Godine 2010. Nissan razbija ustaljeni kalup na evropskom tržištu automobila predstavljanjem kompaktnog crossovera JUKE. Na tržištu nije bilo ničega sličnog tome. Smelim, prepoznatljivim dizajnom koji kombinuje snagu i sportski duh, predstavljao je osvežavajuću alternativu tradicionalnim izborima za kupce u to vreme.
U godinama koje su usledile nakon predstavljanja, prodaja je znatno premašila Nissanova prvobitna očekivanja. Uprkos dolasku mnogih konkurenata nakon njega, JUKE je ostao referentni automobil u ovom tržišnom segmentu sa prodajom od preko 1.5 milion primeraka do trenutka kada je druga generacija JUKE-a stigla u oktobru 2019.
Najnovija generacija JUKE-a zadržava mnogo atributa koji su definisali njegovog prethodnika, ali tu su i brojna unapređenja koja pružaju vrhunski, povezani i angažovani doživljaj vožnje. Njegov prepoznatljiv karakter poboljšan je zahvaljujući sofisticiranoj paleti boja i brojnijim opcijama personalizacije koje omogućavaju 15 dvobojnih kombinacija. Ovo uključuje njegov narandžasto-crveni Fuji Sunset potpis i najpopularniju dvobojnu kombinaciju, biserno belu sa crnim krovom.
U sklopu proslave desetogodišnjice radikalnog, pionirskog Juke-a protagonisti koji su igrali ključnu ulogu u njegovom dizajniranju, osmišljavanju i razvoju prisećaju se tog procesa.
Poglavlje 1 – Smeli početak
Alfonso Albaisa
– Bilo je bez presedana. Gledajući iz naše prizme, mi nismo imali nikakvu reference za rad, ali kreativna semena su se pojavila na samom početku prilično brzo i snažno. Znali smo da želimo da stvorimo nešto suštinski drugačije, a ne smo manju verziju modela Qashqai. Da bismo stekli predstavu o odabranom dizajnu, predstavili smo 2009. godine konceptni automobil Qazana, a reakcija na njega je potvrdila naš instinkt. Smelim dizajnom, stvarali smo novu kulturu automobila. Svedočenje rađanju i razvoju ove kulture je ono što je bilo zanimljivo. Postojao je prilično visok nivo uzbuđenja i iščekivanja oko istraživanja nepoznatog, a u kompaniji je vladalo poletno raspoloženje – kaže Alfonso Albaisa, potpredsednik Nissan Design Europe u to vreme, sada viši potpredsednik za globalni dizajn Nissan Motor Co Ltd.
Emanuele Berlenghi
– Uspeh Qashqai-a u Evropi dao je Nissanu samopouzdanje da se kreće smelije u pravcu Juke-a. Imali smo više mogućnosti za razvoj proizvoda. To je bila polazna tačka. Razmišljali smo kako bi trebalo težiti da ponovimo uspeh QASHQAI-a, ali u B-segmentu. Međutim, svi smo se složili da ne bi trebalo napraviti jednostavnu kopiju. Ceo izazov za evropski tim bio je da osmisli ideju i tržištu ponudi novi predlog – rekao je Emanuele Berlenghi, regionalni menadžer proizvoda Juke Nissana Europe u to vreme, danas direktor marketinga proizvoda Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Co.
Lesley Busby
– Sećam se da sam gledao konceptni automobil Qazana pored Nissana QASHQAI – automobila koji je pokrenuo segment crossovera. QASHQAI je izgledao sveže, ali koncept Qazana bio je tako upečatljiv i drugačiji – objasnio je Lesley Busby, dizajner za boje Nissana Design Europe u to vreme, danas viši menadžer za boje Nissan Design Europe.
Matthew Weaver
– Jasno se sećam prijema koji je koncept Qazana imao na međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 2009. Novinarima smo rekli da idemo u novom pravcu, da očekujemo neočekivano. Nisu nam poverovali. Godine 2010. svetu smo otkrili serijski automobil. Pregršt ideja. Nissan Juke je stigao i potvrdio svoju upečatljivu pojavu – kaže Matthew Weaver, viši dizajner eksterijera Nissana Design Europe u to vreme, danas potpredsednik Nissana Design Europe.
Poglavlje 2 – Prazno platno
Matthew Weaver
– Tokom čitavog procesa dizajniranja JUKE-a ključno je bilo korišćenje različitih izvora inspiracije. Jednog dana bio sam u vozu i setio se da sam video mladića sa ravnom kapom na kojoj je dijamantska lobanja, svetlom majicom, sakoom na pruge i patikama. Bila je to eklektična kombinacija, ali pomislio sam: ako ljudi ne moraju da se usklade, zašto bi morali automobili? Različitost je dobra, ističe se. To je upravo ono što smo želeli da postignemo sa JUKE-om.
Jamie Maclean
– Radeći sa timovima za planiranje proizvoda, imali smo potpuno prazan list papira. Nismo mogli prestati da razmišljamo o mogućnostima! Juke je trebalo da bude upotrebljiv poput hečbeka, ali uzbudljiv za vožnju poput sportskog automobila – objasnio je Jamie Maclean inženjer za istraživanje tržišta Nissana Technical Centre Europe u to vreme, danas viši menadžer za planiranje proizvoda Nismo Nissana Motor Limited.
Poglavlje 3 – Prepoznatljiv dizajn
Lesley Busby
– Nissan ima strast za istraživanjem granica, pa smo želeli da učinimo nešto radikalno sa Juke-om. Na primer, centralna konzola je dizajnirana da oponaša rezervoar za gorivo za motocikle, pa su njen oblik i boja odisali sportskim duhom i osećajem uzbuđenja. Obično nikada ne postoji ovakvo spajanje svetova, ali trebalo je da istražimo, da izađemo iz naše zone udobnosti.
Matthew Weaver
– Neko je jednom rekao da je svrha dizajna automobila upotreba minimalnog broja linija mogućih za stvaranje fizičke forme. Izazov za nas je bio da formulišemo dizajn koji bi bio funkcionalan, ali takođe i privlačan. Rezultat toga je da sve u vezi sa Juke-om privlači pažnju i razlikuje se, i sve je to imalo svrhu. Na primer, postoji jedna linija koja započinje kao prednji ugao automobila i raste da bi postala luk točka. Zatim se uliva u bočni deo karoserije gde postaje luk zadnjeg točka. Upravo su detalji poput ovog Juke-u dali smelu formu i učinili ga suštinski funkcionalnim.
Poglavlje 4 – Izazovan koncept
Jamie Maclean
– Jedan od najvećih izazova bio je pokušaj da se Juke-ova dinamika, upravljivost i vožnja usklade sa sportskim stilom. Ovaj proces smo započeli u junu 2006. Okupili smo niz automobila zajedno – od hečbekova do sportskih automobila, i testirali ih da shvatimo kakav karakter želimo da postignemo. Juke je bio toliko drugačiji koncept za sve nas i put nije bio lak. Svaki tim je doživeo izazove, ali deleći ideje i strasti jedni sa drugima, razvili smo jasnu viziju o tome šta bi trebalo da bude ishod. Upravo je ta energija omogućila da konačni koncept bude toliko uspešan.
Alfonso Albaisa
– Juke je bio pun pogodak, ali svi su želeli da to iskuse. Postojalo je pravo uzbuđenje i odlučnost celog tima da od Juke-a naprave nešto epsko. Ljudi su želeli da veruju da sve dizajnerske karakteristike, čak i neobičnu centralnu konzolu, možemo preneti u proizvodnju i zadržati sve kul stvari. Ovo je za nas bio najveći izazov i doveo je do nekoliko teških pregovora. Nekoliko godina u svom životnom ciklusu, Nissan je pomerio tradicionalne granice formule kompaktnog crossovera predstavljanjem sportske Juke Nismo verzije. A onda je oživeo ultimativni Juke, opremljen pogonskim sklopom od 550 KS iz Nissanovog legendarnog superautomobila GT-R.
Poglavlje 5 – Ambiciozan projekat
Jamie Maclean
– Bili smo u suštini smeli sa našim pristupom Juke konceptu. Imao je prepoznatljiv karakter i osećaj za energiju. Želeli smo da idemo dalje i stvorimo nešto posebno sa uzbudljivim preokretom. Rezultat je bio performanse verzije Juke Nismo iz 2013. godine koju smo 2014. dodatno podigli na viši nivo sa Juke Nismo RS. Bio je to uzbudljiv projekat, sve od poboljšanih performansi do poboljšanog sportskog stava na putu i promena podešavanja, tako nešto nikada ranije nije viđeno na crossoveru.
Satoru Tai
– Ako smo premašili očekivanja ljudi sa Juke Nismo, oduševili smo ih sa onim što smo uradili sa Juke-R. U Nissanu Design Europe, osetili smo da je naš posao da uradimo nešto sasvim drugačije – da u potpunosti premašimo očekivanja ljudi, kako u Evropi, tako i kod naših kolega u Japanu. Sa Juke-R stavljamo GT-R motor i komponente za upravljanje u karoseriju Juke-a optimizovanu za performanse. Kombinovati ova dva sveta bio je neverovatan dizajnerski izazov, ali napravili smo crossover sa performansama superautomobila – kaže Satoru Tai, potpredsednik Nissana Design Europe u to vreme, danas izvršni direktor za dizajn Nissana Motor Co. Ltd.
Poglavlje 6 – Uzbudljiva budućnost
Satoru Tai
– Šta za nas znači Juke? Znači strast. Postoji mnogo strastvenih ljudi u Nissanu, i svi imamo strast da radimo nešto drugačije. Od smelog dizajna do njegovog pionirskog duha u stvaranju B-SUV segmenta, Juke je originalan u svakom smislu te reči. Nissan je veoma dobar u “originalnom” radu, pa nameravamo tako da nastavimo i dalje.
Epilog
Marco Fioravanti
– Prateći uspeh prvog Juke-a, znali smo da je za drugu generaciju Juke-a potrebno još više podići nivo smelosti i iskustvo kupaca. Trudili smo se da zadržimo istu pionirsku energiju, ali i da je razvijemo kako bi bio “zreliji”. Jednako je prepoznatljiv, ali prostraniji, nudi napredni sistem za zabavu NissanConnect i osećaj visokog kvaliteta. Takođe ima napredne tehnologije za pomoć u vožnji poput ProPILOT-a. Juke je moderan Nissan u svakom pogledu i nastavlja da jača. Kako se približavamo godišnjici njegovog otkrivanja, vidim sve više i više novih vozila Juke na putevima i dopada mi se raznolikost dvobojnih opcija koje kupci biraju. Ovo je svakodnevni dokaz da kupci prihvataju drugu generaciju Juke-a sa entuzijazmom koji je bio ključ uspeha prve generacije Juke-a. Čvrsto verujem da je Juke automobilska ikona. On oličava strasti koju imamo u Nissanu – objasnio je Marco Fioravanti, potpredsednik za planiranja proizvoda Nissana Automotive Europe.
PR saopštenje