Naslovna PREMIJERE Vozili smo Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 s 280 ks

Vozili smo Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 s 280 ks

Nakon testiranja Alfe Romeo Tonale u standardnoj blago hibridnoj verziji, imali smo priliku da se na svetskoj promociji upoznamo s perjanicom, Tonaleom Plug-in Hybrid Q4, za koji italijanska marka kaže da je oličenje „efikasnog sportskog duha“.

Bez dileme, 280 ks opravdavaju epitet „sportski“, dok prosečna potrošnja od samo 1,14 litara goriva na pređenih 100 kilometara u WLTP ciklusu definiše pojam „štednje“.

Dakle, u tehnološkom smislu, ne toliko i dizajnerskom, Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 predstavlja prekretnicu za proizvođača iz Milana. Ovo je primer najtemeljnije elektrifikacije jednog Alfinog modela do sada, bez „žrtvovanja“ čuvenog „Cuore Sportiva“.

Naravno, zakoračili smo u novu eru automobilske istorije, koja označava rastanak s motorima s unutrašnjim sagorevanjem, obožavanih od strane tradicionalista. Međutim, vremena se menjaju, a i mi s njima, tako da ne treba da čudi što je akcenat ovoga puta stavljen na efikasnost. Tonale PHEV je kadar da u gradskim uslovima vožnje 80 kilometara prevali čisto na električni pogon, u mešovitom ciklusu nekih desetak kilometara manje. Emisija ugljen-dioksida je samim tim smanjena na samo 26 g/km.

Ipak, prethodno navedeno ne znači da se Alfa odrekla performansi u korist štednje, naprotiv! Radi se o modelu italijanske marke koji je najnapredniji do sada s tehnološkog aspekta, a neodoljiv detalj koji ga karakteriše je „electro-biscione“ na zadnjem levom staklu.

Na predstavljanju za medije nam je predočeno da se radi o najboljim voznim osobinama u klasi, što naravno uvek uzimamo s rezervom, ali dinamična vožnja na stazi Baloko, uverila nas je da je to tačno, o čemu ćemo nešto više u nastavku teksta.

Tonale PHEV oko sebe nosi i izvesnu emocionalnu auru, budući da od 2027. Alfa Romeo postaje čisto električni brend, tako da će evolucija koju donosi krosover iz C segmenta trajati tek pet godina.

Za sve prilike

Plug-in Hybrid Q4 raspolaže s pogonom na sve točkove i 280 ks. Pogonski sklop čine 1,3-litarski, četvorocilindarski MultiAir turbomotor sa 180 konja, koji snagu isporučuje na prednje točkove, dok je za zadnju osovinu zadužen elektromotor od 90 kW i 250 Nm. Električnu jedinicu napaja 306-voltna litijum-jonska baterija kapaciteta 15,5 kWh, što u gradskim uslovima vožnje obezbeđuje autonomiju od 80 kilometara, dok ukupan domet iznosi preko 600 kilometara. Što se prosečne potrošnje tiče, ona je po WLTP ciklusu svedena na 1,14 litara goriva na 100 pređenih kilometara, što će donekle porasti ukoliko Tonale PHEV više vremena provodi na otvorenom putu. S punjačem od 7,4 kW, koji dolazi s vozilom, potrebno je manje od 2,5 sata da se baterija u potpunosti napuni.

Kada je o performansama svojstvenim za Alfu reč, glavni protagonista ove priče iz stanja mirovanja do 100 km/h ubrzava za 6,2 sekunde, a maksimalno može da pojuri do 206 km/h. U čisto električnom režimu, maksimalna brzina iznosi 135 km/h.

Drugačija „DNA“

Čuveni Alfin „DNA“ sistem je za potrebe PHEV Q4 modela nešto izmenjen, mada i dalje pruža onu čuvenu vatrenu moć kada se odabere postavka „D“. Samim tim, mapiranje motora, stepen prijanjanja i elektronska kontrola stabilnosti se mogu regulisati u skladu s preferencijama vozača.

Kada smo birač prebacili u „D“ (Dynamic), motor s unutrašnjim sagorevanjem je „preteće zabrundao“, najavljujući da je spreman da isporuči maksimum. Odziv na papučici gasa je postao brži a reakcije upravljača direktnije. U „N“ (Neutral) postavci se aktivira hibridna vožnja s pogonom na sva četiri točka, tako da se zajedničko funkcionisanje motora s unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora obavlja automatski, s akcentom na uštedi energije i goriva, ali bez odricanja od solidnih performansi. Dolazimo i do „A“ režima (Advance Efficiency“, kojeg smo imali prilike dobro da isprobamo tokom vožnje od stotinak kilometara, koja se sastojala od urbane eksploatacije, međumesnih puteva i auto-puta. „A“ postavka je optimizovana za postizanje maksimalne energetske efikasnosti u čisto električnom režimu vožnje. Idealna je za vožnju po gradu, gde visoke brzine nisu prioritet, a rekuperacija energije je na visokom nivou. Naime, kada se podigne stopalo s papučice gasa, automobil nastavlja da se kreće po inerciji, dok se prilikom vožnje nizbrdo angažuje novi „eCoasting Descent Control“ sistem, kako bi se održavala konstantna brzina od 50 km/h, što u svakom momentu može da se prekine lakim dodirom papučice gasa ili kočnice.

Ipak se radi o jednoj Alfi…

Performanse Tonalea PHEV Q4 smo imali prilike na najbolji način da proverimo na Alfinoj test stazi Baloko. Tu smo dobili potvrdu Alfine tvrdnje da se radi o dinamici vožnje vodećoj u klasi. Pored pogona na sve točkove i izraženog odsustva naginjanja karoserije za jedno vozilo povišenog klirensa, ono što prosto oduševljava je mehaničko prijanjanje, koje u svakom momentu pruža osećaj sigurnosti i samouverenosti. Biće interesantno videti kako će se ovaj model pokazati u testovima izbegavanja prepreke na putu, gde mu predviđamo odlične rezultate.

Ono što je interesantno je da 4×4 hibridni sistem ne spaja fizički dva pogonska sklopa u jedan, već njima upravlja uz pomoć elektronike, što isporučuje sjajno vozačko iskustvo, bez obzira na početnu skepsu. Upravljački sistem je bez dileme najbolji u segmentu po pitanju sportske vožnje, precizan i s odličnom povratnom informacijom.

Naravno, to ne znači da u Alfi nisu pažnju obratili na komfor i praktične atribute. Pored toga što je „superštedljiv“ u gradskim uslovima vožnje, Tonale PHEV Q4 je odličan prevoz i u slučaju dužih putovanja. Kabinski prostor je izdašan, udobnost na visokom nivou, tako da četiri osobe visoke 1,9 metara mogu komotno da se smeste i uživaju u vožnji.

Takođe, krutost karoserije je za svaku pohvalu, a izolacija od vibracije i neželjenih šumova je na više nego zadovoljavajućem nivou. Kvalitetni materijali dodatno doprinose dobrom ugođaju, a tu su i dvozonski klima uređaj, ambijentalno osvetljenje, solidan info-zabavni sistem, prednja sedišta s funkcijama ventilacije i grejanja, kao i premijum Harman Kardon audio sistem s 14 zvučnika.

Naravno, ADAS sistemi su sveprisutni, jer je Alfa maksimalnu pažnju obratila i na bezbednost putnika, što podrazumeva kameru od 360 stepeni visoke rezolucije, detekciju „mrtvog ugla“ i unakrsnog saobraćaja iza vozila. Suvišno je reći da je Tonale PHEV Q4 bez problema ostvario maksimalnih  5 zvezdica na Euro NCAP testu.

Moderna tehnologija

Živimo u digitalnom vremenu, tako da su nam i automobili postali „digitalizovani“. Što se Alfinog pulena tiče, on poseduje Amazon Alexa glasovni asistent, što obezbeđuje interakciju sa sistemom bez korišćenja ruku i fizičkog dodira. To ujedno doprinosi i boljoj bezbednosti, jer vozač zadržava obe ruke na upravljaču s pogledom uperenim na put.

Pored toga, novi info-zabavni sistem je deo standardnog paketa, nudeći sadržaje, funkcije i usluge koje se konstantno ažuriraju pomoću prilagodljivog Android operativnog sistema i 4G povezanosti „putem etra“ (OTA).

Ispred vozača se nalazi klaster instrumentacije od 12,3 inča, koji uz ekran osetljiv na dodir od 10,25 inča čini digitalan prikaz dijagonale 22,5 inča. Sjajan detalj čini „electro-biscione“ u donjem delu desnog pokazivača, koji menja boju na osnovu statusa elektromotora i pruža informacije u vezi sa snagom i punjenjem.

Već smo istakli da je Tonale PHEV Q4 tehnološki najnapredniji model Alfe Romeo do sada, a tome u prilog idu i nove funkcije, koje proširuju Alfa Connect Services paket usluga:

  • E-control – omogućava vozaču kontrolu nad raznim sistemima na osnovu EV funkcija, kao što su punjenje i sistem kontrole klimatizacije, i to daljinskim putem, direktno putem My Alfa Connect aplikacije.
  • Dynamic Range Mapping – omogućava vozaču da vozi bez stresa, prikazujući dostupne destinacije na osnovu nivoa napunjenosti baterije, i to na mapi navigacionog sistema, kao i My Alpha Connect aplikaciji.
  • Charging Station Finder – omogućava vozaču da pronađe javne stanice za punjenje na mapi navigacionog sistema, kao i u My Alpha Connect aplikaciji.

Kao što smo spomenuli i tokom testa ulaznog modela, Alfa je usluge nadgradila NFT-om (nezamenljivi token) sertifikata na blokčejnu, što omogućava precizno praćenje istorije vozila. Naime, Alfa Romeo je prvi proizvođač koji je ovaj element uveo u svet automobilima i povezao NFT digitalni sertifikat s vozilom.

„Specijalan“

Naravno, imali smo priliku da vozimo vrhunske modele u ponudi, koji se mogu naručiti u ekskluzivnoj „Edizione Speciale“ verziji, sa širokim spektrom tehnoloških sadržaja i digitalne povezanosti, kao i „Veloce“ paketu koji akcenat stavlja na postizanje maksimalnih performansi i sportski karakter.

Utisci s promotivne vožnje su obećavajući, tako da će Tonale bez ikakve dileme postati bestseler italijanske marke. Ima čitav niz aduta u rukavu, a očekujemo da će se uskoro naći i na našem testu.

Pavle Barta

Izvor: Alfa Romeo

Prethodni tekstPoseta muzeju Alfe Romeo (GALERIJA)
Sledeći tekstToyota bZ Compact SUV

Postavi komentar:

Molimo unesite svoj komentar
Unesite svoje ime