Konstantne promene po pitanju ukusa automobilske publike, poslednjih godina su potpuno promenile āpejzažā na putevima Å”irom sveta.
Potražnja za putniÄkim vozilima nastavlja da se suoÄava s izazovima pred opasnoÅ”Äu od globalne recesije, ali jedan segment je posebno ugrožen, a reÄ je o nama omiljenoj kategoriji vozila ā sportskim automobilima.
Brojke su neumoljive. U poslednjih sedam godina, globalna prodaja sportskih automobila, ukljuÄujuÄi kupe i kabriolet modele, super i hiperautomobile, pala je za Äak 34 odsto. To je sunovrat s 570.000 jedinica iz 2015. na samo 375.000 proÅ”le godine.
Samim tim, jasno možemo da potvrdimo da pad prodaje sportskih automobila nije prosta posledica pandemije, jer je zapoÄeo 2016. a pojaÄao se 2020. ProÅ”le godine, ovaj tip vozila je zabeležio najnižu prodaju od 2014.
Pad potražnje u Kini
Glavni razlog ove nepovoljne situacije je nedostatak interesovanja kineskih kupaca za ovaj tip automobila. Nasuprot jakoj prodaji limuzina i SUV-a, pa Äak i monovolumena, sportski automobili jedva da su zainteresovali Kineze. To je veliki problem, uzimajuÄi u obzir da se radi o najveÄem automobilskom tržiÅ”tu na svetu.
Na sportske automobile se odnosio tek deliÄ ukupne prodaje putniÄkih automobila 2021., ukupno 18.000 jedinica. U poreÄenju s 9,73 miliona SUV-a i 8,38 miliona limuzina prodatih u tom regionu, 18.000 se Äini kao statistiÄka greÅ”ka. Bez Kine, sportski automobili Äe Äiniti joÅ” užu niÅ”u nego Å”to je to trenutno sluÄaj.
MeÄutim, sportski automobili se i dalje dobro kotiraju u SAD, koje su njihovo daleko najpovoljnije tržiÅ”te. Tokom 2021., Amerikanci su kupili gotovo 220.000 sportskih automobila, Å”to je tri odsto manje u poreÄenju s 2020., ali s daleko veÄim udelom nego Å”to je sluÄaj u Kini. Na SAD se odnosi 59 odsto globalne prodaje sportskih automobila, a slede NemaÄka i Japan.
Sportskim automobilima ni u Evropi āne teÄe med i mlekoā. Potražnja u 2021. je dostigla vrhunac od 71.000 primeraka, Å”to je pad od devet odsto u poreÄenju s 2020. MeÄutim, to korespondira s manje od jedan odsto ukupnog broja registracija.
OÄigledno, procvat SUV/krosovera je glavni faktor pada prodaje sportskih automobila. Mada ove dve kategorije nisu direktno suprotstavljene, dolazak takozvanih kupe-krosovera poput Porsche Cayennea Coupe i BMW-a X6, uz visokoperformantne modele kao Å”to je BMW X5 M, ipak je ugrozio plasman tradicionalnih kupea i kabrioleta. ProÅ”le godine, prodato je 3,05 miliona SUV modela u kupe stilu ili onih visokih performansi, Å”to je porast od 19 odsto.
Amerikanci kolo vode
Ford i Dodge su na Äelu i to sa znaÄajnom razlikom, zahvaljujuÄi popularnosti Mustanga i Challengera. Popularnost u SAD je zamajac uspeha sportista, a najpopularniji na svetu je Ford Mustang sa 69.600 plasiranih primeraka. Dodge Challenger je drugi, dok je Porsche 911 treÄi. Chevrolet Camaro nastavlja da pada na listi, pridružujuÄi se Corvetteu, Äija se prodaja poveÄala za 53 odsto.
U Porscheovom sluÄaju, veÄi deo prodaje se odnosi na 911-icu, koja se i dalje visoko kotira meÄu kupcima. Mazda je poveÄala broj isporuka MX-5, dok Ferrari, Lexus i Aston Martin rade odliÄan posao s Romom, LC-om, odnosno Vantageom.
Ostaje pitanje, da li Äe ovaj segment preživeti pooÅ”travanje ekoloÅ”ke regulative i opÅ”tu elektrifikaciju industrije, bez pomoÄi masivnog kineskog tržiÅ”ta?
Autor: Felipe Munjoz (JATO Dynamics)
Izvor: Motor1
Priredio: Pavle Barta






