvodnju komercijalnih vozila i dizel motora. Ipak, na mnogim tržištima su prisutni Isuzu kamioneti i SUV modeli.
Hino
Poput Isuzua, ova marka koja je u vlasništvu Toyote, proizvodila je automobile sredinom prošlog veka. Ipak, danas je fokusirana na komercijalna vozila i japanski je lider u tom segmentu.
Mitsuoka
Ovo je najmlađi japanski proizvođač automobila, specijalizovan za ekstravagantno dizajnirane modele, mahom inspirisane starim britanskim četvorotočkašima. S tehničkog aspekta, modeli ove marke su uglavnom bazirani na Nissanovoj mehanici.
Datsun
Ova marka ima bogato nasleđe. Ujedno, ima dugu zajedničku istoriju sa Nissanom, jer su prvobitno, izvozni kontingenti za SAD nosili „Datsun“ bedž. Marka je ukinuta 1986. godine, nakon što je kompanija preimenovala kampanju, ali je ponovo lansirana 2013., uglavnom za tržišta Rusije i Kine, kao proizvođač niskobudžetnih automobila.
Pavle Barta