Istraživanje: SUV/krosoveri mnogo opasniji za bicikliste od standardnih automobila – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Putevi u razvijenom svetu postaju sve bezbedniji. Međutim, mada manji broj ljudi gubi život u saobraćajnim nesrećama generalno, ovo smanjenje se ne odnosi jednako na sve.

Po nedavno objavljenim saveznim podacima u SAD, fatalni incidenti koji uključuju bicikliste su bili u porastu za osam odsto tokom devet meseci 2022. Novo istraživanje Osiguravajućeg instituta za bezbednost na putevima (IIHS), ističe da su danaÅ”nji gabaritni SUV/krosoveri opasniji za bicikliste od drugih tipova automobila.

Po statističaru iz IIHS-a, Semu Monfortu, vodećem autoru studije, ā€žSUV/krosoveri imaju tendenciju da obaraju biciklisteā€œ i potencijalno ih pregaze, za razliku od manjih vozila kod kojih vozači dvotočkaÅ”a zavrÅ”e na haubi. Monfort je dodao: ā€žTo je verovatno iz razloga Å”to poviÅ”eni prednji deo SUV/krosovera udara biciklistu iznad njegove tačke težiÅ”taā€œ, Å”to rezultira padom i mogućnoŔću da vozilo pređe preko njega.

IIHS je pregledao detaljne podatke o sudarima, kojima raspolaže Konzorcijum peÅ”aka Međunarodnog centra za automobilsku medicinu, vezane za 71 nesreću u kojima su učestvovali biciklisti u Mičigenu. To su bili incidenti koji uključuju jedno vozilo i jednog biciklistu starosti 16 godina i viÅ”e, s podacima iz policijskih izveÅ”taja, medicinskih kartona, rekonstrukcija sudara i drugih izvora.

Monfort je obelodanio da su povrede na donjim ekstremitetima bile zajedničke, bez obzira da li se radilo o konvencionalnom vozilu ili SUV/krosoveru. Vozači bicikala koji su učestvovali u ozbiljnim nesrećama, takođe su pretrpeli povrede glave, torza, kičme i abdomena. Kroz istraživanje je utvrđeno da su telesne trame u celini bile 55 odsto viÅ”e u sudarima sa SUV/krosoverima nego standardnim automobilima. Povreda glave je bilo 63 odsto viÅ”e, ali je takođe otkriveno da nije bilo razlike u ozbiljnosti povreda nanesenim drugim delovima tela.

Ranije istraživanje IIHS-a iz 2020., obelodanilo je da su SUV/krosoveri s poviÅ”enim prednjim delom opasniji za peÅ”ake nego automobili. Međutim, za razliku od biciklista, koji su zadobili povrede tokom pada na tlo, gde je postojala opasnost da budu pregaženi, peÅ”aci su gravitirali povredama kuka i grudi, tamo gde dolazi do direktnog kontakta s vozilom. Tokom 2020., 932 biciklista je usmrćeno na američkim putevima, Å”to je porast u odnosu na 621 u poređenju s 2010. Broj smrtnih slučajeva biciklista u saobraćajnim nesrećama je bio u porastu i tokom 2022.

Å to se nas tiče, nemamo dostupnu statistiku, ali ono Å”to je indikativno je da kako raste broj dvotočkaÅ”a na putevima, tako se povećava i broj incidenata u kojima oni učestvuju i to prilično nesrazmerno. Razlozi su dvostruke prirode, na prvom mestu ā€žnenaviknutostā€œ vozača automobila na njihovo pojačano prisutvo (često su ā€žnevidljiviā€œ za vozače četvorotočkaÅ”a), kao i nedovoljno razvijena putna infrastruktura, zbog čega se biciklisti često nalaze na kolovozima gde im nije mesto. Naravno, tu je i poslovično neadekvatno ponaÅ”anje biciklista u saobraćaju, koji prave daleko viÅ”e prekrÅ”aja nego vozači automobila.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi