Jesen je sezona u kojoj se često srećemo sa vlažnim kolovozima, kišom, velikim slojem vode na putevima i slično. Nije retkost da se zbog pohabanog gornjeg sloja asfalta naiđe na udubljenja koja sadrže veliku količinu vode, toliku da automobil odnosno pneumatici nisu u stanju da dreniraju toliku količinu vode, pa vozilo “zapliva”.

A kada nema direktnog i čvrstog kontakta pneumatika sa podlogom, automobilom je nemoguće upravljati. “Jastuk” vode između puta i pneumatika automobil pretvara u svojevrsno plovilo. A kako je upravljati po vodi, najbolje znaju nautičari. Ta pojava se naziva akvaplening, a šta je to i kako se izboriti sa tom pojavom iznosimo u ovom članku.
Šta je akvaplening?

Akvaplening ili hidroplening je pojava kada automobil izgubi kontakt sa kolovozom zbog sloja vode između pneumatika i asfalta. Umesto da pneumatik prijanja uz put, vozilo praktično „pliva“ po vodi, što značajno smanjuje upravljivost (da ne kažemo čini je nemogućom) i produžava zaustavni put. Automobil se, jednostavno rečeno, kreće po inerciji prateće sve zakone fizike.A fizika je neumoljiva.
Kada nastaje akvaplening?

Akvaplening se javlja najčešće tokom obilnih kiša, kada na putu ostaje sloj vode koji pneumatik ne može da izbaci dovoljno brzo. Kritičan trenutak nastaje kada se voda ispod točka ne odvodi preko šare na pneumaticima, već se stvara vodeni jastuk koji prekida kontakt gume i asfalta.
Faktori koji utiču na akvaplening
Faktor | Uticaj na akvaplening |
Brzina vožnje | Veća brzina povećava rizik jer pneumatik nema vremena da izbaci vodu. |
Dubina šare | Plitka šara smanjuje sposobnost odvodnje vode – rizik je najveći na 3 mm i manje. |
Vrsta pneumatika | Letnji i celogodišnji pneumatici sa dobrim kanalima bolje odvode vodu od istrošenih “guma”. |
Pritisak u pneumaticima | Nepravilno podešen pritisak (prenizak ili previsok) smanjuje stabilnost. |
Stanje kolovoza | Neravnine, lokve i loša drenaža puta ubrzavaju nastanak akvapleninga. |
Kako vozač treba da reaguje tokom akvapleninga?
- Ne pritiskati kočnicu naglo – to može dovesti do potpunog gubitka kontrole.
- Oduzeti gas – tada se masa vozila prebacuje na prednje točkove, što povećava pritisak na podlogu i ublažava efekte akapleninga
- Upravljač ne okretati naglo – zadržati pravac dok vozilo ne uspori i upravljanje postane moguće.
- Održavati smirenost – pustiti da automobil prirodno smanji brzinu, kada ćete moći da nastavite kretanje u pravcu u koji su usmereni prednji točkovi.
- Nakon uspostavljanja kontakta pneumatika i puta, nastaviti vožnju sa povećanim oprezom.
Kako sprečiti akvaplening?

Preventivna mera | Zašto je važna? |
Provera dubine šare | Zakonski minimum je 1,6 mm, ali sigurnosni prag je 3 mm za letnje i 4 mm za zimske pneumatike. |
Korišćenje kvalitetnih pneumatika | Dizajn kanala i kvalitet gume direktno utiču na odvod vode. |
Pravilan pritisak u pneumaticima | Obezbeđuje optimalnu površinu kontakta između pneumatika i puta. |
Prilagođavanje brzine vremenskim uslovima | Smanjenjem brzine povećava se sigurnost i vreme reakcije. |
Održavanje bezbednog rastojanja | Zaustavni put po se kiši produžava i do dva puta u odnosu na suv kolovoz. |
Nove vs. istrošene gume – poređenje
Karakteristika | Nove (šara 7–8 mm) | Istrošene (šara 2 mm) |
Odvod vode | Odličan – brzo uklanjaju vodu sa gazeće površine. | Slab – voda se zadržava i stvara opasan sloj. |
Rizik od akvapleninga | Minimalan pri prilagođenoj brzini. | Veoma visok, čak i pri manjim brzinama. |
Zaustavni put po kiši | Kratak, vozilo reaguje predvidljivo. | Znatno duži, kontrola vozila je otežana. |
Stabilnost u krivinama | Sigurnija vožnja, bolja upravljivost. | Lako proklizavanje i gubitak pravca. |
Bezbednost putnika | Visok nivo sigurnosti. | Znatno povećan rizik od nesreće. |
Mere prevencije i sigurna vožnja

Akvaplening je ozbiljna opasnost u saobraćaju, ali se može u velikoj meri sprečiti odgovornom vožnjom i pravilnim održavanjem pneumatika. Redovno proveravajte dubinu šare, koristite kvalitetne pneumatike, kontrolišite pritisak i smanjite brzinu po kiši. Tako će vaš automobil sigurno ostati na putu – čak i kada se „pleše po vodi“.
AutoMotoShow Team
Fotografije: Continental, Unsplash