Merenje emisije izduvnih gasova kod hibridnih vozila na tehničkom pregledu – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Tehnički pregled hibridnih vozila u Srbiji, pre svega, sledi ista pravila kao i za vozila sa motorom s unutrašnjim sagorevanjem. Zakonska regulativa ne predviđa poseban izuzetak za „full hibrid“ (HEV) – vozila sa kombinovanim elektromotorom i benzinskim SUS motorom.

Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila, sva vozila sa SUS motorom moraju da ispune ekološke norme emisije na tehničkom pregledu. Od 5. jula 2021. Bilo je planirano strogo merenje štetnih gasova na svakom pregledu, po jasno definisanim vrednostima iz Pravilnika. Zbog odlaganja primene strogih mera, ova praksa još nije u potpunosti uvedena, ali je osnovni princip da se pri pregledu svakog hibrida merenje obavlja kao i kod svakog drugog vozila – motor mora biti u radu i na radnoj temperaturi ulja (oko 80 °C).

Pravila merenja emisije kod hibrida

Izduvni gasovi - normativi

Prema važećem Pravilniku o tehničkom pregledu, prilikom kontrole emisije ugljen-monoksida (CO) motor treba da bude potpuno zagrejan (temperatura ulja ≥ 80 °C) i da radi u praznom hodu. Kod hibrida, čiji se SUS motor često automatski gasi pri mirovanju, kontrolori nalažu da se motor upali i pusti da se ugreje pre merenja (većina uputstava za merenje zahteva – „Nakon vizuelne kontrole, motor se upali i dovodi do radne temperature“). Granice dozvoljenog CO-a zadate su zakonskim aktima i zavise od starosti i vrste motora (na primer kod benzinskih motora iz Pravilnika: motori sa unutrašnjim sagorevanjem do 1.1.2015. – CO≤4,5 %, kasnija vozila sa karburatorom – CO≤3,5 %, dok za vozila sa elektronskim ubrizgavanjem te vrednosti određuje proizvođač). Pregled uključuje i merenje lambda faktora i eventualno ispitivanje apsorpcije svetlosti (koeficijent zatamnjenja) za dizel vozila, ali je za hibrid fokus na CO emisiji i radu SUS motora.

Kategorija vozilaPropisana emisiona granica (CO)
Benzinci proizvedeni do 1.1.2015CO ≤ 4,5 % (prazan hod, radna temperatura motora)
Benzinci (karburator) posle 1.1.2015CO ≤ 3,5 % (prazan hod)
Benzinci (EFI) posle 1.1.2015CO prema vrednostima proizvođača (obično ≤0,3 %)
Dizelaši (radna temperatura)APS≤ propisane vrednosti (ako je nepoznato: CO=0,3 % u praznom hodu, ≤0,2 % pri 2.000 o/min)

Izuzeci i procedure za HEV vozila

Zakonski, hibridna vozila nisu eksplicitno izuzeta od merenja emisije – ukoliko imaju benzinski motor, on se testira kao kod ostalih motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Pravilnik navodi da vozila sa više vrsta goriva (na primer benzin/CNG) moraju ispunjavati emisione norme za svaku vrstu goriva. Po analogiji, u praksi to znači da elektromotor hibrida ne menja proceduru – motor na benzin mora raditi I da bude testiran.

Istraživanjem, nismo pronašli zvanični pravilnik koji naročito olakšava tehnički pregled za hibridna vozila (nema posebnih formi izveštaja ili privremenih izuzeća). Naprotiv, deo Pravilnika o obavezi katalizatora jasno kaže da vozila proizvedena sa katalizatorom ne smeju se koristiti bez njega – i hibridi spadaju tu.

U nekim izvorima se spominje da će se pri merenju uzimati u obzir godina proizvodnje, a ne datum registracije, kako bi se svemu dodelile pravedne norme. Ali ovo se odnosi na sve vozila, ne samo hibride. Dakle, izuzetak za HEV vozila zvanično ne postoji – primenjuju se opšti kriterijumi za emisiju izduvnih gasova. Njihov jedini “amortizer” je to što je motor ređe u radu, pa se test izduvnih gasova ručno prilagođava, ali svejedno mora da bude sproveden čim se motor upali.

Uputstva za „prinudno startovanje“ hibridnog motora

Izuzeci za HEV na tehničkom pregledu

Pošto pravila zahtevaju da motor radi na radnoj temperaturi, tehnički pregledi ponekad moraju da nateraju hibrid da pokrene SUS motor. Zvaničnih državnih uputstava o tome nema, ali praksa iz drugih zemalja i iskustva servisa sugerišu sledeće metode: kod Toyotinih hibrida postoji takozvani Maintenance (inspection) mode koji startuje motor čak I u praznom hodu, kada vozilo miruje.

U nedostatku takvog moda, kontrolor može da traži od vozača da pritisne kočnicu dok dodaje gas: primer iz prakse glasi – „stavi automatik u P, nekoliko puta stisni papučicu gasa i drži je lagano pritisnutom da motor ostane upaljen“. Tada se analognom sondom u izduvnoj cevi meri CO u praznom hodu.

To se uglavnom zato što merni uređaj može da radi i sa malim opterećenjem (sa pritisnutom kočnicom) ako je potrebno. Ako motor ne može da se ostane upaljen, tada nije ni moguće očitati parametre izduvnih gasova, što u praksi znači da vozilo ne može da ispuni uslov zagrejanog motora – i tada bi takav hibrid tehnički pao test.

Praksa u domaćim servisima

U servisima i na tehničkim pregledima u Srbiji tehničari uglavnom slede uputstva proizvođača i opšti princip zagrevanja motora. Dozvoljeno je, a nekad i neophodno, da vozilo bude na valjcima (kočnice lagano pritisnute) i opterećivati točkove dok se motor ne aktivira.

Nekoliko servisa savetuje da se automatski menjač prebaci u “N” ili “P”, uz lagano pritiskanje gasa, kako bi se zadržao rad motora dok se očitava sastav izduvnih gasova. Primena pomenutog „inspection mode“ (ako je dostupan), kao i pritisak kočnice za simuliranje vožnje, često su deo “trikova” kojima se motor veštački prinudi na rad.

Međutim, precizan standardni priručnik za ovu situaciju nije objavljen, tako da se pristup razlikuje – neki tehničari uzmu meru na kratko, neki mere duže da bi se elektro pogon što je moguće više eliminisao, ali bitno je da se motor ne gasi.

U svakom slučaju, u domaćim tehničkim pregledima ne postoji skraćena procedura za hibrid: merenje izduvnih gasova rade se kao i za sve druge automobile. Ako je hibrid dobro održavan, motor lako ulazi u režim potrebnih obrtaja. Ako je problematičan – vlasnik praktično može biti upućen da servisira SUS motor pre pregleda.

Relevantni zakoni i pravilnici

Merenje izduvnih gasova

Za ovu oblast ključni su državni propisi koji uređuju tehnički pregled i emisije:

  • Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila (Sl. glasnik RS 17/2012, 62/2022) – definiše norme izduvnih gasova za sve kategorije vozila, uključujući tačne granične vrednosti CO, HC, NOx i apsorpcije dima. Ovaj pravilnik nalaže da vozilo mora imati originalni katalizator/DPF i da sastav gasova odgovara propisanim normama (navedenim u tabeli) prilikom tehničkog pregleda.
  • Pravilnik o tehničkom pregledu vozila (Sl. glasnik RS 54/2018, 62/2022) – propisuje metodiku pregleda: obaveznu opremu i uslove testa. Konkretno, nalaže da se pre merenja gasova motor upali i dovede do radne temperature, te da se izmerene vrednosti upoređuju sa Zakonom i Pravilnikom. Prema ovom aktu, hibridna vozila se tretiraju kao ostali SUS motori; nema posebnih izuzetaka.
  • Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima – osnovni okvirni zakon koji propisuje da sva vozila u saobraćaju moraju imati važeći tehnički pregled i da ne smeju zagađivati okolinu iznad dozvoljenih granica.
  • Evropski standardi (Euro normativi) – iako Srbija nezvanično prati Euro norme, propisi o emisijama se oslanjaju na evropske norme (npr. Euro 3, 4, 5 za dizel motore) kod definisanja nivoa CO i čađi.

Svi ovi propisi zajedno čine pravni okvir: Tehnički pregled u Srbiji zahteva da svaki hibridni automobil prođe metodu merenja izduvnih gasova ako je u saobraćaju sa aktiviranim SUS motorom. Za praksu i dodatne smernice stručno relevantni su i standardi Međunarodne organizacije za motore sa unutrašnjim sagorevanjem (ISO), te priručnici proizvođača vozila i agencija za bezbednost saobraćaja (ABS).

AutoMotoShow Team

Fotografije: Unsplash

Podeli:
Tags: , , , , , , , , , ,

Povezani tekstovi

0 Komentar

Ostavi komentar