Bivši generalni direktor Renault-Nissan alijanse kaže da japanska vlada gura Hondu u dogovor za dobrobit ekonomije.
Nissan i Honda su uzdrmali automobilski svet kada su u utorak objavljene vesti o mogućem spajanju dve velike japanske kompanije.
Doduše, još uvek ništa nije zvanično, ali to naravno nije sprečilo bivšeg šefa Nissana, Karlosa Gona, da podeli svoja razmišljanja o potencijalnom ugovoru. U nedavnom intervjuu datom za Blumberg, on je bio izuzetno kritički nastrojen prema eventualnom savezu između Nissana i Honde, istakavši razloge koji stoje iza toga.
„Po mom mišljenju, to je očajnički potez“, rekao je Gon. „To nije pragmatičan dogovor, jer iskreno, sinergiju između dve kompanije je teško pronaći. Praktično ne postoje komplementarne karakteristike između njih. One su na istim tržištima, imaju iste proizvode, brendovi su veoma, veoma slični.“
Štaviše, Gon je uveren da predloženo spajanje ne predstavlja nešto homogeno između ova dva proizvođača. On veruje da japansko ministarstvo ekonomije, trgovine i industrije (METI) podstiče sporazum, kako bi ojačalo japansku ekonomiju, kao i da Honda nije zadovoljna zbog toga.
„Pošto sam toliko godina živeo u Japanu, znam koliko METI može da bude uticajan“, objasnio je Gon. „Po mom mišljenju, tu nema industrijske logike, ali postoji trenutak kada morate da birate između performansi i kontrole. Očigledno je da ako možete da imate oboje, utoliko bolje. Međutim, postoje trenuci kada morate da birate, i bez bilo kakve sumnje, s METI-jem i svime onim što znam u vezi s njim, oni daju prednost kontroli nad performansama, tako da su gurnuli Hondu u ovaj sporazum, bez ikakve sumnje.“
Gon je pre nekoliko godina izveo neverovatan poduhvat bekstva iz Japana u holivudskom stilu, gde je bio u kućnom pritvoru čekajući suđenje na osnovu brojnih optužbi za navodne finansijske malverzacije tokom svog mandata u Nissanu. Vodio je ovu kompaniju 16 godina i bio je verovatno njen najuspešniji generalni direktor. S obzirom na način na koji je završio odnos s Nissanom, verovatno ne iznenađuje njegov kritički odnos.
„Možete da merite tim po rezultatima koje dobijate, jer samo tako znate da li je neko sposoban da uradi nešto“, rekao je on. „Iskreno, kada pogledati poslednjih pet godina u Nissanu, rezultati su svedočanstvo da snaga tima nije dobra.“
Ni Nissan ni Honda se u ovom trenutku ne izjašnjavaju šta misle o mogućem spajanju, ali ova dva brenda sarađuju već nekoliko meseci. U avgustu je potpisan memorandum o razumevanju, kako bi se istražili budući projekti. Ipak, spajanje ide dalje od razmene ideja. Ako sve bude kompletirano, budući konglomerat bi postao jedna od najvećih automobilskih kompanija na svetu. Prema Gonu, to ne bi bio lak zadatak.
„Morate da shvatite da je Honda inženjerska organizacija, veoma je jaka u inženjeringu. I Nissan je veoma ponosan na sopstvenu ekspertizu, tako da će se ovde voditi bitka koje tehnologije će biti usvojene od strane nove kompanije. Bilo da se radi o spajanju ili novom savezu, mogu vam reći da će biti veoma teško.