Griotās Motors u SAD krije jedan dragulj na Äetiri toÄka, a reÄ je o legendi iz zlatne ere Formule 1, pogonjene verovatno najboljim motorom ikada koriÅ”Äenim u ānajbržem cirkusu na svetuā.
Ko bi mogao da pretpostavi da se kultni V12 krije u Takomi (VaŔington), hiljadama kilometara daleko od najbliže F1 staze.

Motor1 tim se naÅ”ao u živopisnoj prostoriji Griotās Motorsa, firme poznate po neverovatnim restauracijama. Sve, od Ferrarija F40 do kutijastog VW Golfa Mk1, može da se naÄe na ovom mestu.
Ekipa Griotās Motorsa se uvek trudi da odradi najbolji moguÄi posao, bez obzira na automobil, bilo da se radi o Lanciji Stratos ili Aston Martinu.
Ipak, jedan primerak predstavlja pravo (trkaÄko) savrÅ”enstvo u kombinaciji bele i narandžasto-crvene boje. Radi se o MP4/7. Ovaj bolid nije tek tamo neki McLaren, veÄ vozilo u kojem je pobeÄivao Ajrton Sena, i to Å”asija broj 7, kojom je legendarni Brazilac osvojio VN Monaka.
Pogoni ga isto tako legendarni Hondin V12 motor. Od nekoliko japanskih proizvoÄaÄa koji su se oprobali u ānajbržem cirkusu na svetuā, jedino je Honda ostavila dubok trag, i to kakav! Od skromnih poÄetaka, ova japanska marka je doÅ”la do ostvarenja velikih uspeha u elitnom trkaÄkom takmiÄenju, profitirajuÄi na sopstvenom inženjerskom umeÄu. PoÄetak zlatnog doba Honde u Formuli 1 bila 1983. godina, kada je kompanija ponovo uÅ”la u takmiÄenje kao snabdevaÄ motorima, nakon 15 godina odsustva. Najpre, pobede su dolazile sporadiÄno, zatim u talasima, a sve je kulminiralo svetskom titulom s Williamsom i Nelsonom Pikeom 1987.
MeÄutim, Honda tu nije stala.
McLaren MP4/7 je bolid koji je bio deo najupeÄatljivije ere u Formuli 1, koji je do pobede doveo Ajrton Sena liÄno.
Od svog ponovnog ulaska u F1 1983., do sezone 1992. godine, kada je MP4/7 pobedio u Monaku, Honda je uknjižila 69 pobeda, ukljuÄujuÄi pet uzastopnih Å”ampionata u konkurenciji vozaÄa od 1987. Povrh toga, McLaren je osvojio Å”est uzastopnih titula u konkurenciji konstruktora od 1986.
Å ta reÄi sem da se radi o fascinantnom dostignuÄu, dvostruko impresivnom, jer je uspeh dolazio dosledno i tokom dugog perioda, u vreme kada pravila nisu bila ograniÄavajuÄi faktor kao danas. Veliki broj podijuma, najbrži krugovi i epski zavrÅ”eci trka, potkrepili su glavna dostignuÄa. Ipak, ovo zlatno doba možda ne bi tako sjajno zasijalo u naÅ”im seÄanjima bez tog malog dodatka āmagijeā, magije koja je podseÄala na sudbinu.
Do tektonskih poremeÄaja u F1 je poÄelo da dolazi sredinom osamdeseti, kada se Renault, koji je motorima snabdevao Lotusov tim, suoÄio s finansijskim teÅ”koÄama. Tokom tog perioda, Hondine prve pobede stigle su u Å”asijama Lotusovih konkurenata, a onda je Renault privremeno napustio sport 1986. Honda je popunila tu prazninu 1987., snabdevajuÄi Lotus motorima te godine.
Britanski tim je prethodne sezone osigurao dolazak velikog talenta, perspektivnog vozaÄa Tolemana, mladiÄa po imenu Ajrton Sena. Honda i Sena su konaÄno udružili snage. Mada je japanski proizvoÄaÄ reÄao trojefe te godine u Williamsu, Senin meteorski uspon u Lotusu paralelno se nastavio, iako je koristio proÅ”logodiÅ”nju verziju agregata Brazilac je pobedio u par trka 1987. s 1,5-litarskim V6 turbo 99T, nametnuvÅ”i se kao zvezda u usponu.
KonaÄno, snage su poravnate 1988., kada se Sena naÅ”ao u McLaren Hondi pored Å”ampiona, Alena Prosta. Ostalo je naravno istorija. Rivalstvo izmeÄu ova dva vozaÄa pokazalo se jednim od najuzbudljivijih u istoriji Formule 1, a bolid koji je otkrila ekipa Motor1, pobedniÄki je iz Monaka, Å”to dodatno daje na težini.
Naravno, Sena je osvojio Monako neverovatnih Å”est puta, ali ovaj automobil je bio protagonista možda najveÄe pobede u Monaku svih vremena, kada se Brazilac odbranio od napada Najdžela Mensela u Williamsu, u zavrÅ”nim krugovima Velike nagrade Monaka 1992. Pogledajte VIDEO.
Od svog ponovnog ulaska u F1 1983., pa do 1992. kada je MP4/7 trijumfovao u kneževini, Honda je pobedila u 69 trka, ukljuÄujuÄi i pet uzastopnih vozaÄkih titula od 1987.
Mada je teÅ”ko zamisliti Senu kao āDavidaā, njegova pobeda u kontekstu te sezone je bila Äudesna, u rangu pogotka Golijata praÄkom. Menselov superiorni Williams je bio noÄna mora za MP4/7, da bi neplanirana promena pneumatika promenila poredak. NeoÄekivan āpit stopā preokrenuo je redosled, a znamo do koje mere je u ovoj uliÄnoj trci teÅ”ko preticati.
Tokom finalnih krugova, nepokolebljivi Sena ārastegaoā je svoj McLaren preko cele Å”irine staze, blokirajuÄi Mensela prilikom ulaska i izlaska iz krivina. Brazilac je održao majstorski kurs uglaÄene, defanzivne vožnje.
Mada su Å”anse bile protiv njega, Sena je vozio neverovatno strpljivo, precizno, mudro i bez nervoze. Tog vikenda, Mensel je bio brži vozaÄ u mnogo bržem automobilu, ali se Sena do samog kraja držao poput samuraja, sve dok Britancu nije ponestalo āmetaraā.
Dakle, ne Äudi Å”to je Senina pobeda u Monaku postala ākultnaā. Ljubitelji Formule 1 je smatraju najveÄim obraÄunom u kneževini svih vremena, u kojem je Sena āzakucaoā svoju izuzetnu reputaciju.
MeÄutim, Monako 1992. oznaÄio je i poÄetak kraja. Ovo je bila pretposlednja pobeda Mclarena s Hondinim pogonom u tom periodu. Japanci su izaÅ”li iz ānajbržeg cirkusa na svetuā na kraju 1992., zbog āpucanjaā japanske ekonomije. Na taj naÄin je stavljena taÄka na jedno od najveliÄanstvenijih izdanja nekog F1 motora u istoriji ovog takmiÄenja.
Prvi put posle nekoliko godina, Sena je ostao bez Hondine asistencije, okonÄavajuÄi poseban odnos, odnos uzajamnog poÅ”tovanja. Mensel, kojem nije bila strana pobeda pod Hondinom zastavom, jednom je u intervjuu pomenuo da je japanski proizvoÄaÄ razvijao Äetiri do Å”est kompletnih, odvojenih motora po sezoni, uz astronomske troÅ”kove.
Prost je, u svojim memoarima, optužio Hondu da je Seni dala povlaÅ”Äeni tretman, pored litanije o eksperimentalnim motorima, navodno pruživÅ”i Brazilcu specijalne jedinice za trku, koje su bile znaÄajno snažnije od konkurencije, ali i od verzije motora koju je on koristio.
U tom āmiksuā talenta, intrige i sudbine, Honda i Sena su zajedno ispisali istoriju. Tri Å”ampionata, 32 pobede u trkama, bezbroj pol pozicija, krugovi voženi āna nožā i nezaboravni trenuci, koji su ostali u seÄanju svakog ljubitelja elitnog trkaÄkog takmiÄenja.
Ekipa Motor1 koja je imala tu sreÄu i zadovoljstvo da se upozna sa Seninim MP4/7, zamolila je vlasnika Griotās Motorsa, Filipa Grajota, da skine poklopac s kultnog motora. Ono Å”to se prisutnim ukazalo je Honda 3.5 V6 RA122E.
Honda je bila poslednji proizvoÄaÄ motora koji je osvojio F1 Å”ampionat s V12 1991. Dizajniran od strane Osamua Gotoa i njegovog tima, ovaj motor je bio na neki naÄin analogni āposlednji Mohikanacā, jer se nakon njega krenulo s poluautomatskim menjaÄima, naprednim sistemima prikupljanja podataka, kompjuterskim simulacijama i aktivnim ogibljenjem koje je lansirao Williams. Pejzaž Formule 1 je bio zauvek promenjen.
Kao talas koji oznaÄava kraj jedne ere pre nego Å”to se vrati u more, ova Honda V12 u zadnjem delu McLarena sa Seninim imenom sa strane je Fascinantna. Kajl Kinard, autor originalnog teksta, posetu ovom automobilu poredi s religioznim iskustvom.
Izvor: Motor1
Foto: Neri Valenti



