Da li ste ikada bili u fabrici motocikala? – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Pripremili smo za vas jedan putopis, koji oslikava neko proŔlo vreme i avanture koje su se tad deŔavale.

NaÅ” član foruma pod nadimkom Å tampar, otiÅ”ao je svojom Laverdom sada već davne 1983. godine, da obavi servis u Italiji, a potom je produžio za Nemačku. Budući da je posetio fabriku Laverda, putopisu je dao ime ā€œJeste li bili kad u fabrici motocikala?ā€. Uživajte u ovom zaista zanimljivom putopisu i nadamo se da će vam se dopasti.

Jeste li bili kad u fabrici motocikala?

…ja jesam, doduÅ”e pre trideset godina al’ ipak….

Kome bi moglo biti zanimljivo putovanje koje se desilo pre trideset godina? “Možda to doprinese spoznaji kako smo nekada izgledali, Å”ta smo vozili i gde smo putovaliā€ kako reče mudri (i matori) Dane Deda. Njegova tema ā€Nostalgija iz proÅ”log vekaā€ mi je probudila mnoge lepe uspomene i sećanja na putovanja motociklom koja sam nekada preduzimao. Osim čeŔćih tura uglavnom ka Nemačkoj/Holandiji, jednom prilikom sam obiÅ”ao i fabriku motocikala u Italiji.

Moja ćerkica (ljubi je tata) je vrlo radoznala i rado pretura po mojim knjigama i časopisima, pa je tako jedan dan iskopala album s fotografijama koji ni ja dugo nisam video. Ona je možda i razlog Å”to se u jesen svog života mnogo manje vozam, a viÅ”e vremena provodim s njom kao svaki brižni roditelj.

Postavlja pitanja poput ā€Å”ta je ovo na slici?ā€ ili ā€ko je ova teta?ā€ i “gde si ti tata sve bio?ā€. Možda me je to najviÅ”e i podstaklo na pisanje.

Gledajući fotografije prisećam se koječega Å”to je moj objektiv ovekoveči. “E, to je sine bilo kad je tata bio mlad pa se vozao kojekudaā€¦ā€, pričam detetu Å”ta je Å”ta na slikama. Između listova albuma nađoh papir s itinererom i putopisom? Da, da, putopisom. Od svih putovanja jedino je ovo opisano i ovekovečeno na papiru, a i to se desilo zahvaljujući pukom slučaju.

Sećam se svega kao da je bilo danas, ponosan sam na svoje pamćenje; 1986. godine se u Banji Koviljači održao ā€susret grafičara Jugoslavijeā€, a u pozne sate jedne noći, nabauljah u jednu birtiju gde je odsedalo neko veselo druÅ”tvance, raspaliÅ”e po ā€gemiÅ”tuā€ pa se upoznasmo.

Slovenci iz “ČGP Dela” koje je izdavalo čuveni “Auto Magazin”.

Pitao sam ko su od njih Mitja Gustinčič i Marjan Zaplatil, čije sam tekstove čitao i fotografije gledao. Pisali su i o motociklima. Nisu doÅ”li s njima, Å”teta. Ispostavilo se da je jedan od ovih veseljaka direktor glavom i bradom, koji mi je poklonio značkicu “ČGP Dela”. Popričasmo o svemu i svačemu pa i o motociklima i putovanjima, a on me nagovori da napiÅ”em kakav putopis i poÅ”aljem njima, objaviće ga. “Zaginusmo” te noći do duboko u flaÅ”e ā€Banatskog rizlingaā€, a dođosmo do jednoglasnog zaključka da je ā€LaÅ”ki rizlingā€ bolji za gemiÅ”t.

Tako sam ja napisao svoj putopis 1986., ali ga nisam poslao. Znao sam da ga ne bi niko Å”tampao u svojim novinama, em je predugačak em sam okrpio i državu. Ma nisam je okrpio nego samo opisao ono Å”to sam video, reči su tada bile opasne pa i kad istinu kazuju a ja ne mogu da ćutim. Sad mi je simpatično da čitam Å”ta sam onda napisao, taj tekst obiluje preciznim podacima pa se može iskoristiti kao osnova za ono Å”to možete pročitati ovde. Nije to samo putopis, to je pomalo i slika jednog vremena, ne tako davnog, a ipak o njemu mnogi imaju pogreÅ”nu predstavu ā€možda doprinese spoznajiā€,(Dane je suvi genije).

Nije lako napisati bilo Å”ta pa ni putopis, najobičniji putopis. Kažu doduÅ”e i da se jedan od onih naÅ”ih Nobelovaca znao da se muči prilikom pisanja. Po dva sata mu je trebalo da sastavi jednu prilično jednostavnu rečenicu (pričala njegova sobarica), a ja nikada niÅ”ta nisam ni napisao osim nekih suvoparnih tehnoloÅ”kih upustava ili tehničkih objaÅ”njenja. PokuÅ”aću da neÅ”to ne izostavim i da koliko-toliko bude zanimljivo za čitanje. Mlađani Miloshenda s kojim ponekad popijem kafu podržao je ideju.

Elem, leta Gospodnjeg 1983. vozio sam Laverdu 500, danaÅ”njem mlađem bajkeru nepoznat motocikl kao i firma. DvocilindraÅ” vazduÅ”no hlađen sa dve bregaste u glavi i četiri ventila po cilindru, veoma jednostavan agregat s vrlo naprednim, perfektnim Å”estostepenim menjačem, DelOrto karburatorima, Boschovom elektronikom, tri Brembo gusana diska, Marcochi ogibljenjem, Pireli Mandrak gumama, s oko 45 ks, mogao je da se potera i preko 180 km/h (0-100 km/h za 6 sekundi). Umeren potroÅ”ač, sportskog izgleda, čistokrvni “Italijan” odličnih voznih svojstava, najlakÅ”i i najbrži u svojoj klasi (180 kilograma) među serijskim motociklima toga vremena.

Laverda i BMW su prvi motocikli koji su ovde uopÅ”te i mogli da se kupe od 1981. godine izuzimajući Jawu, MZ i Tomos. Tako sam ja 1982. postao vlasnik motocikla koji je bio najskromniji u ponudi. Bila je to ipak papreno skupa igračka, skoro kao Golf 1.

Sećam se da sam za vrednost takvog motorića mogao da kupim kućicu s 4 ara placa u Banji Koviljači. BMW-a nisam ni gledao, cena mu je bila vrtoglavo visoka, a uzgred sam i naklonjeniji italijanskim motociklima.

Kada vidim kako se u danaÅ”nje vreme ljudi cenjkaju oko nekog motocikla makar i 20 godina starog, dođe mi da kažem ā€jel’ znate vi deco KOLIKO je TO koÅ”talo nekadā€? A nije ni moglo da se kupi, Å”to je povećavalo cenu mnogostruko. U ono vreme ako si hteo da vidiÅ” japanski motocikl ideÅ” u Beograd pa se nacrtaÅ” u ā€Zlatnom papagajuā€ (kafić u NuÅ”ićevoj) ili na UŔću, tu će naići kakav ā€Japanacā€ uvezen na tuđu uvoznu dozvolu ili na stranog studenta(PR), retkost i to velika, a skupo nezamislivo.

Te 1982. godine sam odmah po kupovini i registraciji otputovao u ā€zapadni beli svetā€ā€¦bilo mnogo lepo putovanjce, motorić nov novcijat, a ja mlad i neumoran. Te sam sezone preÅ”ao mnoge kilometre.

Međutim, već na kraju te godine vidim da mi zadnja guma pokazuje znake istroÅ”enosti. Biće zrela za zamenu usred sezone koliko god je budem pazio, nova se nema gde kupiti, jedino preko uvoznika-predstavnika (SlovenijaAvto), a to će potrajati i koÅ”taće dok oni meni daju predračun, dok ja njima uplatim, dok oni meni to poÅ”alju. Osim toga, ne bi bilo loÅ”e ni uraditi servis, prekontrolisati zazor na ventilima, zameniti ulje, kočne pločice.

To je onda bilo teÅ”ko napraviti u SFRJ. Ulje nema gde da se kupi, dućan koji bi tako neÅ”to prodavao nije postojao, čak ni u ono doba mnogo hvaljeni Castrol GTX2 nema nigde, a tek neki tamo Total Bol d’Or. Dva servisa su u Ljubljani, a njima se valja najaviti unapred i zakazati, oni takođe delove nemaju, a Å”to ne bih skoknuo do Italije?

Tamo ću i gumu da zamenim, biće jeftinije. Jedna mi misao sinu u glavi. Gledam kartu, fabrika Laverda se nalazi u Breganceu (blizu Vićence), a to nije daleko od Trsta! Što da ne odem do tamo, a odatle ću posle dalje u beli svet? Uz pomoć razno raznih auto-karti (i kurvimetra) izračunao sam i kilometre koje ću da pređem, bila bi to fina vožnjica od 4-5.000 kilometara i to po odličnim putevima!

Ne, nisam mislio da bih se u fabrici mogao ā€ogrebatiā€ za neÅ”to, ali bar ću da vidim fabriku motocikala, Å”to do tada nisam imao prilike, možda imaju i servis u sklopu fabrike? Lepo ću i da se provozam, a u Italiju dalje od Trsta nisam do tada iÅ”ao.

Plan putovanja se jasno uobličio, da se to krene, mladost pusta, sve se može i sve se hoće odmah.

Valjalo je obezbediti neke novce za sve Å”to sam zamislio. Treba pogolema svotica, a platica mala. Uz sve one priče koje se sada pričaju o basnoslovnim platama ondaÅ”nje nam države, a koje su daleko od realnog, sećam se da mi je punih 6 meseci trebalo da skupim skromnih 800 DM odričući se gotovo svega.

Platica u firmi plus moje ā€privatnoā€ rmbačenje i opet nije dovoljno. Pozajmio sam jednu hiljadicu koju ću idućih 6 meseci vraćati, s toliko para sam mogao kupiti ā€fićuā€ u solidnom stanju, Å”to je većini populacije bila pusta želja. HebeÅ” fiću, ‘oću da vozam motocikl i da živim dok sam mlad, dok slast života ne počne u gorčinu da se pretvara, a slatko je sve dok si mlad, mladom čoveku sve pristaje.

Kako se živelo onda? Pa ja sam se uglavnom prepuÅ”tao osećanjima.., osećanja su veoma bitna u životu i njima se treba rukovoditi! Tako je nekako i mudri Zigmund zapisao. Eto recimo kada god bi mi zapala za oko neka devojka, obavezno bih joj rekao da ja ā€osećam da mi treba da se upoznamo, zbližimo, vozamo, zabavljamo, itd.ā€ Mnoge bi se nasmejale i rekle da osećaju isto to. Naravno, bilo je i onih koje to nisu osećale.

To su sigurno bile neke nerazumne cure koje se nisu rukovodile osećanjima, nisu shvatale da sam mogao biti njihov u svakom trenutku. Å teta za njih, nisu znale Å”ta propuÅ”taju. Sve viÅ”e sam sklon da poverujem da je tada životni moto meni i nekim mojim drugarima bio ā€daj Bože pi’ke i pogače vrućeā€, hmmm i neki motocikl. Tako su prolazili dani, meseci,godine i mladost pusta. Osećao sam da volim i Å”kembiće, kiseliji Å”pricer, a bogami i jaču rakiju.

Mlad organizam, a prihodi niski, treba živeti. Rintaj u fabrici, Å”ljakaj kod kuće. VriÅ”te moje 23 godine (ā€hijena iz gaća viče-Mićo puÅ”tajā€), treba se vozati al’ treba malo i u kafanu, malo (viÅ”e) s devojkama. Bilo je to vreme kada devojke nisu depilirale ili brijale dlačice sa svojih nebeskih tela, sumnjiva bi bila ona koja nema dlačice, ZAÅ TO ih nema? Za SIDU se nije joÅ” ni znalo al’ su zato vrebale druge poÅ”asti (svaki apotekar onoga vremena je umeo da sačini ā€Äudotvornu živinu mastā€ protiv stidnih vaÅ”iju.

Voleo sam devojci koju vidim obnaženu da kažem da je ā€prava pravcata dlakava balkanska ženkaā€ čupnuvÅ”i joj pri tome kakvu dlačicu, ona bi meni obično rekla da sam ā€skotina, morončina i majmunčinaā€ā€¦ā€ ali draga, ti voliÅ” svog majmunčinu, seti se da ti je nabavio bočicu acetonaā€ā€¦ acetona nije bilo da se kupi ni za lek, a ja uspeÅ”no i na radost ženskog dela populacije nabavljao etil-acetat, mogao je umesto acetona da se upotrebi.

Druženje i zabavljanje s devojkama nije iziskivalo neke novce i nije ličilo na ovo Å”to danas gledam, bili smo generacija stasavala jedući ā€’leba i mastiā€, vrlo skromni iliti siromaÅ”ni i nije nam trebalo mnogo da budemo srećni. PrepuÅ”tali smo se ā€sirotinjskoj zabaviā€ jer ne koÅ”ta niÅ”ta, a za te pare nema lepÅ”e. Osim toga, TV program se zavrÅ”avao u 23h, a u kafanama je fajront bio u 22h, onima sa muzikom u 24h (subotom do 01h). Za video rekorder smo svi čuli i videli, ali ga niko nije imao, u opticaju su masovno bili i c/b televizori, kolor TV je koÅ”tao godinu-dve dana rada. Devojke su izlazile uveče, ali bi do ponoći uglavnom morale biti kući, neke i ranije.

Ako subotom uveče nisi izaÅ”ao u čuveni ā€Kur salonā€ u Banji Koviljači, onda nisi nigde ni bio i propao ti je vikend, tamo ideÅ” da vidiÅ” i budeÅ” viđen.

Ponekad mi se ipak činilo da sam samo jadni, siroti, nezaÅ”tićeni i iskoriŔćeni muÅ”karac u moru zavodnica koje imaju samo jedan cilj (bar sam ja tako mislio). Ako bih nekoj curi to i rekao naglas, ona bi obično odgovorila da sam ja u stvari ā€bludnik i razvratnikā€,ā€muÅ”ka svinjaā€ ili ā€napaljeni jaracā€ pre nego potegne pikslu ili čaÅ”u kojom će da me gađa ili polije pićem iz čaÅ”e. Å ta mogu, reči su opasne, žensko druÅ”tvo je ipak neophodno i korisno, definitivno daje smisao životu.

A Å”ta je smisao života pitao sam se često dok je život proticao u traganju za srećom i za smislom. Pa smisao je zabavljanje s devojkama i vozanje motocikla naravno, uz poneku rakijicu, Å”ta bi drugo bilo? Nije valjda svakodnevno rmbačenje zarad Å”arenih papirića zvanih novac? A novac je potreban da se čovek lakÅ”e prepusti smislu života, tu se krug zatvarao.

(za Å”tampanje novca u podrumskoj režiji je sledovala velika robija,takođe i za neke bonove).

Zbog toga Ŕto je putopis prilično dug, moramo vas zamoliti da nastavak pročitate na forumu klikom na link Jeste li bili kad u fabrici motocikla?

Autor: Å tampar

Izvor: BJBIKERS

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi