Debitovao je 1972., a od tada je naŔao viŔe od 24 miliona kupaca Ŕirom sveta.
Za razliku od ādugoveÄnihā Fordovog Modela T i VW ābubeā, Civic je proÅ”ao kroz brojne promene. Zapravo, aktuelni model nema gotovo niÅ”ta zajedniÄko s prvencem, koji je na scenu stupio pre pola stoleÄa. Naravno, reÄ je o jednom od najuspeÅ”nijih modela automobila svih vremena, koji se i danas kotira veoma visoko, obezbedivÅ”i Hondi poziciju globalne automobilske kompanije.
Pred nama je priÄa o popularnom Civicu:
Prethodnik
Da bi se prvobitni Civic u potpunosti razumeo, nikako ne smemo zaobiÄi ono Å”to mu je prethodilo. DotiÄni model se zvao Honda 1300, lansiran 1969. U to vreme, radilo se o najveÄem modelu japanske kompanije, a ujedno je bio i favorit osnivaÄa, SoiÄira Honde (1906-1991.), koji je inisistirao da motor mora biti s vazduÅ”nim hlaÄenjem.

Honda 1300 (izvor: Wikipedia)
Problem je predstavljala loÅ”a prodaja, a Hondini inženjeri su shvatili da je potrebno neÅ”to sasvim drugaÄije za komercijalni uspeh, kao i da moraju da pronaÄu naÄin da ubede svog Å”efa u to.
Prva generacija
Inženjeri su uspeli da poentiraju, tako da su dobili odobrenje od strane gospodina Honde. To je otvorilo vrata za novi Civic, koji je zaista bio radikalno drugaÄiji u poreÄenju s 1300. Inicijalno ga je pogonio novi 1,2-litarski motor, u potpunosti ažuriran za 1972. Å to se karoserijske konfiguracije tiÄe, ona je dolazila u “fastback” stilu. Pogon je bio na prednje toÄkove, uz nezavisno ogibljenje na sva Äetiri toÄka.

Honda Civic 1972.
Dok se 1300 iskljuÄivo prodavao u Japanu i okolnim zemljama, Civic je odmah napravio mnogo veÄi komercijalni uspeh, naÅ”avÅ”i se na tržiÅ”tima poput evropskog i severnoameriÄkog, Äemu je doprinela poveÄana potražnja za ekonomiÄnim vozilima. Do kraja 1975. globalna prodaja je probila brojku od 200.000 jedinica.
Razvoj
Tokom sedmogodiÅ”njeg životnog ciklusa, prvobitni Civic je postepeno unapreÄivan na nekoliko naÄina.
Promene na stajlingu nisu bile znaÄajne, a u ponudu je ukljuÄen i karavan. Radna zapremina motora je podignuta na 1,5 litara.
Druga generacija
Na scenu je stupila 1979., podseÄajuÄi na prethodnu na mnogo naÄina. DoduÅ”e bila je veÄa, s viÅ”e “uglovanim” stajlingom, reflektujuÄi trendove na planu automobilskog dizajna u toj dekadi.

Honda Civic 1982.
Po prvi put, Honda je kreirala trozapreminsku limuzinu s Äetvoro vrata, poznatu pod nazivom Ballade.
TreÄa generacija
Samo Äetiri godine nakon lansiranja druge generacije Civica, Honda ju je zamenila treÄom. Ovoga puta se radilo o modelu potpuno razliÄitom od prethodnih. Bio je dostupan kao “oÅ”tro” dizajniran heÄbek i konvencionalnija limuzina.

Honda Civic si treÄe generacije
Dva druga derivata su dobila i drugaÄije nazive. CRX je kombinovao mehaniku Civica sa sportski izraženijom kupe karoserijom, dok je Shuttle (poznat i kao Wagon ili Wagovan) bio karavan s petoro vrata, dostupan s pogonom na prednje ili sve toÄkove.
Äetvrta generacija (s VTEC sistemom)
Novi Civic je debitovao 1987. VeÄi nego ranije, s revidiranim ogibljenjem, ponovo je bio dostupan u limuzinskoj i heÄbek formi, uz CRX i Shuttle/Wagon derivate.

Honda Civic limuzina Äetvrte generacije
Ovo je bila prva generacija Civica koja je profitirala na Hondinom VTEC sistemu elektronske regulacije razvoda smeÅ”e i rada ventila. UvoÄenjem drugaÄijih bregova bregastog vratila u igru, isti motor je mogao biti optimizovan u cilju pružanja viÅ”e snage ili ekonomiÄnosti, u zavisnosti toga kako ga vozaÄ koristi.
Peta generacija
Ponovo nakon Äetiri godine, novi Civic je bio lansiran 1991. Stajling je bio priliÄno sliÄan onom prethodnog modela, ali su ivice bile zaobljenije, Å”to je ukazivalo na pojaÄanu zainteresovanost za aerodinamiku.

Honda Civic pete generacije izvor: Wikipedia
Kupe se ovoga puta pridružio heÄbeku i limuzini, zadržavajuÄi naziv “Civic”. Novi CRX, i dalje usko povezan s Civicom, bio je sportski model s targa krovom, poznat kao “Del Sol”.
Å esta generacija
Å esto po redu izdanje Civica prodavano je u potpunosti u 20. veku, i to s dodatnim karoserijskim varijantama. Novajlija se mogao naruÄiti kao kupe, heÄbek s troje ili petoro vrata, limuzina s Äetvoro vrata i karavan poznat kao “Aerodeck”, Å”to je naziv prethodno koriÅ”Äen za sliÄnu verziju veÄeg Accorda.

Honda Civic Ŕeste generacije
Novina u ovoj generaciji je bio CVT menjaÄ, dok su konvencionalni manuelni i automatik takoÄe bili dostupni.
Prvi Type R
Hondina “Type R” oznaka oznaÄava najmoÄnije verzije unutar odreÄenog modela. Prvi put je primenjena na Civic iz 1997. Ako se nekome ovo Äini priliÄno rano, razlog je taj Å”to se prvenac prodavao iskljuÄivo u Japanu.

Honda Civic Type R 1997.
Radilo se o verziji originalno 1,8-litarskog motora sa skraÄenim hodom klipova, Å”to je bila praksa viÄena kod drugih modela. Uz pomoÄ VTEC tehnologije, mogao je da se “vrti” na spektakularnih 9.000 o/min i proizvede 185 ks iz samo 1,6 litara radne zapremine.
Sedma generacija
Prvi Civic u 21. stoleÄu je “porastao” na sve strane u odnosu na direktnog prethodnika, Äemu je korespondirao funkcionalniji i prostraniji kabinski prostor. Å to se karoserijskih varijanti tiÄe, u igri su bile limuzina, kupe i heÄbek, bez karavana ovoga puta.

Honda Civic sedme generacije
S ovom generacijom, Civic je dostigao proizvodnju od 16 miliona jedinica. Gotovo polovina je prodata u Severnoj Americi, gde je bio treÄi najprodavaniji putniÄki automobil i ukupno sedmo najpopularnije vozilo 2004. godine. Honda je u to vreme tvrdila da bi Civic bio 13. u regionu da je nastupao kao zasebna marka.
Novi Type R
Dok je prvobitni Type R bio rezervisan iskljuÄivo za Japan, sledeÄi se Äak nije ni proizvodio u “Zemlji izlazeÄeg Sunca”, veÄ je silazio s proizvodnih linija fabrike u Svindonu u Engleskoj.

Honda Civic Type R 2001.
Evropska verzija Type R-a je bila opremljena 2,0-litarskim VTEC motorom koji je isporuÄivao oko 200 ks, dok je japanska verzija bila joÅ” snažnija s 215 konja, uz asistenciju kraÄih prenosnih odnosa i diferencijala s ograniÄenim proklizavanjem.
Type S
Kupci kojima se sviÄao koncept “hot heÄ” Civica, ali nisu mogli da priuÅ”te Type R, imali su u okviru sedme generacije interesantnu opciju u vidu Type S modela. Prodavan iskljuÄivo kao heÄbek s petoro vrata (R je uvek bio model s troje vrata do tada), izgledao je u velikoj meri kao manje snažni modeli, ali je njegov motor i te kako pravio razliku.

Honda Civic Type S
Radilo se o jedinici radne zapremine 2,0 litra i 160 ks, Ŕto je bila impresivna snaga u to vreme. Isto može da se kaže za pravolinijsko ubrzanje, mada su kritike iŔle na konto upravljivosti.
Prvi hibrid
Honda je uvela svoj Integrated Motor Assist benzinsko-elektriÄni hibridni sisem na tržiÅ”te s Insightom 1997., ali ga nije implementirala u neki “mejnstrim” model do 2003. Te godine lansiran je Civic Hybrid (ili IMA), koji je kombinovao 1,3-litarski agregat (koji se nije nalazio u bilo kojem drugom Civicu a poznajemo ga iz Jazza) i elektromotor. Oficijelne brojke koje su se ticale potroÅ”nje bile su impresivne, ali to je moglo delom da se pripiÅ”e i izuzetno dugaÄkim prenosnim odnosima.

Honda Civic Hybrid
Bio je dostupan iskljuÄivo u limuzinskoj karoserijskoj verziji.
Prvi dizel
Honda je odbijala da ima bilo Å”ta s dizel motorima, da bi na kraju zbog potražnje od stane evropskih kupaca bila prisiljena da promeni svoju politiku. Prvi dizel Civic se pojavio 2003., 31 godinu nakon roÄenja ovog kultnog modela.

Honda Civic dizel 2003.
Honda je imala dizel motor u razvoju, ali on nije bio spreman u to vreme. Umesto toga, u Civic je instalirana 1,7-litarska jedinica proistekla iz saradnje s Isuzuom i General Motorsom. Ovaj motor se prozvodio u Poljskoj a svoje mesto je pronaŔao i u nekim Opelovim modelima.
Osma generacija
U ranim danima, Civic koji se prodavao u nekoj zemlji, bio je manje-viÅ”e identiÄan kao i onima koji su kupce pronalazili u drugim. MeÄutim, to se u potpunosti promenilo 2005.

Honda Civic osme generacije
Generalno, u Svindonu su se proizvodili heÄbek modeli s troje i petoro vrata namenjeni evropskom tržiÅ”tu, dok su limuzine i kupei bili prodavani u drugim regionima. Ipak, stvari nisu bile tako jednostavne kako zvuÄi. Namerno “gledanje kroz prste” Å”to se poslovne politike tiÄe je znaÄilo da je Civic bilo koje vrste mogao da se naÄe u izvesnoj zemlji.
Novi izgled
Honda je prethodnih godina nailazila na kritike da Civic izgleda bezliÄno. MeÄutim, to nikako ne može da se kaže za konceptni model predstavljen u Ženevi 2005., Äija je agresivna pojava izazvala izuzetnu pažnju publike. Ono Å”to je bilo sjajno je Å”to serijska verzija, koja je krenula s proizvodnjom par meseci kasnije, nije bila mnogo ublažena u odnosu na sudiju.

Honda Civic VIII izvor: Maxton Design
SuviÅ”no je reÄi da je Hondin imidž ovim modelom podignut ne za stepenik, veÄ za dva stepenika viÅ”e.
JoÅ” jedan Type R
Do sada je bilo neizbežno da Type R verzija novog Civica pristigne pre ili kasnije. Zapravo, ovoga puta se radilo o dve. Japan je dobio svoju limuzinsku varijantu s Äetvoro vrata, dok se u Svindonu proizvodio heÄbek s troje vrata za ostala tržiÅ”ta.

Honda Civic Type R VIII
Ovi modeli su koristili neznatno razliÄite verzije istog “visokoturažnog” VTEC pogonskog agregata radne zapremine 2,0 litra. Japanski je bio neÅ”to snažniji (225 ks), ali i evropski sa svojom 201 ks nije bio “maÄji kaÅ”alj”.
Deveta generacija
Civic za 2011. je zadržao radikalni stajling prethodnika, koji se pokazao izuzetno popularnim. Ponovo, ponuda je bila podeljena na evropske heÄbeke s jedne strane, i limuzine i kupee za druga tržiÅ”ta s druge.

Honda Civic devete generacije
Lansiranje heÄbeka, koji je po planu uvek pristizao nakon drugih modela, kasnilo je zbog katastrofalnog zemljotresa u Japanu i poplava na Tajlandu, gde su proizvoÄeni mikroÄipovi za ovaj model. Honda je uradila nemoguÄe u tim okolnostima, uÄinivÅ”i Civic dostupnim kupcima sa samo par nedelja kaÅ”njenja.
Honda je 2014. lansirala karavansku verziju devete generacije Civica, koja je nosila oznaku “Tourer”. S prtljažnim prostorom od 624 litra, napravljen je ogroman pomak u odnosu na vrlo dobrih 477 litara korisne zapremine kod heÄbeka.

Honda Civic Tourer
RaÄunajuÄi na moguÄnost prevoza težeg prtljaga, neke osrednje težine, kao i vožnju s praznim prtljažnikom, Tourer je imao trostepeno podeÅ”avanje rada amortizera na zadnjem ogibljenju, koje je manuelnim putem regulisao vozaÄ. Prednje ogibljenje nije bilo podesivo, jer za takav automobil to nije bilo potrebno.
Turbo Type R
Honda je u potpunosti revidirala pristup Type R varijanti kada je reÄ o modelu lansiranom 2015. Motor je doduÅ”e poticao iz iste porodice kao i ranije, ali po prvi put s turbopunjaÄem.

Honda Civic Type R IX
Nažalost, visoki obrtaji su postali stvar proÅ”losti, buduÄi da je turbo jedinica “gubila dah” pri 7.000 o/min, gde su raniji “atmosferci” tek zauzimali “niski start”. MeÄutim, snaga je znaÄajno poveÄana, i to na 310 konja, Äime je ovaj Civic bio daleko najmoÄniji i najperformantniji do tada.
TrkaÄki Tourer
Honda je bila dominantna sila u BTCC (British Touring Car Championship) seriji tokom ranih 2010-ih, osvojivÅ”i dve titule u vozaÄkoj i Äetiri u konkurenciji konstruktora i timova u periodu od samo Äetiri sezone. U centru pažnje su naravno bili heÄbek Civici.

Honda Civic Tourer BTCC
MeÄutim, 2014. u igru ulazi Tourer, prvi karavan viÄen u BTCC-u u dve decenije. Optimizam pred sezonu je bio na visokom nivou uprkos aerodinamiÄkoj manjkavosti karavana u poreÄenju s limuzinskim i heÄbek rivalima. Mada je Tourer uspeo da doÄe do par pobeda, nije bio ozbiljan konkurent za titulu. Nakon samo jedne sezone, Honda se vratila na heÄbek trkaÄe nastavivÅ”i Å”ampionski niz.
Sportski uspesi
Civic se takoÄe takmiÄio u WTCC-u (World Touring Car Championship), koji se održavao od 2005. do 2017., kao i u seriji koja ga je nasledila, World Touring Car Cupu, ali s manje uspeha nego Å”to je to bio sluÄaj u Velikoj Britaniji.

Honda Civic WTCC
Sem titule u konkurenciji proizvoÄaÄa 2013., Civic nije postigao veÄe uspehe u WTCC-u, ali je uknjižio 40 pobeda, Å”to je u proseku neÅ”to viÅ”e od dve po sezoni.
Brdsko-brzinske ambicije
Civic nije uspehe postizao samo na kružnim trkaÄkim stazama. Naime, 2016. se Type R takmiÄio na zatvorenoj ruti u Krejgantletu kraj Belfasta, postavÅ”i prvi u potpunosti standardni automobil koji je zabeležio poene u tada 69-godiÅ”njoj istoriji British Hillclimb Championshipa.
Do sada je jedino Lexus RC F ponovio taj uspeh u Krejgantletu, ali je bio znaÄajno sporiji.
Deseta generacija
Po prvi put nakon mnogo vremena, Civic je 2015. postao jedinstven za sva tržiÅ”ta, bez znaÄajnih razlika sem karoserijskog stila. Ista platforma je koriÅ”Äena za limuzinu, heÄbek i kupe, gde su sve nove verzije bile duže i niže od prethodnih modela, “oplemenjene” sofisticiranim multiling zadnjim ogibljenjem.

Honda Civic 10. generacije
Jedan od dostupnih motora je bio 1,0-litarski benzinac s turbopunjaÄem. Ova jedinica je Äak bila manja od one iz prvobitnog Civica, ali s dotiÄnih 130 ks, originalni model bi bio prava trkaÄka maÅ”inaĀ te davne 1972. godine kada je stupio na scenu.
I naravno… Type R
Naredni Type R je lansiran 2017. Baziran na odgovarajuÄem Civic heÄbeku, poseduje isti 2,0-litarski turbomotor kao i prethodnik, ali je snaga podignuta na 320 konja.
U aprilu iste godine, Type R je postavio novi rekord u klasi serijskih automobila s prednjim pogonom na legendarnom Nirburgringu (7:42,8). DoduÅ”e, koriÅ”Äene su nestandardne ali legalne gume, a automobil je bio opremljen zaÅ”titnim kavezom, Äija je masa bila kompenzovana uklanjanjem zadnjih sediÅ”ta i info-zabavnog sistema.
DanaŔnji Civic
Aktuelna, 11. generacija popularnog japanskog modela je na scenu stupila 2021., a dostupna je u limuzinskoj i heÄbek varijanti. Kupe i karavan su stvar proÅ”losti, mada bismo novu Integru mogli okarakterisati u suÅ”tini kao kupe verziju Civica.
Ulazni motor je 1,5-litarski turbobenzinac, a dostupna je i 2,0-litarska atmosferska jedinica. S obzirom na ubrzano nestajanje dizel motora sa scene, ne treba da iznenaÄuje Å”to se Honda vratila svojoj nekadaÅ”njoj politici da u ponudu ne stavlja Civic s motorom koji sagoreva naftu.
Type R? O, da
Naravno, i Type R je u igri, ili preciznije – biÄe uskoro. Po Hondi, jedan primerak je kompletirao brz krug na stazi Suzuka, Äuvenom domu Grand Prix trka u Japanu, za 2 minuta, 23,120 sekundi. Ovo je novi rekord u kategoriji serijskih automobila s prednjim pogonom, za 0,873 sekunde bolji u odnosu na rezultat koji je postigao Type R Limited Edition 2021.
e:HEV
Honda proizvodi hibridne Civice joÅ” od IMA iz 2003. Najnoviji je e:HEV, koji s prodajom kreÄe u jesen 2022.

Honda Civic e:HEV
“Konvencionalna” snaga dolazi iz 2,0-litarskog benzinskog agregata, Äiju podrÅ”ku Äine dva elektromotora. Sistem ukupno isporuÄuje 184 ks, dok oficijelna potroÅ”nja iznosi oko 4,7 litara goriva na 100 preÄenih kilometara.
Auto Moto Show
Priredio: Pavle Barta