Ambicija kineske perjanice u premijum segmentu
Seres 5 EV predstavlja snažan globalni prodor kineske automobilske industrije, jasno pozicioniran u segmentu premijum elektriÄnih SUV-ova. Ovo vozilo nije samo joÅ” jedan EV; ono simbolizuje prelazak kineskih proizvoÄaÄa sa masovne proizvodnje na focus luksuza i tehnologije.
Brend Seres, izveden iz drevnog grÄkog naziva za Kinu, “Land of Silk” (Zemlja svile), ukazuje na težnju ka luksuzu i sofisticiranosti. MatiÄna kompanija, Seres Group (ranije Sokon Group), osnovana je 1986. godine i danas je velika, tehnoloÅ”ki orijentisana kompanija sa viÅ”eod 20.000 zaposlenih, snažno fokusirana na nova energetska vozila (NEV).
KljuÄna strateÅ”ka prednost Seres 5 EV na globalnom tržiÅ”tu leži u dubokoj povezanosti sa tehnoloÅ”kim gigantom Huawei. Iako je Seres brend primarno namenjen izvozu, dok je AITO domaÄi brend za Kinu, Seres 5 je u srži tehnoloÅ”ki brat modela AITO M5. Huawei je partner u okviru Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA) i doprinosi kljuÄnim elektronskim sistemima, ukljuÄujuÄi pametne pogonske sklopove i napredne digitalne sisteme.
Äinjenica da se Seres strateÅ”ki oslanja na izvozni brend (Seres) odvojen od domaÄeg (AITO) služi signalizaciji globalne posveÄenosti i demonstrira nameru da se izgradi globalno prepoznatljiv premium imidž. Oslanjanje na Huawei osigurava pristup vrhunskoj digitalnoj tehnologiji, Å”to je kljuÄno za ubeÄivanje kupaca koji nisu vezani za tradicionalne marke.
Ovim modelom, Seres direktno cilja na tržiÅ”te srednje velikih luksuznih krosovera. Dimenzijama, Seres 5 EV se postavlja kao glavni rival najprodavanijem elektriÄnom vozilu danaÅ”njice, modelu Tesla Model Y, ali sa izraženom ambicijom da ugrozi i etablirane evropske premijum igraÄe. Postizanje ovog cilja zahteva kombinovanje brutalne snage, izuzetno bogatog standardnog paketa opreme i savremenog dizajna, faktora koje Äemo detaljno da analiziramo u nastavku.
Dizajn i spoljaŔnjost: Skulptura savremene elegancije

Vizuelno, Seres 5 EV odiÅ”e estetikom koja se u potpunosti uklapa u globalne trendove savremenih kupe-SUV vozila. Silueta automobila je sportska, niska i aerodinamiÄna, sa fluidnim linijama koje podseÄaju na elegantne evropske modele.
Dizajn prednjeg dela je Äist i lako seÄe vazduh, sa zatvorenom maskom koja poboljÅ”ava efikasnost i prepoznatljivim LED svetlima u obliku bumeranga i karakteristiÄnim zadnjim svetlima.
Pažnja posveÄena detaljima je evidentna. AerodinamiÄnost je maksimizovana primenom skrivenih kvaka na vratima, elementa koji je danas sinonim za savremena elektriÄna vozila, i krovnom linijom koja se postepeno spuÅ”ta ka suptilnom zadnjem spojleru.

Cilj dizajna nije Å”okirati, veÄ izazvati oseÄaj savremene premijum estetike koja nikoga ne kopira ni u Äemu osim u proporcijama. DinamiÄan utisak upotpunjuju 20-inÄni sportski naplaci upareni sa pneumatika visokih performansi. Estetski, snažan utisak ostavljaju crvene koÄine Äeljusti, koje dodatno naglaÅ”avaju sportski karakter ovog luksuznog krosovera.
Iako je Seres 5 model relativno nov na evropskom tržiÅ”tu (debitovao je 2023. godine), vredi napomenuti da je dizajnerska osnova izvedena iz modela SF5 iz 2019. godine. Iako stilizovan i privlaÄan, u svetlu munjevite evolucije savremenih kineskih EV-ova, neki kritiÄari primeÄuju da dizajn, naroÄito u odnosu na najnovije konkurente, veÄ poÄinje da deluje pomalo zastarelo. Da li je baÅ” tako? Rekli bi ā lepota je u oku posmatraÄa, a ukus neÅ”to o Äemu se ne raspravlja.
Po dimenzijama, Seres 5 Ävrsto zauzima mesto u C-SUV segmentu: dužina je 4.710 mm, Å”irina 1.930 mm, a visina 1.620 mm. MeÄuosovinsko rastojanje od 2.875 mm obezbeÄuje viÅ”e nego solidan unutraÅ”nji prostor za pet putnika.
Performanse i dinamika vožnje: Udarac 585 ākonjaā

Ako postoji neka karakteristika koja jasno izdvaja Seres 5 EV u odnosu na konkurenciju, to su performanse. AWD verzija (sa dva motora, na svakoj osovini po jedan) isporuÄuje brutalnu snagu od 430 kW (ekvivalentno 585 KS) i izuzetan obrtni moment od 940 Nm. Ove specifikacije su daleko iznad onoga Å”to standardno nude rivali u ovom cenovnom rangu.
ZahvaljujuÄi ogromnoj snazi, Seres 5 EV ubrzava od 0 do 100 km/h za impresivnih 3,7 do 4,0 sekunde. U vožnji, ovo se manifestuje kao momentalna i neumoljiva isporuka snage. VozaÄi opisuju automobil kao “vrlo brz i moÄan” i navode da su performanse nesporne i da predstavljaju najveÄi adut Seres 5 EV.
Seres koristi sirovu snagu kao kljuÄni marketinÅ”ki alat, nudeÄi performanse rezervisane za vrhunske, daleko skuplje verzije etabliranih brendova, po ceni koja je bliža njihovim poÄetnim verzijama.

Ispod karoserije krije se robusna mehaniÄka osnova koja podržava ove performanse. Vozilo ima aluminijumsku Å”asiju i napredno nezavisno oslanjanje (dvostruka ramena napred i multi-link nazad). Utisci iz vožnje potvrÄuju da je Seres 5 EV stabilan na putu. Kabina je, pritom, tiha i udobna. Upravljivost se hvali kao “solidna” i sposobna da “drži put kao na Å”inama”.
Testovi je pokazao da je upravljanje u osnovi veoma lagano, Å”to je idealno za gradsku vožnju. Kada izaÄete na otvoreni put, tu je opcija koja dodatno āuÄvrÅ”Äujeā upravljaÄ. Svakako, ne mehaniÄki veÄ pomÄu elektrike. Naravno.
Ekstremna snaga i premijum komponente Å”asije, u kombinaciji sa blago veÅ”taÄkim oseÄajem na upravljaÄu, ukazuju na to da je vozilo prvenstveno podeÅ”eno kao Grand Tourer (GT) krosover. Fokus je na udobnosti i brzini na auto-putu, a ne na maksimalnim povratnim informacijama ka vozaÄu. Rekli bismo, savrÅ”en spoj za sve one koji ne preferiraju izlazak na trkaÄku stazu. Uostalom, ovo vozio I nije zamiÅ”ljeno da obara rekorde na Nirburgringu, iako Seres ni tamo ne bi bio inferioran.
Enterijer i savremena tehnologija: Luksuz bez fiziÄkih komandi

Ulazak u kabinu Seres 5 EV predstavlja izuzetno prijatno iznenaÄenje. UnutraÅ”njost je opisana kao bogato opremljena, luksuzna i udobna, sa mekim povrÅ”inama, visokokvalitetnom kožnom galanterijom i opcionalnim drvenim dekorom. Seres je oÄigledno investirao u “vidljivi luksuz” kako bi impresionirao kupce i opravdao premijum cenu.
SediÅ”ta su elektro podesiva u 12 pravaca i smerova, standard su grejanje, ventilacija i funkcija masaže. Ovaji detalji su znaÄajan adut u prodaji. Estetski utisak pojaÄava i panoramski stakleni krov.
Kontrolni centar vozila Äini digitalni ekosistem. VozaÄ ima ispred sebe 10,25-inÄni digitalni klaster i Head-Up Display (HUD), dok centralnom konzolom dominira veliki 15,6-inÄni ekran visoke (2K) rezolucije. Infotejnmnet sistem je ocenjen kao brz, jasan i sa odliÄnom rezolucijom. Oprema je izdaÅ”na, ukljuÄujuÄi dva bežiÄna punjaÄa za pametne telefone, kao i Äetiri USB Type-C i jedan USB Type-A prikljuÄak.

MeÄutim, upravo ta digitalna centralizacija nosi i glavnu ergonomsku kritiku. Gotovo potpuna oslonjenost na ātaÄ-skrinā za upravljanje kljuÄnim funkcijama, poput klimatizacije i modova vožnje, može brzo da postane frustrirajuÄa. Ova strategija, koja imitira minimalistiÄki pristup modela kao Å”to je Tesla Model Y, ukazuje na funkcionalni kompromis proizaÅ”ao iz težnje ka savremenom dizajnu, ali bez besprekorne softverske optimizacije.
Å to se tiÄe bezbednosti, Seres 5 EV nudi sveobuhvatan paket aktivne bezbednosti (ADAS), ukljuÄujuÄi devet funkcija kao Å”to su to automatsko koÄenje u nuždi (AEB), upozorenje na napuÅ”tanje trake (LDW), asistencija pri održavanju trake (LKA) i detekcija mrtvog ugla (BSD). Pasivna sigurnost je takoÄe na visokom nivou, sa karoserijom koja je u 60% āpovrÅ”ineā i strukture napravljena od Äelika visoke ÄvrstoÄe, a tu je i Å”est vazduÅ”nih jastuka.
Baterija, domet i punjenje: Ahilova peta elektriÄnog atletiÄara
Kada se analiziraju performanse elektriÄnog vozila, baterija i brzina punjenja su od presudnog znaÄaja. Seres 5 EV AWD Premium koristi LFP bateriju kapaciteta 80 kWh (78 kWh neto iskoristivo), dok neke verzije imaju 90 kWh.
ZvaniÄni WLTP domet za AWD verziju sa 80 kWh baterijom je 483 km. U standardnoj verziji sa pogonom na zadnje toÄkove, domet je neÅ”to veÄi ā 500 km. Iako su ove cifre dobijene po WLTP standardu respektabilne, realna procena potroÅ”nje pri brzini od 120 km/h ukazuje na to da je realni domet neÅ”to kraÄi. Ovo je uobiÄajen problem za veÄe i teže elektriÄne SUV-ove, te se potroÅ”nja ocenjuje kao oÄekivana.
OgraniÄenje brzog punjenja

Maksimalna podržana snaga DC punjenja (CCS standard) je 100 kW. Da li bi to moglo da bude brže? Svakako da, ali proizvoÄaÄi svesno odraniÄavaju maksimalnu brzinu punjenja zarad Å”to dužeg veka baterije. Po nama, opravdano. Koji minut gore-dole, ne znaÄi puno ali Äuva bateriju. Punjenje baterije od 10% do 80% traje oko 40 minuta.
Standardni ugraÄeni AC punjaÄ podržava 11 kW, Å”to omoguÄava potpuno punjenje kod kuÄe ili na javnim AC stanicama za približno sedam sati.
TržiŔno pozicioniranje i konkurencija: Vrednost za novac

Seres 5 EV ulazi na tržiÅ”te sa cenovnom strategijom koja je agresivna i namerno podriva etabliranu konkurenciju. PoÄetne cene za moÄnije verzije u Evropi su niže nego kod konkrenata. Ako vas interesuje na Koliko je procenjen ovaj automobil u Srbiji, to možete da pogledate OVDE.
Ovo pozicioniranje znaÄi da Seres nudi vozilo sa brutalnim performansama i izuzetno luksuznom standardnom opremom po ceni koja je Äesto niža ili tek jednaka osnovnim ili srednjim varijantama etabliranih rivala. Na primer, Seres 5 AWD sa 585 KS nadmaÅ”uje Tesla Model Y Long Range (384 KS) po snazi, ali je cenovno postavljen izuzetno agresivno. Ovaj odnos performansi i cene je izuzetan i predstavlja kljuÄni faktor privlaÄnosti. ViÅ”e (performansi) za manje (novca).
NajveÄi izazov za Seres je nedostatak prepoznatljivosti brenda u Evropi i potreba da se prevaziÄe “snobizam znaÄke”. Kupci u premijum segmentu Äesto cene nasleÄe brenda koliko i same performanse. Stoga, Seres ne cilja tradicionalne, brendu lojalne kupce, veÄ na one koji se lako prilagoÄavaju novim āimenimaā i kupce koji su fokusirani iskljuÄivo na sirove specifikacije, snagu i tehnoloÅ”ke karakteristike. Agresivno pozicioniranje cena novih kineskih proizvoÄaÄa nastavlja da vrÅ”i pritisak na cene celokupnog EV tržiÅ”ta. Å ta mislite, kako bi izgledalo da ovaj automobil nosi znaÄku jednog od kreatora ā Huawei? Taj brend je dobro utemeljen na ovim prostorima, pa ako vas neko pita koji automobil vozite, neÄete mnogo da pogreÅ”ite ako izgovorite ime baÅ” tog brenda.
TehniÄke specifikacije Seres 5 EV (AWD Premium)
SledeÄa tabela pruža detaljan pregled kljuÄnih tehniÄkih specifikacija najmoÄnije AWD Premium verzije, koja je predmet interesovanja veÄine potencijalnih kupaca.

TehniÄke Specifikacije Seres 5 EV (AWD Premium 430 kW)
Karakteristika | Seres 5 AWD Premium | Detalji |
Tip karoserije | Kupe SUV / C-segment | 5 sediŔta |
Dimenzije (D/Å /V) | 4.710 / 1.930 / 1.620 mm | |
MeÄuosovinsko rastojanje | 2.875 mm | |
Masa praznog vozila | 2.360 kg | |
Pogonski sistem | Dva elektromotor (AWD) | Pogon na sva 4 toÄka |
Maksimalna snaga | 430 kW (585 KS) | |
Maksimalni obrtni moment | 940 Nm | |
Ubrzanje 0-100 km/h | 3,7 ā 4,0 s | |
Kapacitet baterije (Bruto/Neto) | 80 kWh / 78 kWh (LFP) | |
WLTP Domet | 483 km | |
Max DC Punjenje (CCS) | 100 kW | Glavno tehniÄko ograniÄenje |
Vreme punjenja 10-80% (DC) | Približno 38 ā 42 min | |
Max AC Punjenje (3 faze) | 11 kW | |
Prtljažnik (Zadnji/Prednji) | 367 ā 723 l / 67 l |
Presuda: Snažan izazivaÄ sa zanemarivim nedostacima
Seres 5 EV je vozilo koje iznenaÄuje i postavlja nove standarde u pogledu vrednosti u segmentu premijum elektriÄnih SUV-ova. Vozilo nudi izvanrednu kombinaciju brutalne snage (sa 585 KS i 940 Nm momenta, obezbeÄujuÄi ubrzanje u domenu sportskih automobila), solidne mehaniÄke osnove (aluminijumska Å”asija, napredno oslanjanje) i izuzetno luksuzne kabine.
Nivo standardne opreme ā od masažnih sediÅ”ta i ventilacije, do 15,6-inÄnog 2K ekrana i kompletnog ADAS paketa ā daleko nadmaÅ”uje ono Å”to se u sliÄnom cenovnom rangu dobija od popularnih evropskih rivala.
Ova kombinacija snage i opreme ga Äini direktnim konkurentom modelu Tesla Model Y, nudeÄi superiorne performanse po sliÄnoj ili Äak nižoj ceni. Strategija brenda je jasna: privuÄi kupce koji su fokusirani na specifikacije i visoku tehnologiju.

Ipak, test ukazuje na dva kljuÄna kompromisa. Prvi je ergonomski: gotovo potpuna eliminacija fiziÄkih kontrola u korist centralnog ekrana ā ali izgleda da to smeta samo ljudima āu najboljim godinamaā. Mladi naraÅ”taju odrasli uz ātaÄ-skrinā gedžete, verovatno to neÄe ni da primate. Drugi, i važniji za duga putovanja, tiÄe se infrastrukture za punjenje. OgraniÄenje DC brzog punjenja na 100 kW tehniÄki usporava duža putovanja i stavlja Seres 5 EV u nepovoljan položaj u odnosu na brže puneÄe konkurente u premium klasi. Ali samo pod uslovom da na zacrtanoj ruti možete da naÄete ultrabrze punjaÄe. U suprotnom, svodi se na isto. Dakle, brzina punjenja je viÅ”e u domenu teorije nego prakse. Uostalom, neÅ”to viÅ”e od pola sata na punjaÄu, dovoljno je za bezbrižan nastavak putovanja. U meÄuvremenu, možete da se okrepite uz neko osvežavajuÄe piÄe, ili prezalogajite neÅ”to ās noguā.

KonaÄni sud
Seres 5 EV je ozbiljan, savremen i dinamiÄan luksuzni krosover. Njegova snaga i bogata oprema predstavljaju izvanrednu vrednost za uloženi novac. Ako kupac može da prihvati sporiju brzinu punjenja i potpunu digitalizaciju komandi, Seres 5 EV je jedan od najuzbudljivijih novih igraÄa na EV tržiÅ”tu i definitivno zaslužuje pažnju svakoga ko traži premijum performanse bez plaÄanja premium “znaÄke”.
A kako je naÅ”a TV ekipa uživala u ovom āvolim teā automobilu (igra reÄi na maÄarskom jeziku, MiloÅ” je to lepo objasnio), pogledajteu videu koji sledi.
AutoMoto Show Team