Razvoj SUS Motora i odabir broja cilindara – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Razvoj motora sa unutraŔnjim sagorevanjem započeo je u 19. veku, sa ciljem pretvaranja toplotne energije goriva u mehanički rad.

  • 1860. Žan Žozef Etjen Lenoar (Jean Joseph Ɖtienne Lenoir) konstruiÅ”e prvi komercijalni klipni motor sa unutraÅ”njim sagorevanjem.
  • 1876. Nikolaus Oto (Nikolaus August Otto) usavrÅ”ava četvorotaktni ciklus (Oto ciklus), koji postaje temelj savremene auto-industrije. Ovi rani motori su obično imali jedan ili dva cilindra.
  • Rani 20. vek: Sa rastućim zahtevima za snagom i uglađenoŔću, inženjeri postepeno povećavaju broj cilindara. Pojavljuju se četvorocilindrični motori kao standard za putnička vozila, a luksuzni i trkački automobili dobijaju Å”est, osam, pa čak i 12 cilindara.
  • Kraj 20. veka i početak 21. veka: EkoloÅ”ki propisi i potreba za Å”to manjom potroÅ”njom dovode do downsizing trenda, gde se veći motori zamenjuju manjim, efikasnijim agregatima, često sa tri ili četiri cilindra, opremljenih turbopunjačima i direktnim ubrizgavanjem goriva.

Prednosti i mane SUS motora po broju cilindara

Broj cilindara i trajnost SUS motora

Broj cilindara direktno utiče na karakteristike motora, kao Å”to su balans (uglađenost rada), snaga, obrtni moment i potroÅ”nja. Generalno pravilo je da veći broj cilindara omogućava mirniji rad zbog manjih intervala između ciklusa sagorevanja, dok manji broj cilindara troÅ”i manje goriva.

Jedan i dva cilindra

  • Prednosti: Izuzetno kompaktni, lagani, jednostavne konstrukcije i visoke mehaničke efikasnosti (manje pokretnih delova i trenja). Idealni za motocikle, male generatore i mikro-automobile.
  • Mane: Izražene vibracije, bučan rad, niska specifična snaga (snaga po litru radne zapremine), neuravnotežen rad.

Tri cilindra

Ford EcoBoost, tri cilindra
  • Prednosti: Odlična ekonomičnost, kompaktan dizajn i manja masa u odnosu na četvorocilindrične motore. Savrmene tehnologije (balans vratila, turbo, direktno ubrizgavanje…) značajno smanjuju vibracije. TrocilindraÅ”i postaju sve popularniji u manjim i automobilima srednje veličine.
  • Mane: ā€œUrođeneā€ vibracije i grublji rad u odnosu na motore sa viÅ”e cilindara, posebno pri niskim obrtajima.

Četiri cilindra

Četiri cilindra kao donedavni standard
  • Prednosti: NajčeŔći izbor za putničke automobile. Bar donedavno. Predstavljaju dobar balans snage, efikasnosti i uglađenosti rada. Relativno jednostavni i jeftini za proizvodnju.
  • Mane: Mogu da budu bučni pri visokim obrtajima i manje uglađeni od Å”estocilindričnih motora. Zahtevaju balansiranje za optimalan rad.

Å est cilindara (redni ili V raspored)

  • Prednosti: Izuzetna uglađenost rada (posebno redni Å”estocilindraÅ”i, koji su savrÅ”eno balansirani), odličan obrtni moment i snaga. Često se koriste u luksuznim automobilima i sportskim vozilima.
  • Mane: Veći su, masivniji i skuplji za proizvodnju i održavanje od četvorocilindričnih motora. Veća potroÅ”nja goriva.

Osam, 10 i 12 cilindara

V8 motori, simbol snage
  • Prednosti: Maksimalna snaga, obrtni moment i uglađenost. Simbol luksuza, performansi i prestiža (V8, V10, V12). Koriste se u superautomobilima, luksuznim limuzinama i teÅ”kim terenskim vozilima.
  • Mane: Veoma velika potroÅ”nja goriva, visoki troÅ”kovi proizvodnje i održavanja, kompleksni za ugradnju I servisiranje.

Uticaj zapremine motora na performanse i trend smanjenja (Downsizing)

Zapremina motora (kubikaža) je ključni faktor performansi: veća zapremina po cilindru obično znači viÅ”e vazduha i goriva po ciklusu, Å”to rezultuje većom snagom i obrtnim momentom. Tradicionalno, snaga je bila direktno proporcionalna zapremini.

Međutim, savremeni SUS motori imaju sve manju zapreminu i sve manji broj cilindara zbog ekoloÅ”kih propisa i potrebe za smanjenjem emisije CO2. Trend downsizinga omogućava:

  • PoboljÅ”anu efikasnost: Manji motori imaju manje unutraÅ”nje trenje i lakÅ”e se zagrevaju do radne temperature, Å”to smanjuje potroÅ”nju goriva.
  • Smanjenu emisiju: Manje sagorevanje goriva direktno znači manje Å”tetnih gasova.
  • Zadržavanje performansi: Gubitak zapremine nadoknađuje se tehnologijama kao Å”to su turbopunjači i direktno ubrizgavanje goriva, koji efikasnije sabijaju viÅ”e vazduha u cilindre i preciznije kontroliÅ”u proces sagorevanja, čime se značajno povećava snaga bez povećanja zapremine.

Mali motori u velikim automobilima

Mali motori i hibridizacija

Ugradnja malih, često trocilindarskih ili četvorocilindarskih turbo motora u velike, masivne automobile (SUV-ove, velike limuzine) je posledica navedenog downsizing trenda.

Razlozi uključuju:

  • Regulatorni pritisak: Proizvođači automobila moraju da ispune stroge administrativne propise o prosečnoj potroÅ”nji goriva i emisiji izduvnih gasova cele flote. Mali motori sa turbom te zahteve efikasnije postižu na testovima potroÅ”nje.
  • Efikasnost u realnim uslovima (pri malim opterećenjima): Veći deo vožnje u svakodnevnom saobraćaju odvija se pri delimičnom opterećenju motora. U tim uslovima, manji motor radi efikasnije.
  • TehnoloÅ”ki napredak: Savremeni materijali i inženjering obezbeđuju da manji motori budu pouzdani i sposobni da isporuče dovoljno snage i obrtnog momenta za masivnije automobile kada je to potrebno, koristeći turbopunjače.

Iako postoji zabrinutost oko dugotrajnosti i performansi pod stalnim velikim opterećenjem, ovaj pristup je trenutno dominantan u auto-industriji.

Studija trocilindričnih motora sa unutraÅ”njim sagorevanjem (SUS) otkriva efikasnu, kompaktnu i ekoloÅ”ki prihvatljivu pogonsku jedinicu koja je postala temelj savremene auto-industrije. Iako se suočavaju sa pitanjima dugovečnosti u poređenju sa većim, starijim prethodnicima, napredak u materijalima i inženjeringu, u kombinaciji sa fokusom na ekoloÅ”ku podobnost, čini ih ključnim igračima u tranziciji ka čistijem transportu.

Uvod u razvoj trocilindričnih motora i hronologija inženjerskih reŔenja

Trocilindrični motori nisu novost, ali su njihova popularnost i primena značajno porasle u poslednjoj deceniji.

  • Rana primena: Prvi eksperimenti sa trocilindričnim motorima datiraju joÅ” od početka 20. veka, ali su se retko koristili u putničkim automobilima zbog problema sa vibracijama i balansom. NajčeŔćes u se koristili u industrijskim maÅ”inama i pojedinim motociklima.
  • Å irenje u auto-industriju (kraj 20. veka): Proizvođači poput, na prvom mestu japanski, počeli su da koriste trocilindraÅ”e u malim gradskim automobilima, fokusirajući se na ekonomičnost.
  • Savremena renesansa (posle 2010. godine): Strogi ekoloÅ”ki propisi su primorali inženjere da se okrenu downsizingu. Uvođenje naprednih tehnologija kao Å”to su turbopunjači, direktno ubrizgavanje goriva, balans vratila i prefinjene (elektronske) kontrole motora, učinilo je trocilindrične motore sposobnim da isporuče snagu i uglađenost rada koja je ranije bila rezervisana za veće motore.

Prednosti i mane SUS motora sa tri cilindra

Trocilindrični motori nude specifičan set prednosti i mana u odnosu na motore sa viŔe cilindara.

Prednosti

  • PotroÅ”nja goriva: Manja zapremina i manji broj cilindara znače manje unutraÅ”nje trenje, Å”to rezultuje značajnom uÅ”tedom goriva.
  • Kompaktnost i masa: Fizički su manji i lakÅ”i, Å”to olakÅ”ava ugradnju u male automobile i poboljÅ”ava raspodelu mase vozila.
  • Smanjenje emisije: Direktan rezultat manje potroÅ”nje goriva je i niža emisija ugljen-dioksida.
  • Cena proizvodnje: Jeftiniji su za proizvodnju zbog manjeg broja delova.

Mane

  • Vibracije i buka: ā€œTrojkeā€ su neuravnotežene. Iako se koriste balans vratila za ublažavanje vibracija, često su grublji u radu i bučniji od četvorocilindričnih motora, posebno pri praznom hodu (na ā€œleruā€).
  • Manji obrtni moment pri niskim obrtajima (bez turba): Atipičan zvuk i osećaj u vožnji u poređenju sa tradicionalnim motorima. Savremeni turbopunjači reÅ”avaju ovaj problem.
  • Percepcija dugovečnosti: Postoji zabrinutost da manji, opterećeniji motori neće da traju koliko i stariji, veći motori (detaljnije u sledećem odeljku).

Dugovečnost: Trocilindrični motori naspram starijih generacija

Pitanje dugovečnosti je centralno za debatu o trocilindričnim motorima. Poređenje sa starijim, robusnim motorima veće zapremine (poput atmosferskih V6 ili rednih četvorocilindričnih agregata sa livenim blokom) zahteva detaljan pristup sagledavanja problema.

Stariji, veći motori

Starije generacije motora su često bile “predimenzionirane”, radile su pod manjim opterećenjem i imale su robusnije, masivnije komponente. Njihova dugovečnost je proisticala iz rezerve snage i konzervativnog inženjeringa, gde su milioni kilometara bili uobičajena pojava uz redovno održavanje.

Savremeni trocilindrični motori

Dugovečnost trocilindričnih motora zavisi od nekoliko faktora:

  • Veće opterećenje: Ovi motori proizvode znatno viÅ”e snage po litru zapremine (specifična snaga), Å”to znači da su komponente izložene većem stresu i temperaturi.
  • Inženjerska reÅ”enja: Proizvođači su uveli niz inovacija da bi kompenzovali stres:
    • PoboljÅ”ano hlađenje i podmazivanje: Precizno usmeravanje ulja i tečnosti za hlađenje na kritične tačke.
    • Napredniji materijali: KoriŔćenje lakÅ”ih, ali čvrŔćih legura i premaza.
    • Optimalno održavanje: Ovi motori su osetljiviji na kvalitet ulja, redovnu zamenu filtera i pravilno zagrevanje.

Zaključak o dugovečnosti: Iako trocilindraÅ”i možda nemaju istu “prirodnu” marginu sigurnosti kao stariji motori, uz pravilno održavanje i koriŔćenje naprednih materijala, mogu da dostignu zadovoljavajuće nivoe pouzdanosti. Njihov vek trajanja je često projektovan da traje prosečan životni vek savremenog automobila (oko 250.000 km), Å”to je manje od nekih “besmrtnih” starih motora, ali u skladu sa aktuelnim standardima.

EkoloÅ”ka podobnost i budućnost

EkoloŔka podobnost je primarni razlog postojanja trocilindričnih motora.

  • Niža emisija CO2: Direktno doprinosi smanjenju globalnog zagrevanja kroz manju potroÅ”nju goriva.
  • Smanjene lokalne emisije: Napredni sistemi za obradu izduvnih gasova, filteri čestica (DPF) i katalizatori osiguravaju da ispunjavaju najstrože Euro standarde (na primer, Euro 6d).
  • Hibridizacija: Trocilindrični motori su idealni partneri za hibridne sisteme (kako blage, tako i plug-in hibride) zbog kompaktnosti i ekonomičnosti. Električni motori nadoknađuju nedostatke trocilindraÅ”a pri niskim obrtajima i smanjuju opterećenje, dodatno poboljÅ”avajući efikasnost i ekoloÅ”ki otisak.

Pitanje svih pitanja jeste kako će I da li će kupci navikli na robusne agregate da se pomire sa činjenicom da živimo u nekom novom dobu, gde veličina automobila nije u direktnoj vezi sa zapreminom motora i brojem cilindara.

Ali, ma koliko se to nekima dopadalo a nekima ne, setimo se činjenice da su automobili sa sredine 20. veka imali velike motore zapremine dva, tri, pet i viÅ”e litara, sa ā€œogromnimā€ brojem cilindara. Njihova snaga je, po savremenim standardima, bila smeÅ”na. Koliko su ti motori mogli da pređu bez generalne? Dosta, ali osim časnih izuzetaka, ne preterano viÅ”e od ā€œmaliÅ”anaā€.

Ipak, potroÅ”nja goriva u to doba bila je enormna, pa su se vozila sa deklarisanih 10 l/100 km smatrali ekonomičnim. Da li je ovo samo ā€œutehaā€ i ā€œÅ¾al za mladosā€, viÅ”e nije ni važno. ā€œPet meteri limaā€ i 1,2 l sa tri cilindra (uz dodatak elektro motora) je surova realnost.

AutoMotoShow Team

Fotografije: Unsplash, Renault, Ford, Mercedes, BMW

Podeli:
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Povezani tekstovi

0 Komentar

Ostavi komentar