125 godina kasnije: pogled unazad na prve motocikle Laurin & Klement – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Pre 125 godina, 18. novembra 1899. godine, motocikli Laurin & Klement Slavia Tip A i Tip B prikazani su na test vožnji u Pragu.

NeÅ”to manje od četiri godine od svog osnivanja, proizvođač bicikala iz MladĆ” Boleslave predstavio je ove moderne, tehnički doterane motocikle, koji su značajno obogatili ponudu proizvoda. Postavljanje motora unutar okvira umesto iznad prednjeg točka spustilo je težiÅ”te, Å”to je poboljÅ”alo rukovanje i zaÅ”titilo komponente motora. Ostale karakteristike uključivale su inovativno električno paljenje i karburator dizajniran u kompaniji. Komercijalni i sportski uspesi s motociklima utrli su put prvom automobilu brenda iz MladĆ” Boleslave, L&K Voiturette A, 1905. godine.

Hrabar početak

Mehaničar VĆ”clav Laurin i prodavac knjiga VĆ”clav Klement osnovali su radionicu za bicikle ā€žSlaviaā€œ u MladĆ” Boleslavi neposredno pre Božića 1895. Uspeh njihovih modernih, visokokvalitetnih proizvoda omogućio im je prelaz na efikasniju fabričku proizvodnju, Å”to je ubrzalo Å”irenje njihovog asortimana. U jesen 1898. VĆ”clav Klement bacio je pogled na segment motocikala u nastajanju. Do proleća 1899. L&K je vlasnicima bicikala nudio pomoćni benzinski motor, a ubrzo je postalo jasno da budućnost leži u potpuno razvijenim motociklima – a Laurin & Klement su se posvetili njihovom razvoju.

Jedinstvena tehnička reŔenja

Intuitivni tehničar VĆ”clav Laurin odbacio je preovlađujući koncept postavljanja benzinskog motora direktvo iznad pogonskog prednjeg točka za svoj motocikl, jer nije ispunjavao njegove standarde za rukovanje i pouzdanost. ReÅ”io je te probleme postavljanjem motora unutar okvira, bliže srediÅ”tu motocikla. Ovo ne samo da je poboljÅ”alo raspodelu težine, već je i zaÅ”titilo jednocilindrični motor, rezervoar goriva s isparljivim karburatorom i sistem paljenja od mehaničkih oÅ”tećenja s cevastom strukturom okvira. Ovaj dizajn je kasnije postao svetski standard. Pored toga, Laurin je zamenio prethodno koriŔćenu platinastu cev zagrejanu spoljaÅ”njim plamenom sopstvenim elektromagnetskim sistemom paljenja.

U subotu, 18. novembra 1899. godine, prva dva jednocilindarska motocikla L&K Slavia zvanično su predstavljena na biciklističkoj stazi u Pragu-Bubniju: Tip A s motorom od 184 cc koji proizvodi 1,25 ks (0,9 kW), po ceni od 460 guldena, i snažniji Tip B s 240 ccm i 1,75 ks (1,3 kW) za 500 guldena. Zadnji točak pokretao je kožni remen, a brzine su dosezale 30 km/h, odnosno 40 km/h. Novi modeli bili su veliki uspeh na stranim tržiÅ”tima, uključujući Veliku Britaniju i Nemačku. Motocikli su stekli tako jaku reputaciju da su se od 1904. jednocilindarskii dvocilindarski modeli Slavia proizvodili po licenci u Drezdenu pod nazivom ā€žGermaniaā€œ. Iste godine, L&K je predstavio Tip CCCC, jedan od prvih četvorocilindarskih motocikala na svetu. Ovaj niz dostignuća kulminirao je pobedom na nezvaničnom svetskom prvenstvu u motociklizmu u Dourdanu u Parizu (1905).

Prelazak na automobile

Na vrhuncu svoje motociklističke ere, VĆ”clav Laurin i VĆ”clav Klement već su isplanirali razvoj automobila. U aprilu 1905. u Pragu je predstavljen novi jednolitarski dvocilindarski motor, koji je kasnije te jeseni debitovao ispod prednjeg poklopca prvog L&K automobila, Voiturette A. Proizvodnja motocikala u MladĆ” Boleslavi prestala je 1910. godine, a procenjuje se da je proizvedeno 3500 do 4500 jedinica. Modeli kao Å”to su 1902 Tip B, 1904 Tip L i 1906 dvocilindarski motocikl CCD su izloženi u Å koda muzeju u MladĆ” Boleslavi.

Godine 1907. kompanija je predstavila luksuzni otvoreni L&K FF (1907) – prvi osmocilindrični motor u centralnoj Evropi. Otprilike u isto vreme, u saradnji s pionirom elektrotehnike FrantiÅ”ekom Křižíkom, razvili su hibridno vozilo temeljeno na četvorocilindraÅ”u Laurin & Klement E, opremljenom s dva istosmerna elektromotora. Impresivna 125-godiÅ”nja tradicija razvoja i proizvodnje motora u MladĆ” Boleslavi, koja je započela s modelima motocikala Tip A i Tip B 1899. godine, nastavlja se do danas.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi