EU potvrdila zabranu prodaje vozila s motorima SUS 2035. – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Ipak, proizvođačima automobila će biti lakÅ”e da ostvare zacrtano.

Gledajući iz sadaÅ”nje perspektive, možda je teÅ”ko poverovati da za samo 10 godina proizvođači automobila u Evropi viÅ”e neće moći da prodaju modele s motorima s unutraÅ”njim sagorevanjem.

Tehnički gledano, ne radi se o potpunoj zabrani, jer propisi nalažu nultu emisiju CO2, a ne apsolutnu zabranu tehnologije s unutraÅ”njim sagorevanjem. U teoriji, ovo ostavlja prostor za ugljenično neutralna goriva. Međutim, malo je verovatno da će sintetička goriva ili vodonik preuzeti igru u tako kratkom vremenskom roku.

Samim tim, sve će rezultirati efektivnom zabranom prodaje novih automobila s benzinskim i dizel motorima u 27 zemalja članica EU. Ove nedelje, Evropska komisija, izvrÅ”ni organ EU, potvrdila je svoju posvećenost cilju koji je prvi put najavljen pre mnogo godina, a to je da od 2035. viÅ”e neće moći da se kupe vozila s motorima SUS. Pre nego Å”to se to dogodi, emisija će morati da se smanji za 55 odsto do kraja ove decenije. Međutim, stvari bi se ipak mogle promeniti: ā€žKomisija će takođe ubrzati rad na pripremi predviđene revizije Uredbe o standardima CO2 za automobile i komercijalna vozila.ā€œ

U međuvremenu, proizvođači automobila će dobiti podrÅ”ku koja će im pomoći u ispunjavanju međuciljeva. Oni vezani za ugljen-dioksid postavljeni za 2025. su oko 15 odsto niži od prethodnih standarda uvedenih 2021. Ova promena dovodi mnoge kompanije u rizik da plate ogromne kazne za prekoračenje flotne emisije. U januaru je Volkswagen grupacija procenila da će morati da izdvoji oko 1,5 milijardi evra na kraju godine.

Međutim, Evropska komisija planira da proizvođačima automobila pruži viÅ”e vremena da ispune niže ciljeve vezane za emisiju ugljen-dioksida. Umesto da sprovode nova pravila već tokom 2025., kompanije sada imaju vremena do 2027. da ih ispune. Ovaj amandman omogućava proizvođačima da ispune svoje ciljeve s izračunavanjem proseka tokom tri godine (2025-2027.) umesto da se pridržavaju strogih godiÅ”njih ograničenja. Proizvođači automobila se viÅ”e neće suočavati s kaznama za prekoračenje emisije u datoj godini, ako njihov trogodiÅ”nji prosek ostane ispod praga.

EU takođe planira da pomogne automobilskim kompanijama da ubrzaju usvajanje električnih vozila podržavanjem proizvodnje baterija. Takozvani ā€žBattery Boosterā€œ paket vredan 1,8 milijardi evra, obezbediće direktno finansiranje za jačanje evropske proizvodnje baterijskih ćelija i komponenti. Pored toga, ā€žEntitet za pristup sirovinama za baterijeā€œ, pojednostaviće pristup sirovinama. EU takođe ima za cilj da ubrza proces prerade materijala za baterije i finansira razvoj nove tehnologije baterija kroz program od milijardu evra.

Ovde se nameće jedno ključno pitanje, a ono je – Å”ta je s kupcima? EU se obavezuje da će uvesti viÅ”e podsticaja i Å”ema socijalnog lizinga za nova i koriŔćena električna vozila. Proizvođači automobila takođe pokuÅ”avaju da privuku viÅ”e kupaca lansiranjem jeftinijih električnih vozila kao Å”to su Citroen e-C3, Volkswagen ID.1 i Renault Twingo. Dacia takođe priprema pristupačan električnih gradski automobil po ceni od manjoj od 18.000 evra, koji će zameniti Spring.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi