Pre 125 godina, 18. novembra 1899. godine, motocikli Laurin & Klement Slavia Tip A i Tip B prikazani su na test vožnji u Pragu.
NeÅ”to manje od Äetiri godine od svog osnivanja, proizvoÄaÄ bicikala iz MladĆ” Boleslave predstavio je ove moderne, tehniÄki doterane motocikle, koji su znaÄajno obogatili ponudu proizvoda. Postavljanje motora unutar okvira umesto iznad prednjeg toÄka spustilo je težiÅ”te, Å”to je poboljÅ”alo rukovanje i zaÅ”titilo komponente motora. Ostale karakteristike ukljuÄivale su inovativno elektriÄno paljenje i karburator dizajniran u kompaniji. Komercijalni i sportski uspesi s motociklima utrli su put prvom automobilu brenda iz MladĆ” Boleslave, L&K Voiturette A, 1905. godine.

Hrabar poÄetak
MehaniÄar VĆ”clav Laurin i prodavac knjiga VĆ”clav Klement osnovali su radionicu za bicikle āSlaviaā u MladĆ” Boleslavi neposredno pre BožiÄa 1895. Uspeh njihovih modernih, visokokvalitetnih proizvoda omoguÄio im je prelaz na efikasniju fabriÄku proizvodnju, Å”to je ubrzalo Å”irenje njihovog asortimana. U jesen 1898. VĆ”clav Klement bacio je pogled na segment motocikala u nastajanju. Do proleÄa 1899. L&K je vlasnicima bicikala nudio pomoÄni benzinski motor, a ubrzo je postalo jasno da buduÄnost leži u potpuno razvijenim motociklima ā a Laurin & Klement su se posvetili njihovom razvoju.
Jedinstvena tehniÄka reÅ”enja
Intuitivni tehniÄar VĆ”clav Laurin odbacio je preovlaÄujuÄi koncept postavljanja benzinskog motora direktvo iznad pogonskog prednjeg toÄka za svoj motocikl, jer nije ispunjavao njegove standarde za rukovanje i pouzdanost. ReÅ”io je te probleme postavljanjem motora unutar okvira, bliže srediÅ”tu motocikla. Ovo ne samo da je poboljÅ”alo raspodelu težine, veÄ je i zaÅ”titilo jednocilindriÄni motor, rezervoar goriva s isparljivim karburatorom i sistem paljenja od mehaniÄkih oÅ”teÄenja s cevastom strukturom okvira. Ovaj dizajn je kasnije postao svetski standard. Pored toga, Laurin je zamenio prethodno koriÅ”Äenu platinastu cev zagrejanu spoljaÅ”njim plamenom sopstvenim elektromagnetskim sistemom paljenja.

U subotu, 18. novembra 1899. godine, prva dva jednocilindarska motocikla L&K Slavia zvaniÄno su predstavljena na biciklistiÄkoj stazi u Pragu-Bubniju: Tip A s motorom od 184 cc koji proizvodi 1,25 ks (0,9 kW), po ceni od 460 guldena, i snažniji Tip B s 240 ccm i 1,75 ks (1,3 kW) za 500 guldena. Zadnji toÄak pokretao je kožni remen, a brzine su dosezale 30 km/h, odnosno 40 km/h. Novi modeli bili su veliki uspeh na stranim tržiÅ”tima, ukljuÄujuÄi Veliku Britaniju i NemaÄku. Motocikli su stekli tako jaku reputaciju da su se od 1904. jednocilindarskii dvocilindarski modeli Slavia proizvodili po licenci u Drezdenu pod nazivom āGermaniaā. Iste godine, L&K je predstavio Tip CCCC, jedan od prvih Äetvorocilindarskih motocikala na svetu. Ovaj niz dostignuÄa kulminirao je pobedom na nezvaniÄnom svetskom prvenstvu u motociklizmu u Dourdanu u Parizu (1905).
Prelazak na automobile
Na vrhuncu svoje motociklistiÄke ere, VĆ”clav Laurin i VĆ”clav Klement veÄ su isplanirali razvoj automobila. U aprilu 1905. u Pragu je predstavljen novi jednolitarski dvocilindarski motor, koji je kasnije te jeseni debitovao ispod prednjeg poklopca prvog L&K automobila, Voiturette A. Proizvodnja motocikala u MladĆ” Boleslavi prestala je 1910. godine, a procenjuje se da je proizvedeno 3500 do 4500 jedinica. Modeli kao Å”to su 1902 Tip B, 1904 Tip L i 1906 dvocilindarski motocikl CCD su izloženi u Å koda muzeju u MladĆ” Boleslavi.
Godine 1907. kompanija je predstavila luksuzni otvoreni L&K FF (1907) ā prvi osmocilindriÄni motor u centralnoj Evropi. Otprilike u isto vreme, u saradnji s pionirom elektrotehnike FrantiÅ”ekom KÅižĆkom, razvili su hibridno vozilo temeljeno na ÄetvorocilindraÅ”u Laurin & Klement E, opremljenom s dva istosmerna elektromotora. Impresivna 125-godiÅ”nja tradicija razvoja i proizvodnje motora u MladĆ” Boleslavi, koja je zapoÄela s modelima motocikala Tip A i Tip B 1899. godine, nastavlja se do danas.






