Volkswagen planira da zatvori najmanje tri fabrike u Nemačkoj, otpusti desetine hiljada zaposlenih i trajno suzi poslovanje preostalih proizvodnih pogona u zemlji, rekla je šefica radničkog saveta ovog proizvođača automobila.
Menadžment je apsolutno ozbiljan po pitanju svega ovoga. Ovo nije zveckanje sabljama u okviru kolektivnog pregovaranja“, rekla je Danijela Kavalo, šefica radničkog saveta VW-a zapolsenima u Volfsburgu 28. oktobra. „Plan najveće nemačke industrijske grupacije je da započne rasprodaju u svojoj matičnoj zemlji“, dodala je Kavalo.
Ona nije precizirala na koje fabrike će to uticati, niti koliko bi, od oko 300.000 radnika VW grupacije, moglo biti otpušteno.
Kavalo je takođe rekla da postoji saglasnost između obe strane u pogledu prirode problema s kojima se suočava VW i mnoge njegove evropske kolege. „Nismo daleko jedni od drugih kada je u pitanju analiza problema. Međutim, mi smo miljama daleko jedni od drugih kada je reč o odgovorima na njih.“
Komentari ukazuju na veliku eskalaciju sukoba između radnika VW-a i menadžmenta koncerna, koji je pod teškim pristiskom visokih troškova na planu energije i radne snage, oštre konkurencije iz Azije, slabljenja potražnje u Evropi i Kini i sporija električna tranzicija nego što se očekivalo.
VW je saopštio da je potrebno restruktuiranje i da će dati predloge o tome kako smanjiti troškove rada 30. oktobra, kada će se sastati radnici i menadžment u okviru drugog kruga pregovora o platama, i kada će kompanija objaviti rezultate vezane za treći kvartal.
„Situacija je ozbiljna a odgovornost pregovaračkih partnera je ogromna. Bez sveobuhvatnih mera za vraćanje konkurentnosti, nežemo moći da priuštimo suštinska ulaganja u budućnosti“, rekao je član odbora VW grupacije, Gunar Kilijan.
Tomas Šefer, koji je na čelu odeljenja za brendove pod krovom koncerna, rekao je da nemačke fabrike nisu dovoljno produktivne, kao i da su 25 do 50 odsto iznad planiranih troškova, što znači da su neke lokacije bile dvostruko skuplje u poređenju s konkurencijom.
„Trenutno ne zarađujemo dovoljno novca s našim automobilima. Istovremeno, naši troškovi vezani za energiju, materijal i osoblje nastavili su da rastu. Ova računica ne može dugoročno da funkcioniše“, rekao je on. „Pored toga, mi u Volkswagenu još uvek interno obrađujemo mnoge zadatke koje je konkurencija već odradila. To znači da ne možemo da nastavimo po starom. Moramo brzo pronaći zajedničko i održivo rešenje za budućnost naše kompanije.“
Radnici VW-a su napravili pauzu u proizvodnji u znak protesta protiv mera
Danijel Švarc, analitičar u Stifelu, rekao je da planovi daleko prevazilaze tržišna očekivanja. Štrajkovi, kojima su sindikati pretili početkom decembra, sada su verovatni, rekao je on.
„Neće biti lako pronaći kompromis. Biće interesantno videti da li će sindikati ograničiti štrajkove na fabrike marke VW (gde bi to moglo manje da šteti Volkswagenu) ili će se praksa proširiti na druge brendove poput Porschea, gde bi šteta bila značajnija“, dodao je Švarc.
Ostale mere za smanjenje troškova planirane za marku VW uključuju smanjenje plata za 10 odsto i dvogodišnje zamrzavanje plata, budući da nemački proizvođač automobila nastoji da uštedi četiri milijarde evra, objavio je Handelsblatt. Uprava takođe razmatra ograničenje bonusa za visokorangirane zaposlene, navodi ova publikacija pozivajući se na insajdere upoznate s dešavanjima.
Radnici VW-a obustavili su proizvodnju u ponedeljak, na 11 lokacija u Nemačkoj, kako bi se pridružili okupljanjima organizovanim u cilju protesta protiv mera smanjivanja troškova.
Izvor: Rojters