Pitanje koje provejava poslednjih godina je da li se veliki nemački proizvođači automobila u perspektivi suočavaju s ozbiljnim problemima?
Automobilska industrija je izuzetno nepredvidiva u poslednjih pedesetak godina, a u tih pet decenija se praktično promenila do neprepoznatljivosti.
Ne tako davno, nije se uopšte postavljalo pitanje ko je „broj 1“, jer su to bili Amerikanci. GM je dugo suvereno bio na poziciji neprikosnovenog najvećeg proizvođača automobila na svetu. Da ste pre samo pet godina nekoga pitali da li će Kina biti zemlja koja će proizvoditi najveći broj vozila, teško da bi vam odgovorio potvrdno. Čak, jedna mala Južna Koreja je na petom mestu.
Možda su neke kompanije naizgled „umrle prirodnom smrću“, poput Rovera recimo. Međutim, pre će biti da su za tako nešto krive bankarske kombinacije, neupućeni političari, agresivni sindikati, a u Roverom slučaju – prevejani direktori.
Nema više ni ikona kao što su Jeep Cherokee ili VW „buba“, nakon pet decenija proizvodnje. Ove promene koje mnogima unose tugu u srce su neizbežne i praktično ukazuju na suštu činjenicu da ništa ne traje večno. U redu, padnemo, podignemo se, i nastavljamo dalje.., sve do jednog momenta. Prosto, to je život.
Ipak, malo ko bi uopšte pomislio i usudio se da predvidi da će nemačka automobilska industrija, koja je epitom dobrih, poželjnih i izdržljivih vozila, napraviti veliki korak unazad po pitanju kvaliteta, kredibiliteta i vrednosti tokom 2020-ih. Ipak, to se upravo dešava.
Donedavno, tri nemačke najbolje prodavane premijum marke bile su pojam prestiža, klase i ekskluzivnosti. Međutim, čini se da to više nije tako. Doduše, činjenica je da vladaju prodajnim listama i ostvaruju zdrav profit, neophodan da ih održi u životu. Čak, što je i pomalo paradoksalno, po prodaji nadmašuju velikoserijske ekvivalente. Šta to znači? Pa, automobili dotičnih „prestižnih“ marki su preplavili puteve, tako da je jasno da su neminovno postali uobičajeni, gubeći na premijum „štihu“. Pored toga, na listama pouzdanosti tonu sve više, jer svaka japanska marka je ili ispred ili daleko ispred Audija, BMW-a, Mercedes-Benza i VW-a.
Dakle, kada pogledamo osnovni parametar, a to je vrednost za dati novac, Audi ima najniže ocene. Mercedes se kotira loše u oblastima tekućih troškova i servisiranja, a BMW mada je nešto bolji, takođe ima loše rezultate vezane za ukupnu vrednost i troškove servisiranja, dok je VW među najgorima po pitanju kvaliteta i pouzdanosti.
Naravno, nemački giganti još uvek nisu izgubili reputaciju proizvođača veoma dobrih, najpoželjnijih i izdržljivih automobila. Ipak, ako ne poprave stvari uskoro na planu troškova održavanja, kvaliteta, pouzdanosti i vrednosti za dati novac, upravo bi to moglo uskoro da se desi.
Raspoloženje nemačkih proizvođača automobila mračnije zbog situacije na planu električnih automobila i kineskog tržišta
S druge strane, iskorišćenost kapaciteta industrije je pala na oko 78 odsto, što je devet procentnih poena ispod dugoročnog proseka, pošto proizvođači automobila, uključujući VW, smanjuju proizvodnju.
Nemačke kompanije postaju sve pesimističnije po pitanju prognoza nakon razočaravajuće godine što se zarade tiče, koja je obeležila slabljenje prodaje električnih vozila, kao i slabije poslovanje u Kini, uključujući VW grupaciju i Mercedes-Benz.
Poslovna očekivanja nemačke automobilske industrije pogoršala su se na minus 18,3 poena u julu, s minus 9,5 iz prethodnog meseca, pokazalo je istraživanje minhenskog istraživačkog Ifo instituta. Nekoliko proizvođača je prijavilo loše finansijske rezultate proteklih nedelja.
Nemačka automobilska industrija se bori s opadajućom potražnjom za električnim vozilima, nakon što je potrošila milijarde na unapređivanje i proširivanje dotične tehnologije. Takođe je pod pritiskom u Kini, gde prodaja automobila generalno usporava i gde sve više dominiraju domaći proizvođači.
Mercedes je prošlog meseca smanjio gornji opseg svoje godišnje prognoze što se marže tiče, dok Volkswagen obećava još agresivnije smanjivanje troškova, kako bi se suprotstavio padu.
„Automobilska industrija sve više klizi u krizu“, rekla je Anita Volfl iz Ifoa. „Verovatno se ne očekuje značajno poboljšanje u narednih nekoliko meseci.“
Kao što smo spomenuli, iskorišćenost kapaciteta industrije je pala na oko 78 odsto po podacima Ifoa, devet procentnih poena ispod dugoročnog proseka, budući da prozvođači automobila, uključujući VW, smanjuju obim proizvodnje u fabrikama s visokim troškovima. Preko 43 odsto ispitanika žalilo se na nedostatak porudžbina, u odnosu na 29 odsto u aprilu.
Raspoloženje u najvećoj evropskoj ekonomiji, prema meraču koje je sastavila Evropska komisija, sada je samo malo udaljeno od nivoa na kojem je bilo u februaru 2022., kada je došlo do pada nakon ruske invazije na Ukrajinu.
Definitivno, krajnje je vreme da nemački proizvođači okrenu list, pre svega zbog sebe samih, jer u suprotnom mogu da dožive možda najteže dane u svojoj istoriji.