Evropske ekonomije u velikoj meri zavisne od automobilske industrije, suočavaju se s velikom opasnošću u vidu uvoza kineskih automobila, sudeći po studiji nemačkog osiguravajućeg giganta Allianz.
Kineska električna vozila prestavljaju najveći rizik po evropske proizvođače automobila i mogli bi da ih koštaju sedam milijardi evra godišnje u vidu izgubljenog profita do 2030., sem ukoliko zakonodavci ne preduzmu neophodne korake, kaže se u izveštaju Allianz Tradea.
Kreatori politike moraju da odgovore na ovaj izazov recipročnim carinskim taksama na uvozne automobile iz Kine, urade više na tehnologiji i razvoju materijala za automobilske baterije, kao i da dozvole kineskim proizvođačima da vozila sklapaju u Evropi, zaključci su izveštaja nemačke osiguravajuće kompanije Allianz.
Ova studija je zapravo refleksija upozorenja koje je saopštio šef Stellantisa, Karlos Tavares, na ovogodišnjem CES-u. On je naglasio da se evropska automobilska industrija suočava sa „strašnom borbom“ s kineskim uvoznicima.
Evropske automobilske kompanije se zapravo suočavaju s dvostrukom pretnjom, jer im prodaja vozila opada u Kini, gde lokalni proizvođači električnih automobila zauzimaju sve veći tržišni udeo, kao i zbog porasta prodaje kineskih elektromobila iz uvoza, koji su proizvedeni u Kini, kako od strane Kineza, tako i zapadnih proizvođača.
Globalne automobilske kompanije su se obavezale da će se vratiti u Kinu s velikim brojem električnih vozila na tržištu koje se ubrzano menja, gde je pritisak vezan za smanjenje cena sve intenzivniji.
Tržište električnih SUV/krosovera u kojem vlada velika „gužva“ u Kini, vrši pritisak na lokalne proizvođače da izvoze više vozila u Evropu. Uvoz električnih vozila iz Kine mogao bi EU da košta više od 24 milijarde evra u okviru ekonomskog proizvoda do 2030., odnosno 0,15 odsto bruto domaćeg proizvoda evropskog bloka, saopštio je Allianz Trade.
Međutim, „privrede Nemačke, Slovačke i Češke zavisne od automobilske industrije, mogle bi da se suoče s još većim udarom“ od 0,3 do 0,4 odsto BDP-a, navodi se u izveštaju pod naslovom: „Kineski izazov evropskoj automobilskoj industriji“.
„Ulozi su veliki za evropsku automobilsku industriju: četiri od pet automobila prodatih u Evropi se sklapaju lokalno“, dodaje se u izveštaju.
„Evropa je takođe svetska izvozna sila u ovom sektoru, s trgovinom automobilima koja je generisala između 70 i 110 milijardi evra trgovinskog suficita za evropsku ekonomiju svake godine tokom protekle decenije.
U izveštaju se navodi da je američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) učinio Evropu metom za kineski izvoz.
Dok Evropa ostaje relativno otvorena za električna vozila iz uvoza, (Tesla, na primer, čini 20 odsto prodaje potpuno električnih automobila u Evropi), SAD će „biti mnogo teže tržište za ulazak kineskih vozila“ zbog IRA-e, navodi se u izveštaju.
[…] Izveštaj Allianz Tradea sugeriše da kineski proizvođači predstavljaju najveću opasnost po evrop…. Naime, mogli bi da im „otkinu“ profit u vrednosti od 7 milijardi evra do 2030. Glavni problem je taj što kineski automobili ne podležu tako visokoj uvoznoj taksi u Evropi, kao što je slučaj s evropskim automobilima u Kini. To je nešto što je istakao Karlos Tavares u oktobru 2022. I da budemo bez dlake na jeziku: sve marke koje su kreirale tržište električnih automobila u Norveškoj i drugim tržištima, poslužile su kao trojanski konj ekspanziji kineskih kompanija. […]