Helmut Marko je opisao situaciju „napetom“, budući da se Red Bull priprema da i oficijelno prekine veze s Hondom.
Nakon par katastrofalnih godina s Renaultom, koje su sigurno oduzele isto toliko godina života Kristijanu Horneru, Red Bull je potpisao ugovor s Hondom pred sezonu 2018., koja je motorima snabdevala Toro Rosso u prvoj sezoni saradnje, da bi od 2019. i Red Bull koristio pogonske sklopove japanskog proizvođača.
Ovaj potez je bio deo četvrte Hondine ere u Formuli 1, koja je sarađivala s McLarenom, imala sopstveni tim, a zatim se vratila partnerstvu s britanskom ekipom. Ta saradnja je bila više nego frustrirajuća, gotovo dovevši do penzionisanja Fernanda Alonsa.
Uprkos teškoćama s McLarenom, Hondin pogonski sklop se pokazao vrlo dobrim u Toro Rossu, jer pored demonstriranja solidne pouzdanosti, Pjer Gasli je s četvrtim mestom u Bahreinu ostvario najbolji rezultat za Hondu od njenog povratka. To je postavilo temelje na kojima je Red Bull mogao da konstruiše bolid koji bi eventualno ušao u borbu za titulu.
Sezona 2021. je bila istorijska za Red Bull, ne samo zbog titule Maksa Ferstapena, već i zbog toga što je Honda najavila izlazak iz „najbržeg cirkusa na svetu“.
Inicijalno je dogovor bio da će Honda u potpunosti napustiti Formulu 1, što bi značilo da Red Bull mora da pronađe novog snabdevača motorima. Međutim, na kraju je postignut dogovor da se timu sa sedištem u Milton Kinsu omogući da konstruiše diviziju koja će u budućnosti proizvoditi sopstvene pogonske jedinice.
Godina 2022. je poslužila kao svojevrstan prelazni period, jer je Honda pružila punu podršku Red Bull Powertrainsu u njegovom osamostaljivanju, da bi se njen logo nakon trke za VN Japana vratio na bolide austrijskog tima. To je bio jasan signal o jačanju partnerstva, kao i da će Honda ostati Red Bullov snabdevač do 2026., s tim što bi pogonska jedinica bila označena kao proizvod Honde RBPT.
Ipak, budući da Red Bull planira da bude samostalan od 2026., debata o novom Hondinom partneru među konstruktorima je ponovo aktuelna.
Marko je trenutnu situaciju opisao kao „napetu“, rekavši da će uskoro biti donesena odluka o budućnosti saradnje.
„Radi se o napetoj situaciji koja ima istoriju“, izjavio je Marko. „Kada je Honda objavila da izlazi iz Formule 1 pre dve godine, mi nismo imali ništa u prvoj fazi. Honda čak nije želela da nas snabdeva postojećim motorima. Uspeli smo da to postepeno transformišemo u kooperaciju koju imamo danas.
U isto vreme, da bismo osigurali budućnost, podigli smo sopstvenu fabriku motora, koja je pravo remek-delo s najsvremenijim ispitnim stolovima i mernim instrumentima iz AVL-a. U Sakuri imamo isto iz Honde.
Kada je reč o odluci šta će ko raditi od 2026., stvari postaju problematične. Bilo je planirano da Honda odradi samo deo vezan za elektriku, ali nismo došli do zajedničke reči. Videćemo. Odluka će biti napravljena uskoro.“
Na temu o potencijalnom novom partneru za 2026., Marko je rekao: „Hajde da sačekamo i vidimo“.
Ko će biti snabdevači motorima u 2026.?
S novom garniturom pravila, koja će između ostalog značajno smanjiti troškove vezane za pogonske jedinice, mnoge etablirane marke su odlučile da pokušaju da uzmu svoj deo F1 „kolača“. Ispred nas je lista proizvođača koji su potvrdili učešće, ali i onih koji su još uvek u domenu glasina:
Potvrđena imena
Mercedes – „Srebrne strele“ će nastaviti svoju ulogu snabdevača pogonskim jedinicama i od 2026., iz baze u Briksvortu u Northemptonširu. Mercedes se kao snabdevač „najbržem cirkusu na svetu“ pridružio 1994., u okviru partnerstva s britanskom kompanijom Ilmor, koju će kasnije otkupiti.
Novi entitet rebrendiran kao Mercedes AMG High Performance Powertrain, tokom jedne sezone je snabdevao Sauber, da bi se zatim prebacio na McLaren 1995., a ta saradnja je trajala čak 20 godina. Mercedes je 2009. motorima snabdevao Brawn GP, koji će zatim kupiti i učiniti ga sopstvenim fabričkim timom. Ono što je interesantno je što je Brawn GP proistekao direktno iz Honda Racing F1 tima.
Što se tiče 2022., Mercedes je bio najpopularniji snabdevač, jer su njegove pogonske jedinice koristili, pored matičnog tima, i Aston Martin, McLaren i Williams.
Ferrari – Kao što je jedini tim koji se takmičio tokom svih sezona Formule 1 od samog početka, Ferrari je jedini snabdevač motorima bez prekinutog niza, a tako će se nastaviti i od 2026.
U ne tako davnoj prošlosti, motore italijanskog proizvođača su koristili Minardi, Sauber, Red Bull Racing, Force India i Marussia. U ovogodišnjoj sezoni, pored sopstvenog tima, Ferrari je pogonskim jedinicama snabdevao Haas i Alfu Romeo.
Renault – Renault je započeo proizvodnju motora za bolide Formule 1 1976., ali se nakon katastrofalnog perioda s Red Bullom, koji se žalio na nedostatak performansi, složio s prevremenim raskidom ugovora. U 2022., fabrički tim, Alpine, bio je jedini koji je koristio Renaultove motore, ali će Francuzi biti na gridu i od 2026.
Red Bull Powertrains – Suočavajući se s gubitkom Honde u ulozi snabdevača pogonskim jedinicama, Red Bull je odlučan u tome da postane u potpunosti nezavisan tim, tako što će konstruisati sopstvene motore u okviru Red Bull Powertrainsa.
U Milton Kinsu marljivo rade na ovom projektu, tako da će od 2026. imati pogonski sklop u svojoj režiji. Do 2025., tim će sarađivati s Hondom koristeći agregate s Honda RBPT oznakom.
Audi – Pored Porschea, Audi je još jedan proizvođač iz VAG grupacije koji je potvrdio učešće u Formuli 1, kada je tadašnji šef konglomerata potvrdio planove da obe marke uđu u „najbrži cirkus na svetu“.
Stvari su nešto lakše tekle u slučaju marke „četiri prstena“ nego za Porsche, jer su u Ingolštatu prvi potvrdili svoje učešće (u avgustu) u ulozi snabdevača pogonskim jedinicama, pre nego što su ušli u partnerstvo sa Sauberom (u oktobru) u cilju formiranja sopstvenog tima.
Glasine
Porsche – Audijev plan možda teče baš kao što je zamišljeno, ali je Porsche naišao na izvesne prepreke. Nakon što su pregovori s Red Bullom propali u finalnoj fazi zbog neslaganja u vezi s tim ko će koliko toga da kontroliše, Porsche se ponovo našao u situaciji da traži partnera s kojim će ući u Formulu 1.
Kada je njihov ulazak u elitni auto-moto sport konačno objavljen, u Cufenhauzenu su izjavili da žele da se pridruže kao snabdevač motorima, ali s obzirom da ne teče sve tako glatko, ostaje nam da vidimo da li će se možda uključiti kao privatan tim.
Honda – Promena menadžmenta je dovela do toga da u Hondi ponovo razmotre strategiju kada je o Formuli 1 reč. Samim tim, počele su da kolaju glasine da Japanci žele da se vrate u „najbrži cirkus na svetu“. Budući da je malo verovatno da će kreirati sopstveni fabrički tim, ponovo će se naći u situaciji da traže partnera, a tu se McLaren nameće kao najverovatnije rešenje.
Pavle Barta
Auto Moto Show