Pet najimpresivnijih konceptnih automobila iz devedesetih godina – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Da li ste nekada igrali igricu ā€žNeed For Speed II SEā€œ? Ako jeste, onda ste upoznati s većinom automobila na ovoj listi.

Pored legendarnih serijskih superautomobila lansiranih devedesetih, tokom ove decenije su svetlost dana ugledali i neki neverovatni koncepti, koji fasciniraju automobilske entuzijaste i dan danas.

Iako je dotična dekada započela finansijskim previranjima na globalnom tržiÅ”tu, a kod nas raspadom bivÅ”e države i građanskim ratom, devedesetu su doživele pravi ā€žbumā€œ na planu superautomobila.

Modeli kao Å”to su McLaren F1, Lamborghini Diablo, Ferrari F50, Bugatti EB110 i Honda NSX, postali su ikone koje su milione klinaca transformisale u doživotne automobilske entuzijaste, između ostalog i autora ovih redova.

Međutim, sem ovih legendarnih modela, devedesetih su na scenu stupili neki koncepti superautomobila koji su bili ispred svog vremena, a najimpresivnije ćemo spomenuti u ovom članku.

BMW Nazca C2 (1992.)

Prvi BMW-ov prodor na teritoriju superautomobila započeo je kasnih sedamdesetih s M1. Iako su problemi u razvoju i kaÅ”njenja u proizvodnji omeli njegov pun potencijal, M1 je ipak uspeo da zasluži mesto u istoriji bavarskog proizvođača, tako Å”to je postao njegov prvi serijski model sa srediÅ”nje pozicioniranim motorom.

Otprilike deceniju nakon Å”to je M1 ukinut, BMW je odlučio da ponovo uđe u svet superautomobila.

Kao Å”to je u početku bio slučaj i s prvencem, BMW se udružio s jednom italijanskom kompanijom na razvoju novog superautomobila, ali ovoga puta je odabran Italdesign Đorđeta Đuđara umesto Lamborghinija.

Budući da su ga dizajnirali legendarni italijanski stilista i njegov sin Fabricio, ovaj automobil prosto oduzima dah. Nazvan je Nazca C2 i zapravo je bio ekstenzija razvoja Nazce M12 iz 1991.

S prelepo izvajanom karoserijom koja je sjedinila izgled trkača iz Grupe C s futurističkim elementima, C2 je bio zasnovan na posebnoj ā€žspejs frejmā€œ Å”asiji od ugljeničnih vlakana, opremljen komponentama pozajmljenim od postojećih BMW serijskih modela.

Predstavljen na Salonu automobila u Tokiju 1992., potpuno funkcionalni C2 pokretao je srediŔnje pozicionirani, 5,0-litarski M70B50 V12, koji je delio s BMW-om 850i, uz podeŔavanje stručnjaka iz Alpine.

Uparen s petostepenim manuelnim menjačem, atmosferski V12 je isporučivao 345 ks, a dobio je identične modifikacije kao Alpina B12 5.0, zasnovana na modelu 850i.

Prvobitni C2 je ispratila Spider verzija, koja je debitovala godinu dana kasnije. Osim ā€žtoplesā€œ karoserije, ovaj drugi C3 je takođe dobio nadogradnju pogonskog sklopa, koji je činio 5,6-litarski S70B56 V12 od 375 konja, uparen sa Å”estostepenim manuelnim menjačem.

Budući da je C2 zamiÅ”ljen kao demonstracija naslednika M1, bio je dočekan s uzbuđenjem. Ipak, BMW je odlučio da ga ne stavi u serijsku proizvodnju strahujući da će se prodavati jednako loÅ”e kao i njegov prvi model sa srediÅ”nje postavljenim motorom.

Audi Avus quattro (1991.)

Za razliku od rivala iz BMW-a, Audi nije razvio serijski sportski model sa motorom pozicioniranim u sredini tokom sedamdesetih i osamdesetih, ali je nemačka kompanija odlučila da to promeni početkom devedesetih.

Audi je 1991. predstavio ne jedan, već dva koncepta sa srediÅ”nje pozicioniranim motorom. Prvi je bio prelepi quattro Spider, sportista spreman da se nađe na proizvodnim linijama, koji nažalosti nije bio uspeÅ”an, dok je drugi bio Avus quattro koji je prosto zapanjio automobilsku javnost.

Dizajnirao ga je američki stilista Džej Mejs, uz asisenciju Martina Smita, čoveka koji je stajao iza transformacije Audi Coupea u legendarni Quattro. Avus je inspiraciju crpeo iz Auto Unionovih trkačkih automobila iz tridesetih godina proŔlog veka.

Izgrađen na najsavremnijoj aluminijumskoj Å”asiji prekrivenoj panelima od istog materijala, koji su samo polirani, izgledao je ā€žsirovoā€œ i atraktivno.

Avus je bio opremljen brojnim visokotehnoloŔkim elementima kao Ŕto su eksperimentalni quattro 4WD sistem s tri diferencijala i upravljanje na sva četiri točka.

Trebalo je da ga pokreće V12 od 502 ks, ali budući da je dotični agregat bio u ranoj fazi razvoja, realistična maketa napravljena od drveta i plastike, ugrađena je u motorni prostor automobila.

Za razliku od Spajdera koji gotovo da je uŔao u proizvodnju, Avusova namena je bila isključivo da vizuelno oduŔevi publiku na najprestižijim svetskim salonima automobila.

I danas fascinantan, ovaj koncept je inspirisao stvaranje R8, koji je 2006. postao prvi Audijev serijski model sa srediŔnje postavljenim motorom.

Ford GT90 (1995.)

Decenijama su ljubitelji Forda čekali naslednika legendarnog GT40. Te 1995. godine je izgledalo kao da je na putu da konačno pristigne.

Predstavljen na Salonu automobila u Detroitu, moderna futuristička reinterpretacija ikone koja je osvojila Le Man, krŔtena je pod imenom GT90.

Kao rezultat malog ali posvećenog tima inženjera, ovaj koncept je sastavljen za oko Å”est meseci, koristeći Å”asiju pozajmljenu od Jaguara.

Budući da je Ford tada bio vlasnik britanske kompanije, ekipa koja je radila na tajnom projektu pozajmila je strukturu namenjenu za superautomobil XJ220.

Mada je Ŕasija dolazila iz Engleske, srediŔnje postavljeni motor GT90 razvijen je u SAD na osnovu modularnog V8.

Rezultat se ogledao u V12 maŔini s cilindarskim redovima pod 90 stepeni, opremljen keramički obloženim izduvnim sistemom i quad-turbo postavkom, koja je doprinela generisanju neverovatnih 720 ks i 895 Nm.

Zahvaljujući motoru radne zapremine 5,9 litara, G90 je navodno bio sposoban da ubrza do ā€žstotkeā€œ za neÅ”to viÅ”e od tri sekunde i pojuri do 407 km/h.

Menadžment Forda je razmiŔljao o ograničenoj prozvodnji, ali nakon Ŕto su odradili matematiku, shvatili su da bi takav potez bio suviŔe rizičan s finansijske tačke glediŔta, tako da su fanovi Forda morali da sačekaju joŔ čitavu jednu deceniju na pojavljivanje naslednika GT40 na javnim putevima.

Chrysler Atlantic (1995.)

Kao i Ford, Chrysler je 1995. predstavio modernu reinterpretaciju legendarnog modela, ali automobil koji je poslužio kao inspiracija za ovaj zadivljujući model, nije bio Chrysler, već Bugatti Atrantique iz tridesetih godina.

Ideja za ovu prelepu, jednokratnu verziju, potekla je od skice nactane na salveti tokom sastanka predsednika Chryslera, Boba Luca i glavnog dizajnera, Toma Gejla.

Skica se na kraju transformisala u ambiciozan projekat u smislu stvaranja luksuznog izložbenog automobila, inspirisanog tridesetim godinama, a zadatak da ga materijalizuje u stvarnosti, dobio je Gaffoglio Family Metalcrafters iz Kalifornije, firma koja je radila s maketama koje je kreirao Chryslerov dizajner, Bob Hubak.

Prvi put prikazan javnosti 1995., Atlantic je bio zapanjujuća, ali nekonvencionalna moderna reinterpretacija, koja je ozbiljno shvatila svoje retro korene.

Umesto da koriste Viper V10, inženjeri koji su radili na projektu, razvili su moderni redni osmocilindfraÅ”, koristeći dva Chryslerova četvorocilindraÅ”a čije je usluge koristio Dodge Neon.

Uparen sa četvorostepenim 42LE menjačem, ovaj neobični 4,0-litarski motor je bio u stanju da isporuči 360 ks na zadnje točkove.

Iako nikada nije razmatran za serijsku proizvodnju, Atlantic je postao jedan od najcenjenijih konceptnih automobila u Chryslerovoj istoriji, a neke od njegovih stilskih obeležja, pre svega prednja maska, inspirisali su kreiranje Chryslera 300 iz 2003.

Ford Indigo (1996.)

Nakon Ŕto je oduŔevio publiku na Salonu automobila u Detroitu s modelom GT90 1995., Ford se vratio 1996. s joŔ jednom poslasticom za publiku.

Indigo je dizajnirao Klod Lobo, direktor čuvenog korporativnog Advanced Design Studija. Ideja je bila redefinisanje pojma hot roda, spajanjem futurističkog dizajna s hardverom izvedenim iz auto-moto sporta.

Kao Å”to naziv implicira, ovaj automobil s otvorenim točkovima, dozvoljen za vožnju na javnim putevima, koristio je tehnologiju izvedenu iz IndyCar serije, kao Å”to je sistem ogibljenja s dvostrukim poprečnim ramenima i takozvanim ā€žpushrodā€œ sistemom i unutraÅ”njim amortizerima s oprugama.

Pogonski sklop nije bio Indy jedinica, ali je svakako bio impresivan. Napravljen u saradnji s inženjerskim ekspertima iz Coswortha, delimično zasnovan na Duratec V6, Indigov srediŔnje pozicionirani motor je bio 6,0-litarski V12 s 435 ks i 550 Nm maksimalnog obrtnog momenta.

S masom od oko 1.043 kilograma, zahvaljujući obilatoj upotrebi ugljeničnih vlakana i fiberglasa, ovaj koncept je mogao do 100 km/h da ubrza za manje od četiri sekunde, pređe četvrt milje za 11,9 sekundi i dostigne maksimalnih 290 km/h.

Ford je napravio potpuon funkcionalan Indigo, kao i statički model pune veličine, ali nažalost, korporacija nikada nije razmatrala serijsku proizvodnju.

Ipak, ovo je ostala jedna od najpoznatijih Fordovih studija svih vremena, a njegov V12 je nastavio da živi u nekoliko modela Aston Martina.

Izvor: Autoevolution

Podeli: