Ipak, proizvoÄaÄima automobila Äe biti lakÅ”e da ostvare zacrtano.
GledajuÄi iz sadaÅ”nje perspektive, možda je teÅ”ko poverovati da za samo 10 godina proizvoÄaÄi automobila u Evropi viÅ”e neÄe moÄi da prodaju modele s motorima s unutraÅ”njim sagorevanjem.
TehniÄki gledano, ne radi se o potpunoj zabrani, jer propisi nalažu nultu emisiju CO2, a ne apsolutnu zabranu tehnologije s unutraÅ”njim sagorevanjem. U teoriji, ovo ostavlja prostor za ugljeniÄno neutralna goriva. MeÄutim, malo je verovatno da Äe sintetiÄka goriva ili vodonik preuzeti igru u tako kratkom vremenskom roku.
Samim tim, sve Äe rezultirati efektivnom zabranom prodaje novih automobila s benzinskim i dizel motorima u 27 zemalja Älanica EU. Ove nedelje, Evropska komisija, izvrÅ”ni organ EU, potvrdila je svoju posveÄenost cilju koji je prvi put najavljen pre mnogo godina, a to je da od 2035. viÅ”e neÄe moÄi da se kupe vozila s motorima SUS. Pre nego Å”to se to dogodi, emisija Äe morati da se smanji za 55 odsto do kraja ove decenije. MeÄutim, stvari bi se ipak mogle promeniti: āKomisija Äe takoÄe ubrzati rad na pripremi predviÄene revizije Uredbe o standardima CO2 za automobile i komercijalna vozila.ā
U meÄuvremenu, proizvoÄaÄi automobila Äe dobiti podrÅ”ku koja Äe im pomoÄi u ispunjavanju meÄuciljeva. Oni vezani za ugljen-dioksid postavljeni za 2025. su oko 15 odsto niži od prethodnih standarda uvedenih 2021. Ova promena dovodi mnoge kompanije u rizik da plate ogromne kazne za prekoraÄenje flotne emisije. U januaru je Volkswagen grupacija procenila da Äe morati da izdvoji oko 1,5 milijardi evra na kraju godine.
MeÄutim, Evropska komisija planira da proizvoÄaÄima automobila pruži viÅ”e vremena da ispune niže ciljeve vezane za emisiju ugljen-dioksida. Umesto da sprovode nova pravila veÄ tokom 2025., kompanije sada imaju vremena do 2027. da ih ispune. Ovaj amandman omoguÄava proizvoÄaÄima da ispune svoje ciljeve s izraÄunavanjem proseka tokom tri godine (2025-2027.) umesto da se pridržavaju strogih godiÅ”njih ograniÄenja. ProizvoÄaÄi automobila se viÅ”e neÄe suoÄavati s kaznama za prekoraÄenje emisije u datoj godini, ako njihov trogodiÅ”nji prosek ostane ispod praga.
EU takoÄe planira da pomogne automobilskim kompanijama da ubrzaju usvajanje elektriÄnih vozila podržavanjem proizvodnje baterija. Takozvani āBattery Boosterā paket vredan 1,8 milijardi evra, obezbediÄe direktno finansiranje za jaÄanje evropske proizvodnje baterijskih Äelija i komponenti. Pored toga, āEntitet za pristup sirovinama za baterijeā, pojednostaviÄe pristup sirovinama. EU takoÄe ima za cilj da ubrza proces prerade materijala za baterije i finansira razvoj nove tehnologije baterija kroz program od milijardu evra.
Ovde se nameÄe jedno kljuÄno pitanje, a ono je ā Å”ta je s kupcima? EU se obavezuje da Äe uvesti viÅ”e podsticaja i Å”ema socijalnog lizinga za nova i koriÅ”Äena elektriÄna vozila. ProizvoÄaÄi automobila takoÄe pokuÅ”avaju da privuku viÅ”e kupaca lansiranjem jeftinijih elektriÄnih vozila kao Å”to su Citroen e-C3, Volkswagen ID.1 i Renault Twingo. Dacia takoÄe priprema pristupaÄan elektriÄnih gradski automobil po ceni od manjoj od 18.000 evra, koji Äe zameniti Spring.








