Oživljavanje RX-a bi ukljuÄivalo uzdužno postavljen motor s dva rotora.
Toyota, Subaru i Mazda, održali su zajedniÄku konferenciju,Ā o Äemu smo veÄ pisali, obeÄavajuÄi da Äe saÄuvati motor s unutraÅ”njim sagorevanjem.

Toyota je najavila nekoliko novih rednih ÄetvorocilindraÅ”a, dok je Subaru isto uÄinio s Äetvorocilindarskim bokserom nove generacije. Mazda, sa svoje strane, možda je potencijalno predstavila neÅ”to najuzbudljivije, a reÄ je o prototipu s motorom s dva rotora.
Iako āZoom-Zoomā kompanija nije saopÅ”tila detalje o novom hardveru, najavila je da bi on mogao naÄi u buduÄem performantnom modelu. Kao Å”to se može videti u Iconic SP konceptu, rotacioni motor bi mogao da funkcioniÅ”e kao generator koji puni bateriju, bez mehaniÄke veze s toÄkovima. Mazda veÄ ima u ponudi motor s jednim rotorom u MX-30, gde je instaliran popreÄno. U potencijalnom novom RX modelu, moglo bi da se radi o varijanti s dva rotora, odnosno uzdužno postavljenoj jedinici.
āOvo konceptualno reÅ”enje podrazumeva uzdužno postavljen motor s dva rotora u cilju proizvodnje elektriÄne energije, omoguÄavajuÄi efikasnije napajanje i ostvarivanje niskog centra težiÅ”ta. Ova jedinica takoÄe ima za cilj da poboljÅ”a stvari po pitanju vibracija i emisije, poveÄanjem radne zapremine. TakoÄe se razmatra za upotrebu u sportskim modelima.ā
Å ta možemo da zakljuÄimo iz ovoga? Novi RX je zvaniÄno na stolu! Važne vesti dolaze u trenutku kada smo saznali da je RX-7 trebalo da bude ponovo u igri sredinom 2000-ih. Mazda je ipak ukinula dotiÄni projekat zbog finansijske krize. Da je ugledao svetlost dana, to bi bio automobil s prednje postavljenim motorom i pogonom pozadi, pozicioniran iznad MX-5. MeÄutim, izgleda da se RX ipak može vratiti na scenu jednog dana. Nakon viÅ”egodiÅ”njih glasina, spekulacija i neodoljivog koncepta, izgleda da postoje Å”anse da se motor s dva rotora naÄe u jednom zabavnom automobilu.
Nikako ne treba zaboraviti da japanska marka ima tim posveÄen razvoju rotacionog motora. Formalno je osnovan u februaru i sastoji se od 36 inženjera, koji rade zajedniÄkim snagama na āatraktivnim automobilima koji donose uzbuÄenje kupcimaā. Poslednji put kada je Mazda imala sportski automobil s rotacionim motorom u ponudi, bilo je to 2012., kada je lansiran RX-8 Spirit R s JDM specifikacijama, koji je praktiÄno otpevao ālabudovu pesmuā.
U oktobru 2023., glavni dizajner kompanije, MasaÅ”i Nakajama, rekao je da kultni SP namerno napravljen veÄi nego Å”to je trebalo da bude. ZaÅ”to? Iz prostog razloga da bi se dodatno uzburkali duhovi na Japan Mobility Showu, gde je koncept debitovao. On je dodao da Mazda može da smanji dotiÄno vozilo do veliÄine MX-5, uprkos instalaciji motora s dva rotora, elektromotora i baterije.
SP je dugaÄak 4.180 i Å”irok 2.100 milimetara, Å”to ga Äini znatno veÄim od MX-5, mada se radi o modelu s dva sediÅ”ta. Masa vozila iznosi 1.450 kilograma, uz distribuciju 50:50. Dakle, znaÄajno je teži od MX-5, ali je s 370 konja gotovo dvostruko snažniji.
Å ta da kažemo na kraju sem da se nadamo da Äe novi RX model postati stvarnost.









