S&P Global, kompanija čije brojke koriste proizvođači automobila kao strateški alat, kaže da bi proizvodnja u Evropi mogla neznatno da padne tokom 2022.
Globalna automobilska proizvodnja čini se da dobija na zamahu, sudeći po novoj prognozi S&P Global Mobilityja. Ipak, ova kompanija, koja se bavi analiziranjem industrije, umanjila je svoja predviđanja za Evropu, budući da nestašica poluprovodnika i dalje vlada, a sporija potražnja se nazire kao mogućnost.
S&P Global Mobility (bivši IHS Markit), ažurirao je svoju najnoviju globalnu prognozu objavljenu prošle nedelje, na godišnji rast od 5,7 odsto u odnosu na 5,1 odsto iz sredine avgusta, što je u najvećoj meri zasnovano na većoj proizvodnji u Kini, gde se gradovi oslobađaju vanrednih mera prouzrokovanih koronavirusom. Očekuje se da kineska proizvodnja poraste za 3,9 odsto, azijska za 5,5 i američka za 11,7 odsto.
Međutim, prognoza nije tako pozitivna kada je Evropa u pitanju. Ono što se očekuje je da će proizvodni plasman na Starom kontinentu pasti za 0,5 odsto, tako da je ovo jedini region u kojem se očekuje smanjenje obima. Ne tako davno (prošlog meseca), S&P Global je i dalje smatrao da će u Evropi doći do skromnog godišnjeg rasta.
Automobilska industrija na Starom kontinentu je doživela snažan udarac u vidu nestašica poluprovodnika, pokazuju podaci Sema Fjoranija iz AutoForecastSolutionsa. Za ovu godinu, Fjorani očekuje da će fabrike u regionu izgubiti 1.442.337 jedinica, odnosno 35 odsto od globalnog totala od 4.071.235 primeraka. S druge strane, očekuje se da Kina, s mnogo većim proizvodnim obimom, izgubi samo 244.327 jedinica zbog problema s poluprovodnicima.
Prognozu S&P Globala koriste mnogi proizvođači automobila i analitičari, kao alat za strateško planiranje. Ranije ove godine, ova kompanija je konstantno umanjivala svoje prognoze, kako su nestašica čipova i rat u Ukrajini nastavili negativno da utiču na proizvodnju.
Međutim, počev od juna, S&P Global je počeo da izdaje više optimističke prognoze za ovu godinu, kako je došlo do stabilizacije nabavke komponenti kao što su sistemi ožičenja. Septembar je četvrti mesec zaredom u kojem je kompanija plasirala pozitivnija predviđanja.
Gledajući u blisku budućnost, S&P Global očekuje globalni rast u 2023., i to od 5,3 odsto, ali to je nešto manje u odnosu na prethodnu prognozu od šest odsto, zbog mogućih rizika vezanih za prekide proizvodnje i slabljenja potražnje u Evropi i Severnoj Americi. Očekuje se da će evropska proizvodnja porasti za 12 odsto.
„Ključni rizici po globalnu proizvodnju automobila čini se da se polako smiruju, ako ne i normalizuju, bez obzira što lanci snabdevanja ostaju poremećeni“, kažu analitičari iz Morgan Stanleyja. Međutim, iz kompanije su dodali da izgledi izgledaju bolje za Aziju a lošije za zapadnu Evropu.
Mešovite poruke u Nemačkoj
Morgan Stanley je takođe izdvojio proizvodne brojke vezane za Nemačku, najveće evropsko tržište, primećujući da su „poruke mešovite prirode“. Proizvodnja je porasla u avgustu, četvrti mesec zaredom, kažu podaci industrijske grupacije VDA, ali godišnji obim ostaje 32 odsto ispod nivoa od pre pandemije 2019.
U isto vreme, broj porudžbina vozila u Nemačkoj je pao za 37 odsto u avgustu, u poređenju s istim mesecom 2022., dok na godišnjem nivou „minus“ iznosi pet odsto, što „sugeriše usporavanje na planu osnovne potražnje za automobilima“, sugerišu u Morgan Stanleyju.
Investiciona banka je saopštila da vidi postepeni nastavak oporavka nemačke proizvodnje, ali i da su recidivi evidentni“, a očekuje se da će broj novih registracija u Nemačkoj pasti za 10 odsto tokom ove godine.
Auto Moto Show
Priredio: Pavle Barta