QuantumScape je firma koja je na čelu promena kada je u pitanju tranzicija s tradicionalnih motora s unutrašnjim sagorevanjem na najsavremenije baterijsko-električne pogone.
Tržište električnih vozila na baterije se brzo širi, a QuantumScape je spreman da bude vodeći sa svojom inovativnom litijum-metal tehnologijom bez anoda.
Ova tehnologija se može pohvaliti prednostima u odnosu na standardne litijum-jonske baterije, uključujući veću energetsku gustinu, kraće vreme punjenja i mogućnost povećanja broja slojeva uz očuvanje performansi. Kompanija neumorno radi na dovođenju svoje QS-0 proizvodne linije do punog industrijskog kapaciteta.
Firma sa sedištem u San Hoseu (Kalifornija) smatra da je trenutno jedina na sceni sa svojim pionirskim čvrstim separatorom za litijum-metalne baterije. Ovaj separator, koji je napravljen od gustog, fleksibilnog keramičkog materijala, sprečava stvaranje dendrita pri velikoj energetskoj gustini, što ga čini idealnim za upotrebu u automobilima i brzo punjenje. Za razliku od tradicionalnih poroznih separatora, QuantumScapeov omogućava pouzdanu cirkulaciju unutar litijum-metalnih baterija i obezbeđuje veću energetsku gustinu po jedinici zapremine, eliminisanjem anodnih materijala. Jednoslojne ćelije u čvrstom stanju, koje je razvila kompanija, rigorozno su testirane i mogu se pohvaliti impresivnim mogućnostima, uključujući sposobnost punjenja od 10% do 80% kapaciteta za manje od 15 minuta (što je brže od konkurencije), sve dok rade u širokom temperaturnom rasponu, zadržavajući svoju dugovečnost.
QantumScapeovi ključni tehnološki aspekti
U QuantumScapeu su uvereni da će njihova tehnologija revolucionalizovati tržište električnih vozila. Kompanija ima za cilj da eliminiše prepreke koje muče aktuelnu EV tehnologiju, kao što su sporo punjenje i kratko trajanje baterije, omogućavajući električnim automobilima da se efikasnije takmiče s tradicionalnim vozilima na fosilna goriva.
Tehnologija baterija kompanije QuantumScape je projektovana da odgovori na pet ključnih zahteva za široko usvajanje električnih vozila. Tehnologija se može pohvaliti, kao što smo konstatovali, boljom energetskom gustinom, produženim trajanjem baterije, većom brzinom punjenja, poboljšanom bezbednošću i ekonomičnošću. Ćelije baterija u čvrstom stanju će u velikoj meri proširiti domet elektromobila, dok će veličina i masa baterija ostati nepromenjena.
Kompanija je razvila tehnologiju koja menja pravila igre, jer ne samo da maksimizuje životni vek baterije ograničavanjem gubitka litijuma u konvencionalnim litijum-jonskim baterijama, već i revolucionalizuje proces punjenja svojom sposobnošću da od 10% do 80% kapaciteta nadoknadi za samo 15 minuta, što je daleko brže od konvencionalnih baterija. Povrh svega, ova tehnologija koristi keramički separator, pružajući ne samo poboljšanu sigurnost, već i bezbrižnost, jer je nezapaljiv u poređenju sa konvencionalnim polimernim separatorima. Konačno, tehnologija ima dodatni bonus u vidu eliminisanja potrebe za nosećim materijalom anode, što dovodi do smanjenja troškova proizvodnje i veće efikasnosti u poređenju sa tradicionalnim litijum-jonskim baterijama.
QuantumScapeova konkurentna snaga
Kompanija je demonstrirala svoju tehničku snagu konstruisanjem i testiranjem preko 100.000 jednoslojnih ćelija u čvrstom stanju, uspešno ispunjavajući zahteve automobilske industrije. Volkswagen, istaknuti globalni proizvođač automobila, je partner i investitor od 2012. godine, s ukupnim ulaganjem u startap kompaniju od preko 300 miliona dolara. Pored toga, kalifornijska firma je uspostavila partnerstvo s još jednim proizvođačem originalne automobilske opreme (koji je u 10 najboljih), čime je dodatno učvrstila svoje prisustvo u industriji.
QuantumScape poseduje bogat portfolio patenata i intelektualne svojine, s preko 250 američkih i drugih zaštićenih patenata. Kompanija ima niz rešenja koja pokrivaju sastav materijala, omogućavajući odgovarajuću tehnologiju baterija i tehnologiju proizvodnje. Kompanija je u sve ovo uložila preko 350 miliona dolara i 10 godina razvoja.
Povećanje obima
Rukovodeći tim je posvećen razvoju najsavremenije tehnologije baterija, s ciljem da ona uđe u komercijalnu proizvodnju do 2025. Da bi to postigao, tim nastavlja da radi na stvaranju višeslojnih ćelija sa dimenzijama potrebnim za komercijalnu upotrebu. Strategija uključuje optimizaciju svih komponenti ćelije za masovnu proizvodnju i smanjenje troškova razvojem i validacijom efikasnih proizvodnih procesa. Takođe, QuantumScape ima za cilj da poboljša efikasnost svojih separatora, što rezultira manjim otpadom i boljim koriščenjem njihovih resursa. U isto vreme, bezbeđen je dugoročni zakup za objekat, QS-0, u kojem će započeti proizvodnja ćelija do 2023. godine i obezbediti kapacitet za neophodan razvoj i stotine električnih test vozila dugog dometa godišnje.
QuantumScape je osnovao zajednički poduhvat s Volkswagenom, QSV Operations LLC, kako bi ispunio potrebe proizvođača baterijski pogonjenih automobila. Prvi objekat zajedničkog preduzeća, QS-1, biće glavni proizvodni centar za najsavremeniju tehnologiju baterija kompanije, posebno za automobilsku primenu. Kompanija namerava da proširi svoje proizvodne kapacitete s Volksvagenom, kako bi zadovoljila rastuću potražnju. Pored toga, QuantumScape je posvećen bliskoj saradnji s drugim proizvođačima originalne opreme, kako bi im osigurao pristup svojim baterijama u čvrstom stanju u budućnosti.
Potencijal za primenu baterija u čvrstom stanju postoji i na drugim značajnim tržištima, kao što su stacionarno skladištenje i potrošačka elektronika. Svestranost ove tehnologije omogućava različite poslovne modele.
Finansije
Kompanija napreduje ka svom 24-slojnom formatu A-uzorka baterije, što je ključna prekretnica. Problem kontaminacije u prošlosti je smanjen kroz identifikaciju uzroka i druga poboljšanja procesa. Ova pitanja imaju ogroman uticaj na kompaniju u ovoj fazi.
U trećem kvartalu 2022., firma je potrošila 121 milion dolara na poslovne rashode i imala neto gubitak od 118 miliona dolara. Gotovinski poslovni rashodi su iznosili 79 miliona dolara za kvartal, a kompanija ima smernice za gotovinske poslovne rashode od 225 miliona do 275 miliona dolara za celu 2022. Kapitalni troškovi u Q3 su iznosili 54 miliona dolara i uglavnom su bili usmereni na investicije u objekte i opremu. Kompanija je potrošila 110 miliona dolara na poslovanje i kapitalne troškove u trećem kvartalu i sada očekuje da će u 2023. ući s preko milijardu dolara likvidnosti, što je iznad prethodnih smernica od preko 950 miliona dolara. Kompanija je fokusirana na to da maksimizuje kapitalnu efikasnost QS-0 pre-pilot linije i cilja na isporuku opreme potrebne za ranu proizvodnju do kraja godine.
Procena i rizici
QuantumScape se suočava s nizom rizika u svojim naporima da razvije i komercijalizuje baterije u čvrstom stanju. Ovi rizici uključuju izazove u razvoju isplativih i ekonomski validnih baterija koje će se proizvoditi u velikom obimu, zatim kašnjenja i prekoračenja troškova u procesu proizvodnje, poteškoće u uspostavljanju odnosa snabdevanja i zavisnost od partnerstva s Volksvagenom. Kompanija se takođe suočava s rizikom pada performansi baterija i potrebom da privuče kupce za komercijalnu proizvodnju. Kontrola troškova i zaštita prava intelektualne svojine, kao i odbrana od pravnih izazova, takođe predstavljaju rizike. Tržište baterija je veoma konkurentno i kompanija možda neće moći efikasno da se takmiči.
Nedostatak prihoda QuantumScapea otežava određivanje njegove vrednosti tradicionalnim metodama. Međutim, potencijal se može proceniti ispitivanjem veličine ukupnog adresabilnog tržišta za litijumske baterije, za koje se procenjuje da će dostići 257 milijardi dolara do kraja decenije, navodi Statista.
Panasonic, s Teslom kao primarnim kupcem, trenutno drži tržišni udeo od blizu 9%. Uz Volksvagen kao partner, QuantumScape ima realne šanse da zauzme najmanje 5% tržišnog udela do kraja decenije, što će rezultirati potencijalnim prihodom od 12,85 milijardi dolara. Ako koristimo raspon od 1 do 2 puta prodaje za procenu, dolazimo do moguće vrednosti između 12,85 i 25,7 milijardi dolara. Ove brojke su vredne pažnje i zaslužuju da kompaniju držite na oku. U narednih nekoliko godina možda će postojati mogućnost da se ova teza potvrdi ili opovrgne.
Međutim, važno je imati na umu da ulaganje u QuantumScape nosi značajne rizike. Kompanija je u procesu povećanja proizvodnje 2023. i 2024. i tek treba da ostvari prihod. Ove dve godine će verovatno biti ključne i veoma nepredvidive za berzu. Izazovi u proizvodnji se mogu očekivati i verovatno će dovesti do primetnih fluktuacija na njoj. Oštri zastoji i iznenadni oporavak dovešće takođe do drastične fluktuacije cena akcija.
Možda se čini preporučljivim izbegavati berzu dok se ne ostvari bolja vidljivost. Međutim, u trenutku kada situacija postane jasna, tržište je možda već reagovalo na nju, ostavljajući ograničen prostor za značajne dobitke. Bolji pristup bi po nama bio da se pomno prati napredak povećanja i redovno procenjuje tehnološka snaga rešenja QuantumScapea. Ako ova analiza potvrdi skalabilnost tehnologije, svaka negativna vest može se iskoristiti kao prilika za ulaganje u akcije.
Auto Moto Show
Priredio: Pavle Barta