Došlo je do popriličnih iznenađenja na planu globalne prodaje vozila po zemljama u 2022.
Po preliminarnim podacima iz 78 zemalja, globalni obim je pao za dva odsto, na 78,49 miliona jedinica (putnička i laka komercijalna vozila). Po procenjenom totalu, ako se uključe tržišta koja nedostaju, rezultat iznosi 81,5 miliona vozila.
U poretku prvih deset je došlo do interesantnih promena u poređenju s 2021. Dok su Kina i SAD zadržali vodeće pozicije, do treće je po prvi put došla Indija. Snažan porast potražnje zbog bolje ponude i dostupnosti atraktivnijih automobila, doprineo je povećanju od 24 odsto u drugoj najmnogoljudijoj zemlji sveta.
Ovo je najuočljivija promena u okviru globalnog „Top 10“ poretka, gde je Indija po prvi put zauzela mesto na podijumu. Istorijski gledano, to mesto je poslovično bilo rezervisano za Japan, u kojem prodaja automobila stagnira već izvesno vreme.
Brazil ispred Velike Britanije i Francuske
Neznatan pad prodaje novih vozila u Brazilu (-1 odsto), doprineo je da najveće južnoameričko tržište pretekne Ujedinjeno Kraljevstvo i Francusku. Na „ostrvu“ je došlo do pada prodaje od 5 odsto, dok je u „zemlji galskih petlova“ minus iznosio 10 odsto, što je najveći pad unutar prvih deset.
Nesigurna ekonomska situacija, slabe zalihe novih automobila u prodajnim salonima i energetska kriza, uticale su na negativne rezultate u većini evropskih zemalja. Total je pao za 6 odsto na 13,71 milion jedinica, uključujući Tursku.
Italija van prvih 10
Italijansko tržišto se ponovo našlo van „Top 10“ liste. Za razliku od evropskih partnera, elektromobili nisu pružili doprinos rastu prodaje u ovoj zemlji, jer povlastice nisu bile dostupne tokom cele godine. Subvencije, koje su bile od pomoći pri kompanzaciji velikih gubitaka generisanih od strane benzinskih i dizel automobila u zemljama kao što su Nemačka i Velika Britanija, nisu mogle da pomognu Italiji.
Indonezija, Tajland, Malezija i Vijetnam u usponu
U većini zemalja jugoistočne Azije, zabeležen je značajan rast prodaje. Primera radi, Indonezija je pretekla Španiju i postala je 14. po veličini tržište (ne računajući Iran). Važna činjenica vezana za ovu zemlju je dolazak BEV modela koji se lokalno proizvode, kao što je Wuling Air EV. Potražnja za ovim vozilima je doprinela i doprinosiće daljem rastu ovog tržišta u 2023.
Rusija „u bunaru“
Kao što je bilo i očekivano, brojke vezane za prodaju automobila u Rusiji su negativne. Podaci iz prošle godine pokazuju da je prodato ukupno 677.000 novih automobila, što je 59 odsto manje u poređenju s 2021.
Odlazak većine zapadnih brendova je značajno umanjio snabdevanje, i to u vreme kada u Rusiji vlada opšta ekonomska nesigurnost zbog rata u Ukrajini. Ovo tržište su u međuvremenu pretekla ona srednje veličine, kao što su Turska, Tajland, Australija i Meksiko.
Autor: Felipe Munoz (YATO Dynamics)
Priredio: Pavle Barta
Najboljih 10
Kina – 26.864.000 +2%
SAD – 13.838.337 -8%
Indija – 4.367.964 +24%
Japan – 4.167.590 -5%
Nemačka – 2.874.828 0%
Brazil – 1.953.557 -1%
Britanija – 1.896.259 -5%
Francuska – 1.874.805 -10%
Najboljih 10 u Evropi
Nemačka – 2.874.828 0%
V.Britanija – 1.896.838 -5%
Francuska – 1.896.259 -10%
Italija – 1.477.261 -10%
Španija – 929.731
Poljska – 481.807
Belgija – 422.418
Holandija – 368.891
Švedska – 322.603
Švajcarska – 257.531
Prvih 5 gubitnika
Danska – 176.762 -19%
Austrija – 242.517 -20%
Egipat – 213.152 -27%
Singapur – 36.101 -32%
Rusija – 677.008 -5595