Japanci konstruisali motor koji ne koristi gorivo – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Mazda ima velike planove kada je o budućim motorima reč, a njen novi koncept uključuje sisteme bez goriva.

Naravno, ovo zvuči previÅ”e dobro da bi bilo istinito, ali čini se da je energija uložena u razvoj rotacionih motora konačno rezultirala svojevrsnim probojom. Kolaju priče da će Mazdina nova tehnologija u perspektivi nadmaÅ”iti vodonične sisteme i izbaciti elektromobile iz igre.

Kako je Mazda postigla dotični proboj u oblasti rotacionih motora?

Mazda Motor Corporation je vodeća na planu tehnologije rotacionih motora od 1967., kada je postala prva koja ga je koristila u modelu Mazda Cosmo Sport. Kod ovakve vrste motora, trouglasti rotor se okreće u prstenastom otvoru, uvlačeći gorivo i vazduh u motor, a zatim ga kompresujući u svrhu iskoriŔćenja pogonske snage.

JoÅ” od tih ranih dana, Mazda je tražila načine da profitira na činjenici Å”to je jedini masovni proizvođač Wankel motora, kao i da u isto vreme poboljÅ”a aspekte po pitanju performansi, kao Å”to su ekonomičnost, snaga, izdržljivost i prečiŔćavanje izduvnih gasova.

Mazda nastavlja proizvodnju rotacionih motora nakon 11 godina pauze

Godine 2012., japanska marka je obustavila masovnu proizvonju popularnih ā€žWankelā€œ motora, nakon RX-8, da bi priču nastavila 2023. Dvanaesti Mazdin model s rotacionim motorom je MX-30 e-SkyActiv R-EV, koji je trenutno u prodaji u Evropi i Japanu. Japanska kompanija želi da se ponovo čvrsto bazira ne tehnologiji rotacionih motora, a s tim u vezi, Ičiro Hirose je rekao sledeće: ā€žU istoriji Mazde, rotacioni motor predstavlja poseban simbol naÅ”eg ā€žizazivačkog duhaā€œ. Duboko smo zahvalni svima onima koji su do sada podržavali rotacione motore i sa zadovoljstvom najavljujemo ponovno rođenje organizacije koja ih razvija, jer reč je o soluciji koju su voleli kupci Å”irom sveta.ā€œ

Rotacioni motori bez goriva su na putu, zahvaljujući Mazdi

Dok je veći deo automobilskog sveta u potrazi za reÅ”enjima koja podrazumevaju vodonik i baterije, Mazda je odabrala drugačiju rutu, koja uključuje Wankel motore.

Vodonični sistemi moraju da se izbore s brojnim preprekama kao Å”to su ograničena infrastruktura za dopunu,Ā  visoki troÅ”kovi proizvodnje i nedostatak energije. Električni automobili ipak vrÅ”e izvestan negativan uticaj na životnu sredinu a i resursi od kojih se proizvode baterije su ograničeni. Međutim, Mazdin novi rotacioni motor zaobilazi sva ova ograničenja, i to na način Å”to se oslanja na kvantnu fiziku, revolucionarnu tehnologiju i napredne materijale.

Motor koji ne zahteva gorivo

Motore na vodonik, čije se funkcionisanje zasniva na hemijskim reakcijama, potrebno je napuniti gorivom, dok se elektromotori oslanjaju na litijum-jonske baterije. Ovo su dva faktora koja imaju negativne posledice u pogledu životne sredine i resursa. Međutim, Mazdina tehnologija rotacionih motora zaobilazi ove probleme tako Å”to ne mora da se puni gorivom niti da se snabdeva električnom energijom.

Mazdin tim se kune da njegov motor može da proizvede 1.000 puta viÅ”e energije od električnog pogona ili vodoničnog sistema. Plan je da se rotacioni motori koriste kao generatori za punjenje ugrađenih baterija, Å”to takođe odgovara svim kriterijumima održivosti.

Budućnost transporta i sistema emisije bez ugljenika

Nije teÅ”ko uvideti kako bi sistem vozila bez goriva mogao da ima ogroman uticaj na razvoj održivog transporta i automobilske industrije. Jedna od prednosti bila bi smanjena zavisnost od litijuma i nafte, Å”to je ogroman pozitivan ekoloÅ”ki faktor. U stvari, potražnja za litijumom i naftom mogla bi se u potpunosti iskoreniti, Å”to nije nemoguće.

Tu je i faktor troÅ”kova, jer su rotacioni motori jeftiniji za proizvodnju. Nakon početnih troÅ”kova razvoja i navođenja ljudi da usvoje novu tehnologiju, verovatno je da će ova vrsta vozila vremenom postati jeftinija, kako potražnja za manje održivim resursima bude opadala.

Globalno tržiŔte bi moralo da se pomeri, kako se prilagodilo promenama u okviru automobilske industrije, Ŕto znači da bi eksperimenti i istraživanja drugih oblika energije, kao Ŕto su vodonik i električna energija, bili usporeni. Ovo bi logično usporilo i proizvodnju ovih vozila, dok bi u isto vreme bila razmatrana nova tehnologija.

Kompanije koje kontroliÅ”u naftu osetile bi značajan globalni uticaj kako potražnja opada, Å”to bi imalo drastičan efekat na ekonomiju. Ipak, prednost ovog fenomena bi bilo povećanje fokusa na obnovljivu energiju i budućnost bez ugljenika.

Za sada, japanska tehnologija bez goriva izgleda održivije nego Ŕto se može zamisliti. Ostaje da se vidi da li kompanije koje vode trku u oblasti električne energije i vodonika vide Mazdinu tehnologiju kao validnu pretnju ili ne.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi