SUV/krosoveri postaju glomazni za evropske standarde – AutoMotoShow.rs
Banner Top

U novom istraživanju je utvrđeno da su SUV/krosoveri preÅ”iroki za većinu parking mesta.

Zapravo, nije nam ni bilo potrebno istraživanje da bismo dobili potvrdu da automobili postaju sve veći. SUV modeli su po tom pitanju glavni ā€žprestupniciā€œ u Evropi.

Nova studija akcenat stavlja na potrebu da zakonodavci obrate pažnju na problem koji predstavljaju sve glomazniji automobili.

Evropska federacija za transport i životnu sredinu, ispitala je konkretne brojke. Podaci otkrivaju da nova putnička vozila postaju jedan centimetar Ŕira u proseku svakih nekoliko godina. Samim tim, ovi sve gabaritniji automobili postaju preveliki za puteve i parking mesta na Starom kontinentu.

Prosečna Å”irina novog automobila trenutno je veća od 180 centimetara, Å”to je aproksimativna veličina tipičnog parking mesta na evropskim ulicama. Ovaj trend sužava iskoristivost voznih traka, Å”to predstavlja svojevrstan izazov u istorijskim gradovima koje generalno karakteriÅ”u uže ulice. Istraživanje akcenat stavlja na primere koje predstavljaju značajno Å”ira vozila, i ono Å”to nije iznenađujuće je da su svi SUV/krosover tipa, poput BMW-a X5, X6, X7 i XM, gde su svi Å”iri od 200 centimetara, dok su Mercedes GLS, Audi Q8, Porsche Cayenne i VW Touraeg za nijansu ispod te vrednosti.

Međutim, i tradicionalni putnički automobili su ā€žporasliā€œ tokom decenija. Popularan evropski model, Å koda Octavia, tehnički pripada C segmentu, ali se u dužinu pruža 4,68 metara, uz Å”irinu od 1,82 metra. Evropski bestseler svih vremena, VW Golf, dugačak je 4,28 metara, dok je prvenac iz 1974. bio dugačak tek 3,7 metara.

Konstantan rast u dimenzijama nije isključivo posledica potražnje za prostranijim vozilima. Doprinos tom trendu je pružila i sve stroža bezbednosna regulativa. Jedan vidljivi primer odnosi se na Å”ire stubove u danaÅ”njim vozlima u poređenju s onim od pre par decenija. Budući da zakonodavci nameću strože i složenije bezbednosne standarde, proizvođačima je neophodan dodatni prostor za hardver. Uporedo s povećanjem dimenzija ide i povećanje mase, Å”to ima negativan uticaj na efikasnost automobila, odnosno veću potroÅ”nju goriva i emisiju Å”tetnih gasova, ali to je neka druga tema.

Jedan od glavnih faktora ovog zabrinjavajućeg trenda predstavlja popularnost SUV/krosovera. Kupci ih žele, a proizvođači im usliÅ”avaju te želje. Pored toga, postoji i zabrinutost vezana za bezbednost, Å”to je pokazala studija koju je sproveo Belgijski institut za bezbednost na putevima, obelodanivÅ”i neke zabrinjavajuće rezultate. Podaci o saobraćajnim nezgodama zabeleženi u Belgiji od 2017. do 2021. pokazuju da poviÅ”eni frontalni deo povećava rizik smrtnog ishoda prilikom kontakta s peÅ”acima i biciklistima za 30 odsto.

Å ta je onda reÅ”enje za ovu automobilsku ā€žgojaznostā€œ? Evropska federacija za transport i životnu sredinu smatra da ovaj trend neće prestati sve dok ne dođe do intervencije u vidu regulative koju će odrediti evropski zakonodavci.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi