Mazda ima velike planove kada je o buduÄim motorima reÄ, a njen novi koncept ukljuÄuje sisteme bez goriva.
Naravno, ovo zvuÄi previÅ”e dobro da bi bilo istinito, ali Äini se da je energija uložena u razvoj rotacionih motora konaÄno rezultirala svojevrsnim probojom. Kolaju priÄe da Äe Mazdina nova tehnologija u perspektivi nadmaÅ”iti vodoniÄne sisteme i izbaciti elektromobile iz igre.
Kako je Mazda postigla dotiÄni proboj u oblasti rotacionih motora?
Mazda Motor Corporation je vodeÄa na planu tehnologije rotacionih motora od 1967., kada je postala prva koja ga je koristila u modelu Mazda Cosmo Sport. Kod ovakve vrste motora, trouglasti rotor se okreÄe u prstenastom otvoru, uvlaÄeÄi gorivo i vazduh u motor, a zatim ga kompresujuÄi u svrhu iskoriÅ”Äenja pogonske snage.
JoÅ” od tih ranih dana, Mazda je tražila naÄine da profitira na Äinjenici Å”to je jedini masovni proizvoÄaÄ Wankel motora, kao i da u isto vreme poboljÅ”a aspekte po pitanju performansi, kao Å”to su ekonomiÄnost, snaga, izdržljivost i preÄiÅ”Äavanje izduvnih gasova.
Mazda nastavlja proizvodnju rotacionih motora nakon 11 godina pauze
Godine 2012., japanska marka je obustavila masovnu proizvonju popularnih āWankelā motora, nakon RX-8, da bi priÄu nastavila 2023. Dvanaesti Mazdin model s rotacionim motorom je MX-30 e-SkyActiv R-EV, koji je trenutno u prodaji u Evropi i Japanu. Japanska kompanija želi da se ponovo Ävrsto bazira ne tehnologiji rotacionih motora, a s tim u vezi, IÄiro Hirose je rekao sledeÄe: āU istoriji Mazde, rotacioni motor predstavlja poseban simbol naÅ”eg āizazivaÄkog duhaā. Duboko smo zahvalni svima onima koji su do sada podržavali rotacione motore i sa zadovoljstvom najavljujemo ponovno roÄenje organizacije koja ih razvija, jer reÄ je o soluciji koju su voleli kupci Å”irom sveta.ā
Rotacioni motori bez goriva su na putu, zahvaljujuÄi Mazdi
Dok je veÄi deo automobilskog sveta u potrazi za reÅ”enjima koja podrazumevaju vodonik i baterije, Mazda je odabrala drugaÄiju rutu, koja ukljuÄuje Wankel motore.
VodoniÄni sistemi moraju da se izbore s brojnim preprekama kao Å”to su ograniÄena infrastruktura za dopunu,Ā visoki troÅ”kovi proizvodnje i nedostatak energije. ElektriÄni automobili ipak vrÅ”e izvestan negativan uticaj na životnu sredinu a i resursi od kojih se proizvode baterije su ograniÄeni. MeÄutim, Mazdin novi rotacioni motor zaobilazi sva ova ograniÄenja, i to na naÄin Å”to se oslanja na kvantnu fiziku, revolucionarnu tehnologiju i napredne materijale.
Motor koji ne zahteva gorivo
Motore na vodonik, Äije se funkcionisanje zasniva na hemijskim reakcijama, potrebno je napuniti gorivom, dok se elektromotori oslanjaju na litijum-jonske baterije. Ovo su dva faktora koja imaju negativne posledice u pogledu životne sredine i resursa. MeÄutim, Mazdina tehnologija rotacionih motora zaobilazi ove probleme tako Å”to ne mora da se puni gorivom niti da se snabdeva elektriÄnom energijom.
Mazdin tim se kune da njegov motor može da proizvede 1.000 puta viÅ”e energije od elektriÄnog pogona ili vodoniÄnog sistema. Plan je da se rotacioni motori koriste kao generatori za punjenje ugraÄenih baterija, Å”to takoÄe odgovara svim kriterijumima održivosti.
BuduÄnost transporta i sistema emisije bez ugljenika
Nije teÅ”ko uvideti kako bi sistem vozila bez goriva mogao da ima ogroman uticaj na razvoj održivog transporta i automobilske industrije. Jedna od prednosti bila bi smanjena zavisnost od litijuma i nafte, Å”to je ogroman pozitivan ekoloÅ”ki faktor. U stvari, potražnja za litijumom i naftom mogla bi se u potpunosti iskoreniti, Å”to nije nemoguÄe.
Tu je i faktor troÅ”kova, jer su rotacioni motori jeftiniji za proizvodnju. Nakon poÄetnih troÅ”kova razvoja i navoÄenja ljudi da usvoje novu tehnologiju, verovatno je da Äe ova vrsta vozila vremenom postati jeftinija, kako potražnja za manje održivim resursima bude opadala.
Globalno tržiÅ”te bi moralo da se pomeri, kako se prilagodilo promenama u okviru automobilske industrije, Å”to znaÄi da bi eksperimenti i istraživanja drugih oblika energije, kao Å”to su vodonik i elektriÄna energija, bili usporeni. Ovo bi logiÄno usporilo i proizvodnju ovih vozila, dok bi u isto vreme bila razmatrana nova tehnologija.
Kompanije koje kontroliÅ”u naftu osetile bi znaÄajan globalni uticaj kako potražnja opada, Å”to bi imalo drastiÄan efekat na ekonomiju. Ipak, prednost ovog fenomena bi bilo poveÄanje fokusa na obnovljivu energiju i buduÄnost bez ugljenika.
Za sada, japanska tehnologija bez goriva izgleda održivije nego Å”to se može zamisliti. Ostaje da se vidi da li kompanije koje vode trku u oblasti elektriÄne energije i vodonika vide Mazdinu tehnologiju kao validnu pretnju ili ne.







