Da li su sportski automobili vrsta u izumiranju? – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Konstantne promene po pitanju ukusa automobilske publike, poslednjih godina su potpuno promenile ā€žpejzaÅ¾ā€œ na putevima Å”irom sveta.

Potražnja za putničkim vozilima nastavlja da se suočava s izazovima pred opasnoŔću od globalne recesije, ali jedan segment je posebno ugrožen, a reč je o nama omiljenoj kategoriji vozila – sportskim automobilima.

Brojke su neumoljive. U poslednjih sedam godina, globalna prodaja sportskih automobila, uključujući kupe i kabriolet modele, super i hiperautomobile, pala je za čak 34 odsto. To je sunovrat s 570.000 jedinica iz 2015. na samo 375.000 proÅ”le godine.

Samim tim, jasno možemo da potvrdimo da pad prodaje sportskih automobila nije prosta posledica pandemije, jer je započeo 2016. a pojačao se 2020. ProŔle godine, ovaj tip vozila je zabeležio najnižu prodaju od 2014.

Pad potražnje u Kini

Glavni razlog ove nepovoljne situacije je nedostatak interesovanja kineskih kupaca za ovaj tip automobila. Nasuprot jakoj prodaji limuzina i SUV-a, pa čak i monovolumena, sportski automobili jedva da su zainteresovali Kineze. To je veliki problem, uzimajući u obzir da se radi o najvećem automobilskom tržiÅ”tu na svetu.

Na sportske automobile se odnosio tek delić ukupne prodaje putničkih automobila 2021., ukupno 18.000 jedinica. U poređenju s 9,73 miliona SUV-a i 8,38 miliona limuzina prodatih u tom regionu, 18.000 se čini kao statistička greÅ”ka. Bez Kine, sportski automobili će činiti joÅ” užu niÅ”u nego Å”to je to trenutno slučaj.

Međutim, sportski automobili se i dalje dobro kotiraju u SAD, koje su njihovo daleko najpovoljnije tržiÅ”te. Tokom 2021., Amerikanci su kupili gotovo 220.000 sportskih automobila, Å”to je tri odsto manje u poređenju s 2020., ali s daleko većim udelom nego Å”to je slučaj u Kini. Na SAD se odnosi 59 odsto globalne prodaje sportskih automobila, a slede Nemačka i Japan.

Sportskim automobilima ni u Evropi ā€žne teče med i mlekoā€œ. Potražnja u 2021. je dostigla vrhunac od 71.000 primeraka, Å”to je pad od devet odsto u poređenju s 2020. Međutim, to korespondira s manje od jedan odsto ukupnog broja registracija.

Očigledno, procvat SUV/krosovera je glavni faktor pada prodaje sportskih automobila. Mada ove dve kategorije nisu direktno suprotstavljene, dolazak takozvanih kupe-krosovera poput Porsche Cayennea Coupe i BMW-a X6, uz visokoperformantne modele kao Ŕto je BMW X5 M, ipak je ugrozio plasman tradicionalnih kupea i kabrioleta. ProŔle godine, prodato je 3,05 miliona SUV modela u kupe stilu ili onih visokih performansi, Ŕto je porast od 19 odsto.

Amerikanci kolo vode

Ford i Dodge su na čelu i to sa značajnom razlikom, zahvaljujući popularnosti Mustanga i Challengera. Popularnost u SAD je zamajac uspeha sportista, a najpopularniji na svetu je Ford Mustang sa 69.600 plasiranih primeraka. Dodge Challenger je drugi, dok je Porsche 911 treći. Chevrolet Camaro nastavlja da pada na listi, pridružujući se Corvetteu, čija se prodaja povećala za 53 odsto.

U Porscheovom slučaju, veći deo prodaje se odnosi na 911-icu, koja se i dalje visoko kotira među kupcima. Mazda je povećala broj isporuka MX-5, dok Ferrari, Lexus i Aston Martin rade odličan posao s Romom, LC-om, odnosno Vantageom.

Ostaje pitanje, da li će ovaj segment preživeti pooÅ”travanje ekoloÅ”ke regulative i opÅ”tu elektrifikaciju industrije, bez pomoći masivnog kineskog tržiÅ”ta?

Autor: Felipe Munjoz (JATO Dynamics)

Izvor: Motor1

Priredio: Pavle Barta

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi