Ekstremno ogibljenje i pogonski sklop, novom Ferrariju pružaju neverovatnu kontrolu nad ekstremnim voznim karakteristikama, a samim tim ekstremna je i brzina.
Da bismo stekli najbolji moguÄi uvid u moderne Ferrarijeve serijske modele, moramo da premotamo deÅ”avanja unazad, sve do F430. Ovo je poslednji model iz Maranela sa srediÅ”nje pozicioniranim motorom, koji je posedovao manuelni menjaÄ, odnosno model koji je prethodio moÄnom 458. MeÄutim, F430 je bio taj koji je predstavio novi pristup ka voznoj dinamici, postavljajuÄi trasu ka kreiranju novog F80.
F430 je bio prvi Ferrari s elektronskim zadnjim diferencijalom, Å”to bi u teoriji trebalo dramatiÄno da poboljÅ”a vozne karakteristike po nahoÄenju. Putem postavki na āManettinuā na volanu, menjaju se karakteristike blokade diferencijala, mapiranja āgasaā, krutosti amortizera, prijanjanja, intervencije sistema elektronske kontrole stabilnosti, kao i podeÅ”avanja menjaÄa. Å to je joÅ” bolje, svi ovi sistemi, sem amortizera, komuniciraju jedni s drugim.

Ferrari F430
Od vremena F430, Ferrari je podigao nivo na planu sofisticiranosti, proÅ”irujuÄi naÄin na koji dotiÄni sistemi vrÅ”e interakciju. Kod 599 GTB-a, dobijaju se magnetoreoloÅ”ki amortizeri bržeg dejstva, koji su omoguÄili joÅ” finiju kontrolu Å”asije; 458 Speciale je debitovao s kontrolom ugla boÄnog proklizavanja (SSC), a reÄ je o algoritmu koji izraÄunava ugao skretanja u realnom vremenu i prilagoÄava obrtni moment motora i blokadu elektronskog diferencijala, kako bi se postigla željena brzina skretanja; F12tdf je u priÄu dodao upravljanje na zadnje toÄkove; 488 GTB je integrisao adaptivne amortizere u SSC sistem; 812 Superfast je dodao elektriÄnu servo asistenciju, dok je 812 Competizione debitovao sa sistemom koji može da usmerava zadnje toÄkove u suprotne smerove.
Ferrari je priliÄno kreativan sa svim ovim sistemima. Ponekad āomekÅ”avaā pojedinaÄne amortizere kako bi pomogao pojedinaÄnom pneumatiku da pronaÄe bolje prijanjanje. Nezavisni sistem upravljanja na zadnje toÄkove u Competizioneu, efektivno utiÄe na oba toÄka pod koÄenjem, stabilizujuÄi zadnji deo automobila. Naravno, vredi napraviti dublji uvid u dva prethodna modela.
Prvi je SF90 Stradale. Ovo nije bio prvi Ferrarijev hibrid, ali je prvi s Äisto elektriÄnim pogonom na sve toÄkove. Naime, svaki toÄak ponaosob pokreÄe individualni elektromotor, dodajuÄi u Ferrarijevu “torbu trikova” brojne zgodne moguÄnosti s ultrabrzim vektorisanjem obrtnog momenta u Ferrarijevu.

Ferrari SF90 Stradale
To se ogleda u izlazima iz krivina na trkaÄkoj stazi. Naime, ako vozite SF90 kao normalan automobil, podižuÄi stopalo s papuÄice gasa i āodmotavajuÄiā volan, Å”to je validan pristup, neÄete izvuÄi maksimum iz ovog automobila. Ono Å”to je neophodno je poverenje u prisutne sisteme, Å”to podrazumeva snažno pritiskanje papuÄice gasa i puÅ”tanje automobila da āuvidiā maksimalnu raspoloživu pogonsku silu i iskoristi je. LakÅ”e reÄi nego izvesti, posebno kada ste svesni da na talonu imate 1.000 ks i želju da preživite… ili makar ne slupate automobil od pola miliona evra.
Ovde treba spomenuti i Purosangue, SUV koji Ferrari ne želi da ga tako zovemo. Da bi se izborili s poveÄanom masom i poviÅ”enim klirensom, u Ferrariju su primenili ekstremne mere, razvijajuÄi sistem aktivnog ogibljenja, baziranog na Multimaticovim True Active Spool Valve (TASV) amortizerima. Ove jedinice poseduju elektromotore od 48 V, koji pokreÄu kugliÄni vijak prikaÄen na klip amortizera, omoguÄujuÄi automobilu da ekstremno optereti amortizere, nezavisno od druma i stila vožnje.

Ferrari Purosangue
Ferrari koristi amortizere da upravlja svim kretanjima karoserije, u potpunosti eliminiÅ”uÄi potrebu za krutim oprugama i horizontalnim stabilizacionim polugama u potpunosti. U Purosangueu, rezultat se ogleda u neverovatnoj udobnosti, ali i voznim karakteristikama netipiÄnim za jedan SUV. Aktivno ogibljenje omoguÄava potpunu eliminaciju naginjanja karoserije, Å”to Ferrari nije do kraja uradio u sluÄaju Puronsanguea, da bi se saÄuvao prirodan oseÄaj u vožnji.
Sa F80, Ferrari u igru dodaje prednju osovinu s dva elektromotora i aktivno ogibljenje, koje obezbeÄuje stabilniju aerodinamiÄku platformu za upravljanje ogromnim vertikalnim aerodinamiÄkim pritiskom koju F80 može da generiÅ”e, bez ugrožavanja kvaliteta vožnje. S druge strane, primer SF90 pokazuje Å”ta Ferrari može da uradi s elektromotorima koji snagu Å”alju na prednje toÄkove, a u F80 svaki raspolaže gotovo istom snagom (140 ks) kao seo hibridni sistem kod SF90 (160 ks).
Pored toga, F80 poseduje aktivnu aerodinamiku, Å”to nije niÅ”ta novo za Ferrari, ali se u ovom sluÄaju radi o najveÄem vertikalnom aerodinamiÄkom pritisku koje je do sada uspeo da ostvari jedan serijski automobil. Dalje, V6 koji pogoni F80 ima dva elektriÄna turbopunjaÄa. Ove jedinice su zapravo poput regularnog, ali poseduju mali elektromotor na osovini izmeÄu turbine i kompresorskog radnog kola, sposoban da ubrzava ili usporava sistem bez obzira na pritisak. OÄigledan benefit ogleda se u ublažavanju turbo ārupeā, koja je gotovo eliminisana, s tim Å”to turbopunjaÄi mogu da Å”alju energiju nazad u bateriju. Ferrari takoÄe koristi turbopunjaÄeĀ za promenu pritiska u svakom stepenu prenosa, Å”to pruža oseÄaj kao da je V6 atmosferski, a ne turbomotor.

Sa F80, Ferrari je kreirao automobil koji isporuÄuje kontrolu nad prisutnim sistemima bez presedana. Italijanski proizvoÄaÄ definitivno povlaÄi brojne poluge u potrazi za vrhunskom dinamikom vozila. Ako zastanemo i razmislimo o moguÄnostima, definitivno Äemo osetiti āvrtoglavicuā.
Naravno, sve se svodi na ono Å”to Ferrari zapravo radi s dotiÄnom tehnologijom. Setimo se samo koliko nam je pogonski sklop SF90 izgledao složen, a sada svemu tome dodajemo najnapredniji sistem ogibljenja na svetu, aktivnu aerodinamiku i elektriÄne i turbomotore.
MeÄutim, to je ono oko Äega se vrti suÅ”tina Ferrarijevog rada. S F430, u Maranelu su postavili kurs. Potpuna kontrola uz pomoÄ inteligentnog hardvera i softvera. Jasno je da Ferrari nije jedini proizvoÄaÄ koji je zauzeo ovaj pristup, ali je u isto vreme evidentno da niko svemu tome nije posveÄen kao on.
Priredio: Pavle Barta





