Kao što znamo, Tesla je glavni igrač u svetskoj automobilskoj industriji trenutno.
S više od 1,3 miliona vozila isporučenih prošle godine, teksaški proizvođač je 16. na listi najbolje prodavanih svetskih marki, ispred Fiata a iza kineskog Changana. Obim je povećan za 40 odsto u odnosu na 2021., što znači da je drugog najboljeg performera u prvih svetskih 25 pretekao jedino BYD s porastom od 152 odsto.
Kako se vozila šire svetom, Tesla usput pronalazi sve više rivala. Kompanija je relativno nova u automobilskoj industriji u poređenju s etabliranim proizvođačima koji sklapaju četvorotočkaše čitav vek. Međutim, budući da Tesla progresivno utvrđuje i jača svoje pozicije, neminovna je komparacija s drugim brendovima. Neki od njih pripadaju „mejnstrim“ tržištu, dok su drugi u okviru „premijum“ klase. Međutim, da li je Tesla zaista proizvođač premijum vozila? Hajde da vidimo šta potpada pod ovu definiciju i koje su to karakteristike koje pripadaju suprotnoj strani.
Premijum – za
Glavni razlog za svrstavanje Tesle u premijum segment je pozicioniranje njegovih automobila, što uključuje ne samo cenu, već i način na koji kompanija predstavlja svoje proizvode javnosti, kao i atributi na koje se fokusira. Kao pionir, kompanija Ilona Maska ima prednost što je prepoznata kao inovativni i avangardni proizvođač automobila u poređenju s drugima u smislu tehnologije električnih vozila i efikasnosti.
Ovo pozicioniranje i imidž u kojem uživa u javnosti, omogućava Tesli da cenovno pozicionira svoje automobile na nivo drugih premijum automobilskih brendova kao što su Mercedes ili BMW. Glavni konkurent Modela 3 na tržištu konvencionalnih automobila nije Toyota Camry već Mercedes-Benz C kalse, mada je Tesla limitiran u smislu gedžeta i detalja enterijera.
Kao inovativan i alternativan izbor za mnoge kupce, Tesla može samouvereno da igra na obe strane industrije, i premijum i „mejnstrim“. Činjenica da ovi automobili predstavljaju nešto istinski novo i bolje od drugih elektromobila je dobar razlog da se Teslini proizvodi uvrste u premijum segment.
Premijum – protiv
S druge strane, postoji subjektivna definicija „premijuma“. Premijum automobil se obično povezuje s nemačkom trojkom koju čine Audi, BMW i Mercedes-Benz, mada postoje i druge marke koje se uklapaju u ovu kategoriju. Ovaj trio generalno prodaje automobile po višim cenama jer ih krasi bolji finiš, naprednija tehnologija i iz prostog razloga što su sinonim za ekskluzivnost. Njihov uspeh je inspirisao mnoge druge proizvođače da uđu na ovo primamljivo tržište sa svežijim kreacijama, spomenimo samo Lexus, Acuru, Infiniti i Genesis.
Iskreno govoreći, kokpit Tesle nije elegantan. Možda raspolaže mnogim interesantnim solucijama koje se tiču vožnje i softvera, ali unutrašnjost automobila ove marke nije u skladu s onim što podrazumevamo kada kažemo „premijum enterijer“. Armaturna tabla ne samo što je jednostavna (i premijum može biti u minimalističkom stilu), već ponekad deluje neubedljivo u smislu kvaliteta. Neki čak smatraju da su i sedišta korak iza onih kod premijum brendova.
Naravno, ovo je subjektivna stvar. Kvalitet automobila je determinisan brojjnim različitim faktorima, koji variraju od vozača do vozača. Važan deo priče su zadovoljstvo i osmeh na licu vozača.
Autor: Felipe Munjos (JATO Dynamics)
Priredio: Pavle Barta