Da podsetimo, Toyota poseduje udeo u Subaruu, Mazdi i Suzukiju.
Nissan i Honda su 23. decembra 2024. potpisali memorandum o razumevanju, kako bi istražili mogućnosti u vezi s potencijalnim spajanjem.
Međutim, pregovori nisu dugo trajali, pre nego što su se dva japanska giganta definitivno razišla 13. februara 2025. Razgovori su zvanično obustavljeni, delom iz razloga što je Nissan bio protiv toga da postane Hondina podružnica. Iako ove dve kompanije i dalje sarađuju u oblasti elektrifikacije i softvera, potpuno spajanje nije moguće.
Pre nego što je dogovor propao, predsednk Toyote, Akio Tojoda, rekao je u januaru na CES-u u Las Vegasu, da Nissan nikada nije kontaktirao Toyotu u vezi sa „superspajanjem“. On veruje da se to ionako ne bi dogodilo, jer bi stvaranje jedne megakompanije verovatno kršilo antimonopolske zakone. Međutim, sada se ispostavilo da je Toyota navodno kontaktirala Nissan u vezi s mogućim savezom, nakon neuspelog spajanja s Hondom.
Japanske nacionalne novine, „Mainiši Šimbun“, tvrde da je rukovodilac Toyote razgovarao s Nissanom o nekom obliku partnerstva. Nissan je odbio da pruži komentar, dok Toyota još uvek preispituje izveštaj pre nego što izda zvaničnu izjavu. Toyota, najveći svetski proizvođač automobila petu godinu zaredom, već poseduje akcije u nekoliko japanskih proizvođača automobila – 20 odsto Subarua, 5,1 odsto Mazde, 4,9 odsto Suzukija i 5,9 odsto Isuzua. Možemo da zamislimo koliko bilo komplikovano da su Toyota i Nissan razmenili akcije.
Sećamo se šta je Tojoda rekao nakon konferencije za novinare koju su Nissan i Honda održali kada je potpisan Memorandum o razumevanju. Predsednik je izrazio razočaranje zbog nedostatka detalja usmerenih na proizvode. Umesto toga, u zajedničkom dokumentu korišćene su popularne sintagme i reči poput „poslovne integracije“ i „sinergije“, s ciljem da se Japan transformiše u „vodeću globalnu kompaniju za mobilnost“.
Nissan je od tada rešio problem nedostatka pravca proizvoda, najavljujući talas lansiranja novih vozila u svim globalnim regionima. Takođe se oslanja na partnere u okviru alijanse s Renaultom i Mitsubishijem, za modele sa sopstvenom oznakom, kako bi značajno smanjio vreme do plasmana na tržište. Bliže veze s kineskim Dongfengom očigledno se reflektuju u električnoj limuzini N7 i „plug-in“ hibridnom kamionetu Frontier Pro.
Generalni direktor Nissana, Ivan Espinosa, nedavno je izjavio da je kompanija otvorena za novu saradnju, ali da je glavni prioritet interna stabilizacija. „Plan Re:Nissan“ uključuje velike mere smanjenja troškova kao što su ukidanje 20.000 radnih mesta, zatvaranje sedam fabrika i drastično smanjenje troškova za istraživanje i razvoj. Takođe ima za cilj smanjenje složenosti delova za 70 odsto i ukidanje šest platformi, uz nastavak ulaganja u premijum brend Infiniti.
Što se tiče toga kako se Nissan našao u ovoj situaciji, Espinosa je nedavno objasnio da je sve počelo 2015., kada je Karlos Gon još uvek bio na čelu kompanije. Cilj je bio povećanje godišnje prodaje vozila na osam miliona jedinica velikim ulaganjem u proizvodnju i radnu snagu. Međutim, prodaja za fiskalnu 2024., (1. april 2024. – 31. mart 2025.) iznosila je samo 3,3 miliona vozila.
Govoreći o Gonu, on tvrdi da je Nissan u „očajnoj situaciji“ i da je Honda planirala „prikriveno preuzimanje“. Iako dve japanske kompanije više ne razgovaraju o spajanju, povezivanje u oblasti „inteligencije vozila i elektrifikacije“ je i dalje u pripremi.