BMW R1300GS Adventure: Kralj avanture redizajniran od temelja – AutoMotoShow.rs
Banner Top

Legenda se nastavlja – vožnja BMW R1300GS Adventure

Kada se ispred vas pojavi BMW R1300GS Adventure, prvi utisak je neizbežno kombinacija divljenja i znatiželje. Legendarna GS serija već decenijama dominira tržiÅ”tem avanturističkih motocikala, postavljajući standarde koje drugi prate.

Međutim, sa ovim modelom, BMW je napravio radikalan (is)korak. Prvi pogled na potpuno redizajniranu “flyline” i novo LED svetlo, koje je sada simetrično, jasno stavlja do znanja da ovo nije samo kozmetička nadogradnja, već neÅ”to posve novo. Motocikl i dalje deluje masivno i moćno, spreman za prelazak čitavog kontinenata (bez bzira na to joi to kontinent bio), ali istovremeno deluje i kompaktnije, lakÅ”e i agilnije.  

Postavlja se ključno pitanje: Da li je ovaj ultimativni avanturistički motocikl, sa svim tehnoloŔkim inovacijama, uspeo da zadrži duŔu i svestranost prethodnika? Da li je i dalje neprikosnoveni kralj putovanja, ili je BMW krenuo u potpuno novom, možda i rizičnom pravcu?

Od G/S do 1300GS: Legenda na putu revolucije

BMW R1300GSA i MiloÅ” UroÅ”ević

Priča o GS seriji započela je davne 1980. godine sa modelom BMW R80G/S, čiji je naziv “GelƤnde/Straße” (teren/put) definisao čitavu jednu novu klasu motocikala. Decenijama je BMW postepeno evoluirao ovaj koncept, prelazeći sa vazduÅ”no hlađenih (“Airhead”) na vazduÅ”no/uljno hlađene (“Oilhead”) motore, uvodeći revolucionarne sisteme oslanjanja poput Telelever-a i Paralever-a. S dolaskom modela R1250GS, BMW je predstavio ShiftCam tehnologiju, koja je optimizovala isporuku snage.

Međutim, novi BMW R1300GS Adventure predstavlja neÅ”to sasvim drugačije.

Umesto uobičajenog unapređenja, inženjeri su se odlučili za potpunu revoluciju. Motocikl je (re)dizajniran od nule, a jedini elementi koji su zadržani su suÅ”tinska filozofija bokser motora, Telelever prednje oslanjanje i Paralever pogon preko kardanskog vratila. Stari čelični cevasti ram zamenjen je novim, dvodelnim ramom sa motorom kao nosećom komponentom. Ova radikalna promena bila je neophodna kako bi se ispratila tehnoloÅ”ka dostignuća i ojačala pozicija GSA-a u segmentu.

Konkurencija je postala izuzetno jaka, a granice stare platforme su bile dosegnute, Ŕto je zahtevalo radikalan zaokret u inženjeringu kako bi se zadržala titula lidera na tržiŔtu.

Osim tehničke promene, primetna je i promena u pozicioniranju. U proÅ”losti, GSA je bio percipiran kao varijanta standardnog GS-a sa većim rezervoarom i dužim hodom amortizera. Međutim, novi model donosi toliko vizuelnih i funkcionalnih razlika da ga mnogi novinari i entuzijasti nazivaju “samostalnim modelom”. To nije samo unapređenje, već strategija da se GSA pozicionira kao neprikosnoveni “svetski putnik”, dok standardni GS ostaje agilniji “all-rounder” za svakodnevnu upotrebu i lakÅ”e avanture. BMW viÅ”e ne prodaje “jedan motor sa dve varijante”, već dve različite, iako srodne maÅ”ine, Å”to otvara nove marketinÅ”ke i prodajne perspektive.

Srce i duŔa maŔine: Tehnologija novog bokser motora

BMW R1300GS Adventure, maksimalna brzina

Srce novog GSA-a je moćan i redizajniran bokser motor zapremine 1.300 ccm. Inženjeri su povećali prečnik cilindra (106,5 mm) i smanjili hod klipa (73 mm) u poređenju sa prethodnikom, Å”to je rezultiralo motorom koji isporučuje impresivnu snagu bez gubitka obrtnog momenta na niskim obrtajima. Brojke govore same za sebe: motor razvija 145 KS pri 7.750 o/min i neverovatnih 149 Nm obrtnog momenta pri 6.500 obrtaja, čineći ga ubedljivo najsnažnijim serijski proizvedenim BMW bokser motorom ikada. Ključna inovacija je i premeÅ”tanje menjača ispod motora, Å”to značajno smanjuje dimenzije agregata i omogućava bolji raspored masa.  

Ova arhitektonska promena, u kombinaciji sa lakÅ”im ramom, omogućila je da se ukupna masa motocikla smanji za impresivnih 12 kg u poređenju sa modelom R1250GS. Iako GS Adventure sa punim rezervoarom i dalje ima ā€œprimetnihā€ 269 kg, inteligentan inženjering i distribucija mase stvaraju iluziju da je mnogo lakÅ”i. Tokom vožnje, ta masa se “jednostavno topi”, Å”to ga čini iznenađujuće agilnim i lakim za manevrisanje, čak i pri malim brzinama.

Ipak, novi motor nije proÅ”ao bez kontroverzi. Pojedinci pominju lagano zveckanje motora (“rattling sound”) prilikom oduzimanja gasa ili kočenja motorom. Drugi to, pak, smatraju manjim problemom, a većina na to gleda kao na klasičnu karakteristiku bokser motora. Vredi napomenuti da su ovakve “dečije bolesti” česte kod potpuno novih modela i da se obično ispravljaju softverskim nadogradnjama. Uprkos tome, ukupni utisak o agregatu je izuzetno pozitivan: on pruža brutalnu snagu u neverovatno uglađenom i linearnom pakovanju.  

Tehničke specifikacije BMW R1300GSAdventure
KarakteristikaSpecifikacijaNapomena
Motor (tip)VazduÅ”no/tečno hlađeni, dvocilindrični boksersa BMW ShiftCam tehnologijom
Zapremina1.300 ccmPovećana u odnosu na prethodnika
Maksimalna snaga145 KS (107 kW) pri 7.750 o/minNajsnažniji serijski BMW bokser motor  
Maksimalni obrtni moment149 Nm pri 6.500 o/minRazvoj snage linearan i gladak  
Masa269 kgSmanjena za 12 kg u odnosu na R1250GSA  
Zapremina rezervoara30 lOmogućava domet veći od 560 km  
Visina sediÅ”ta870/890 mmPodesiva i znatno niža sa AVHC  
Hod amortizera (prednji/zadnji)210 mm/220 mmDuži hod u odnosu na standardni R1300GS  

Ergonomija i udobnost: GSA kao prestonica na dva točka

BMW R1300GSA, udoban na putu

Udobnost je bila i ostala kamen temeljac GSA serije, a novi model to podiže na viÅ”i nivo. SediÅ”te, kako za vozača tako i za suvozača, pruža izuzetan komfor na dugim stazama, dok veliki vizir i Å”titnici za ruke obezbeđuju odličnu zaÅ”titu od vetra i vremenskih uslova. Među dodatnom opremom nalaze se i grejači ručki i sediÅ”ta, koji vožnju u hladnim danima čine značajno komfornijom.  

Međutim, najznačajnija inovacija je sistem Adaptive Vehicle Height Control (AVHC), koji predstavlja revolucionarni iskorak u pristupačnosti velikih motocikala. Ovaj sistem automatski spuÅ”ta sediÅ”te za 30 mm pri malim brzinama i potpunom zaustavljanju, Å”to omogućava vozačima nižeg rasta da lako dosegnu tlo i stabilno manevriÅ”u masivnom maÅ”inom od skoro 270 kg.

Ovo efektivno eliminiÅ”e “faktor zastraÅ”ivanja” masivnosti motocikla i otvara vrata mnogo Å”irem krugu vozača. Sada se i vozači sa manje iskustva mogu da se osećaju sigurno, sa visokom dozom samopouzdanja na visokom i teÅ”kom motociklu. Opcija AVHC Comfort pruža dodatno spuÅ”tanje od 20 mm, Å”to dodatno povećava prilagodljivost motocikla.  

Kontrola svih sistema obavlja se preko savremenog, 6,5-inčnog TFT ekrana u boji, koji služi kao centralni izvor za informacije i zabavu. Upravljanje je jasno, a obavlja se preko multi-kontrol točkića na levoj ručki, Å”to omogućava pristup navigaciji (ConnectedRide Navigator), postavkama motocikla i povezivanju sa telefonom bez skidanja ruke sa upravljača.  

Dva lica avanture: ponaŔanje na asfaltu i van njega

BMW R1300GS Advebture

Iako je GSA napravljen za prelazak čitavih kontinenata, sposobnost na krivudavim putevima je iznenađujuća i impresionira čak i iskusne vozače. Zahvaljujući nižem težiÅ”tu i redizajniranom sistemu oslanjanja, motocikl je izuzetno agilan i precizan, a njegova masa se “topi” pri svakom naginjanju. Novi EVO Telelever sistem omogućava vožnju bez “ponirućeg efekta” oslanjanja prednjeg točka prilikom snažnog kočenja, čak i pri velikim uglovima nagiba.  

S druge strane, van asfalta, GSA pokazuje pravu prirodu. Nisko težiÅ”te bokser motora čini manevrisanje pri malim brzinama, pa čak i složenu sporu vožnju po tehničkim zahtevnim deonicama, neverovatno lakim i intuitivnim. Sa opcionalnim paketom Enduro Pro, koji uključuje drugačije naplatke, enduro Vario oslonce za noge i off-road gume, GSA postaje izuzetno sposobna maÅ”ina na terenu. ABS kočnice, optimizovane za off-road uslove, precizno doziraju snagu čak i na rastresitom terenu. U suÅ”tini, inženjerski napredak u smanjenju i boljem rasporedu mase, snižavanja tačke ā€œgravitacijeā€ i poboljÅ”anju oslanjanja stvoren je motocikl koji prkosi svojim gabaritima i praktično “poniÅ”tava zakone fizike”.  

TehnoloŔka simfonija: Napredne asistencije za vozača

BMW R1300GSA

Novi GSA dolazi sa impresivnim arsenalom tehnoloÅ”kih asistencija, od kojih se mnoge oslanjaju na radarske senzore. Tu je Adaptive Cruise Control (ACC), koji automatski održava željenu brzinu i bezbedno rastojanje od vozila ispred. Sistem za detekciju mrtvog ugla, Blind Spot Detection (BSD), izuzetno je koristan i povećava sigurnost, posebno u uslovima gradske vožnje. Pored toga, tu su i standardne opcije poput Full Integral ABS Pro (ABS optimizovan za naginjanje) i Dynamic Traction Control (DTC).

Jedna od najkontroverznijih, ali i najzanimljivijih inovacija je Automated Shift Assistant (ASA). Ovaj sistem, koji automatski menja stepen prenosa bez potrebe za upotrebom spojnice, može da bude blagoslov ali i prokletstvo, u zavisnosti od situacije. U gradskoj vožnji i na dugim putovanjima, ASA smanjuje zamor vozača a kretanje čini izuzetno lakim.

Kolege ga porede sa menjačem na turerima poput Gold Wing-a, naglaÅ”avajući njegovu ulogu u uvećanju komfora. Međutim, u dinamičnoj i sportskoj vožnji, sistem često “odabere previsok stepen prenosa”, Å”to naruÅ”ava adrenalinski osećaj i zahteva prebacivanje u manuelni režim. Ova dualnost pokazuje da je ASA alat dizajniran za specifičnu svrhu, a ne zamena za klasičan menjač u svim situacijama, Å”to samo naglaÅ”ava svestranost i Å”irinu filozofije GSA-a.

Dileme i pitanja: Nedoumice i kritike

BMW R1300GS Adventure - savrŔen spoj

Nijedan motor nije savrÅ”en, pa ni BMW R1300GS Adventure nije izuzetak. Dizajn je jedna od tema koja izaziva podeljena miÅ”ljenja. Dok ga neki doživljavaju kao futuristički i hrabar, drugi kritikuju odsustvo klasične asimetrije. Međutim, ova dizajnerska odluka direktno je povezana sa funkcionalnim napretkom. Integracija radarskih senzora zahtevala je novi, simetričan dizajn prednjeg dela. BMW je, svesno, žrtvovao neke estetske elemente nasleđa u korist funkcionalnosti i ugradnje najnovije tehnologije. Dostupnost različitih stilskih varijanti kao Å”to su to Triple Black, GS Trophy, Racing Red i ekskluzivne Option 719 Karakorum, pruža kupcima mogućnost da personalizuju izgled i pronađu varijantu koja im estetski najviÅ”e odgovara.

BMW i konkurencija

Dok konkurencija nudi viÅ”e sirove snage na papiru, BMW stavlja naglasak na kontrolu i linearnu isporuku snage, zahvaljujući svom niskom centru gravitacije. U poređenju sa pojedinim konkurentima, GSA nudi jedinstvene sisteme poput AVHC i ASA, ali su rivali u nekim testovima ocenjen kao bolji po pitanju udobnosti sediÅ”ta i aerodinamičke zaÅ”tite. Lično, smatramo da je to stav svakog pojedinca i njihove građe.

Uprkos tome, BMW R1300GS Adventure nastavlja da dominira u prodaji. Razlog nije samo snaga, već savrÅ”en balans između performansi, udobnosti, agilnosti i tehnologije. Njegova moć leži u tome Å”to pruža vrhunsko iskustvo vožnje, bez obzira na uslove i teren, čineći ga maÅ”inom koja je podjednako sposobna na autoputu i na najzahtevnijim off-road deonicama.  

Konačni sud: Da li je BMW R1300GS Adventure “Kralj” avanture?

BMW R1300GS Adbenture

Nakon sveobuhvatne analize, jasno je da je BMW R1300GS Adventure mnogo viÅ”e od obične nadogradnje. To je kompletan redizajn koji postavlja nove standarde u klasi. Sa snažnijim i kompaktnijim motorom, neverovatnom agilnoŔću koja prkosi njegovim gabaritima, i nizom revolucionarnih tehnologija, poput Adaptive Vehicle Height Control sistema, motocikl je postao dostupniji i svestraniji nego ikada pre. Iako ima sitnijih nedostataka, poput nekih “dečijih bolesti” i kontroverznog dizajna, oni ne umanjuju ukupan utisak izuzetne maÅ”ine.

Ovaj motocikl je namenjen svima koji traže bezuslovnu svestranost, jedinstven komfor za duga putovanja i najnapredniju tehnologiju. To nije samo vozilo, to je pouzdan partner spreman da se suoči sa svim izazovima, bez obzira da li se nalazite na otvorenom putu ili van njega. Konačni sud je jasan: BMW R1300GS Adventure nije samo dostojan naslednik, već je redefinisao pojam ove klase motocikla i ponovo potvrdio svoju poziciju “kralja” avanture.

Kako je naÅ”a TV ekipa sa MiloÅ”em u ā€œglavnoj uloziā€ doživela ovaj BMW, pogledajte u videu.

AutoMotoShow Team

Podeli:
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Povezani tekstovi

0 Komentar

Ostavi komentar