Svetla za maglu: Zašto savremeni automobili nemaju zasebne “maglenke” – AutoMotoShow.rs
Banner Top

U poslednjih desetak godina, tehnologije izrade svetala za automobile značajno je napredovala. Možemo slobodno da kažemo da je doživela pravu revoluciju.

LED i Matrix sistemi omogućili su precizniju kontrolu svetla, veću bezbednost i “čistiji” dizajn. Zbog toga, mnogi savremeni automobili više nemaju klasična, fizička odvojena, svetlia za maglu. Zašto se to dešava, kako funkcionišu novi sistemi i kada su ipak dodatna svetla za maglu I dalje korisna.

Kako funkcionišu LED i Matrix svetla

LED i Matrix svetla
  • LED tehnologija koristi diode koje brzo reaguju, troše manje energije i proizvode stabilniju i jaču belu svetlost nego halogene ili ksenon sijalice.
  • Matrix sistemi se sastoje od niza malih LED modula koje kontrolišu softver i senzori. Sistem može da uključi ili isključi pojedinačne zone, oblikuje snop i dinamički uklanja zaslepljivanje za druge vozače.
  • Adaptive beam control omogućava automatsku promenu visine i širine snopa, što poboljšava osvetljenje u krivinama i pri različitim brzinama.

Glavni razlozi za ibacivanje klasičnih maglenki

Svetla za maglu, sada su automatizovana
  • Preciznija kontrola osvetljenja
    Matrix sistemi ciljaju svetlosne snopove tamo gde su potrebni, uključujući i zone niskog emitovanja koje su ranije pokrivala odvojena svetla za maglu. To znači da jedan inteligentan “far” može da obavi posao koji su ranije radila dva ili tri odvojena izvora svetlosti.
  • Smanjenje refleksije u magli kroz oblikovanje snopa
    Dobrim podešavanjem visine i širine snopa, savremeni izvori svetlosti mogu da smanje refleksiju od kapljica magle. Neka vozila koriste široki, niski profili snopa koji zadržavaju svetlost bliže kolovozu bez potrebe za posebnom „maglenkom“.
  • Povećana bezbednost i vidljivost
    Matrix sistemi mogu da kreiraju dinamične zone zatamnjivanja kako ne bi zaslepili druge učesnike u saobraćaju, dok istovremeno osvetljavaju ivice i znakove. To često daje bolje i sigurnije osvetljenje od statičnih svetala za maglu.
  • Estetika i aerodinamika
    Integrisani “farovi” omogućavaju čistiji prednji deo vozila bez dodatnih otvora i svetala u “braniku”. Manje izbočina znači i bolju aerodinamiku, što doprinosi manjoj potrošnji i tišem profile vožnje.
  • Regulative i sertifikati
    Novi standardi i homologacija za osvetljavanje kolovoza omogućavaju da inteligentna svetla ispune zahteve za vidljivošću u uslovima magle bez zasebnih komponenti, što proizvođačima daje dodatnu slobodu u dizajniranju vozila.
  • Smanjeni troškovi i kompleksnost u proizvodnji
    Iako su Matrix sistemi skuplji od osnovnih halogenih svetala, eliminisanjem dodatnih izvora svetlosti predviđenim za korišćenje tokom magle, smanjuje se broj komponenti, razvoda kablova i smanjuje broj potencijalnih “slabih tački” koje mogu da uzrokuju kvarove. To olakšava proizvodnju i održavanje na duži rok.

Kada su zasebne maglenke i dalje korisne

Maglenke imaju funkciju na određenim vozilima
  • Gust lokalni uslovi magle ili prašine — U izuzetno gustim uslovima blizu tla, vrlo nizak i širok snop može biti korisniji nego objedinjeni izvor svetlosti, posebno ako vozilo nema napredne Matrix “farove”.
  • Jeftinija vozila i osnovne varijante — Neki modeli niže klase nemaju adaptivna svetla pa zadržavanje maglenki u tim paketima i dalje ima smisla.
  • Off-road i specifične primene — Za terensku vožnju i radne mašine, posebno usmerena, robustna svetla za maglu mogu da pruže dodatnu vrednosti sistemu rasvete.

Kako koristiti savremene sisteme u magli da bi vidljivost bila što bolja

Svetla z amaglu na savremenim automobilima
  • Isključi duga svetla kada je vidljivost loša; Matrix automatski modifikuje snop, ali duga svetla drastično odbijaju svetlost od kapljica u magli.
  • Koristi kratka svetla sa niskim snopom i prati uputstvo proizvođača; neki sistemi imaju režime za maglu koji optimizuju snop.
  • Očisti vetrobran i farove; prljavština i kondenzacija značajno smanjuju efikasnost i savremenih LED sistema.
  • Ako vozilo nema Matrix ili adaptivna rešenja, razmisli o dodatnom niskom svetlu koje je profesionalno ugrađeno i homologovano za upotrebu tokom magle.

I, šta sad?

Prelazak sa klasičnih svetala za maglu na LED i Matrix rešenja nije samo dizajnerski trend. To je rezultat tehničkog napretka u upravljanju snopom svetla, veće bezbednosti i praktičnih prednosti kao što suto manji broj komponenti i bolja aerodinamika vozila. Ipak, u određenim uslovima i za određene korisnike, posebna svetla za maglu i dalje mogu da imaju svrhu. Najvažnije je razumeti mogućnosti svog vozila i pravilno koristiti savremene režime osvetljenja za optimalnu vidljivost i bezbednost.

Šta Vi mislite na ovu temu? Pišite u komentarima.

AutoMotoShow Team

Fotografije: Unsplash

Tags: , , , , , , , , ,

Povezani tekstovi

0 Komentari

Ostavi komentar