Naslovna BEZBEDNOST Lista: čudni saobraćajni zakoni širom sveta

Lista: čudni saobraćajni zakoni širom sveta

Da li znate koliko krompira možete da prevozite (legalno)?

Naravno da ne znate, jer zakonsko ograničenje tog tipa ne postoji kod nas. Međutim, ovo je bio problem koji je  mučio vozače u Novom južnom Velsu u Australiji, jer bi prekršioci morali da plaćaju skupe kazne. Zakoni u saobraćaju su naravno pod uticajem voznog parka date nacije, ljudi koji voze te automobile i okolina u kojoj funkcionišu.

Dok gotovo svaka zemlja zabranjuje prekomerne brzine i vožnju pod uticajem alkohola, u nekima postoje zaista čudna pravila koja se odnose obično na neke lokalne probleme. Samim tim, zakonodavci širom sveta završavaju s ograničavanjem količine krompira koja sme da se prevozi, zabranom upotrebe slušalica ili blatarica.

Hajde da vidimo koji su to „mitovi i legende“ vezani za saobraćajna pravila zapravo stvarni:

Australija: zaključajte vaš automobil

U nekim australijskim država poput Novog južnog Velsa, zakon vozačima nalaže da moraju zaključavati svoja vozila odmah nakon što izađu iz njih i udalje se više od tri metra. Od njih se takođe zahteva da osiguraju prozore, što znači ili da ih zatvore ili da ih ostave otvorene ne više od tri četvrt inča (oko 2 centimetra). Naravno, ovaj zakon se ne odnosi na automobile koji nemaju brave ili prozore.

Australija: registrujte svoj krompir

Tržišni zakon koji je stupio na snagu u Australiji 1946., zabranjuje vozačima koji nisu članovi Potato Marketing korporacije ili neke od njenih agentura, da prevoze više od 50 kilograma krompira. Ono što je takođe interesantno je da policijski službenici ne moraju da nose kantar; naime dozvoljeno im je da “vizuelnom inspekcijom” zaključe koliko krompira ima na gomili. Oni koji su četrdesetih godina kršili ovaj zakon, suočavali su se s oštrim kaznama, ali nema dokaza da se ovako nešto desilo u novije vreme.

Bahrein: pravac zatvor

U Bahreinu, snage reda i mira mogu direktno da uruče zatvorske kazne za gotovo svaki saobraćajni prekršaj. Oni koji pređu semafor na crveno, rizikuju da završe iza rešetaka do šest meseci, uz kaznu od oko 500 dinara, što je nešto više od 1.000 evra. Oštećivanje svojine zbog prelaska preko crvenog svetla na semaforu je kažnjivo zatvorom u trajanju do jedne godine i novčanom kaznom koja dostiže 3000 dinara, odnosno preko 7.000 evra.

Kina: kockaj se i vozi

Kineske vlasti su ograničile prodaju novih automobila po tipu goriva, da bi se izborile s ozbiljnim zagađenjem vazduha i gužvama u saobraćaju. Pekinška transportna komisija je 2019. dozvolila 60.000 vozila s alternativnim pogonom (uglavnom električnih) i 40.000 konvencionalnih, da stupe na gradske puteve. Vozači učestvuju u sistemu lutrije da bi ostvarili pravo na kupovinu automobila, a šanse za dobitak su 1:500.

 

Kipar: jedite pre polaska

Na Kipru je vozačima zabranjeno da piju dok voze, pa makar se radilo o flašici vode. Konzumiranje hrane za volanom je takođe zabranjeno, jer vozači moraju držati obe ruke na volanu sve vreme.

Francuska: ponesite sopstveni alkotester

Od vozača u Francuskoj se od 2013. zahteva da nose nekorišćeni alkotester u svojim automobilima. Mada se oni koji su odlučili da ne kupe ovu spravicu suočavaju s kaznom od 11 evra, ova sankcija nije ušla u finalnu verziju zakona, tako da zapravo nema kazne. Ipak, od saobraćajaca se zahteva da spomenu vozačima da su zakonski obavezni da imaju alkotester.

Francuska: nemate dozvolu? Nema problema

U zemlji “galskih petlova” je legalno voziti vez dozvole. “Kvaka” je u tome što morate imati više od 14 godina i imati odobrenje da upravljate nečim što je zapravo mobed na četiri točka. Naime, vozila za koje nije potrebna dozvola su ograničena na 8 ks i 45 km/h. Proizvođači u obzir moraju da uzmu restrikcije i što se tiče mase. Ove male, bučne i “bolno” spore mašine su preskupe i uobičajene na francuskim putevima.

Nemačka: održavajte rezervoar punim

Nezakonito je ostati bez goriva na “autobanu” u Nemačkoj. Vlasti smatraju da je ovo problem koji se može sprečiti, ističući da je zaustavljanje pored puta koji često nema ograničenje brzine, eksremno opasno. Kazna za “presušivanje” na nemačkim auto-putevima iznosi 70 evra.

Japan: budite oprezni kada je vlažno

Vozači u Japanu treba da razmisle dva puta pre nego što prolete kroz baru. Zakon nalaže da moraju da imaju instalirane blatarice, da smanje brzinu i/ili preduzmu druge mere pre nego što prođu kroz vodu ili blatu, da ne bi kojim slučajem isprskali pešake.

Japan: ne vozite se s pijancem

U Japanu se problem alkoholisanosti u saobraćaju shvata veoma ozbiljno. Vožnja pod uticajem “dobre kapljice” je naravno nedozvoljena, ali se i suvozači suočavaju s kaznom zatvora do 3 godine i udarcem po džepu do 500.000 jena (preko 4.000 evra) ako uđu automobil koji vozi osoba pod uticajem alkohola.

Mongolija: vozite šta god želite

Mongoli voze s desne strane puta, ali oko 48 registrovanih automobila u ovoj zemlji su s volanom s desne strane. U prestonici, Ulan Batoru, taj procenat se penje na 55 osto. Naravno, ovaj neuobičajen miks zna da dovede do haosa, tako da zvaničnici razmatraju ograničenje uvoza.

Španija: bez slušalica

Vožnja sa slušalicama je opasna gde god da vozite, ali je u Španiji u isto vreme stavljena van zakona, bez obzira da li slušate muziku ili razgovarate s nekim preko telefona. Zakon kaže da je vožnja sa slušalicama prihvatljiva jedino u slučaju da polažete za vožnju motocikla i primate sugestije od instruktora.

Južna Afrika: ostanite u vozilu u slučaju kvara

Mada ovo nije toliko zakonska obaveza koliko sugestija, vlasti u urgiraju da je u nekim opasnijim delovima Južne Afrike bolje ostati u vozilu nego izaći i pogledati šta se dešava ispod haube. Bezbednije je ostati u automobilu i pozvati pomoć nego šetati ivicom puta i rizikovati da budete udareni ili opljačkani.., ili oba.

Rusija: držite registarske tablice čistim

Možda ste negde pročitali da je nelegalno voziti prljav automobil u Rusiji, ali to nije tačno. Naime, u Moskvi vozači rizikuju da budu zaustavljeni i kažnjeni  ako je njihova registarska tablica prekrivena prljavštinom, dok u isto vreme nema problema ako je to slučaj s ostatkom vozila. Zanimljivo je da su policajci jedno vreme koristili glasine o tome da je kažnjivo voziti prljav auotmobil i uzimali mito, što je dovelo do toga da su radio stanice počele da forsiraju teme o vozačima i njihovim pravima.

SAD: nema tehničkog pregleda

U Americi, savezne države i okruzi imaju tu ingerenciju da odluče da li je potrebno da vozilo prođe redovan tehnički pregled. Negde se izuzimaju izvesna vozila na osnovu njihove starosti ili karoserijske konfiguracije, dok je u nekim državama poput Mičigena, Montane i Severne Dakote potpuno isključen tehnički pregled, što naravno ne znači da je legalno voziti neispravno vozilo.

SAD: vožnja u kargo prostoru

Havajskim vozačima je dozvoljeno da prevoze putnike u kargo prostoru kaminoeta kada su zadovoljeni izvesni uslovi. Moraju biti najmanje 12 godina stari i sva sedišta moraju biti zauzeta. Ovo je uobičajena i kontroverzna praksa u ovoj državi. Neki smatraju da je to bezopasno i da je deo tradicije u ovoj saveznoj državi, dok drugi ističu da je posebno opasno prevoziti ljude na ovaj način.

SAD: nema škripanja guma

Ukoliko “spalite” gume u Derbiju u Kanzasu, pravi ste buntovnik. U ovom gradu od 25.000 stanovnika je zabranjeno “potpisivanje”, bilo da to radite u stilu trka ubrzanja pravolinijski, ili ukrug. Svako za koga se utvrdi da je ovo praktikovao, suočava se s kaznom od 500 dolara ili zatvorskom kaznom u trajanju do 30 dana.

Švedska: farovi non-stop

Šveski zakon nalaže da svi automobili moraju imati uključene prednje farove bez obzira na to o kakvim se vremenskim uslovima radi ili dobu dana. Što se zadnjih svetala tiče, ona ne moraju da budu uključena dok to ne nalažu svetlosni uslovi, tako da vozači modernih automobila mogu da prođu s korišćenjem dnevnih LED svetala tokom dana.

Švajcarska: nema pranja automobila kod kuće

U Švajcarskoj, vozačima nije dozvoljeno da peru vozila u dvorištima ili ispred kuća. Vlasti naravno nemaju ništa protiv čistih automobila, a zakon prosto zabranjuje građanima da u kanalizaciju puštaju bilo šta što može kontaminirati vodu, uključujući i šampon za pranje automobila. Ukoliko hoćete da operete automobil u Švajcarskoj, to zahteva odlazak do najbliže perionice i plaćanje usluga.

Tajland: obavezno imati majicu na sebi

Na Tajlandu je vruće i vlažno, ali to nije opravdanje da se vozi bez majice ili košulje na sebi. Čak, ova praksa je nezakonita, bez obzira da li vozite automobil, skuter ili bicikl. Vlasti su 2014. upozorile turiste željne sunčevih zraka da se taj zakon odnosi i na njih, rekavši da je nemati majicu ili košulju na sebi nezakonito i nepristojno.

P.S.Francuska: žuta svetla

Decenijama, automobili registrovani u Francuskoj su morali biti opremljeni žutim farovima. Ovaj zakon je stupio na snagu davne 1936. i navodno je uveden da bi vojnici mogli da razlikuju francuska vozila od neprijateljskih. Neki smatraju da to nije imalo veze s geopolitičkom situacijom, već da su žuta svetla uvedena da bi se izbeglo zaslepljivanje učesnika u dolaznom saobraćaju. Žuti farovi u Francuskoj su bili obavezni sve do 1993.

Auto Moto Show

Priredio: Pavle Barta

 

 

Prethodni tekstAudi i zvanično ulazi u Formulu 1 2026. sa svojim pogonskim sklopom
Sledeći tekstFerstapen briljantan u Belgiji, Ferrari ponovo traljavo

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime