Ipak, Rolls-Royce će i dalje dobijati svoj deo kolača.
Još od pre dve godine kruže informacije da će BMW V12 motor otići u istoriju, odnosno da neće više biti korišćen u budućim modelima.
Sve oštrija regulativa vezana za emisiju izduvnih gasova i sama priroda N74 koji se sklapa u malim serijama, dva su finalna eksera zabijena u kovčeg ove ekstravagantne mašine. Kada je restilizovana serija 7 debitovala u aprilu ove godine, dostupni agregati su bili redni šestocilindraš i V8. Naravno, ovo smo znali još u januaru, budući da je BMW najavio „The Final V12“ u okviru specijalne serije od samo 12 BMW-a M760i, koji će ispod haube posedovati 12 poslednjih dvanestocilindarskih motora sa znakom bavarske marke.
Međutim, sada je došlo vreme da kažemo „auf wiedersehen“ jer su proizvedeni poslednji V12 primerci. Suvišno je reći da su istog momenta prodati.
Bogata istorija
V12 motori tradicionalno predstavljaju teritoriju koja je pod „okupacijom“ italijanskih proizvođača egzotičnih automobila, kao što su Ferrari i Lamborghini. Mada je BMW ovu konfiguraciju koristio samo za neke posebne modele, njegov V12 je jedan od najboljih ikada konstruisanih.
Firma iz Minhena sklapa moderne V12 agregate još od kraja osamdesetih, kada je lansiran M70, 5,0-litarska atmosferska jedinica sa 60 stepeni između cilindarskih redova, proizvodeći 300 ks i 450 Nm pri 4.100 o/min. Ovaj motor je dalje razvijan, tako da smo od 1993. do 2002. imali M73, zatim N73 od 2003. do 2016., i konačno N74 od 2008., koji je isključivo korišćen za potrebe jednog BMW-a – serije 7.
U najnovijoj i najpotentnijoj formi u M760i, 6,6-litarski twin-turbo behemot isporučuje 610 ks i 800 Nm, uparen s pogonom na sve točkove i osmostepenim automatskim menjačem, što od velike limuzine čini pravu drumsku raketu.
Pored toga, BMW-ov V12 je pogonio ikone kao što su 850 CSi, različite iteracije serije 7, Rolls-Royce Phantonm i kultni McLaren F1.
Međutim to nije sve, jer je BMW koketirao s ovim motorom i što se tiče različitih koncepata, tako da se on našao u „mrtvorođenčetu“ M8 prototipu ranih devedesetih, a 2000-ih se pojavio u BMW-u X5, takođe prototipu pod nazivom „Le Mans“ koji je isporučivao preko 700 ks. Svoje mesto je pronašao u još jednom prototipu – Z3.
Šta dolazi nakon V12 ere?
Najpre moramo istaći da Rolls-Royce i dalje koristi V12 motore izvorno iz BMW-a, tako da, mada je ovaj agregat s oznakom plavo-belog propelera eutanaziran, on i dalje nije mrtav. S tim u vezi, Rolls-Royce je potvrdio da će od 2030. koristiti isključivo čisto električne pogonske sklopove u svojim modelima, tako da aktuelni V12 teško da će dalje evoluirati.
Međutim, šta je sledeće kada je BMW u pitanju? Nova serija 7 koristi isključivo motore sa šest i osam cilindara, tako da su Bavarci između „plug-in“ hibrida i čisto električnog i7 pronašli alternative raskošnom V12. Dok trenutno 760i xDrive s twin-turbo V8 isporučuje „samo“ 544 ks, BMW će verovatno ovaj agregat upariti s „plug-in“ hibridnim sistemom u budućnosti, što je i nagovešteno XM konceptom, u kojem raspolaže sa 750 ks, tako da bi buduća perjanica serije 7 s ovim pogonskim sklopom mogla da bude dostojna zamena za V12, bar po pitanju performansi.
Dok marke poput Mercedes-Maybacha i dalje koriste V12 motor, ta era je za BMW privedena kraju. Elektrifikacija je neminovna, „dinosaurusi“ u svetu automobila ubrzano nestaju, ali ćemo se svakako rado sećati BMW V12 mašine.
Auto Moto Show