Naslovna AKTUELNO Euro NCAP nije pronašao bilo kakve dokaze da je Tesla varao na...

Euro NCAP nije pronašao bilo kakve dokaze da je Tesla varao na “kreš” testovima

Ubrzo nakon što je Tesla Model Y sjajno prošao na Euro NCAP ispitu, ostvarivši najbolji skor otkada ova organizacija praktikuje „kreš“ testove, pojavile su se sumnje u verodostojnost rezultata.

Navodno su pronađeni dokazi da su automobili korišćeni za testiranja imali modifikovan softver. Međutim, istraga Euro NCAP-a nije pronašla dokaze bilo kakvih nedozvoljenih radnji.

Pol Marić iz CarExperta je video „tvit“ GreenTheOnly profila samo 10 minuta nakon objave, tako da je organizovao interesantnu javnu diskusiju s ovim hakerom. U okviru razgovora, GreenTheOnly nas je podsetio da Euro NACAP metodi testiranja možda olakšavaju stvari za Teslu. On je naveo da organizacija dobija automobile direktno od proizvođača.

Pre mesec dana, GreenTheOnly je otkrio delić koda u Teslinom softveru koji identifikuje bezbednosne organizacije koje sprovode bezbednosne testove. Tačnije, Tesla je softveru dodao ANCAP, australijsku verziju Euro NCAP-a. Naravno, spekulacije su počele prosto da bujaju u vezi s razlozima ovakvog poteza, a Tesla je optužen za varanje na testovima. Nakon ove afere u povoju, Euro NCAP je započeo sopstvenu istragu, a prvi rezultati su pred nama.

Sudeći po elektronskoj pošti koju je Euro NCAP poslao CNN-u prošle nedelje, direktor programa tela koje se bavi proverom bezbednosnih atributa vozila, Aled Vilijams, potvrdio je da istraga „za sada“ nije pronašla bilo kakav dokaz da su u Tesli imali nameru da varaju na testovima. Što se tiče razloga zašto je dodat ANCAP kod u softver, Vilijams kaže da se on koristi isključivo za identifikovanje konfiguracije vozila predviđene za određeni region.

„Različiti regioni poput evropskog ili australijsko-azijskog, razlikuju se u smislu legislative, kao i putne signalizacije i tako dalje. Nedavno dodavanje ANCAP-a u kod Modela Y, koincidira sa startom prodaje tog vozila u australijsko-azijskoj zoni“, rekao je Vilijams.

Pol Marić, novinar iz CarExperta, koji je inicijalno objavio vesti u vezi s potencijalno spornim kodom, revidirao je prvobitnu priču da bi uključio nove nalaze. Razgovaravši i s GreenTheOnlyjem i Vilijamsom iz Euro NCAP-a, Marić je proširio istraživanje i otkrio da bi razlog izmene na softveru mogao zapravo biti koristan za kupce Tesle.

Prema novoj priči, Teslina vozila koja su testirale agencije poput Euro NCAP-a, poseduju razvojni softver koji nije bio distribuiran u vozne parkove kupaca u vreme testiranja. GreenTheOnly i Euro NCAP su potvrdili da ne mogu da uporede razvojni softver sa serijskom verzijom, kako bi uvideli šta je tačno izmenjeno u vezi s bezbednošću, što bi moglo da utiče na rezultate testa. U prvim izveštajima, spekulisalo se da izmene na kodu mogu uticati na to kako Teslina vozila funkcionišu tokom ADAS testova.

Na kraju krajeva, mada su automobili testirani s razvojnim kodom, softver bi mogao naknadno da pronađe mesto u vozilima namenjenim za prodaju, što zapravo poboljšava sveukupnu bezbednost. Istraga Euro NCAP-a je otkrila da je Tesla zaista uveo razvojni softver u serijska vozila nakon testiranja.

„Euro NCAP omogućava proizvođačima da ažuriraju svoja vozila do nivoa na kojima su testirana. Sve to ide u korist kupaca automobila, jer proizvođači iznalaze načine da im ponude najrazvijenije dostupne sisteme s najboljim učinkom“, rekao je Vilijams za CarExpert. „Međutim, Euro NCAP zahteva da testirani automobili budu isti kao oni u proizvodnji u vreme objavljivanja rezultata ispitivanja.“

Do sada, Euro NCAP je bio uspešan u usklađivanju hronologije ažuriranja softvera za Tesla Model 3, Model Y i Model X. U svim slučajevima, Euro NCAP je utvrdio da su ažuriranja softvera usklađena s očekivanim vremenskim okvirom. Konkretno, nakon što Euro NCAP nasumično odabere vozila za testiranje, Tesla nastavlja da unapređuje softver. On se praktično „zamrzava“ i instalira na probna vozila pred početak testiranja koja sprovodi Euro NCAP.

Utvrđivanje rezultata može potrajati i do tri meseca, od početka testova do objavljivanja. Samim tim, Tesla ima dosta vremena da uvede razvojni softver u proizvodnju. Poboljšana varijanta se uvodi u vozila preko OTA-e pre objavljivanja rezultata Euro NCAP-a. To znači da je Tesla koristio rezultate ove organizacije da dodatno poboljša softver u svojim automobilima, pre nego što su rezultati objavljeni. Takođe, na ovaj način se osigurava da se verzija softvera koja se koristi za testove nalazi i u vozilima kupaca u vreme kada se testovi objave.

Euro NCAP priznaje da nije mogao da verifikuje promene u razvoju koda testiranih vozila. Ipak, Tesla ih je uverio da su elementi koji se odnose na bezbednost u okviru razvojnog koda obezbeđeni  kupcima putem ažuriranja „putem etra“. Vilijams je potvrdio za CarExpert da će Euro NCAP objaviti verzije softvera za buduća testiranja, da bi čitav proces bio transparentniji.

Auto Moto Show

Priredio: Pavle Barta

Prethodni tekstU BMW-u procenjuju da su postojeći vlasnici Urusa i G klase potencijalni kupci XM-a
Sledeći tekstMercedes Benz off-road avantura na Kopaoniku

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime