Nova tehnologija ubrzava punjenje baterija za 500% pri niskim temperaturama – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Modifikovani proizvodni proces koji je razvio tim Univerziteta u Mičigenu (UM), sprečava stvaranje litijumskog filma, održavajući 97 odsto kapaciteta baterije nakon 100 ciklusa brzog punjenja na niskim temperaturama.

Inženjeri Univerziteta u Mičigenu, razvili su modifikovani proizvodni proces EV baterija, koji značajno povećava brzinu punjenja po hladnom vremenu. Ova inovacija se bavi jednim od najvećih problema u vezi s usvajanjem elektromobila – smanjenom efikasnoŔću na niskim temperaturama.

ā€žZamiÅ”ljamo ovaj pristup kao neÅ”to Å”to bi proizvođači baterija za električne automobile mogli da usvoje bez velikih promena u postojećim fabrikamaā€œ, rekao je Nil Dasgupta, vanredni profesor maÅ”instva i nauke o materijalima na Univerzitetu Mičigen.

Studija ukazuje na novi put za postizanje ekstremno brzog punjenja na niskim temperaturama bez žrtvovanja energetske gustine.

Litijum-jonske baterije koje koriste ovaj metod mogu da se pune 500% brže, čak i na temperaturama od -10 stepeni Celzijusa. Ključno poboljŔanje dolazi u vidu modifikacije strukture i presvlačenja slojem koji sprečava formiranje litijumskih naslaga na elektrodama, Ŕto je uobičajeni problem koji degradira performanse baterije. Kao rezultat toga, ove baterije zadržavaju 97 odsto svog kapaciteta nakon 100 ciklusa brzog punjenja, u temperaturnim uslovima ispod tačke smrzavanja.

Kako funkcioniŔe ova inovacija?

Standardne EV baterije skladiÅ”te i oslobađaju energiju kretanjem jona litijuma između elektroda kroz tečni elektrolit. Međutim, na niskim temperaturama, ovo kretanje se usporava, smanjujući efikasnost baterije i brzinu punjenja. Da bi povećali autonomiju, proizvođači su elektrode baterija napravili debljim, Å”to s druge strane usporava punjenje.

Ranije je Dasguptin tim razvio tehniku za poboljÅ”anje brzine punjenja stvaranjem kanala veličine 40 mikrona u anodi. Koristeći lasersko buÅ”enje, omogućili su jonima litijuma da se kreću slobodnije, poboljÅ”avajući punjenje na sobnoj temperaturi. Međutim, hladno punjenje je ostalo izazov.

Tim je otkrio da je za to kriv hemijski sloj koji se formira na povrÅ”ini elektrode u hladnim uslovima. ā€žTa glazura sprečava punjenje cele elektrode, smanjujući energetski kapacitet baterijeā€œ, objasnio je Manodž Džangid, koautor studije.

Da bi ovo reŔili, istraživači su primenili tanak, 20-nanometarski stakleni premaz napravljen od litijum borata-karbonata. Ovaj metod je sprečio formiranje problematičnog povrŔinskog sloja, a kada se iskombinuje s kanalima izbuŔenim laserom, rezultat se ogleda u 500 odsto bržem punjenju na niskim temperaturama.

ā€žSinergijom između 3D arhitetkure i veÅ”tačkog interfejsa, ovaj rad može istovremeno da se pozabavi trilemom brzog punjenja na niskoj temperaturi, u cilju produžavanja vožnje jednim punjenjemā€œ, izjavio je Tae Čo, novopečeni doktor maÅ”inskih nauka i prvi autor studije.

ReŔenje za zabrinutost potroŔača

Mada se popularnost elektomobila povećala, kupci i dalje oklevaju da ih smeste u svoje garaže. Nedavno istraživanje Američke automobilske asocijacije otkrilo je da je procenat odraslih u Sjedinjenim Državama, koji će verovatno kupiti elektromobil, pao s 23 u 2023. na 18 odsto u 2024.

Jedna od najvećih zabrinutosti vezana je za opadanje autonomije tokom zimskom perioda, u kombinaciji sa sporijim punjenjem. IzveÅ”taji pokazuju da se vreme punjenja baterija nekih vozila tokom proÅ”le zime produžilo za viÅ”e od sat vremena zbog niskih temperatura.

ā€žPunjenje EV baterije traje 30 do 40 minuta, čak i u slučaju agresivnog brzog punjenja, a to vreme se povećava na viÅ”e od sat vremena zimi. Ovo je bolna tačka kojom želimo da se pozabavimoā€œ, rekao je Dasgupta u saopÅ”tenju za javnost.

Istraživanje je sprovedeno u laboratoriji Battery Lab Univerziteta u Mičigenu i Mičigenskom centru za karakterizaciju materijala. Tim je podneo zahtev za zaÅ”titu patenta, uz podrÅ”ku Innovation Partnershipsa UM-a. U međuvremenu, Arbor Battery Innovations je licencirao tehnologiju kanala i radi na komercijalizaciji.

Podeli:
Tags: , ,

Povezani tekstovi