U prvom delu o poseti muzeja Alfe Romeo, dotakli smo se bogate istorije kultnog italijanskog proizvođača.
Sada ćemo se pozabaviti nekim drugim stvarima vezanim za Museo Storico Alfa Romeo, koji se nalazi u kompleksu bivše fabrike Areze u Milanu.
Naravno, ako ste automobilski entuzijasta a kojim slučajem se vaša turistička ruta kreće kroz ovaj italijanski grad, velika preporuka je da posetite ovaj muzej, bez obzira da li ste ljubitelj Alfe Romeo ili ne. Na ovom mestu se možda na najbolji način oseti italijanski automobilski duh i emocije koje Italijani gaje prema ovom brendu.
Lorenco Ardicio, kustos muzeja, čovek je koji vodi računa o 286 prisutnih automobila, i koji kaže da italijanska vlada na automobile gleda kao na violine u smislu istorijske vrednosti, a samim tim očuvanja tog naleđa.
Fantastična kolekcija muzeja Alfe Romeo
Od oko 286 automobila u muzeju, otprilike je trećina izložena, druga trećina je iza scene ali otkrivena, dok je ostatak pod velom tajne. Ipak, svako vozilo se bar jednom godišnje startuje, a kratke vožnje na test stazi osiguravaju da neki od modela ostanu u voznom stanju.
Pre nego što smo se upoznali s izloženim primercima, bili smo u prilici da vidimo avionske motore i trkačke čamce, podsetnik da Alfa Romeo nije isključivo proizvođač automobila. Svoje mesto u muzeju je zauzeo rekonstruisani avion pogonjen Alfinim motorom.
Naravno, ipak se sve vrti oko automobila, a sam muzej je podeljen u tri sekcije: velocita, koja sadrži trkačko nasleđe kompanije, belleza u okviru koje se nalaze najatraktivniji primerci s dizajnerskog aspekta i timeline, kao hronika najvažnijih serijskih modela ove italijanske marke.
Priča počinje s timeline sekcijom, hronolološki postavljenom od Darracka s kojim je započeto poslovanje, preko spektakularno patiniranog RL Super Sporta (pronađenog u Indiji), pa do ostalih elegantnih kreacija iz tridesetih godina.
Zatim je tu 1900, prvi posleratni model Alfe Romeo i izuzetno bitan kao generator finansijskih sredstava za firmu. Dalje se susrećemo s još kultnijim modelima, Giulijom, Alfasudom, Montrealom, 156, 8C.., gde je svaki briljantan na svoj način.
Naravno, to nije sve, jer u hali u kojoj se nalaze neverovatni koncepti prisutna je i reprodukcija 40/60 CV Aerodinamice, vozila u formi „suze“, remek-dela koje kombinuje aluminijumsku karoseriju s drvenim točkovima. Tu su i Carabo i 33.2 Coupe Speciale.
U narednoj hali dominira spektakularni 8C 2900B Lungo, u „bebi“ plavoj boji, s rednim osmocilindarskim motorom, tek nešto slabijim u odnosu na trkačke pandane. Samo 10 primeraka ovog fantastičnog modela je ukupno proizvedeno, tako da je bez dileme jedan od najspektakularnijih modela u muzeju.
Iz „bebi“ plave, ambijent se pretvara u „crveno“, jer silazimo na donje nivoe gde se nalaze trkači od F1 bolida, preko Migle Miglia učesnika, do Touring modela. Ovde se nalazi najvredniji automobil u muzeju, još jedan 8C, i to 2900B Speciale Tipo Le Mans.
Što se ostatka „programa“ tiče, upoznali smo se s Alfama koje su bile u službi italijanske policije i odbrambenih snaga, čime se naše putovanje „vremeplovom“ završilo.
Iza scene
Modeli koji nisu zvanično izloženi počivaju na nekoliko spratova Alfinog zdanja. Do 2020. nisu mogli da se vide, ali je pandemija učinila da zapravo ostanu „misterija“.
Dotične primerke nismo imali prilike da vidimo, ali ono što znamo da se tamo nalazi prototip Alfinog rotacionog motora, uz brojne koncepte poput njujorškog taksija, kutijastog 4×4 modela i drugih modela koji nisu ušli u serijsku proizvodnju, konstruisani tokom i neposredno nakon II svetskog rata.
Ovde se ne nalaze samo automobili, jer je tu i Alfa Romeo električni šporet, sa sve pločicom šasije i natpisom „Alfa“ ugraviranom na ringle.
Nadamo se da ćemo tokom neke naredne posete videti uživo ovaj svojevrstan „bekstejdž“ italijanske marke.
Pavle Barta