Maserati Grecale Folgore – Mesto na kome se susreću italijanski luksuz i električni pogon – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Nova granica dinamike i luksuza

Maserati Grecale Folgore, prvi električi trozubac

Opšti opis i strateški značaj

Maserati Grecale Folgore predstavlja revolucionarni korak za legendarni italijanski brend, označavajući ulazak u eru potpune elektrifikacije. Ovo je prvi serijski, potpuno električni SUV u istoriji Maseratija, deo šire strategije nazvane Folgore (Munja), koja planira elektrifikaciju svih budućih modela. Primarna namena ovog Maseratija je da prenese tradicionalne atribute italijanskog luksuza, performansi i jedinstvenog stila u segment EV vozila.

Grecale je pozicioniran u klasi kompaktnih luksuznih SUV-ova, smeštajući se ispod većeg modela Levante, ali je Folgore verzija dizajnirana da ponudi dinamičke karakteristike i snagu koja parira najjačim verzijama sa klasičnim SUS motorima.

Ovaj električni model nije samo prevozno sredstvo, već statusni simbol namenjen vozačima koji insistiraju na nultoj emisiji, ali ne žele da se odreknu emotivnog, luksuznog osećaja koji samo Maserati može da ponudi.

Tržišna pozicija i konkurencija

Grecale Folgore direktno cilja na izuzetno konkurentan segment premijum električnih SUV-ova. Analiza tržišne pozicije Folgorea pokazuje interesantan strateški kompromis. Iako je Folgore opremljen naprednim pogonskim sistemom, početna cena je u skladu sa reputacijom brenda.

Cena ga stavlja “tet-a-tet” sa najjačom benzinskom verzijom unutar kuće – Grecale Trofeo V6, čija je startna cena prilično slična. Stoga, Folgore ne prodaje samo EV tehnologiju, već prvenstveno prepoznatljivos brenda i jedinstveni italijanski dizajn.

Dizajn i luksuz: Estetika koja ne naglašava elektrifikaciju

Maserati Grecale Folgore, poznata silueta

Eksterijer i dimenzije

Dizajnerski jezik modela Folgore je ključan element privlačnosti. Maserati je svesno odlučio da zadrži fluidne i elegantne linije koje su karakteristične za varijante sa klasičnim motorima, izbegavajući agresivne futurističke EV linije. Vozilo ne stavljado znanja da zapogon koristi električnu energiju, što je privlačno tradicionalnim kupcima luksuznih automobila.

Grecale Folgore spada u veće predstavnike klase. Dimenzije su: dužina 4.865 mm, širina 1.948 mm (2.163 mm sa bočnim ogledalima), dok je visina 1.651 mm. Međuosovinsko rastojanje je 2.903 mm. To su proporcije koje obećavaju izdašan prostor u kabini.

Kabina, materijali i praktičnost

Kabina varijante Folgore predstavlja spoj vrhunske izrade, inovativnih i održivih materijala, i najsavremenije tehnologije, u skladu sa vizijom savremenog luksuza. Vrhunska izolacija kabine, podržana dvoslojnim laminiranim staklom i dodatnom izolacijom oko pumpi i ventilatora, doprinosi izuzetno umirujućem osećaju tokom vožnje.

U pogledu praktičnosti, Folgore nudi solidnu zapreminu prtljažnika od 535 Litara. To je rezultat koji može da se svrsta u vrh kategorije, pa čak je i veći od nekih rivala, što potvrđuje da elektrifikacija nije značajno narušila upotrebnu vrednosti vozila.

Digitalno iskustvo (MIA Infotejnment)

Maserati Grecale Folgore, digitalizacija na maks

Digitalizacija je srce kabine Maserati Grecale Folgore. Vozači su okruženi sa tri ekrana:

  1. 12,3-inčni digitalni “instrumenti” (ispred vozača), koji odlikuju intuitivnost i grafička prefinjenost.
  2. 12,3-inčni centralni ekran na gornjem delu konzole, primarni interfejs za MIA infotejnment, navigaciju i podešavanja vozila.
  3. 8,8-inčni ekran na donjem delu konzole, rezervisan za kontrolu klime i sekundarne funkcije.

Klasični Maserati-jev detalj, analogni sat na komandnoj tabli, osavremenjen je i digitalizovan. Iako vizuelno podseća na tradicionalno rešenje, digitalni sat sada može da prikazuje digitalni kompas, G-metar i hronometar, savršeno spajajući nasleđe i savremenu tehnologiju.

Maserati Grecale Folgore, časovnik

Akustični doživljaj upotpunjen je Sonus Faber zvučnim sistemom sa impresivnim brojem zvučnika – čak 21! Visok kvalitet zvuka je zagarantovan, s obzirom na to da elekto pogon emituje manju količinu buke od klasičnoh SUS motora.

Tehničke karakteristike: Snaga “trozupca” na baterije

Maserati Grecale Folgore, emocije u pokretu

Pogonski sklop i performanse

Grecale Folgore ima pogon na sve točkove (AWD), a pokreću ih dva elektromotora – na svakoj osovini po jedan. Ova konfiguracija obezbeđuje izuzetne performanse, iako je maksimalna snaga motora dostupna tek u Sport režimu vožnje.

Maksimalna izlazna snaga sistema dostiže 550 KS (410 kW), uz masivni maksimalni obrtni moment od 820 Nm. Zahvaljujući trenutnom odzivu električnog pogona (maksimalni obrtni moment dostupna je već u stanju mirovanja), ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 4,1 sekunde. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 220 km/h.

Platforma i masa

Ključni faktor koji oblikuje dinamiku Folgore je platforma. Folgore koristi modifikovanu Giorgio platformu, koja je primarno dizajnirana za vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovaj pristup donosi izazove, pre svega u pogledu mase. Neopterećeno vozilo, prema EU standardima, ima masu od 2.555 kg.

Distribucija težine je približno 47,2/52,8 (napred/pozadi). Iako je šasija konkurentna i opremljena širokim pneumaticima (zadnje 295/40 WR 20)4, izuzetno velika masa od skoro 2,5 tone je uvek primetna tokom brze vožnje. A to ljubitelje ovog brenda i vole. Međutim, Grecale Folgore je opremljen aktivnim vazdušnim oslanjanjem pa je zadržana prepoznatljiva agilnost Maserati-ja.

Baterija, arhitektura i punjenje

Grecale Folgore opremljen je baterijom bruto kapaciteta 105 kWh. Prema tvrdnji proizvođača, procenjeni WLTP domet iznosi oko 500 km. Međutim, u realnim uslovima, pogotovo pri vožnji autoputem i u hladnijim uslovima, očekivani domet je nešto niži, kao i kod svih EV-a. Žustriji vozači mogu da računaju na nekih stotinka kilometara manje, ali uživaje u vožnjii ubrzanjima je zagarantovano.

Najznačajniji tehnološki kompromis proizlazi iz arhitekture punjenja. Folgore koristi 400V arhitekturu, sa maksimalnom DC snagom punjenja od 150 kW. Ograničena brzina punjenja je direktan rezultat prilagođavanja postojeće platforme.

Ključne tehničke specifikacije: Maserati Grecale Folgore

KarakteristikaDetalji
PogonElektrični, dva motora, AWD
Maksimalna snaga410 kW (550 KS)
Maksimalni obrtni moment820 Nm
Ubrzanje 0-100 km/h4,1 sekunde
Maksimalna brzina220 km/h
Arhitektura punjenja400 V
Kapacitet Baterije (Bruto)105 kWh
Maksimalna snaga punjenja (DC)150 kW
Autonomija (deklarisana/realna)500/~400 km
Masa vozila (EU)2.555 kg
Zapremina prtljažnika535 l
Međuosovinsko rastojanje2.903 mm

Utisci iz vožnje: Balansiranje tradicije i obrtog momenta elektromotora

Maserati Grecale Folgore, električni SUV

Ubrzanje i dinamika

U vožnji, Grecale Folgore ostavlja snažan utisak zbog trenutne isporuke obrtnog momenta. Kada se gas pritisne “do patosa”, vozilo snažno kreće. Iako je ubrzanje munjevito (4,1 s do 100 km/h), ono nije neprijatno. Maksimalnu snagu od 550 KS vozač može da iskoristi isključivo u Sport režimu, dok je u drugim režimima snaga namerno ograničena.

Prilikom naglog kretanja iz stanja mirovanja, zabeležena je mala količina torque steer-a, što je neobičan efekat za automobil sa AWD pogonom, ali može da bude posledica specifičnog podešavanja raspodele snage 50:50.

Upravljanje, kočenje i kontrola mase

Uprkos priličnoj masi, vozilo pokazuje visoku stepen konkurentnosti. Folgore se dobro drži na krivudavim putevima, sa minimalno primetnim naginjanjem karoserije. Široki zadnji pneumatici (295 mm) i dobro odmereno oslanjanje omogućavaju čak i blago zanošenje zadnjeg dela vozila pri izlasku iz krivina, što garantuje zabavniji i angažovaniji osećaj vožnje nego što bi se očekivalo od teškog SUV-a. Upravljanje može da se oceni kao prirodno, ali, tipično za mnoge savremene EV, lišeno je bilo kakve “senzacije”. Rrealno, to doprinosi bezbednosti, naročito za vozači koji nisu “na ti” sa ovolikom snagom i obrtnim momentum.

Kočenje je snažno i pouzdano, sa dobrom otpornošću na “efekt sunđera” čak i pri agresivnom korišćenju. Folgore ima četiri nivoa regenerativnog kočenja, kontrolisanih polugama iza upravljača.

Međutim, čak ni najagresivniji režim ne podržava popularnu opciju vožnje “jednom pedalom”. Ovo je, ipak, automobil sa sportskim pedigreom. Standardni režim je podešen da simulira osećaj kočnice benzinskog Grecale-a, što je svesna odluka da se olakša prelazak kupcima naviklim na vozila sa benzinskim (i dizel) motorima.

Režimi vožnje i kontrola snage

Maserati Grecale Folgore, glatke linije

Vozač ima na raspolaganju četiri ključna režima vožnje, lako dostupna preko tastera na upravljaču: Max Range, GT (Grand Tourer), Sport režim i Off-Road.

Prilagodljivost sistema naglašava mogućnost aktiviranja punog kapaciteta pogonskog sklopa i upravljanja u Sport režimu, dok vazdušni amortizeri mogu da rade u mekšem, udobnijem modu. Ovo je idealno za vozače koji žele agilnost na lošijim regionalnim putevima, zadržavajući visok nivo udobnosti.

Jedan faktor koji utiče na dinamiku je termalno upravljanje. Primećeno je da se, posle nekoliko minuta vrlo agresivnoh “maltretiranja” pogonskog sklopa, isporuka ukupne snage smanjuje. Za to postoji dobar razlog, I on je predviđen I planiran prilikom konstrukcije: “thermal throttling” služi za sprečavanje pregrevanja električnih komponenti i ukazuje da je Maserati Grecale Folgore bliži brzom sprintu i luksuznoj svakodnevnoj vožnji, nego ekstremnim opterećenjima na trkačkoj stazi. Uostalom, SUV vozila nisu predviđena za ovakav način vožnje.

Zvučno iskustvo i očuvanje emocija

Maserati je shvatio da je zvuk ključan deo emotivnog iskustva luksuznog automobila. Stoga, Folgore koristi sistem za kreiranje veštačkog, simuliranog zvuka motora koji se reprodukuje preko Sonus Faber zvučnika.

Sintetički zvuk je izuzetno uverljiv, do te mere da lako zaboravite da se nalaze u električnom SUV-u. Uspešna i efektna zvučna simulacija, zajedno sa odličnom izolacijom kabine, pomaže Maseratiju da očuva prepoznatljivu emotivnu povezanost sa vozačem, uprkos “tišini” EV pogona.

Domet, praktičnost i ADAS sistemi

Domet i potrošnja

Iako je nominalni domet baterije od 105 kWh obećavajući, realnost je malo drugačija. Fizika je neumoljiva, a masa vozila zahteva prilično angažovanje motora da ga “nosi” tempom koji je adekvatan atributima brenda.

Realni domet od oko 400 km je prihvatljiv za svakodnevnu upotrebu. Ako želimo da se povinujemo elektrifikaciji, onda moramo da prihvatimo činjenice koje diktira čista fizika – a to je smanjenje autonomije pri velikim opterećenjima i niskim temperaturama vazduha. Ništa neočekivano.

Da bi relativno češće zaustavljanje na punjačima, Maserati je obezbedio praktičnost kroz aplikaciju koja omogućava pristup velikoj mreži punjača širom Evrope (više od 400.000 stanica) i obezbeđivanje kućnog Wallbox punjača (do 22 kW AC). Za svaku pohvalu.

Bezbednost i sistemi asistencije

MaseratiGrecale Folgore, statusni simbol

Maserati Grecale Folgore opremljen je naprednim sistemima asistencije vozaču (ADAS), pružajući visok nivo bezbednosti i udobnosti na putu. Ključni element je Highway Assist System (HAS), koji predstavlja autonomnu vožnju 2. Nivoa.

HAS je dizajniran da pomogne pri upravljanju, održavanju brzine, kočenju i držanju vozila unutar saobraćajne trake, posebno tokom vožnje auto-putem. Pored toga, paket uključuje: autonomno kočenje u hitnim situacijama (Autonomous Emergency Braking), aktivnu pomoć pri održavanju trake (Active Lane Keeping Assist), detekciju unakrsnog saobraćaja pozadi, aktivnu asistenciju za mrtav ugao, i upozorenje na zamor vozača. Ovi sistemi obezbeđuju visok nivo pasivne i aktivne bezbednosti, u skladu sa premijum standardima.

Konačna presuda

Maserati Grecale Folgore, konačni sud

Interna dilema: Folgore ili Trofeo

Maserati Grecale Folgore je ambiciozan prvi korak u elektrifikaciju, uspešno prenoseći eleganciju i luksuz brenda u EV format. Međutim, ključna dilema za potencijalne kupce ostaje poređenje sa bratskim modelom, Grecale Trofeo V6.

Sa sličnom cenom, Folgore je pozicioniran rame uz rame sa Grecale Trofeo V6. Dok Folgore nudi trenutni obrtni moment i čistu električnu vožnju, Trofeo, pokretan V6 Nettuno motorom, je harizmatičniji i nudi više adrenalina, postižući 0-100 km/h za samo 3,6 s. Ako ste tradicionalista, Trofeo će vam biti zabavniji, ako ste vozač koji gleada u budućost, nema diskusije: Folgore je upravo ono što očekujete od savremenog, liksuznog i sportski nastrojenog SUV-a.

Finalni utisak

Maserati Grecale Folgore je idealno vozilo za kupca koji:

  1. Insistira na nultoj emisiji i želi status Maserati brenda.
  2. Prioritet daje italijanskom luksuzu, vrhunskom dizajnu (koji ne vrišti “EV”) i izuzetnom komforu koji pruža vazdušno oslanjanje.
  3. Uglavnom koristi vozilo za svakodnevne, gradske ili prigradske rute, gde su domet i brzina punjenja manje važni.

Folgore je uspeo da očuva dušu brenda, pre svega kroz iskustvo slušanja Sonus Faber audio sistema i simulaciju zvuka motora.

Presuda: Folgore je vrhunac luksuza i stila u EV svetu, ali on zahteva da se kupac dovoljno zaljubi u estetiku Trozupca da pređe preko tehnoloških kompromisa platforme. Da li vredi uvrstiti Folgore u uži izbor vozilaove kategorije? Odgovor je kratak i jasan – da!

A kako su Miloš i naša TV ekipa doživeli ovaj Maserati, i kakve emocije su ih ponele, pogledajte u videu koji sledi.

Podeli:
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Povezani tekstovi

0 Komentar

Ostavi komentar