Monako je iz nekog razloga najprestižnija trka na svetu. Da li zaista zavređuje tu „titulu“ pomalo je diskutabilno, ali bez obzira na to šta mi mislili, izvesna težina postoji i svaki vozač sanja o tome da se okiti lovorikama u kneževini.
Ove godine, na najviši stepenik na podijumu popeo se Lando Noris.
Samo je šest drugih Britanaca trijumfovalo na ovoj stazi, a dvadeset petogodišnji momak iz Bristola prvi je vozač koji je ovde pobedio još od Luisa Hamiltona 2008.
„Moja deca će jednog dana moći svima da kažu da sam osvojio Monako“, rekao je on. „Biće zapamćeno, pol pozicija i pobeda u trci, to su stvari na koje ću biti ponosan do kraja života.“
Međutim, koliko god se trudili da etiketiramo trku u Monaku kao legendarni događaj, najčešće se radi o „voziću“ u okviru kojeg se malo toga promeni od starta do cilja. Čak i obaveza dva odlaska u boks na zamenu pneumatika, nije mnogo toga promenila. Drama ne da je izostala, nego nije je bilo ni u nagoveštaju.
Zapravo, iako su promene verovatno vredele pokušaja, one uopšte nisu dovele do preticanja.
Dakle, da li bi Formula 1 trebalo da uvede više inovacija, koje bi mogle da se graniče s trikovima? Aktuelni šampion, Maks Ferstapen, tvrdi da tako nešto nije potrebno. Aludirajući na video-igru, vozač Red Bulla je rekao: „Skoro pa da smo igrali ’Mario Kart’. Možda možeš da bacaš banane okolo. Ne znam, klizava površina…“
Naravno, Maksove „otrovne strelice“ ne umanjuju Norisovo dostignuće. Osvojio je pol poziciju najbržim krugom ikada odvezenim kroz uske ulice Monaka, zadržavši vođstvo na samom startu.
Nakon toga, bio je siguran tokom tokom cele trke, sačuvavši preko potrebnu pribranost i koncentraciju, zadržavši Šarla Leklera iza sebe, dok je treći bio Oskar Pjastri u drugom McLarenu.
Dobar nastup vratio je Norisa na pobednički put, nakon što mu je Pjastri svojim prodorom na vodeću poziciju u šampionatu poljuljao samopouzdanje. Sada je prednost Australijanca smanjena na samo tri boda.
„Monako, bejbi!“, uzviknuo je Noris preko radija. To je bila replika na uzvik Džensona Batona, koji je ovde pobedio 2009., kada je utrčao u boks nakon što se parkirao na pogrešnom mestu. Norisu se može oprostiti „plagijat“, jer tada je imao samo devet godina.
Zagrlio je oca Adama i majku Sisku, pruživši ruke preko članova tima prema devojci Margaridi Korseiro, pre nego što je imao intervju s Džensonom Batonom, da bi mu pobednički pehar već po tradiciji uručio princ Albert.
Noris je poslednjih nekoliko dana delovao odlučno, njegovo ponašanje bilo je opuštenije nego nedavno. Prvi put posle mnogo vremena, jedva primetno, zvučao je kao čovek na ivici osvežavajuće pobede, druge ove sezone, nakon nervoznog čekanja još od Melburna od pre dva meseca.
„Ljudi mogu da pišu šta žele“, rekao je kasnije, dok su neke rane još uvek bile sveže. „Mogu imati mišljenja. Devedeset odsto toga nije istina. To je sr..e, sve dok moj tim i ja znamo istinu. Naporno sam radio da vratim motivaciju i samopouzdanje na nivo na kojem sam bio u Australiji.“
Monako je izuzetno zahtevan bez obzira na odsustvo trkanja točak na točak. Tu se Norisu mora odati počast.
Da li je novo pravilo o dva zaustavljanja funkcionisalo po proceni pobednika? Noris, uprkos sunčanom danu, nije bio toliko siguran. „Ne želim fabrikovane trke“, rekao je on. „Trebalo bi da bolje radimo s automobilima i gumama. Nije dobro uvoditi previše zaustavljanja u boksu. To je sport, a ne predstava.“ Ferstapenova presuda je bila prožeta sarkazmom. „Veoma uzbudljivo“, rekao je četvorostruki svetski šampion. „Bio sam na ivici sedišta. Mogao sam danas da napravim četiri zaustavljanja i da završim kao četvrti. Ništa se na čelu nije dešavalo.“
I zaista, od startnog grida, ništa se nije promenilo u poretku vodećih vozača. Luis Hamilton iz Ferrarija, koji je završio kao peti i zaostao više od 50 sekundi, popeo se za nekoliko mesta zahvaljujući nizu odlazaka u boks ispred njega. Realno, to nije trkanje…
Možda je najrealnija opasnost od dva ponovna starta uključivala Ferstapena. Ostao je van startne pozicije na svom drugom stintu do poslednjeg kruga, nadajući se izlasku vozila bezbednosti.
Njegovo kasno startovanje iznenadilo je mnoge u publici. Uzdasi zaprepašćenja odjekivali su s tribina dok je ulazio u boks. Ljudi su mislili da će pobediti.
Što se ostalih vozača tiče, Racing Bullsi i Williamsi redom su koristili jednog od svojih vozača da zgusnu poredak, kako bi dozvolili drugom vozaču besplatan odlazak u boks. Ponekad je sporiji vozač bio četiri sekunde iza potencijalne brzine kolege.
Džordž Rasel iz Mercedesa je obilato koristio ovu taktiku presekavši šikanu da bi se provukao ispred Albona iz Williamsa, svog najboljeg drugara među rivalima. Rasel je dobio kaznu kaznu prolaska kroz „pit lejn“ zbog ovog prekršaja, ali se verovatno nije posebno potresao.
Mercedesovi stratezi su bili „pospani“ celo popodne. I Rasel i Kimi Antoneli su vozili znatno duže od bilo koga drugog na svom prvom stintu. Rasel je završio na 11. mestu, nakon što je podbacio u kvalifikacijama i startovao s 14. pozicije. Antoneli je bio poslednji – 18.
Pavle Barta
VN Monaka 2025 (Circuit de Monaco)
Poz. |
Br. |
Vozač |
Tim |
Krugova |
Vreme |
Poeni |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
4 |
Lando Norris |
McLaren Mercedes |
78 |
1:40:33.843 |
25 |
2 |
16 |
Charles Leclerc |
Ferrari |
78 |
+3.131s |
18 |
3 |
81 |
Oscar Piastri |
McLaren Mercedes |
78 |
+3.658s |
15 |
4 |
1 |
Max Verstappen |
Red Bull Racing Honda RBPT |
78 |
+20.572s |
12 |
5 |
44 |
Lewis Hamilton |
Ferrari |
78 |
+51.387s |
10 |
6 |
6 |
Isack Hadjar |
Racing Bulls Honda RBPT |
77 |
+1 lap |
8 |
7 |
31 |
Esteban Ocon |
Haas Ferrari |
77 |
+1 lap |
6 |
8 |
30 |
Liam Lawson |
Racing Bulls Honda RBPT |
77 |
+1 lap |
4 |
9 |
23 |
Alexander Albon |
Williams Mercedes |
76 |
+2 laps |
2 |
10 |
55 |
Carlos Sainz |
Williams Mercedes |
76 |
+2 laps |
1 |
11 |
63 |
George Russell |
Mercedes |
76 |
+2 laps |
0 |
12 |
87 |
Oliver Bearman |
Haas Ferrari |
76 |
+2 laps |
0 |
13 |
43 |
Franco Colapinto |
Alpine Renault |
76 |
+2 laps |
0 |
14 |
5 |
Gabriel Bortoleto |
Kick Sauber Ferrari |
76 |
+2 laps |
0 |
15 |
18 |
Lance Stroll |
Aston Martin Aramco Mercedes |
76 |
+2 laps |
0 |
16 |
27 |
Nico Hulkenberg |
Kick Sauber Ferrari |
76 |
+2 laps |
0 |
17 |
22 |
Yuki Tsunoda |
Red Bull Racing Honda RBPT |
76 |
+2 laps |
0 |
18 |
12 |
Kimi Antonelli |
Mercedes |
75 |
+3 laps |
0 |
NC |
14 |
Fernando Alonso |
Aston Martin Aramco Mercedes |
36 |
DNF |
0 |
NC |
10 |
Pierre Gasly |
Alpine Renault |
7 |
DNF |
0 |
Generalni poredak u konkurenciji vozača
Poz. |
Vozač |
Nac. |
Tim |
Poeni |
---|---|---|---|---|
1 |
Oscar Piastri |
AUS |
McLaren Mercedes |
161 |
2 |
Lando Norris |
GBR |
McLaren Mercedes |
158 |
3 |
Max Verstappen |
NED |
Red Bull Racing Honda RBPT |
136 |
4 |
George Russell |
GBR |
Mercedes |
99 |
5 |
Charles Leclerc |
MON |
Ferrari |
79 |
6 |
Lewis Hamilton |
GBR |
Ferrari |
63 |
7 |
Kimi Antonelli |
ITA |
Mercedes |
48 |
8 |
Alexander Albon |
THA |
Williams Mercedes |
42 |
9 |
Esteban Ocon |
FRA |
Haas Ferrari |
20 |
10 |
Isack Hadjar |
FRA |
Racing Bulls Honda RBPT |
15 |
11 |
Lance Stroll |
CAN |
Aston Martin Aramco Mercedes |
14 |
12 |
Carlos Sainz |
ESP |
Williams Mercedes |
12 |
13 |
Yuki Tsunoda |
JPN |
Red Bull Racing Honda RBPT |
10 |
14 |
Pierre Gasly |
FRA |
Alpine Renault |
7 |
15 |
Nico Hulkenberg |
GER |
Kick Sauber Ferrari |
6 |
16 |
Oliver Bearman |
GBR |
Haas Ferrari |
6 |
17 |
Liam Lawson |
NZL |
Racing Bulls Honda RBPT |
4 |
18 |
Fernando Alonso |
ESP |
Aston Martin Aramco Mercedes |
0 |
19 |
Jack Doohan |
AUS |
Alpine Renault |
0 |
20 |
Franco Colapinto |
ARG |
Alpine Renault |
0 |
21 |
Gabriel Bortoleto |
BRA |
Kick Sauber Ferrari |
0 |
Generalni poredak u konkurenciji konstruktora
Poz. |
Tim |
Poeni |
---|---|---|
1 |
McLaren Mercedes |
319 |
2 |
Mercedes |
147 |
3 |
Red Bull Racing Honda RBPT |
143 |
4 |
Ferrari |
142 |
5 |
Williams Mercedes |
54 |
6 |
Haas Ferrari |
26 |
7 |
Racing Bulls Honda RBPT |
22 |
8 |
Aston Martin Aramco Mercedes |
14 |
9 |
Alpine Renault |
7 |
10 |
Kick Sauber Ferrari |
6 |