V8 motori s kompresorom, zauzimaju posebno mesto u automobilskom inženjeringu.
S dodatnim vazduhom koji se „upumpava“ u komoru za sagorevanje, kompresori obezbeđuju instantan priliv snage, eliminišući kašnjenje karakteristično za turbopunjače.
S napretkom tehnologije, moderni kompresorski V8 motori ne samo što isporučuju ogromnu količinu snage, već mogu da se „vrte“ na izuzetno visokom broju obrtaja, pomerajući granice mehaničke izdržljivosti. Mada nisu tako „visokoturažni“ kao atmosferski V8 motori, kompresorski takođe mogu da „zavrište“.
Koji su to V8 motori podržani kompresorima koji trpe najviši broj obrtaja? Konkurencija je oštra, a izdvajaju se dva kandidata, gde oba probijaju limit od 7.000 o/min. Naravno, u oba slučaja se radi o inženjerskim draguljima, ali po pitanju odlaska u „crveno“, jedan je pobednik.
Ford Predator
Fordov 5,2-litarski V8 je mehaničko remek-delo, koje se nalazi ispod haube motora Mustang Shelbyja GT500 iz 2019. Kreiran za ekstremne performanse, isporučuje 770 ks pri 7.300 o/min, uz maksimalni obrtni moment od 850 Nm pri 5.000 o/min. U „crveno“ ulazi pri 7.500 o/min, što ga čini „najvisokoturažnijim“ kompresorskim V8 ikada instaliranim u jedan serijski automobil.
Predator V8 je direktna evolucija čitavog niza Fordovih visokoperformantnih, modularnih V8 motora. Pre njega, isticale su se V8 jedinice poput 5,4-litarskog, kompresorskog Trinity V8 iz Shelbyja GT500 (2013-2014.), koji je proizvodio 671 ks i 855 Nm. Još jedan direktan predak je 5,2-litarski „flat-plane crank“ Voodoo V8, atmosferska verzija istog motora, poznata po tome što u „crveno“ ulazi pri 8.250 o/min. Našla se u poslednjem Shelbyju GT350.
Motor i specifikacije
Konfiguracija: V8 cross-plane kolenasto vratilo
Radna zapremina: 5,2 litra
Snaga: 770 ks
Maks. obrtni moment: 850 Nm
O/min: 7.500
Pritisak pri „boostu“: 0,83 bara
Dok je Voodoo atmosferski, Predator je u suštini kompresorska verzija tog motora s „cross-plane“ kolenastim vratilom, primenjenim za bolju izdržljivost pod „boostom“. Ovaj motor takođe prati tradiciju koju je uspostavio 4,6-litarski DOHC modularni V8 iz devedesetih, koji pronalazimo u SVT Cobri i Mach 1. Fordovo konstantno usavršavanje modularne V8 arhitekture dovelo je do Predatora, koji je u isto vreme „najvisokoturažniji“ kompresorski V8 na svetu.
Šta to Predator V8 čini posebnim?
Suštinski, Predator V8 je 5,2-litarski V8 s „cross-plane“ kolenastim vratilom, opremljen Eaton TVS R2650 kompresorom. Ovaj masivni kompresor ima radnu zapreminu od 2,65 litara i proizvodi do 0,83 bara pritiska, što motoru omogućava da generiše neumoljiv priliv snage tokom čitavog raspona obrtaja. Blok motora je napravljen od aluminijuma s pojačanim košuljicama cilindara, što obezbeđuje laku konstrukciju i izdržljivost u ekstremnim uslovima.
Fordovi inženjeri su pojačali unutrašnje komponente Predatora klipnjačama od kovanog čelika i kolenastim vratilom od istog materijala. Glave motora odlikuje usis i izduv visokog protoka, optimizujući strujanje vazduha u cilju postizanja maksimalne efikasnosti. Razvodni mehanizam uključuje dvostruke bregaste osovine iznad glave motora s promenljivom šemom razvoda smeše, poboljšavajući obrtni moment kako na niskim tako i visokim obrtajima.
Telo leptira gasa od 92 milimetra, najveće je do tada instalirano u neki serijski Ford, obezbeđujući veliku količinu vazduha za napajanje kompresora. Hlađenje je naravno prioritet, s „vazduh-tečnost“ međuhladnjakom, integrisanim u usisnu granu. Ova postavka pomaže regulisanju usisne temperature, sprečavajući uvlačenje vreline i održavajući konzistentne performanse pod velikim opterećem u vožnji. Pored toga, Predator koristi sistem suvog kartera, obezbeđujući konstantno podmazivanje, čak i tokom visokih G sila na stazi.
Koenigsegg CCX ne zaostaje mnogo
Motor koji pogoni Koenigsegg CCX je 4,7-litarska jedinica s dva kompresora, razvijena unutar kuće. Za razliku od Fordovog Predatora V8, koji je baziran na dugogodišnjoj modularnoj arhitekturi, pogonski agregat u CCX-u je kreiran nezavisno „od glave do pete“. Krase ga aluminijumski blok i glave motora, uz „plat-plane“ kolenasto vratilo, u cilju poboljšanja „visokoturažnih“ sposobnosti i odziva gasa.
Jedna od karakteristika koja se izdvaja kada je ovaj motor u pitanju je prisustvo tandema Rotrex centrifugalnih kompresora, koji obezbeđuju linearniju isporuku snage u poređenju s tradicionalnim rešenjima u „roots“ stilu. Ovi kompresori doprinose isporuci 818 ks pri 7.000 o/min, odnosno maksimalnom obrtnom momentu od 920 Nm pri 5.700 o/min. Međutim, Koenigsegg nije oficijelno postavio ulazak u „crveno“, što znači da mada se radi o visokoturažnom V8, on nema zvanično potvrđen limit po pitanju visine broja obrtaja.
Motor i specifikacije
Konfiguracija: V8 flat-plane kolenasto vratilo
Radna zapremina: 4,7 litara
Snaga: 818 ks
Maks. obrtni moment: 920 Nm
O/min: 7.000
Pritisak pri „boostu“: 1,2 bara
Dizajn ovog motora takođe akcenat stavlja na efikasnost i pouzdanost. S kompresionim odnosom od 8,2:1, optimizovan je za primenu visokog pritiska bez prekomernog opterećenja na unutrašnje komponente. Sistem suvog kartera obezbeđuje konzistentnu isporuku ulja pri visokoperformantnoj vožnji. Pored toga, CCX-ov motor profitira na sekvencijalnom multipoint ubrizgavanju goriva.
Još neki V8 motori koji „vrište“
Mada Predator i CCX kolo vode u smislu „visokoturažnih“ atributa, postoji još nekoliko V8 motora koje treba spomenuti. Ispod se nalaze tri „najvisokoturažnija“ V8 motora u serijskim automobilima.
Ford Voodoo
Konfiguracija: V8 flat-plane kolenasto vratilo
Radna zapremina: 5,2 litara
Snaga: 534 ks
Maks. obrtni moment: 580 Nm
O/min: 8.250
Fordov 5,2-litarski Voodoo V8 prethodnik je Predatora V8. Pokreće Shelby GT350, a u „crveno“ ulazi pri fascinantnih 8.250 o/min. Za razliku od Predatora, Voodoo poseduje „flat-plane“ kolenasto vratilo, što omogućava brži odlazak u visoke obrtaje i kreira jedinstvenu zvučnu notu. Isporučuje 534 ks i 580 Nm, što ga čini jednim od najuzbudljivijih atmosferskih V8 motora ikada napravljenih.
Ferrari 4.5 V8
Konfiguracija: V8 flat-plane kolenasto vratilo
Radna zapremina: 4,5 litara
Snaga: 570 ks
Maks. obrtni moment: 540 Nm
O/min: 9.000
Još jedan fascinantni V8 je Ferrarijev 4,5-litarski atmosferac iz 458 Italije. Ovaj motor u „crveno“ ulazi pri 9.000 o/min, što ga čini jednim od „najvisokoturažnijih“ osmocilindraša u istoriji. Proizvodeći 570 ks i 540 Nm, motor iz 458 profitira na lakim, titanijumskim klipnjačama, naprednim razvodom smeše i pedantno optimizovanim usisnim sistemom.
Chevrolet LT6
Konfiguracija: V8 flat-plane kolenasto vratilo
Radna zapremina: 5,5 litara
Snaga: 680 ks
Maks. obrtni moment: 624 Nm
O/min: 8.600
Chevroletov LT6 motor, uveden u igru s Corvetteom Z06, takođe zaslužuje pomen. Ovaj 5,5-litarski „flat-plane“ V8 dostiže 8.600 o/min, postavljajući novi standard u segmentu američkih performantnih automobila. Isporučujući 680 ks i 624 Nm maksimalnog obrtnog momenta, LT6 je najsnažniji atmosferski V8 ikada instaliran u jedan serijski automobil. Njegov jedinstven dizajn uključuje suvi karter i temeljno izbalansiran rotirajući sklop male mase, što obezbeđuje izdržljivost pri ekstremno visokim obrtajima.