Jesen je sezona u kojoj se Äesto sreÄemo sa vlažnim kolovozima, kiÅ”om, velikim slojem vode na putevima i sliÄno. Nije retkost da se zbog pohabanog gornjeg sloja asfalta naiÄe na udubljenja koja sadrže veliku koliÄinu vode, toliku da automobil odnosno pneumatici nisu u stanju da dreniraju toliku koliÄinu vode, pa vozilo āzaplivaā.

A kada nema direktnog i Ävrstog kontakta pneumatika sa podlogom, automobilom je nemoguÄe upravljati. āJastukā vode izmeÄu puta i pneumatika automobil pretvara u svojevrsno plovilo. A kako je upravljati po vodi, najbolje znaju nautiÄari. Ta pojava se naziva akvaplening, a Å”ta je to i kako se izboriti sa tom pojavom iznosimo u ovom Älanku.
Å ta je akvaplening?

Akvaplening ili hidroplening je pojava kada automobil izgubi kontakt sa kolovozom zbog sloja vode izmeÄu pneumatika i asfalta. Umesto da pneumatik prijanja uz put, vozilo praktiÄno āplivaā po vodi, Å”to znaÄajno smanjuje upravljivost (da ne kažemo Äini je nemoguÄom) i produžava zaustavni put. Automobil se, jednostavno reÄeno, kreÄe po inerciji prateÄe sve zakone fizike.A fizika je neumoljiva.
Kada nastaje akvaplening?

Akvaplening se javlja najÄeÅ”Äe tokom obilnih kiÅ”a, kada na putu ostaje sloj vode koji pneumatik ne može da izbaci dovoljno brzo. KritiÄan trenutak nastaje kada se voda ispod toÄka ne odvodi preko Å”are na pneumaticima, veÄ se stvara vodeni jastuk koji prekida kontakt gume i asfalta.
Faktori koji utiÄu na akvaplening
| Faktor | Uticaj na akvaplening |
| Brzina vožnje | VeÄa brzina poveÄava rizik jer pneumatik nema vremena da izbaci vodu. |
| Dubina Å”are | Plitka Å”ara smanjuje sposobnost odvodnje vode ā rizik je najveÄi na 3 mm i manje. |
| Vrsta pneumatika | Letnji i celogodiÅ”nji pneumatici sa dobrim kanalima bolje odvode vodu od istroÅ”enih āgumaā. |
| Pritisak u pneumaticima | Nepravilno podeŔen pritisak (prenizak ili previsok) smanjuje stabilnost. |
| Stanje kolovoza | Neravnine, lokve i loŔa drenaža puta ubrzavaju nastanak akvapleninga. |
Kako vozaÄ treba da reaguje tokom akvapleninga?
- Ne pritiskati koÄnicu naglo ā to može dovesti do potpunog gubitka kontrole.
- Oduzeti gas ā tada se masa vozila prebacuje na prednje toÄkove, Å”to poveÄava pritisak na podlogu i ublažava efekte akapleninga
- UpravljaÄ ne okretati naglo ā zadržati pravac dok vozilo ne uspori i upravljanje postane moguÄe.
- Održavati smirenost ā pustiti da automobil prirodno smanji brzinu, kada Äete moÄi da nastavite kretanje u pravcu u koji su usmereni prednji toÄkovi.
- Nakon uspostavljanja kontakta pneumatika i puta, nastaviti vožnju sa poveÄanim oprezom.
Kako spreÄiti akvaplening?

| Preventivna mera | ZaŔto je važna? |
| Provera dubine Ŕare | Zakonski minimum je 1,6 mm, ali sigurnosni prag je 3 mm za letnje i 4 mm za zimske pneumatike. |
| KoriÅ”Äenje kvalitetnih pneumatika | Dizajn kanala i kvalitet gume direktno utiÄu na odvod vode. |
| Pravilan pritisak u pneumaticima | ObezbeÄuje optimalnu povrÅ”inu kontakta izmeÄu pneumatika i puta. |
| PrilagoÄavanje brzine vremenskim uslovima | Smanjenjem brzine poveÄava se sigurnost i vreme reakcije. |
| Održavanje bezbednog rastojanja | Zaustavni put po se kiŔi produžava i do dva puta u odnosu na suv kolovoz. |
Nove vs. istroÅ”ene gume ā poreÄenje
| Karakteristika | Nove (Å”ara 7ā8 mm) | IstroÅ”ene (Å”ara 2 mm) |
| Odvod vode | OdliÄan ā brzo uklanjaju vodu sa gazeÄe povrÅ”ine. | Slab ā voda se zadržava i stvara opasan sloj. |
| Rizik od akvapleninga | Minimalan pri prilagoÄenoj brzini. | Veoma visok, Äak i pri manjim brzinama. |
| Zaustavni put po kiŔi | Kratak, vozilo reaguje predvidljivo. | Znatno duži, kontrola vozila je otežana. |
| Stabilnost u krivinama | Sigurnija vožnja, bolja upravljivost. | Lako proklizavanje i gubitak pravca. |
| Bezbednost putnika | Visok nivo sigurnosti. | Znatno poveÄan rizik od nesreÄe. |
Mere prevencije i sigurna vožnja

Akvaplening je ozbiljna opasnost u saobraÄaju, ali se može u velikoj meri spreÄiti odgovornom vožnjom i pravilnim održavanjem pneumatika. Redovno proveravajte dubinu Å”are, koristite kvalitetne pneumatike, kontroliÅ”ite pritisak i smanjite brzinu po kiÅ”i. Tako Äe vaÅ” automobil sigurno ostati na putu ā Äak i kada se āpleÅ”e po vodiā.
AutoMotoShow Team
Fotografije: Continental, Unsplash



