Dizajn vozila je napredovao tokom poslednjih deset godina. Dizajneri su zamenili svoje olovke 3D modeliranjem, a inženjeri buduÄe modele testiraju mnogo ranije nego Å”to prvi fiziÄki prototipovi ugledaju svetlost dana.
Pitate se kako? ZahvaljujuÄi sistemu CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), platformi virtuelne stvarnosti, koja se može koristiti za kretanje van i unutar vozila tokom faze dizajna. U tehniÄkom centru Titu u južnoj Rumuniji, Dacijini timovi testiraju sveobuhvatno iskustvo dizajniranja. Optimizovali su modularnost unutraÅ”njosti i prostranost potpuno novog Dacia Joggera. Ovo je njihova priÄa.Ā

Dok se povratak u buduÄnost poput Martyja McFlyja u Docovom Äuvenom DeLoreanu DMC-12 joÅ” uvek ubraja u nauÄnu fantastiku, danas ipak možemo da živimo malo ispred svog vremena zahvaljujuÄi novoj tehnologiji koju nudi automobilska industrija. U Tituu se inženjeri veÄ upuÅ”taju u neobiÄne avanture, vozeÄi se u modelima koji joÅ” ne postoje.
Ovaj gradiÄ udaljen 45 minuta od BukureÅ”ta, koji ima neÅ”to manje od 10.000 stanovnika, u potpunosti gaji duh velikoga grada s obzirom da je sediÅ”te drugog najveÄeg testnog postrojenja Renault Grupe na svetu. Najsavremenija tehnologija, staze s krivinama, brojne ispitne linije, Äak i komore za āmuÄenjeā ā za ispitivanje otpornosti materijala ā i… sistem CAVE ā Cave Automatic Virtual Environment.Ā Ovde zapoÄinje naÅ”e putovanje sa Ionutom, rukovodiocem odeljenja za ergonomiju proizvoda, zaduženim za ergonomiju proizvoda, u paralelni univerzum.Ā Virtuelno putovanje koje Äe nas približiti stvarnosti.Ā
Sistem CAVE je alat koji se koristi za simulaciju stvarnosti. Koristi se da bi korisnik doživeo svaki element vozila i prema tome procenio oseÄaj sigurnosti, ergonomije i udobnosti u vozilu, a zatim i primenio korekcije u stvarnom vremenu.ā
Pet zidova, deset projektora i Å”est miliona pikselaĀ
Sistem CAVE je idealan alat za proveru shema novog modela Äak i pre nego Å”to može da se napravi prvi fiziÄki prototip. ZahvaljujuÄi stereoskopskim videozapisima projektovanim na pet zidova, u prostor koji korisnike postavlja u multidimenzionalnu stvarnost. Korisnici se tada mogu kretati oko vozila, pa Äak i uÄi u njega, kao da se radi o pravom automobilu. Nakon temeljne provere uz pomoÄ 3D naoÄara i viÅ”estrukih interakcija izmeÄu ispitivaÄa, nekoliko klikova je sve Å”to im je potrebno za promenu dizajna vozila. Sve je ispitano sa visokim nivoom preciznosti koji omoguÄava rezoluciju od Å”est miliona piksela: ergonomija komandi na armaturnoj ploÄi, vidljivost u razliÄitim uglovima vozila, pristupaÄnost, udobnost, pa Äak i celokupni dizajn.

āSistem CAVE ide ruku pod ruku sa kacigama koje osiguravaju sveobuhvatno iskustvo zahvaljujuÄi vrhunskom kvalitetu slike i interaktivnim moguÄnostima, gde viÅ”e dizajnera može da ispituje i radi na istom vozilu, Äak i prilikom simulirane vožnje. Rezolucija piksela je identiÄna onoj kod ljudskog oka, korisnik vidi vozilo kao da je stvarno.ā
Andras, struÄni rukovodilac Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR.
āSistem virtuelne stvarnosti omoguÄava proveru karakteristika vozila Äak i u ranim fazama projekta, bez potrebe za stvaranjem viÅ”e fiziÄkih prototipova. Sistem CAVE nam je osigurao uÅ”tedu od viÅ”e od 2 miliona evra godiÅ”nje.ā
Ionut, rukovodilac odeljenja za ergonomiju proizvoda.
Novi virtuelni svetĀ
Hodanje planinskom stazom, a pri tome ostajuÄi u zatvorenom Äini se nemoguÄim. Ali uz sistem CAVE, ispitivaÄima su Äesto postavljeni složeni zadaci. Na primer, prilikom ispitivanja treÄeg reda sediÅ”ta u novom porodiÄnom automobilu sa sedam sediÅ”ta Dacia Joggeru, odabrana je grupa od trinaest ljudi za putovanje u virtuelni svet. Mladi i stari, žene i muÅ”karci, razna zanimanja…Ā kriterijumi za odabir su bili vrlo precizni da bi se postigao oseÄaj Å”to sliÄniji stvarnoj situaciji. Virtuelni put takoÄe je konfigurisan za ispitivanje svih doživljaja: pasivna vožnja (krajolik se pomera kao da se vozite iako papuÄice nisu aktivne), statiÄka potvrda (vidljivost, ergonomija, dizajn) i fiziÄka percepcija (udobnost, sigurnost). Utisci korisnika, onih koji su iskusili impresivni sistem CAVE su doveli do promene arhitekture novog Joggera: drugi red sediÅ”ta je pomeren napred za 20 mm!
āOptimizovali smo modularnost unutraÅ”njosti i stvorili vrlo udoban treÄi red za sve putnike. Uspeli smo da promenimo položaj sediÅ”ta bez znaÄajnog gubitka vremena za ostvarenje projekta.ā
Ionut, rukovodilac odeljenja za ergonomiju proizvodaĀ
āU buduÄnosti Äe nekoliko korisnika moÄi da upravlja jednim objektom, svaki iz svog ugla. Mini LED tehnologija uskoro Äe omoguÄiti izgradnju sistema CAVE sa video-projekcijama na zidovima, u prostorijama namenjenim za reviziju projekata.ā
Andras, struÄni rukovodilac Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR.
Brza provera valjanosti, viÅ”estruka ispitivanja, smanjenje troÅ”kova, interakcije sa korisnicima⦠prednosti ovog alata su brojne i odražavaju DACIJIN DUH: automobili prilagoÄeni zahtevima kupaca! Slobodno pitajte vlasnike potpuno novog Joggera.
Izvor: Dacia





