Fordova električna tranzicija i značaj Explorera EV
Lansiranje potpuno električnog Ford Explorera EV predstavlja epohalni trenutak u evropskoj strategiji elektrifikacije Forda. Ovaj model nije samo novi električni automobil; on je ključni stub u redefinisanju prisustva brenda u Evropi, obeležavajući jasan prelazak Forda sa tradicionalnih evropskih hečbekova (poput Fieste i Focusa) na dominantni segment električnih SUV vozila. Fordov cilj ovim potezom je da unese “strast i emociju” u segmente tržišta gde dominiraju, kako kažu čelnici kompanije, “dosadni automobili”.

Iako nosi ime koje je ukorenjeno u američkom nasleđu, Explorer EV je plod izuzetne inženjerske simbioze. Vozilo spaja upečatljiv američki stil sa preciznim nemačkim inženjeringom, budući da je projektovano, konstruisano i izgrađeno u srcu Evrope – u Fordovom novom EV centru u Kelnu (Cologne Body & Assembly).
Naglašavanje da je vozilo Built in Cologne for our customers in Europe služi kao marketinška potvrda evropskog kvaliteta i usklađenosti s lokalnim ukusima. Masovna proizvodnja krosovera (C-segment) sa pet sedišta započela je u junu 2024. godine, nakon investicije od dve milijarde dolara, čime je istorijska fabrika pretvorena u postrojenje budućnosti.
Kontroverza platforme: MEB arhitektura kao baza
Jezgro identiteta Ford Explorera EV leži u fundamentalnoj, ali pragmatičnoj odluci Forda da za osnovu ovog modela iskoristi proverenu Volkswagen MEB platformu. Ova arhitektura je već ugrađena u sestrinskim modelima kao što su to VW ID.4, Škoda Enyaq i Audi Q4 e-tron. Korišćenje tuđe platforme omogućilo je Fordu drastično smanjenje troškova razvoja i brži ulazak na masovno EV tržište u Evropi.
Ovaj strateški izbor platforme, međutim, nameće izazov otklona: Ford mora da uveri kupce da njegov jedinstveni dinamički inženjering, stil i unutrašnji dizajn (posebno SYNC Move i MegaConsole) nude dovoljnu vrednost da se odmakne od srodnih VW modela. Zbog MEB platforme, dimenzije i osnovne EV specifikacije su fiksirane (na primer, međuosovinsko rastojanje od 2.770 mm ), ali Ford je mogao da usmeri istraživanje i razvoj na ono što je Evropljanima najvažnije: unutrašnju praktičnost, domet i fino podešenu vožnju.
Dizajn karoserije: Robusan izgled, kompaktne dimenzije

Explorer EV je kompaktni krosover sa dužinom od 4.460–4.468 mm i međuosovinskim rastojanjem od 2.770 mm, čime se direktno pozicionira u visoko konkurentni C-segment. Dimenzije su vrlo slične klasičnim evropskim SUV-ovima, sa širinom od 1.870–1.871 mm i visinom od oko 1.600–1.630 mm.
Vizuelno, Ford je namerno težio robusnijem i mišićavijem dizajnu, unoseći deo američke harizme u evropski segment. Cilj je bio stvoriti siluetu “spremnu za avanturu” (adventure-ready). Oprema uključuje aluminijumske naplatke od 19 do 21 inča, dok odabrane boje, kao što su Arctic Blue i Blue My Mind, naglašavaju savremeni vizuelni identitet.
Revolucija u kabini: SYNC Move i MegaConsole

Unutrašnjost je mesto gde Ford Explorer EV najefikasnije stvara sopstveni identitet, uprkos zajedničkoj platformi. Ford je fokusirao na digitalno iskustvo i inteligentno sedenje, koristeći premijum materijale i sportski oblikovana sedišta, sa prefinjenom zvučnom trakom (soundbar) koja podseća na koncept-automobile.
Ključna tehnološka karakteristika je 14,6/15-inčni pokretni ekran osetljiv na dodir, koji pokreće Fordov najnoviji SYNC Move 2 sistem. Ovaj ekran je opremljen EV planerom putovanja i navigacijom, a može da se podesi, omogućavajući vozaču personalizaciju rasporeda. Najsimpatičnija funkcija povezana sa ekranom je otvaranje skrivenog, sigurnog pretinca za odlaganje, nazvanog My Private Locker, koji se nalazi iza ekrana kada je on podignut.
Možda najpraktičniji deo enterijera je centralna konzola nazvana MegaConsole. Sa zapreminom od 17 litara, ova konzola je dovoljno velika da primi laptop od 15 inča ili nekoliko velikih flaša od 1,5 litra. Ovakva rešenja direktno se obraćaju kupcima koji koriste automobil za posao i duga putovanja, pružajući prednost u praktičnosti u odnosu na minimalistički dizajn konkurencije. Standardna oprema uključuje grejana sportska sedišta, dok Premium paket donosi masažnu funkciju sedišta vozača, grejanje upravljača i opcioni panoramski stakleni krov.
Praktičnost za porodicu i prtljažnik
Kao petosed, porodični EV Explorer nudi solidan prtljažni prostor. Osnovna zapremina prtljažnika kreće se između 470 litara i 536 litara (za ER RWD verziju), a obaranjem sedišta kapacitet se povećava do 1.422 litra. Jedan od retkih nedostataka, uobičajen za MEB platformu, jeste nepostojanje prednjeg prtljažnika. Model Extended Range RWD ima kapacitet vuče kočene prikolice do 1.000 kg.
Detaljan pregled pogonskih sklopova
Ford Explorer EV se nudi u tri verzije. Sve koriste VW APP 550 sinhrone električne motore sa stalnim magnetom:
Varijanta | Baterija | Snaga (kW/KS) | Ubrzanje 0-100 km/h | WLTP Domet |
Standard Range RWD (SR) | ~55 kWh | 125 kW (170 KS) | 8,7 sekundi | 346 km |
Extended Range RWD (ER RWD) | ~77 kWh | 210 kW (286 KS) | 6,4 sekundi | Do 602 km |
Extended Range AWD (ER AWD) | ~79 kWh | 250 kW (340 KS) | 5,3 sekundi | 566 km |
Punjenje: Konkurena prednost na autoputu
Brzina punjenja je jedna od najjačih strana Explorera. Ford je osigurao veoma impresivne brzine DC punjenja za Extended Range verzije:
- ER AWD model kompatibilan je sa DC punjenjačima snage do 185 kW, omogućavajući da se baterija napuni od 10% do 80% za približno 26 minuta.
- ER RWD verzija podržava DC snagu do 135 kW, sa vremenom punjenja 10–80% od oko 28 minuta.
- Vozilo podržava i pametno punjenje baterije (ručno ili automatski pomoću navigacije), što osigurava optimalne brzine punjenja, posebno u hladnim uslovima.
Efikasnost i realni domet: Uloga toplotne pumpe

Fordovo fokusiranje na isticanje dugog dometa (600+ km WLTP za ER RWD) služi kao svesna strategija distanciranja od konkurencije, direktno ciljajući na rešavanje anksioznosti dometa i pozicioniranje Explorera kao idealnog EV krosovera za putovanja.
Realni domet Extended Range verzija varira u zavisnosti od uslova. Iako je WLTP optimističan, testovi pokazuju da realni domet za AWD model u kombinovanoj vožnji iznosi oko 440 km, dok u hladnim uslovima (autoput, -10°C) može da bude I nešto manja. Na izazovnim terenima, efikasnost AWD modela bila je oko 6 km po kWh, što u realnim uslovima daje autonomiju od oko 420 km. I dalje impresivno.
Da bi se optimizovala efikasnost, Ford Explorer EV nudi toplotnu pumpu kao dodatnu opremu. Toplotna pumpa omogućava energetski efikasnije grejanje kabine, smanjujući opterećenje glavne baterije. Iako je doplata za ovu opciju (oko 1.200 EUR u nekim zemljama), slobodno možemo da vam predložimo ovu investiciju, jer doprinosi održavanju dometa, posebno tokom zimskih meseci i dužih putovanja. Isplati se.
Fordov dinamički potpis

Ford je uložio napor da Explorer EV ponudi vozne karakteristike koje su iznad standarda MEB platforme, težeći da unese dovoljno prepoznatljivog DNK ”plavog ovala”. Iako se vožnja opisuje kao “kompetentna, mada ne i uzbudljiva”, Explorer je subjektivno dinamičniji i zabavniji za vožnju većine predstavnika klase.
Ovaj EV pronalazi idealan dinamički kompromis za masovno evropsko tržište. Vozači koji traže pouzdan i siguran automobil, ali i koji nudi nešto bolji osećaj kontrole od druguh EV-a, biće zadovoljni. Verzija sa pogonom nazadnje točkove nudi opušteniji osećaj u krivinama, dok snažna verzija sa integralnim pogonom pruža hitriji odziv i bolju stabilnost. Krajnja procena glasi: “tehnički je više Volkswagen nego Ford, ali ako tražite električni automobil koji je dinamičan u vožnji, Explorer je pravo rešenje”.
Udobnost i svestranost
Dizajniran prvenstveno da bude spreman za duga putovanja, Explorer nudi visok nivo udobnosti. Ovo vozilo je definitivno kadro da preveze putnike na daleke destinacije ostavljajući ih “opuštenim i svežim,” što ukazuje na meko podešeno oslanjanje i dobru izolaciju kabine. Veliki SYNC Move ekran, zajedno sa navigacijom povezanom sa “oblakom” i EV planerom putovanja, dodatno olakšavaju duga putovanja.
Tehnologija pomaže vožnji
U pogledu sigurnosti, Explorer EV je opremljen naprednim sistemima asistencije. Standardni sistemi uključuju adaptivni tempomat, sistem za upozorenje “mrtvog ugla”, i upozorenje na dolazeći saobraćaj sa boka. Opcioni Driver Assist Pack dodaje sisteme poput asistencije pri promeni trake, Active Park Assist i kamere koje pokrivaju ugao od 260 stepeni. Fordov fokus na sigurnost potvrđen je i maksimalnim rezultatom – pet zvezdica na Euro NCAP testovima.
Konkurencija i pozicioniranje
Ford Explorer EV se suočava sa intenzivnom konkurencijom u segmentu C-SUV krosovera.
Fordova cenovna strategija pozicionira Explorer EV direktno naspram sestrinskih modela iz VW Grupe:
- Početna cena u Srbiji je 42.990 €.
- Najskuplja verzija procenjena je na 56.990 €.
Cene su konkurentne, ali se Explorer oslanja na bogatiju standardnu opremu, uključujući grejani upravljač (u nekim verzijama) i jedinstvene elemente enterijera, da bi opravdao poziciju u odnosu na rivale.
Explore Explorer (istražite “istraživača”)
Ford Explorer EV je uspešno ostvario misiju transformacije standardizovane EV platforme u vozilo s prepoznatljivim i funkcionalnim Fordovim pečatom. Njegova najveća snaga leži u kombinaciji izuzetne praktičnosti (zahvaljujući MegaConsole i SYNC Move sistemu), dugog dometa (ER RWD do 602 km WLTP) i brzog DC punjenja (do 185 kW).
Ovaj električni SUV je idealan za evropskog kupca koji traži pouzdanost MEB platforme, ali želi bolji dinamički osećaj i inovativniju kabinu. Ford Explorer EV je nesumnjivo EV krosover za putovanja, spreman da se suoči sa najvećim izazivačima na tržištu.
Kako je naša TV ekipa doživela ovaj Ford, pogledajte u videu koji sledi:
AutoMotoShow Team