Kod vozaÄa i ljubitelja automobila naziv ādžipā je uniformisana definicija za sva vozila koja izgledom i karakteristikama nagoveÅ”tavaju sposobnosti kretanja van asfalta, robusnost, snagu⦠Ali, nije tako. Neke stvari treba jasno razgraniÄiti i znati o Äemu se konkretno radi.
Jeep je brend koji se proslavio proizvodnjom rasnih terenskih vozila, sa izvanrednim karakteristikama van puta. Wrangler, Cherokee, Grand Cherokee su tipiÄni predstavnici ovog brenda koji su ga i proslavili.
Pravi terenci se odlikuju sa nekoliko karakteristika koje ih i Äine vozilima za vožnju po bespuÄu. Na prvom mestu, tu je pogon na sva Äetiri toÄka – stalni ili takozvani āpart-timeā koji se prikljuÄuje po potrebi. Tu je, zatim, reduktor namenjen za savladavanje izuzetno teÅ”kih i strmih terena, pa blokade diferencijala (jednog, dva ili sva tri), onda prava Å”asija koja podrazumeva da se motor, menjaÄ i sistem prenosa snage do toÄkova nalazi na zasebnom uglavnom ÄeliÄnom ramu na koji se postavlja karoserija. Pored Jeep-a, pravim terenskim karakteristikama mogu da se pohvale Land Rover (Defender, Freelander, Discovery, Range Rover), Toyota (Land Cruiser), Nissan (Navara), Mercedes (G-Klasse) i joÅ” njih nekoliko koji su ipak daleko od pomenutih.
Ovo su vozila namenjena i vožnji po asfaltu, ali prave vrednosti pokazuju kada sa njega siÄu. PoÅ”to su masivni i ne suviÅ”e udobni, troÅ”e relativno puno goriva, pristalice ove vrste ÄetvorotoÄkaÅ”a raÄe gledaju u neke druge, ācivilizovanijeā modele. Osim ako stvarno nisu zagrizli za pravi āoff-roadā, iz privatnih ili poslovnih razloga.
Zbog toga su konstruktori savremenih automobila doÅ”li na ideju da popune prazninu i izaÄu u susret potražnji za naizgled robusnim, ali udobnijim, ekonomiÄnijim i urbanijim modelima. U drugoj polovini 90-ih godina minulog veka, nastala je kategorija nazvana SUV – Sport Utility Vehicle. Ovi savremeni āterenciā su se polako ali sigurno infiltrirali na tržiÅ”te automobila, da bi 2015. godine postali najprodavanija kategorija u Evropi. Za njih se odluÄilo 22,5 odsto kupaca s starog kontinenta. Ovaj fenomen zavreÄuje malo pažnje i dublju studiju – zaÅ”to je to baÅ” tako?
Kao prvo, predstavnici SUV kategorije liÄe na terenske pretke. Robusni su, proizvode se na razliÄitim platformama i u razliÄitim veliÄinama, imaju veliki prtljažnik, komforni su, udobni, luksuzno opremljeni i nude se u razliÄitim cenovnim kategorijama. Tako, nije nemoguÄe kupiti novo ādžipÄeā za oko 25 hiljada evra. Pravih, rasnih terenaca za tu koliÄinu novca – nema. PoÅ”to ih vlasnici u veÄini sluÄajeva koriste za vožnju urbanim putevima, Äesto im integralni pogon nije ni potreban, pa se SUV modeli nude i u varijantama sa pogonom samo na jednoj osovini. Istina, brojne su i 4×4 verzije, ali sa daleko manjom prohodnom moÄi od pravih terenaca. Uostalo, za vožnju do omiljenog skijaliÅ”ta niÅ”ta viÅ”e od toga nije ni potrebno. Uz dobre pneumatike, savremeni elektronski kontrolisani pogon na sva Äetiri toÄka, dovoljno dobro odraÄuje postavljeni zadatak. U svakom sluÄaju i bolje nego Å”to je to proseÄan vozaÄ kadar da iskoristi. Stvarna razlika izmeÄu terenaca i āsportsko-rekreativnih-vozilaā se uoÄava tek kada se siÄe sa Ävrste podloge i krene u osvajanje bespuÄa. Tu SUV modeli ne mogu baÅ” puno. Prva ozbiljnija prepreka ih zaustavlja, dok pored njih pravi terenci prolaze bez ikakvih problema. Bilo kako bilo, SUV manija je uzela zmaha pa je sve viÅ”e proizvoÄaÄa koji se upuÅ”taju u trku za ovaj obeÄavajuÄi segment tržiÅ”ta.









