Legenda se nastavlja ā vožnja BMW R1300GS Adventure
Kada se ispred vas pojavi BMW R1300GS Adventure, prvi utisak je neizbežno kombinacija divljenja i znatiželje. Legendarna GS serija veÄ decenijama dominira tržiÅ”tem avanturistiÄkih motocikala, postavljajuÄi standarde koje drugi prate.
MeÄutim, sa ovim modelom, BMW je napravio radikalan (is)korak. Prvi pogled na potpuno redizajniranu “flyline” i novo LED svetlo, koje je sada simetriÄno, jasno stavlja do znanja da ovo nije samo kozmetiÄka nadogradnja, veÄ neÅ”to posve novo. Motocikl i dalje deluje masivno i moÄno, spreman za prelazak Äitavog kontinenata (bez bzira na to joi to kontinent bio), ali istovremeno deluje i kompaktnije, lakÅ”e i agilnije.
Postavlja se kljuÄno pitanje: Da li je ovaj ultimativni avanturistiÄki motocikl, sa svim tehnoloÅ”kim inovacijama, uspeo da zadrži duÅ”u i svestranost prethodnika? Da li je i dalje neprikosnoveni kralj putovanja, ili je BMW krenuo u potpuno novom, možda i riziÄnom pravcu?
Od G/S do 1300GS: Legenda na putu revolucije

PriÄa o GS seriji zapoÄela je davne 1980. godine sa modelom BMW R80G/S, Äiji je naziv “GelƤnde/StraĆe” (teren/put) definisao Äitavu jednu novu klasu motocikala. Decenijama je BMW postepeno evoluirao ovaj koncept, prelazeÄi sa vazduÅ”no hlaÄenih (“Airhead”) na vazduÅ”no/uljno hlaÄene (“Oilhead”) motore, uvodeÄi revolucionarne sisteme oslanjanja poput Telelever-a i Paralever-a. S dolaskom modela R1250GS, BMW je predstavio ShiftCam tehnologiju, koja je optimizovala isporuku snage.
MeÄutim, novi BMW R1300GS Adventure predstavlja neÅ”to sasvim drugaÄije.
Umesto uobiÄajenog unapreÄenja, inženjeri su se odluÄili za potpunu revoluciju. Motocikl je (re)dizajniran od nule, a jedini elementi koji su zadržani su suÅ”tinska filozofija bokser motora, Telelever prednje oslanjanje i Paralever pogon preko kardanskog vratila. Stari ÄeliÄni cevasti ram zamenjen je novim, dvodelnim ramom sa motorom kao noseÄom komponentom. Ova radikalna promena bila je neophodna kako bi se ispratila tehnoloÅ”ka dostignuÄa i ojaÄala pozicija GSA-a u segmentu.
Konkurencija je postala izuzetno jaka, a granice stare platforme su bile dosegnute, Ŕto je zahtevalo radikalan zaokret u inženjeringu kako bi se zadržala titula lidera na tržiŔtu.
Osim tehniÄke promene, primetna je i promena u pozicioniranju. U proÅ”losti, GSA je bio percipiran kao varijanta standardnog GS-a sa veÄim rezervoarom i dužim hodom amortizera. MeÄutim, novi model donosi toliko vizuelnih i funkcionalnih razlika da ga mnogi novinari i entuzijasti nazivaju “samostalnim modelom”. To nije samo unapreÄenje, veÄ strategija da se GSA pozicionira kao neprikosnoveni “svetski putnik”, dok standardni GS ostaje agilniji “all-rounder” za svakodnevnu upotrebu i lakÅ”e avanture. BMW viÅ”e ne prodaje “jedan motor sa dve varijante”, veÄ dve razliÄite, iako srodne maÅ”ine, Å”to otvara nove marketinÅ”ke i prodajne perspektive.
Srce i duŔa maŔine: Tehnologija novog bokser motora

Srce novog GSA-a je moÄan i redizajniran bokser motor zapremine 1.300 ccm. Inženjeri su poveÄali preÄnik cilindra (106,5 mm) i smanjili hod klipa (73 mm) u poreÄenju sa prethodnikom, Å”to je rezultiralo motorom koji isporuÄuje impresivnu snagu bez gubitka obrtnog momenta na niskim obrtajima. Brojke govore same za sebe: motor razvija 145 KS pri 7.750 o/min i neverovatnih 149 Nm obrtnog momenta pri 6.500 obrtaja, ÄineÄi ga ubedljivo najsnažnijim serijski proizvedenim BMW bokser motorom ikada. KljuÄna inovacija je i premeÅ”tanje menjaÄa ispod motora, Å”to znaÄajno smanjuje dimenzije agregata i omoguÄava bolji raspored masa.
Ova arhitektonska promena, u kombinaciji sa lakÅ”im ramom, omoguÄila je da se ukupna masa motocikla smanji za impresivnih 12 kg u poreÄenju sa modelom R1250GS. Iako GS Adventure sa punim rezervoarom i dalje ima āprimetnihā 269 kg, inteligentan inženjering i distribucija mase stvaraju iluziju da je mnogo lakÅ”i. Tokom vožnje, ta masa se “jednostavno topi”, Å”to ga Äini iznenaÄujuÄe agilnim i lakim za manevrisanje, Äak i pri malim brzinama.
Ipak, novi motor nije proÅ”ao bez kontroverzi. Pojedinci pominju lagano zveckanje motora (“rattling sound”) prilikom oduzimanja gasa ili koÄenja motorom. Drugi to, pak, smatraju manjim problemom, a veÄina na to gleda kao na klasiÄnu karakteristiku bokser motora. Vredi napomenuti da su ovakve “deÄije bolesti” Äeste kod potpuno novih modela i da se obiÄno ispravljaju softverskim nadogradnjama. Uprkos tome, ukupni utisak o agregatu je izuzetno pozitivan: on pruža brutalnu snagu u neverovatno uglaÄenom i linearnom pakovanju.
| TehniÄke specifikacije | BMW R1300GS | Adventure |
| Karakteristika | Specifikacija | Napomena |
| Motor (tip) | VazduÅ”no/teÄno hlaÄeni, dvocilindriÄni bokser | sa BMW ShiftCam tehnologijom |
| Zapremina | 1.300 ccm | PoveÄana u odnosu na prethodnika |
| Maksimalna snaga | 145 KS (107 kW) pri 7.750 o/min | Najsnažniji serijski BMW bokser motor |
| Maksimalni obrtni moment | 149 Nm pri 6.500 o/min | Razvoj snage linearan i gladak |
| Masa | 269 kg | Smanjena za 12 kg u odnosu na R1250GSA |
| Zapremina rezervoara | 30 l | OmoguÄava domet veÄi od 560 km |
| Visina sediŔta | 870/890 mm | Podesiva i znatno niža sa AVHC |
| Hod amortizera (prednji/zadnji) | 210 mm/220 mm | Duži hod u odnosu na standardni R1300GS |
Ergonomija i udobnost: GSA kao prestonica na dva toÄka

Udobnost je bila i ostala kamen temeljac GSA serije, a novi model to podiže na viÅ”i nivo. SediÅ”te, kako za vozaÄa tako i za suvozaÄa, pruža izuzetan komfor na dugim stazama, dok veliki vizir i Å”titnici za ruke obezbeÄuju odliÄnu zaÅ”titu od vetra i vremenskih uslova. MeÄu dodatnom opremom nalaze se i grejaÄi ruÄki i sediÅ”ta, koji vožnju u hladnim danima Äine znaÄajno komfornijom.
MeÄutim, najznaÄajnija inovacija je sistem Adaptive Vehicle Height Control (AVHC), koji predstavlja revolucionarni iskorak u pristupaÄnosti velikih motocikala. Ovaj sistem automatski spuÅ”ta sediÅ”te za 30 mm pri malim brzinama i potpunom zaustavljanju, Å”to omoguÄava vozaÄima nižeg rasta da lako dosegnu tlo i stabilno manevriÅ”u masivnom maÅ”inom od skoro 270 kg.
Ovo efektivno eliminiÅ”e “faktor zastraÅ”ivanja” masivnosti motocikla i otvara vrata mnogo Å”irem krugu vozaÄa. Sada se i vozaÄi sa manje iskustva mogu da se oseÄaju sigurno, sa visokom dozom samopouzdanja na visokom i teÅ”kom motociklu. Opcija AVHC Comfort pruža dodatno spuÅ”tanje od 20 mm, Å”to dodatno poveÄava prilagodljivost motocikla.
Kontrola svih sistema obavlja se preko savremenog, 6,5-inÄnog TFT ekrana u boji, koji služi kao centralni izvor za informacije i zabavu. Upravljanje je jasno, a obavlja se preko multi-kontrol toÄkiÄa na levoj ruÄki, Å”to omoguÄava pristup navigaciji (ConnectedRide Navigator), postavkama motocikla i povezivanju sa telefonom bez skidanja ruke sa upravljaÄa.
Dva lica avanture: ponaŔanje na asfaltu i van njega

Iako je GSA napravljen za prelazak Äitavih kontinenata, sposobnost na krivudavim putevima je iznenaÄujuÄa i impresionira Äak i iskusne vozaÄe. ZahvaljujuÄi nižem težiÅ”tu i redizajniranom sistemu oslanjanja, motocikl je izuzetno agilan i precizan, a njegova masa se “topi” pri svakom naginjanju. Novi EVO Telelever sistem omoguÄava vožnju bez “poniruÄeg efekta” oslanjanja prednjeg toÄka prilikom snažnog koÄenja, Äak i pri velikim uglovima nagiba.
S druge strane, van asfalta, GSA pokazuje pravu prirodu. Nisko težiÅ”te bokser motora Äini manevrisanje pri malim brzinama, pa Äak i složenu sporu vožnju po tehniÄkim zahtevnim deonicama, neverovatno lakim i intuitivnim. Sa opcionalnim paketom Enduro Pro, koji ukljuÄuje drugaÄije naplatke, enduro Vario oslonce za noge i off-road gume, GSA postaje izuzetno sposobna maÅ”ina na terenu. ABS koÄnice, optimizovane za off-road uslove, precizno doziraju snagu Äak i na rastresitom terenu. U suÅ”tini, inženjerski napredak u smanjenju i boljem rasporedu mase, snižavanja taÄke āgravitacijeā i poboljÅ”anju oslanjanja stvoren je motocikl koji prkosi svojim gabaritima i praktiÄno “poniÅ”tava zakone fizike”.
TehnoloÅ”ka simfonija: Napredne asistencije za vozaÄa

Novi GSA dolazi sa impresivnim arsenalom tehnoloÅ”kih asistencija, od kojih se mnoge oslanjaju na radarske senzore. Tu je Adaptive Cruise Control (ACC), koji automatski održava željenu brzinu i bezbedno rastojanje od vozila ispred. Sistem za detekciju mrtvog ugla, Blind Spot Detection (BSD), izuzetno je koristan i poveÄava sigurnost, posebno u uslovima gradske vožnje. Pored toga, tu su i standardne opcije poput Full Integral ABS Pro (ABS optimizovan za naginjanje) i Dynamic Traction Control (DTC).
Jedna od najkontroverznijih, ali i najzanimljivijih inovacija je Automated Shift Assistant (ASA). Ovaj sistem, koji automatski menja stepen prenosa bez potrebe za upotrebom spojnice, može da bude blagoslov ali i prokletstvo, u zavisnosti od situacije. U gradskoj vožnji i na dugim putovanjima, ASA smanjuje zamor vozaÄa a kretanje Äini izuzetno lakim.
Kolege ga porede sa menjaÄem na turerima poput Gold Wing-a, naglaÅ”avajuÄi njegovu ulogu u uveÄanju komfora. MeÄutim, u dinamiÄnoj i sportskoj vožnji, sistem Äesto “odabere previsok stepen prenosa”, Å”to naruÅ”ava adrenalinski oseÄaj i zahteva prebacivanje u manuelni režim. Ova dualnost pokazuje da je ASA alat dizajniran za specifiÄnu svrhu, a ne zamena za klasiÄan menjaÄ u svim situacijama, Å”to samo naglaÅ”ava svestranost i Å”irinu filozofije GSA-a.
Dileme i pitanja: Nedoumice i kritike

Nijedan motor nije savrÅ”en, pa ni BMW R1300GS Adventure nije izuzetak. Dizajn je jedna od tema koja izaziva podeljena miÅ”ljenja. Dok ga neki doživljavaju kao futuristiÄki i hrabar, drugi kritikuju odsustvo klasiÄne asimetrije. MeÄutim, ova dizajnerska odluka direktno je povezana sa funkcionalnim napretkom. Integracija radarskih senzora zahtevala je novi, simetriÄan dizajn prednjeg dela. BMW je, svesno, žrtvovao neke estetske elemente nasleÄa u korist funkcionalnosti i ugradnje najnovije tehnologije. Dostupnost razliÄitih stilskih varijanti kao Å”to su to Triple Black, GS Trophy, Racing Red i ekskluzivne Option 719 Karakorum, pruža kupcima moguÄnost da personalizuju izgled i pronaÄu varijantu koja im estetski najviÅ”e odgovara.
BMW i konkurencija
Dok konkurencija nudi viÅ”e sirove snage na papiru, BMW stavlja naglasak na kontrolu i linearnu isporuku snage, zahvaljujuÄi svom niskom centru gravitacije. U poreÄenju sa pojedinim konkurentima, GSA nudi jedinstvene sisteme poput AVHC i ASA, ali su rivali u nekim testovima ocenjen kao bolji po pitanju udobnosti sediÅ”ta i aerodinamiÄke zaÅ”tite. LiÄno, smatramo da je to stav svakog pojedinca i njihove graÄe.
Uprkos tome, BMW R1300GS Adventure nastavlja da dominira u prodaji. Razlog nije samo snaga, veÄ savrÅ”en balans izmeÄu performansi, udobnosti, agilnosti i tehnologije. Njegova moÄ leži u tome Å”to pruža vrhunsko iskustvo vožnje, bez obzira na uslove i teren, ÄineÄi ga maÅ”inom koja je podjednako sposobna na autoputu i na najzahtevnijim off-road deonicama.
KonaÄni sud: Da li je BMW R1300GS Adventure “Kralj” avanture?

Nakon sveobuhvatne analize, jasno je da je BMW R1300GS Adventure mnogo viÅ”e od obiÄne nadogradnje. To je kompletan redizajn koji postavlja nove standarde u klasi. Sa snažnijim i kompaktnijim motorom, neverovatnom agilnoÅ”Äu koja prkosi njegovim gabaritima, i nizom revolucionarnih tehnologija, poput Adaptive Vehicle Height Control sistema, motocikl je postao dostupniji i svestraniji nego ikada pre. Iako ima sitnijih nedostataka, poput nekih “deÄijih bolesti” i kontroverznog dizajna, oni ne umanjuju ukupan utisak izuzetne maÅ”ine.
Ovaj motocikl je namenjen svima koji traže bezuslovnu svestranost, jedinstven komfor za duga putovanja i najnapredniju tehnologiju. To nije samo vozilo, to je pouzdan partner spreman da se suoÄi sa svim izazovima, bez obzira da li se nalazite na otvorenom putu ili van njega. KonaÄni sud je jasan: BMW R1300GS Adventure nije samo dostojan naslednik, veÄ je redefinisao pojam ove klase motocikla i ponovo potvrdio svoju poziciju “kralja” avanture.
Kako je naÅ”a TV ekipa sa MiloÅ”em u āglavnoj uloziā doživela ovaj BMW, pogledajte u videu.
AutoMotoShow Team






