Putevi u razvijenom svetu postaju sve bezbedniji. MeÄutim, mada manji broj ljudi gubi život u saobraÄajnim nesreÄama generalno, ovo smanjenje se ne odnosi jednako na sve.
Po nedavno objavljenim saveznim podacima u SAD, fatalni incidenti koji ukljuÄuju bicikliste su bili u porastu za osam odsto tokom devet meseci 2022. Novo istraživanje OsiguravajuÄeg instituta za bezbednost na putevima (IIHS), istiÄe da su danaÅ”nji gabaritni SUV/krosoveri opasniji za bicikliste od drugih tipova automobila.
Po statistiÄaru iz IIHS-a, Semu Monfortu, vodeÄem autoru studije, āSUV/krosoveri imaju tendenciju da obaraju biciklisteā i potencijalno ih pregaze, za razliku od manjih vozila kod kojih vozaÄi dvotoÄkaÅ”a zavrÅ”e na haubi. Monfort je dodao: āTo je verovatno iz razloga Å”to poviÅ”eni prednji deo SUV/krosovera udara biciklistu iznad njegove taÄke težiÅ”taā, Å”to rezultira padom i moguÄnoÅ”Äu da vozilo preÄe preko njega.
IIHS je pregledao detaljne podatke o sudarima, kojima raspolaže Konzorcijum peÅ”aka MeÄunarodnog centra za automobilsku medicinu, vezane za 71 nesreÄu u kojima su uÄestvovali biciklisti u MiÄigenu. To su bili incidenti koji ukljuÄuju jedno vozilo i jednog biciklistu starosti 16 godina i viÅ”e, s podacima iz policijskih izveÅ”taja, medicinskih kartona, rekonstrukcija sudara i drugih izvora.
Monfort je obelodanio da su povrede na donjim ekstremitetima bile zajedniÄke, bez obzira da li se radilo o konvencionalnom vozilu ili SUV/krosoveru. VozaÄi bicikala koji su uÄestvovali u ozbiljnim nesreÄama, takoÄe su pretrpeli povrede glave, torza, kiÄme i abdomena. Kroz istraživanje je utvrÄeno da su telesne trame u celini bile 55 odsto viÅ”e u sudarima sa SUV/krosoverima nego standardnim automobilima. Povreda glave je bilo 63 odsto viÅ”e, ali je takoÄe otkriveno da nije bilo razlike u ozbiljnosti povreda nanesenim drugim delovima tela.
Ranije istraživanje IIHS-a iz 2020., obelodanilo je da su SUV/krosoveri s poviÅ”enim prednjim delom opasniji za peÅ”ake nego automobili. MeÄutim, za razliku od biciklista, koji su zadobili povrede tokom pada na tlo, gde je postojala opasnost da budu pregaženi, peÅ”aci su gravitirali povredama kuka i grudi, tamo gde dolazi do direktnog kontakta s vozilom. Tokom 2020., 932 biciklista je usmrÄeno na ameriÄkim putevima, Å”to je porast u odnosu na 621 u poreÄenju s 2010. Broj smrtnih sluÄajeva biciklista u saobraÄajnim nesreÄama je bio u porastu i tokom 2022.
Å to se nas tiÄe, nemamo dostupnu statistiku, ali ono Å”to je indikativno je da kako raste broj dvotoÄkaÅ”a na putevima, tako se poveÄava i broj incidenata u kojima oni uÄestvuju i to priliÄno nesrazmerno. Razlozi su dvostruke prirode, na prvom mestu ānenaviknutostā vozaÄa automobila na njihovo pojaÄano prisutvo (Äesto su ānevidljiviā za vozaÄe ÄetvorotoÄkaÅ”a), kao i nedovoljno razvijena putna infrastruktura, zbog Äega se biciklisti Äesto nalaze na kolovozima gde im nije mesto. Naravno, tu je i posloviÄno neadekvatno ponaÅ”anje biciklista u saobraÄaju, koji prave daleko viÅ”e prekrÅ”aja nego vozaÄi automobila.