Ono što najčešće imamo prilike da čitamo što se automobilske informative tiče, obično se odnosi na prodajne liste po brendovima i modelima, nove performantne automobile i analize kvaliteta.
Naravno, konstantna tržišna trka se vodi između evropskih, japanskih, američkih, korejskih, i marki iz drugih zemalja. Međutim, kako stoje stvari s prosečnom starošću modela koji su u ponudi?
Na osnovu istraživanja Huana Felipea Munjosa iz JATO Dynamicsa, koje je uključilo 705 dostupnih modela i 30 proizvođača širom sveta, možemo uočiti da ne kompanije ne obnavljaju svoje game u istom ritmu. Analiza, u kojoj se nije našao veći deo kineskih brendova, pokazuje da Tesla u ponudi ima drugi po starosti portfolio, od ukupno 27 proizvođača.
Metodologija
Izračunavanje prosečne starosti automobila je urađeno kalkulacijom vremenske razlike između vremena sadašnjeg (početak decembra) i dana kada je izvestan model zvanično lansiran, ne predstavljen. Kalkulacija isključuje restilizacije i bilo kakvu vrstu žuriranja. Dakle, računa se samo nova generacija. Preimenovanja takođe nisu uzeta u obzir.
Primera radi, treća generacija Chevrolet Montane, predstavljena prošle nedelje, trenutno je najmlađi model. S druge strane spektra se nalazi Lada 4×4, odnosno Niva, lansirana aprila 1977., koja je i dalje dostupna.
Lada i Tesla na dnu liste
Kao što se i očekivalo, Lada je proizvođač s najstarijom ponudom. Prosečna starost modela u gami ruskog proizvođača iznosi 18,9 godina. Uprkos uticaju koji je izvršio bivši vlasnik, Renault, Lada ima dugačko nasleđe negativnog upliva od strane ruske birokratije, nedostatka inovacija i velike zavisnosti od lokalnog tržišta.
Međutim, ono što je iznenađujuće je drugo mesto, na kojem se nalazi Tesla, s prosečnom starošću modela od 7,8 godina, u okviru game koja se sastoji od četiri imena. Moramo spomenuti da je Tesla Model S bio prvi lansiran, marta 2009., nakon čega je na scenu stupio Model X, u septembru 2015. Najnoviji proizvod je Model Y, s koga je skinut veo u martu 2019., pre gotovo četiri godine.
Tesla predstavlja reper u svetu električnih vozila i na putu je da zabeleži rekordnu prodaju do kraja ove godine. Međutim, kao što je Felipe Munjos konstatovao pre par meseci, kompanija Ilona Maska ne prati uobičajenu praksu automobilske industrije, u kojoj se novi modeli poslovično generacijski smenjuju u periodu od šest do osam godina. Model S je sada već prilično vremešan, posebno kada se uporedi s rivalima poput Porsche Taycana, Mercedes-Benza EQE ili NIO-a ET7.
Kako stoje stvari s „mlađim“ gamama?
Japanski Isuzu i kineski Xpeng i NIO vode na listi. Isuzuova ponuda je u proseku stara 2,6 godina, a čine je D-Max i MU-X. Xpeng prati primer s četiri a NIO sa šest dostupnih modela.
Što se drugih marki tiče s „mladim“ proizvodima, tu su Subaru, Honda i Hyundai. Među „Evropljanima“ vode McLaren i Ferrari, a prate ih Mercedes-Benz, BMW i Aston Martin. Stellantis, s druge strane ima najstariju prosečnu ponudu od 5,5 godina.
Autor: Juan Felipe Munoz via Motor1