Automobili su decenijama sinonim za mobilnost i napredak, ali iza praktičnosti krije se ozbiljan problem – izduvni gasovi. Sagorevanje fosilnih goriva oslobađa niz štetnih supstanci koje utiču na kvalitet vazduha, zdravlje ljudi i stabilnost ekosistema. U nastavku analiziramo koje gasove emituju različite vrste motora i kakve posledice oni imaju.
Dizel motori i njihovi izduvni gasovi

Dizel motori poznati su po efikasnosti i dugotrajnosti, ali i po emisiji štetnih čestica.
Glavni zagađivači:
- Azotni oksidi (NO i NO₂ – zajednički naziv: NOx)
- Čvrste čestice (PM10 i PM2.5)
- Ugljen-monoksid (CO)
- Ugljen-dioksid (CO₂)
Zdravstvene posledice:
- NOx iritira disajne puteve, izaziva astmu i hronični bronhitis.
- PM čestice prodiru duboko u pluća i krvotok, povećavaju rizik od raka pluća i kardiovaskularnih bolesti.
- CO smanjuje sposobnost krvi da prenosi kiseonik, što može dovesti do glavobolja, vrtoglavice i u težim slučajevima – trovanja.
Kako se zaštititi:
- Izbegavati duži boravak u blizini saobraćajnica sa gustim saobraćajem dizel vozila.
- Koristiti maske sa filterima u zagađenim urbanim zonama.
- Podržavati prelazak na savremenije dizel motore sa DPF filterima i AdBlue tehnologijom.
Benzinski motori i emisije

Benzinski motori emituju manje čestica nego dizel, ali proizvode druge opasne supstance.
Glavni zagađivači:
- Ugljen-monoksid (CO)
- Ugljovodonici (HC) – uključujući benzen i formaldehid
- Azotni oksidi (NOx)
- Ugljen-dioksid (CO₂)
Zdravstvene posledice:
- CO izaziva hipoksiju i oštećenje nervnog sistema.
- Benzen je kancerogen i povezuje se sa leukemijom.
- Formaldehid iritira oči, nos i grlo, a dugoročno povećava rizik od raka.
Kako se zaštititi:
- Redovno održavanje katalizatora i sistema za ubrizgavanje.
- Promovisanje korišćenja hibridnih i električnih vozila u urbanim sredinama.
TNG (tečni naftni gas)

TNG se često promoviše kao „čistije“ gorivo, ali i dalje ima emisije.
Glavni zagađivači:
- Ugljen-dioksid (CO₂) – manji nego kod benzina i dizela
- Ugljen-monoksid (CO)
- Ugljovodonici (HC)
Zdravstvene posledice:
- CO i HC imaju slične efekte kao kod benzinskih motora – respiratorni problemi i rizik od kancerogenih oboljenja.
Kako se zaštititi:
- Redovno servisiranje instalacija da bi se sprečila curenja.
- Korišćenje vozila sa savremenim sistemima ubrizgavanja TNG-a.
Metan (CNG – komprimovani prirodni gas)

Metan se smatra ekološki prihvatljivijim gorivom, ali nije potpuno bezopasan.
Glavni zagađivači:
- Ugljen-dioksid (CO₂) – značajno manji nego kod benzina i dizela
- Metan (CH₄) – ako dođe do curenja, deluje kao snažan gas sa efektom staklene bašte
Zdravstvene posledice:
- Direktno sagorevanje proizvodi manje štetnih čestica, ali metan u atmosferi doprinosi globalnom zagrevanju.
- U zatvorenim prostorima curenje metana može izazvati gušenje.
Kako se zaštititi:
- Redovne provere instalacija i ventila.
- Korišćenje vozila sa sertifikovanim CNG sistemima.
Vozila na vodonik (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles)

Vozila na vodonik koriste gorivne ćelije koje proizvode električnu energiju hemijskom reakcijom vodonika i kiseonika.
Glavni nusprodukt:
- Vodena para (H₂O) – bez štetnih gasova tokom vožnje.
Zdravstvene posledice:
- Direktno nema štetnih emisija.
- Indirektno, zavisi od načina proizvodnje vodonika – ako se dobija iz fosilnih goriva, emisije CO₂ i dalje postoje.
Električna vozila i indirektna emisija iz uglja

Električna vozila ne emituju gasove tokom vožnje, ali njihova ekološka vrednost zavisi od izvora električne energije. U zemljama gde se struja proizvodi sagorevanjem uglja, emisije su i dalje značajne.
Glavni zagađivači iz termoelektrana na ugalj:
- Ugljen-dioksid (CO₂) – glavni gas staklene bašte
- SO₂ (sumpor-dioksid) – izaziva kisele kiše
- NOx – doprinosi stvaranju smoga
- PM čestice – opasne po pluća i krvotok
Zdravstvene posledice:
- SO₂ izaziva bronhitis i pogoršava astmu.
- NOx i PM čestice povećavaju rizik od srčanih i plućnih bolesti.
- Dugoročno, CO₂ doprinosi klimatskim promenama koje indirektno utiču na zdravlje ljudi (toplotni talasi, širenje bolesti).
Kako se zaštititi:
- Podržavati prelazak na obnovljive izvore energije (vetar, solar, hidro).
- Korišćenje električnih vozila u kombinaciji sa zelenom energijom.
Šta nam valja činiti?

Izduvni gasovi ostaju jedan od najvećih izazova savremenog saobraćaja. Iako alternativna goriva i električna vozila nude rešenja, potpuna zaštita životne sredine moguća je tek uz prelazak na obnovljive izvore energije i stroge standarde emisije. Do tada, odgovorno ponašanje vozača i redovno održavanje vozila ključni su koraci ka smanjenju štetnog uticaja.
Pod održavanjem vozila ne mislimo samo na fabričkih propisane intervale za mali i veliki servis, već i nešto što bi svako od nas trebalo da kontroliše u za to ovlašćenim servisima.
Tu, prvenstveno, mislimo na sistem ubrizgavanja, sistem za prečišćaanje izduvnih gasova (katalizator i DPF) ali i EGR ventil.
Ukoliko često vozite po gradu, skratite interval provere tih vitalnih komponenti. Osim toga, sipajte samo kvalitetno gorivo. To je ono što možemo da doprinesemo zarad čistije okoline i zdravlja ljudi.
AutoMotoShow Team
Fotografije: Pexels, AMS