Mercedes CLA s EQ tehnologijom najavljuje novu generaciju lakših i efikasnijih elektromobila, a na putu su i hibridi.
Novajlija bi mogao da bude najvažniji novi električni automobil u 2025., i to ne zbog dizajna ili tehnologije, iako im se nema šta zameriti, već zbog činjenice da podiže ulog u pogledu dometa u svojoj klasi, pa čak i kada je reč o klasama iznad.
Novi Mercedes CLA 250+ s EQ tehnologijom, može jednim punjenjem baterija da pređe po WLTP-u 790 kilometara, što je daleko ispred svake konkurencije.
Novi CLA je u mogućnosti da ponudi ovaj nivo autonomije zahvaljujući ne samo velikoj bateriji, već i visokoefikasnoj postavci elektromotora i izuzetno izbrušenoj aerodinamici, koja maksimalno iskorišćava dostupnu energiju.
Međutim, sve ovo je upakovano u karoseriju koja ne izgleda revolucionarno kako biste možda očekivali. Mercedes je isprobao dizajnersku „šok“ strategiju s modelima kao što su EQS i EQE, ali se nije suočio s nekom posebno pozitivnom reakcijom. Ovog puta ima drugačiji pristup i vidu CLA limuzine.
Naravno, ono što je važno je da Mercedes misli i na svoje kupce automobila s motorima s unutrašnjim sagorevanjem, jer će u ponudi biti varijante CLA s konvencionalnim pogonom, koje izgledaju identično kao elektromobil izuzev otvorene maske hladnjaka. Za nekoliko meseci ćemo dobiti više informacija o ovim novim modelima na benzinski pogon, a za sada su EQ verzije u centru pažnje.
Koje pogonske opcije i performanse možemo očekivati?
Prodaja CLA će započeti s čisto električnim varijantama pod zastavom EQ Technology kasnije u toku ove godine. Ovi modeli će u početku dolaziti s opcijama s jednim ili dva elektromotora, uparena s baterijom od 85 kWh. Uslediće zatim manja baterija od 58 kWh, koja će naravno smanjiti cenu, ali i domet.
Ponuda počinje s jednomotornim CLA 250+ s 290s ks, koliko isporučuje zadnje postavljen elektromotor. Sprint iz stanja mirovanja do 100 km/h iznosi samo 6,7 sekundi, dok je maksimalna brzina ove verzije 210 km/h. Zatim sledi CLA350, koji dodaje elektromotor na prednju osovinu, što ga praktično čini 4×4 modelom. Snaga u ovom slučaju raste na 353 konja, a ubrzanje do „stotke“ se skraćuje na 4,9 sekundi, dok maksimalna brzina ostaje identična.
Obe verzije imaju dvostepeni menjač na zadnjem motoru, koji omogućava snažnija ubrzanja pri niskim brzinama i lakše krstarenje pri visokim.
Detalji vezani za hibridne varijante su još uvek siromašni, ali znamo da će imati novi 1,5-litarski četvorocilindarski turbomotor, uparen s blagim hibridnim sistemom od 48 V. I hibridi će biti u ponudi s prednjim i pogonom na sve točkove, s elektrifikovanim osmostepenim menjačem s dvostrukom spojnicom i tri različite izlazne snage.
Šta znamo o efikasnosti i tekućim troškovima?
Ipak, CLA250+ varijanta je ona koja će biti u marketinškom smislu najprisutnija, jer nudi domet od 690 do 790 kilometara. Pored toga, ne radi se o „nejakom“ modelu, budući da raspolaže s 290 ks.
Model CLA350 s pogonom na sve točkove i dva motora dolaziće s istim paketom baterija i dometom između 670 i 770 kilometara.
CLA je u stanju da postigne ove brojke zahvaljujući nizu tehničkih inovacija, počevši od uključivanja u igru električnom sistema od 800 V, po prvi put u Mercedesu. Pored pakovanja u lakši i kompaktniji hardver, on takođe omogućava superbrzo punjenje od 320 kW, koje može da obezbedi vožnju od preko 300 kilometara za samo 10 minuta.
Mercedes takođe navodi veoma impresivne ocene vezane za efikasnost motora, u rasponu između 7 i 8 km/kWh, čemu pomažu relativno razumna težina praznog vozila (2.050 kilograma) i aerodinamična karoserija. Kompleksan dizajn pruža koeficijent otpora vazduha najbolji u klasi, koji iznosi 0,21. Ovo nije iznenađenje s obzirom na Mercedesovu stručnost u ovoj oblasti. Toplotna pumpa je takođe standardna za čitav asortiman.
Dizajn
Ljubitelji aktuelnog CLA će biti srećni što mogu da vide da je izgled novog modela praktično prirodna evolucija u odnosu na prethodne modele. Međutim, postoji mnogo novih dizajnerskih detalja koje ćemo videti u budućim Mercedesovim modelima. Padajuća linija krova, prozori uglađenih linija i vrata bez okvira stakla, stavke su peruzete iz prethodnih CLA modela, iako je na ovom automobilu sve malo povišeno, zbog debelog poda kreiranog da ugosti baterije. Mercedes je pokušao to da sakrije korišćenjem crnih pragova, ali na većinu AMG Line modela, dizajneri su dodali hromiranu traku, koja poništava ovaj efekat.
Ipak, novo CLA osvetljenje je ono što će privući više pažnje. To uključuje složen raspored prednjeg osvetljenja, sa svetlosnim grupama povezanim svetlosnom trakom, koja se proteže preko nosa automobila.
Interesantno je što se ne radi o neprekinutom svetlu koje nalazimo na nekim novim modelima automobila, već je podeljeno na tri dela i spojeno na oba kraja s dva motiva trokrake zvezde, koji takođe deluju kao dnevna svetla i pokazivači pravca.
Prednju masku krase sitne trokrake zvezde i jedna veća u sredini. Sve te pojedinačne zvezdice su osvetljene i mogu pokazati neke stvari poput statusa napunjenosti.
Zadnji kraj takođe dosta toga prenosi s prethodnog CLA, ali s više motiva trokrake zvezde unutar sada povezanih signalnih grupa. Umesto standardne svetlosne trake, u igri je niz zareza koji se protežu preko poklopca prtljažnika. AMG Line modeli dodaju mali zadnji spojler, ali na svu sreću nema lažnih izduvnih otvora. Veličina točkova varira između 17 i 19 cola, a veći deo naplataka ima određeni nivo aerodinamičke optimizacije koja pomaže produžavanju dometa.
S druge strane, kabina je potpuno nova i odudara od trenutne generacije, nudeći još „digitalnije“ iskustvo. U celoj kabini dominira ono što izgleda kao jedno ogromno staklo, u kome se nalazi instrumentacija, glavni ekran osetljiv na dodir i opcioni suvozački displej. Ovaj element je toliko velik da nema mnogo prostora za dizajnerske egzibicije, mada pronalazimo nekoliko interesantnih detalja, poput okruglih, osvetljenih ventilacionih otvora i panela vrata.
Multimedija
Info-zabavni sistem je potpuno nov. Klaster instrumentacije je i dalje dijagonale 10,25 inča i kontroliše se preko novih i malo pojednostavljenih komandi na volanu. Oni su haptički, ali ih je sada znatno manje, što olakšava baratanje. Glavni ekran osetljiv na dodir predstavlja dramatičniju novinu, jer ne samo da je velik, već sadrži i potpuno novi operativni sistem. Sada nazvan MB OS, izgleda slično onom koji se koristi u većim Mercedesovim modelima, ali je boljeg odziva i može se ažurirati bežičnim putem.
Navigacioni sistem je mnogo inteligentniji nego ranije i koristi Google veštačku inteligenciju za dodavanje dodatnih funkcija pretraživanja i preciznijih informacija o saobraćaju i vremenu. Mercedes će takođe ponuditi opciju u vidu još jednog ekrana, od 14 inča, koji se nalazi ispred suvozača (s istim interfejsom).
Sistem „nultog sloja“ je još uvek na svom mestu, s većinom glavnih kontrola dostupnih na početnom ekranu, uključujući donji odeljak za funkcije klima uređaja i nekoliko prečica u centru. Za dublju funkcionalnost zadužen je sveobuhvatan sistem menija, uključujući ugrađene aplikacije u Teslinom stilu.
Praktičnost
Postavljanje elegantne karoserije, kakva je Mercedes-Benza CLA, preko paketa dizajniranog da ugosti baterije ispod poda, bilo je prilično izazovno, što je dovelo do nekih čudnih proporcija. Rezultat je da, iako nova kabina izgleda slično kao kod prošlog automobila, osećaj je sasvim drugačiji zahvaljujući visokom podu. Mercedesovi inženjeri su pokušali da spasu malo prostora u visini glava u odnosu na prethodnu generaciju primenjujući nešto manju zakrivljenost prema unutrašnjoj strani prozora, tako da ima više prostora za troje putnika na zadnjoj klupi. Međutim, nema mnogo prostora za noge, iako je pod ravan. S druge strane, panoramski krov je standardan, što doprinosi dobroj osvetljenosti kabinskog prostora.
Prtljažnik je pristojne zapremine od 405 litara, nudeći malo prostora za skladištenje ispod poda. S druge strane, tu je veoma koristan prednji prtljažnik od 101 litra, koji je otporan na vremenske uslove i prekriven tepihom. Ovaj prostor je posebno koristan za držanje kabla za punjenje, tako da onaj glavni može da ostane potpuno čist.
Novi CLA je dugačak 4.723 milimetra, širok je 1.855 i visok 1.468 milimetara.