Veći SUV, fastbek a moguće i neka nova verzija Punta, na putu su da revidiraju Fiatove pozicije.
Italijanska marka će lansirati nove verzije 500 i Pande kao temelje nove, proširene game, koja će joj omogućiti da promeni imidž proizvođača specijalizovanog za male automobile, koji traje već decenijama.
Nakon što je veći deo protekle decenije proveo u zastoju, dok je bezbednosna regulativa nagrizala njegovu zastarelu paletu modela u Evropi, Fiat sada „u izradi“ ima čitav niz novih modela.
Kompanija sada ima arhitekturu na kojoj može da kreira nove automobile, zahvaljujući tome što je deo Stellantis grupacije.
Pored toga, dva veća modela C segmenta, kojima su prethodili koncepti iz 2024., pridružiće se novim električnim i hibridnim verzijama modela 500 i Pande, kao i nedavnim akvicizijama u vidu modela 600 i Grande Pande. Svi ovi novi modeli potvrđeni su za proizvodnju.
Potpuno nova Panda i 500
Panda i 500 odradili su najveći deo teškog posla za Fiat tokom većeg dela ovog veka u Evropi. Međutim, dozvoljeno je da oba modela ostare na starim arhitekturama.
Prošle godine su stvari konačno počele da se menjaju jer je najavljen 500 Hybrid, koji je napravio iskorak od čisto električnog 500e s kojim nije mehanički povezan, koji je lansiran 2020.
Aktuelna Panda, koju Fiat sada interno zove „Pandina“, egzistira još uvek na nekim tržištima i nastaviće da bude prisutna do 2030., zahvaljujući tekućim ažuriranjima, koja će je održavati što je moguće svežijom.
Međutim, potvrđene su zamene za oba automobila i svaki od njih će biti lansiran u blagim hibridnim i čisto električnim izdanjima, na onome što je sada poznato kao Stellantisova STLA City arhitektura.
Ona je prvobitno na scenu stupila s 500e, kao platforma za elektromobile, ali se sada prerađuje kako bi se prilagodila i za blage hibridne pogonske sklopove. 500 Hybrid stupa na scenu krajem ove godine, a proizvodiće se uporedo s električnim modelom u Fiatovoj fabrici Mirafjori.
I električna i hibridna verzija modela 500 biće zamenjene 2029., dok će 2030. uslediti Pandina naslednica, takođe s obe pogonske opcije, s tim što će se proizvoditi u Pomiljanu. STLA City će na taj način činiti osnovu za dva Fiatova modela s dve različite pogonske opcije, u dve fabrike.
Dizajn novog modela 500 biće evolutivni, ali će veće promene biti primenjene na Pandu, što je potvrdio i Olivije Fransoa, generalni direktor Fiata.
„Očekujem da će dizajn Pandinog naslednika biti malo bliže originalnom modelu iz osamdesetih“, rekao je on. Ovo bi ga takođe bliže povezalo s novom Grande Pandom. „To neće biti samo manja verzija Grande Pande, već će imati vizuelne veze, iste korene i kultnu siluetu.“
Biće to poslednji modeli lansirani na kraju proizvodne ofanzive koja prati nestanak već dela postojećeg Fiatovog asortimana. Fransoa je rekao da je „bolno što će morati da ukine neka velika imena“, kao što su 500X, Tipo i 500 Hybrid, zbog GSR2 bezbednosnih propisa, koji su stupili na snagu prošlog leta.
„Stvari su bile teške, ali prošli smo kroz to“, rekao je Fransoa.
Fiat postaje veliki
Uoči Salona automobila u Ženevi u februaru prošle godine, Fiat je otkrio pet novih konceptnih automobila, koji predviđaju proširenje game.
Od dotičnih pet, koncept gradskog modela materijalizovao se u Grande Pandu, dok koncept kamioneta prestavlja zamenu za najprodavaniji globalni Fiatov model tog tipa, Stradu. Prikazan je i kamper kombi.
Najrelevantniji za Fiat u Evropi su koncepti SUV i Fastback, od kojih oba prethode modelima koji bi trebalo da budu lansirani do 2027. Oni su oblikovani u istom stilu kao i Grande Panda i smatraju se delom proširene porodice Panda. Međutim, ni oni dotičan naziv neće koristiti u proizvodnji i neće biti jednostavno uvećane verzije Grande Pande.
Dva nova modela će biti izgrađena na istoj Smart Car platformi kao i Grande Panda, kako bi se omogućile značajne prednosti u pogledu troškova u odnosu na rivale. Očekuje se da će biti u ponudi i hibridna i električna verzija.
SUV će biti direktan rival Dacije Bigster i ima najbolji potencijal za uspeh u Evropi. Serijski Fastback je indirektni naslednik Tipa, kao produženi hečbek veličine Volkswagen Golfa. Od njega se očekuje da će uspeti na globalnom tržištu, ali će Evropa i dalje biti u fokusu s obzirom na njegovu bolju vizuelnu privlačnost u odnosu na Tipo.
Fransoa je rekao da nijedan Fiat neće biti duži od 4,5 metara, što je „samoograničavajuće“ pravilo koje je sebi nametnula italijanska marka, kako bi se izbeglo preklapanje s drugim markama pod Stellantisovim krovom, pre svega Citroenom. „Kada uđemo u C segment, imaćemo potpuno drugačiji stav koji je pre svega ispravan; ne bolji, ne lošiji, već u skladu s našim italijanskim osmehom i našim bojama“, dodao je on.
U okviru Stellantisa, Fransoa je rekao da se čak i na globalnom izvršnom nivou postavlja pitanje „da li su nam potrebni svi ovi brendovi i svi ovi modeli?“. Međutim, on se takođe osvrnuo na to da „im je potrebno dopunjavanje i neophodnost kompletiranja slagalice i zauzimanja kompletnog prostora“.
Fiatov planirani prelazak na donji nivo C segmenta je komplementaran, ali ako bi se dotični model povećao do veličine Citroena C5 Aircross, to bi Stellantisu pružilo „dobru sinergiju“ sa zajedničkom arhitekturom ali uz „lošije nadopunjavanje“, jer bi došlo do rivaliteta između različitih marki unutar koncerna.
Punto ni na nebu ni na zemlji
Fransoa je rekao da je jedna od prvih stvari koje je uradio kada je preuzeo funkciju generalnog direktora Fiata 2011. bila otkazivanje planiranog naslednika Punta. „Izgledao je u redu, ali ne i ’superkultno’“, rekao je on, dodajući da je zaista imao šanse za uspeh isključivo u Evropi, ali ne i na drugim Fiatovim globalnim tržištima kao što su južnoameričko i afričko.
Umesto toga, želeo je „automobil koji bi mogao da bude globalan“, koji bi se proizvodio u „ogromnim količinama“, ali su to bila komercijalna vozila koja su imala globalnu privlačnost, ne i mali gradski automobil iz B segmenta. Otuda i kreiranje Grande Pande, automobila u stilu podignutog hečbeka/smanjenog SUV-a, koji je bio u glavi Olivijea Fransoe otkako je ukinuo Punto. Ipak, bio je potreban dolazak Fransoe Leboena iz Renaulta/Dacije 2021. da bi se dizajn realizovao.
Taj automobil je postala Grande Panda, ali Fransoa je ostavio odškrinuta vrata za budući model sličan Puntu, ukoliko nastojanje da se poveća efikasnost uz pomoć elektromobila za posledicu ima to da se u okviru SUV trendova ustupi prostor napretku nižih hečbek modela, koji su u svakom slučaju efikasniji zbog svojih boljih aerodinamičkih performansi. Dakle, „nikad ne reci nikad“.
[…] Nova Panda (ili „Pandina“ kako je interno poznata), pridružiće se Grande Pandi i nekim većim modelima o kojima smo pisali nedavno. […]