Mada se formalno povukla iz Formule 1 na kraju 2021., Honda ozbiljno razmatra povratak na stazu 2026. kao snabdevač pogonskim jedinicama.
Najnovije vesti su se pojavile pre nekoliko dana, jer se japanska firma pridružila Red Bull Powertrainsu, Audiju i Mercedesu u registrovanju pogonskog sklopa za 2026. Inicijalno, mnogi su pretpostavili da će se Honda ponovo udružiti s Red Bullom, koji trenutno koristi njene motore ali bez oznaka. Međutim, pojavile su se prilično relevantne glasine koje sugerišu da će se Honda vratiti u kooperaciju s McLarenom.
Predsednik Honda Racinga, lansirao je ponudu HRC-a uz izjavu: „Registrovali smo Hondu kao proizvođača motora od 2026. kod odgovornih organa u Formuli 1. Regulativa za 2026. se pomera ka ugljeničnoj neutralnosti, koju mi kao proizvođač promovišemo, tako da nam se ciljevi podudaraju.“
Kao što je poznato, apanski gigant se povukao iz „najbržeg cirkusa na svetu“ na kraju sezone 2021., i to s osvojenom titulom u konkurenciji vozača (Maks Ferstapen). Bilo je evidentno da fokus na elektrifikaciji u sferi automobilskog poslovanja više ne opravdava učešće u F1 programu.
Honda je napustila F1, ali ne u potpunosti…
Ipak, japanska marka je ostala u Formuli 1 praktično iznajmljujući od 2022. svoju intelektualnu svojinu vezanu za motore Red Bullu. U međuvremenu, odbranjena je titula u konkurenciji vozača, dok je osvojena i ona u šampionatu konstruktora.
„Registrovali smo se kao proizvođač motora da bismo sproveli napredno istraživanje“, nastavio je Jasuharu Vatanabe tokom prezentacije „Honda Motor Sport Activity“ plana. „Kao HRC, upisali smo se za period od 2026., jer se F1 regulativa pomera više ka ugljeničnoj neutralnosti.
Pored toga, takođe se promoviše elektrifikacija, a ugljenična neutralnost i elektrifikacija koju Honda Motor Co. Ltd. promoviše su identične. Ciljevi su isti. Kao trkačka kompanija, registrovali smo se kao proizvođač u cilju promovisanja istraživanja u okviru auto-moto sporta.“
„Takođe, 15. novembar je bio krajnji rok za registraciju, tako da smo se upisali kao proizvođač da bismo nastavili istraživanje“, kaže se u saopštenju Honde.
Japanski proizvođač je nastavio s uspesima i ove godine, što je dovelo do njegovog pojačanog prisustva, s Hondinim logoima koji su se ponovo pojavili na Red Bullovim bolidima od VN Japana naovamo. Aktuelni ugovor s Red Bullom traje do kraja 2025., nakon čega će tim iz Milton Kinsa proizvoditi sopstvenu pogonsku jedinicu.
Ipak, razgovori u vezi s Hondinim povratkom u Formulu 1 su uznapredovali kada je prvobitni plan Red Bulla, da udruži snage s Porscheom od 2026., propao nakon što umešane strane nisu pronašle zajedničku reč.
Sada ostaje da se vidi do kakvih bi konkretnih promena to moglo da dovede 2026. Da li će doći do nastavka saradnje s Red Bullom i AlphaTaurijem, ili će u pitanju biti neki drugi tim? Za sada, prva opcija se čini verovatnijom, jer će Honda svakako sarađivati s austrijskim timom do kraja 2025. Međutim, činjenica je da je Red Bull odlučan da konstruiše sopstvenu pogonsku jedinicu, budući da je uložio ogromna sredstva u pogon u Milton Kinsu.
Pored toga, čini se da je Red Bull uznapredovao u razgovorima s Fordom, u vezi sa saradnjom uz koju bi se ime američke marke ponovo vratilo u Formulu 1, iako bi se praktično radilo o preimenovanoj pogonskoj jedinici Red Bull Powetrainsa. Finansijska investicija u takav poduhvat bila bi prilično korisna za austrijski tim, i ne bi se računala u ograničenje budžeta Red Bull Racinga.
McLaren Honda
S Red Bullom koji jasno želi da vrati sredstva uložena u Powetrains diviziju, Honda će morati partnera da potraži na drugoj strani. Ulaganje neophodno za formiranje sopstvenog tima, daleko je iznad onoga što bi moglo da se vrati u kratkoročnom ili srednjoročnom smislu, tako da je saradnja s nekim od postojećih timova mnogo izvesniji epilog.
Tim iz Vokinga ima bogatu istoriju s Hondom, kako svetlu, tako i onu manje uspešnu, koja se odigrala u prilično skoro vreme. Ipak, sećanja tog tipa u F1 su kratkog veka, a nema mnogo opcija vezanih za eventualno partnerstvo a da se ne radi o Williamsu, koji je (pre)dugo fenjeraš u „najbržem cirkusu na svetu“.
McLaren sada ima mnogo više argumenata nego što je to bio slučaj pre pet godina, kada je saradnja s Hondom doživela neuspeh. Više nema nesuglasica „unutar kuće“ i borbe Rona Denisa za prevlast, koja je ostavila tim u neredu.
Ako se Honda vrati u Voking, naročito ona Honda koja ima iskustvo i znanje kada je reč o pobeđivanju i osvajanju titula, mogli bismo da dobijemo potencijalno šampionski tim, koji bi bio kadar da ponovi uspeh iz kasnih osamdesetih i ranih devedesetih.
Priredio: Pavle Barta