Toyota je konaÄno predstavila dva modela koji jasno poruÄuju da era ozbiljnih sportskih automobila nije gotova. GR GT i GR GT3 debitovali su kao prototipovi, ali veÄ sada pokazuju koliko daleko Toyota gura svoju filozofiju pravljenja automobila razvijenih kroz trkaÄko iskustvo. Ovo je najÄistiji dokaz da TGR (Toyota Gazoo Racing) ne pravi āsportske verzijeā ā veÄ sportske automobile od nule.
Filozofija razvoja: vozaÄ je centar svega

Oba modela su razvijana pod direktnim nadzorom Akija Tojode, poznatog kao Morizo, uz tim profesionalnih vozaÄa koji su sve vreme bili deo procesa. Toyota tvrdi da je cilj bio da se napravi automobil koji reaguje kao produžetak vozaÄa ā bez kompromisa u ergonomiji, oseÄaju i kontroli.
Ova filozofija je primenjena jednako na GR GT kao i na GR GT3, iako je prvi zamiÅ”ljen kao legalni trkaÄ za ulicu, a drugi kao Äisti FIA GT3 automobil za kupce koji žele da pobeÄuju.
Tri kljuÄna stuba performansi

Toyota je od poÄetka insistirala na tri elementa:
- nizak centar gravitacije,
- mala masa i visoka torziona krutost,
- aerodinamiÄke performanse koje diktiraju dizajn, a ne obrnuto.
Ovaj pristup se vidi u svakom delu automobila ā od rasporeda komponenti, preko aluminijumske ram-strukture, do agresivne aerodinamike razvijene u saradnji dizajnera i aero-inženjera.
GR GT: novi vrh ponude, legalan na putu, spreman za stazu

GR GT je zamiÅ”ljen kao naslednik legendi poput Toyota 2000 GT i Lexus LFA. Ovo je sportski automobil koji ne želi da bude āprilagoÄenā vozaÄu ā on želi da vozaÄ bude deo njega.
NajveÄi novitet je potpuno novi 4,0 V8 twin-turbo motor, razvijen da bude kompaktan i lagan, sa hibridnim sistemom koji popunjava rupe u obrtnom momentu. Toyota cilja:
- 650+ KS,
- 850+ Nm,
- maksimalnu brzinu veÄu od 320 km/h.
Raspored mase 45:55 govori da je automobil konstruisan za agilnost, a ne samo za ravne linije.
Glavne specifikacije GR GT (prototip)
| Kategorija | Vrednost |
| Dužina | 4.820 mm |
| Å irina | 2.000 mm |
| Visina | 1.195 mm |
| MeÄuosovinski razmak | 2.725 mm |
| Karoserija | Aluminijumski ram + CFRP paneli |
| Raspored mase | 45:55 (Napred:Nazad) |
| Snaga sistema | 650+ KS |
| Obrtni moment | 850+ Nm |
| Pogon | Motor napred, pogon pozadi |
| MenjaÄ | Novi 8-stepeni automatik sa mokrim kvaÄilom |
| KoÄnice | Karbon-keramiÄke |
| Gume | 265/35ZR20 (Napred), 325/30ZR20 (Nazad) |
Aerodinamika: sve kreÄe od strujanja vazduha

Kod GR GT modela, Toyota je okrenula proces naopaÄke: najpre aerodinamika, pa tek onda dizajn. AerodinamiÄari su prvo definisali optimalnu siluetu, a dizajneri su kasnije āupakovaliā estetiku oko te funkcije.
Rezultat je forma koju diktiraju propisi trkaÄkog sveta, ali prilagoÄena realnoj upotrebi. Veliki unosnici vazduha, usmerivaÄi, difuzori i otvori za hlaÄenje nisu tu kao ukras ā svaki deo ima svrhu.
Enterijer: instrument tabla kao komandni centar

UnutraÅ”njost je podreÄena funkciji ā pozicija vozaÄa spuÅ”tena je ekstremno nisko, a upravljaÄke komande grupisane su oko volana. Vidljivost je Å”iroka i Äista, prilagoÄena situacijama kada se granica prijanjanja traži na stazi, a ne na parkingu tržnog centra.
Sve je projektovano tako da vozaÄ može da reaguje instinktivno bez traženja prekidaÄa pogledom.
GR GT3: trkaÄ za ljude koji voze da bi pobedili

GR GT3 koristi istu tehniÄku osnovu, ali bez kompromisa koje nosi legalna upotreba na putu. On je razvijen da se uklopi u FIA GT3 regulative, Å”to znaÄi:
- V8 twin-turbo motor
- pogon na zadnje toÄkove
- aerodinamiku optimizovanu za balans i stabilnost
- robusnu i lako servisabilnu konstrukciju
Toyota naglaÅ”ava da je cilj bio da automobil bude ābrz, ali upotrebljivā ā dovoljno jednostavan za vožnju i amaterima i profesionalcima.
Glavne specifikacije GR GT3 (prototip)
| Kategorija | Vrednost |
| Dužina | 4.785 mm |
| Å irina | 2.050 mm |
| Visina | 1.090 mm |
| Motor | 4,0 V8 twin-turbo |
| Pogon | Motor napred, pogon pozadi |
Razvoj: simulacije, testiranja i realan svet

Toyota je u razvoju ovih modela koristila metodologije iz endurance trka:
- rani razvoj u simulatorima
- ispitivanje celog pogonskog sistema na test klupama
- testiranja na Å imojama, Fuji Speedwayu i Nirburgringu
- probne vožnje na javnim putevima
Automobili su viÅ”e puta voženi do granice, kvareni i ponovo popravljani, kako bi krajnji proizvod ispunio sve Å”to TGR obeÄava.
Povratak Äistoj automobilistiÄkoj strasti
GR GT i GR GT3 nisu samo nova poglavlja u ponudi Toyote ā oni su pokazna vežba Å”ta se deÅ”ava kad se kompanija potpuno posveti trkaÄkom DNK, bez kompromisa i bez potrebe da se dopadne masama.
Ovo je povratak sportskoj filozofiji koja je stvorila 2000GT i LFA ā ali sada sa modernom tehnologijom, hibridnom podrÅ”kom i aerodinamikom koja ne ostavlja prostor za improvizaciju.
Fotografije: Toyota







