U novom istraživanju je utvrÄeno da su SUV/krosoveri preÅ”iroki za veÄinu parking mesta.
Zapravo, nije nam ni bilo potrebno istraživanje da bismo dobili potvrdu da automobili postaju sve veÄi. SUV modeli su po tom pitanju glavni āprestupniciā u Evropi.
Nova studija akcenat stavlja na potrebu da zakonodavci obrate pažnju na problem koji predstavljaju sve glomazniji automobili.
Evropska federacija za transport i životnu sredinu, ispitala je konkretne brojke. Podaci otkrivaju da nova putniÄka vozila postaju jedan centimetar Å”ira u proseku svakih nekoliko godina. Samim tim, ovi sve gabaritniji automobili postaju preveliki za puteve i parking mesta na Starom kontinentu.
ProseÄna Å”irina novog automobila trenutno je veÄa od 180 centimetara, Å”to je aproksimativna veliÄina tipiÄnog parking mesta na evropskim ulicama. Ovaj trend sužava iskoristivost voznih traka, Å”to predstavlja svojevrstan izazov u istorijskim gradovima koje generalno karakteriÅ”u uže ulice. Istraživanje akcenat stavlja na primere koje predstavljaju znaÄajno Å”ira vozila, i ono Å”to nije iznenaÄujuÄe je da su svi SUV/krosover tipa, poput BMW-a X5, X6, X7 i XM, gde su svi Å”iri od 200 centimetara, dok su Mercedes GLS, Audi Q8, Porsche Cayenne i VW Touraeg za nijansu ispod te vrednosti.
MeÄutim, i tradicionalni putniÄki automobili su āporasliā tokom decenija. Popularan evropski model, Å koda Octavia, tehniÄki pripada C segmentu, ali se u dužinu pruža 4,68 metara, uz Å”irinu od 1,82 metra. Evropski bestseler svih vremena, VW Golf, dugaÄak je 4,28 metara, dok je prvenac iz 1974. bio dugaÄak tek 3,7 metara.
Konstantan rast u dimenzijama nije iskljuÄivo posledica potražnje za prostranijim vozilima. Doprinos tom trendu je pružila i sve stroža bezbednosna regulativa. Jedan vidljivi primer odnosi se na Å”ire stubove u danaÅ”njim vozlima u poreÄenju s onim od pre par decenija. BuduÄi da zakonodavci nameÄu strože i složenije bezbednosne standarde, proizvoÄaÄima je neophodan dodatni prostor za hardver. Uporedo s poveÄanjem dimenzija ide i poveÄanje mase, Å”to ima negativan uticaj na efikasnost automobila, odnosno veÄu potroÅ”nju goriva i emisiju Å”tetnih gasova, ali to je neka druga tema.
Jedan od glavnih faktora ovog zabrinjavajuÄeg trenda predstavlja popularnost SUV/krosovera. Kupci ih žele, a proizvoÄaÄi im usliÅ”avaju te želje. Pored toga, postoji i zabrinutost vezana za bezbednost, Å”to je pokazala studija koju je sproveo Belgijski institut za bezbednost na putevima, obelodanivÅ”i neke zabrinjavajuÄe rezultate. Podaci o saobraÄajnim nezgodama zabeleženi u Belgiji od 2017. do 2021. pokazuju da poviÅ”eni frontalni deo poveÄava rizik smrtnog ishoda prilikom kontakta s peÅ”acima i biciklistima za 30 odsto.
Å ta je onda reÅ”enje za ovu automobilsku āgojaznostā? Evropska federacija za transport i životnu sredinu smatra da ovaj trend neÄe prestati sve dok ne doÄe do intervencije u vidu regulative koju Äe odrediti evropski zakonodavci.