“Sveti gral” u okviru industrije: dizel motori koji rade na vodonik – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Radi se o novom vodonično-dizelskom hibridnom motoru, od milja poznatom kao ā€žbeba broj dvaā€œ, koji bi mogao pomoći u dekarbonizaciji nekih od najtežih industrija u Australiji, ali i svetu.

Testna platforma je velika, ima sopstvenu prostoriju pored laboratorije i na prvi pogled izgleda kao mnogi drugi veliki motori, ali ispod njegove metalne povrŔine mogla bi da se krije tehnologija koja menja pravila igre.

Inženjeri na Univerzitetu Novog Južnog Velsa (UNSW) kažu da su uspeÅ”no modifikovali konvencionalni dizel motor u cilju koriŔćenja meÅ”avine vodonika i male količine nafte, tvrdeći da njihova patentirana tehnologija smanjuje emisiju ugljen-dioksida za viÅ”e od 85% .

Motor je delo profesora Šona Kuka i njegovog tima na Univerzitetskoj Ŕkoli za maŔinstvo i proizvodni inženjering.

ā€žInteresovanje za pretvaranje postojećeg dizel motora u motor na vodonik s čistim sagorevanjem, izuzetno je velikoā€œ, kaže profesor Kuk. Upiti su stigli iz Nemačke, Južne Afrike, Brazila, Japana i Kine.

ā€žUgrađujemo sistem direktnog ubrizgavanja vodonika u postojeće dizel motore, koji se može primeniti na bilo koji konvencionalni motorā€œ, dodaje on.

Ono Ŕto njihov sistem čini jedinstvenim, prema profesoru Kuku, jeste način na koji meŔa vodonik i dizel, a zatim ga uvodi u cilindar motora radi sagorevanja.

Za razliku od fosilnih goriva, vodonik ne proizvodi ugljen-dioksid kada se sagoreva, tako da je dugo bio viđen kao ekoloÅ”ki podoban izvor goriva.

Oko 90% goriva u UNSW-ovom hibridnom dizel motoru čini vodonik, ali se mora primeniti na pažljivo kalibrisan način.

Ako se on ne unese u meÅ”avinu goriva u pravom trenutku, ā€žstvoriće neÅ”to Å”to je eksplozivno i Å”to će sagoreti ceo sistemā€œ, objaÅ”njava profesor Kuk.

On kaže da su studije pokazale da kontrola meÅ”avine vodonika i vazduha unutar cilindra motora može pomoći da se neutraliÅ”e Å”tetna emsija azotnih oksida, koja je bila prepreka u komercijalizaciji vodoničnih motora.

Istraživački tim iz Sidneja veruje da bi svi dizel kamioni i električna oprema u sektoru rudarstva, transporta i poljoprivrede mogli biti naknadno opremljeni novim hibridnim sistemom za samo nekoliko meseci.

Profesor Kuk sumnja da bi ovaj hibridni sklop bio interesantan za automobilsku industriju, gde su električna i hibridna vozila daleko uznapredovala i uveliko zamenjuju dizel automobile.

Međutim, on kaže da je australijskoj rudarskoj industriji vrednoj viÅ”e milijardi dolara potrebno reÅ”enje za svu opremu koja koristi dizel motoru, i to Å”to je pre moguće.

ā€žImamo toliko dizel generatora, megakamiona i podzemnih maÅ”ina. Kako da dekarbonizujemo sve te postojeće dizel motore? Jedan od načina je da ugasimo sve i ubacimo novu tehnologiju, za Å”ta će biti potrebne decenijeā€œ, kaže on.

Plan je da novi hibridni sistem koristi meŔavinu vodonika i dizela ili, u nedostatku vodonika, može da se vrati samo na dizel.

Profesor Kuk se nada da će njegova nova generacija motora ući u komercijalnu proizvodnju za dve godine.

Tim Bakli, direktor Climate Energy Financea, istraživačkog centra od javnog interesa u Sidneju, veruje da ova tehnologija ima potencijal da ā€ždramatično transformiÅ”e australijsku rudarsku industrijuā€œ.

ā€žUvek postoji element skepticizma u radu koji obavljam, u smislu procenjivanja Å”ta je istinski perspektivno a Å”ta je u suprotnosti sa stvarnoŔću. S tim u vezi, ovo dostignuće Univerziteta u Novom Južnom Velsu se čini prilično materijalnim. Ako mogu da izvuku projekat, to je ogromna prilika”, kaže on.

Australijski tim je u globalnoj trci za razvoj hibridnih dizel-vodoničnih motora. Inženjeri u drugim zemljama rade na svojim konceptima i dizajnu, ali tim iz Sidneja veruje da ima prednost.

ā€žMislim da imamo napredak u poređenju s većinom drugih istraživačkih grupa u svetu, gde zapravo možemo postići veći procenat koriŔćenjem vodonika u odnosu na dizelā€œ, objaÅ”njava Sjinlu Liu, student doktorskih studija UNSW iz Kine.

ā€žU pogledu emisije ugljen-dioksida, možemo postići veće smanjenje u poređenju s drugim metodama. Koncept je dokazan koriŔćenjem prethodnog motora manjih gabarita. PokuÅ”avamo da implementiramo ovu ideju u veće jedinice, Å”to je viÅ”e primenljivo industriji.ā€œ

Veća verzija, ili UNSW-ova ā€žbeba broj dvaā€œ, ima dvostruko veću radnu zapreminu od originalnog prototipa i ima potencijal za ā€žmasivno smanjenje emisije CO2ā€œ, kaže profesor Kuk.

Vizija je izložena u radu objavljenom u International Journal of Hydrogen Energy.

Veliki deo uticaja ovog pronalaska na životnu sredinu zavisiće od toga odakle dolazi vodonik.

Dok se male količine ovog gasa izvlače direktno iz zemlje, veći deo se proizvodi u procesu koji emituje CO2.

Zeleni vodonik, proizveden koriŔćenjem električne energije iz obnovljivih izvora za cepanje vode na molekule vodonika i kiseonika pomoću elektrolizera, smatra se pravim odgovorom. Međutim, potrebna tehnologija i električna energija su skupi, tako da se trenutno samo mala količina vodonika proizvodi na ovaj način.

Ipak, troÅ”kovi će se verovatno smanjiti, a s obiljem sunčeve svetlosti i vetra, Australija ima mnogo potencijala za proizvodnju obnovljive električne energije, koja bi se jednog dana mogla iskoristiti za proizvodnju veće količine zelenog vodonika.

Climate Council, nezavisna organizacija, veruje da održivi vodonik daje Australiji Ŕansu da prekine oslanjanje na fosilna goriva.

ā€žAustralija je jedan od najvećih svetskih izvoznika uglja i najveći izvoznik tečnog gasaā€œ, napisao je spomenuti savet na brifingu 2021. ā€žOba energenta dopinose zagađenju, a Australija za to plaća visoku cenu s ozbiljnijim i sve čeŔćim ekstremnim vremenskim pojavama kao Å”to su požari, toplotni talasi i suÅ”e.ā€œ

Za sada projekat UNSW-a ostaje u laboratoriji. Ovaj akademski poduhvat zahteva finansijski doprinos spoljnih investicija i praktičan doprinos i znanje rudarskioh kompanija ili proizvođača motora.

ā€žNaÅ”a vizija je da prvo utičemo na australijsko rudarstvo, poljoprivredu i građevinsku industriju, a zatim da se preselimo u ostatak sveta kako bismo ostvarili veći uticajā€œ, kaže profesor Kuk.

Australija ima neke od najvećih svetskih kompanija koje se bave resursima i sve su se posvetile agresivnim ciljevima dekarbonizacije. Tehnologija je ključ.

ā€žIdeja meÅ”anja vodonika i dizela unutar već postojećih motora je neÅ”to kao Sveti gral za dekarbonizaciju teÅ”ke industrije i rudarstvaā€œ, dodaje Tim Bakli.

On ima ovo egzistencijalno pitanje za inženjere u UNSW-u: ā€žMogu li oni to stvarno primeniti u komercijalnom okruženju i replicirati van univerziteta?ā€œ

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi