Čak ni sudar s pticom nije sprečio Maksa Ferstapena da dođe do nove pobede, ovoga puta za VN Kanade.
Na ovaj način, Holanđanin se po broju pobeda izjednačio s Ajrtonom Senom.
Njegova dominacija je bila takva da je jedinu dramu predstavljala nesrećna ptica, koja je ostala zaglavljena u ventilacionom otvoru za kočnice, 58 od 70 krugova.
Ferstapen je spomenuo da prijanjanje pneumatika nije na željenom nivou, ali je od svog trkačkog inženjera, Đanpjera Lambijasa, poznatog kao „GP“, dobio odgovor: „Primili smo poruku. Samo nastavi.“
Možda je temperatura bila viša od očekivane, ali Holanđanin je nastavio u potpunosti da kontroliše situaciju na stazi. Do kraja, razlika u odnosu na Fernanda Alonsa u Aston Martinu je iznosila gotovo 10 sekundi. Treći je bio Luis Hamilton u Mercedesu.
Ujedno, ovo je bila Red Bullova 100. jubilarna pobeda u Formuli 1. Nije loše za jednog proizvođača energetskih pića…
Dakle, Maks Emilijan Ferstapen, s napunjenih tek 25 godina, izjednačio se s legendarnim Brazilcem, koji je podlegao povredama zadobijenim na trci u Imoli, tri godine i četiri meseca pre nego što je aktuelni dvostruki šampion bio rođen u Haseltu u Belgiji, 1997. godine.
Holanđanin je 41 trijumf ostvario uz 171 start, dok je Seni isto pošlo za rukom sa 161 startom.
„Mrzim da poredim različite generacije, ali kada sam bio mali dečak koji je vozio karting i sanjao o tome da postane F1 vozač, nikada nisam ni pomislio da ću osvojiti 41 „gran pri“. Biti izjednačen s Ajrtonom je neverovatno. Ponosan sam na to ali se nadam da se tu neću zaustaviti.“
Sada samo četiri legende stoje ispred Ferstapena u F1 panteonu vozača s najviše pobeda: Luis Hamilton (103), Mihael Šumaher (91), Sebastijan Fetel (53) i Alen Prost (51).
Maks je od samog starta sudbinski bio predodređen za uspeh. Njegov otac, Jos, bio je izuzetno brz vozač sa stažom u Formuli 1, a majka Sofi Kumpen je bila karting zvezda. Kao dečak, bio je na odmoru sa Šumaherom, i nekako se sve u njegovom životu poklopilo, uz genetiku, da postane to što jeste. On čak u svom domu ima simulator.
Nova pobeda, 15. u poslednjih 19 trka, nije dolazila u pianje tokom čitavog vikenda. Bio je dominantan na vlažnom asfaltu u kvalifikacijama a trku u nedelju je započeo fenomenalnim startom, pobegavši od Alonsa na samom početku. Do kraja prvog kruga imao je prednost tek nešto manju od sekunde, da bi je već u sledećem udvostručio, tako da je izašao iz „DRS“ dometa i ostao van njega do samog kraja.
Jedinu eventualnu šansu za ostatak čopora predstavljalo je povlačenje vozila bezbednosti sa staze nakon „randevua“ Džordža Rasela sa zidom prilikom izlaska iz krivine 9, nakon 12 krugova. Međutim, prilikom ponovnog starta, Ferstapen je lako pobegao Hamiltonu koji je u tim momentima bio drugi.
Što se nesrećne ptice tiče, šef Red Bulla, Kristijan Horner, kasnije je otkrio da je bila srednje veličine i crne boje.
Nakon osam rundi, Holanđanin uživa u prednosti od 69 poena u odnosu na Serhija Peresa, koji je završio kao šesti. Na meniju ostaje još četrnaest trka, a sledeća se vozi u Austriji, 2. jula.
Što se Hamiltona tiče, ovo je bila ohrabrujuća trka za njega. Sjajno je startovao s trećeg mesta i pretekao Alonsa u prvoj krivini, ali je Španac uzvratio u finalnoj šikani 22 kruga kasnije.
Hamiltonov timski kolega, Rasel, odustao je dok je bio na osmom mestu, zbog potrošenosti prednje leve kočnice nakon 55 krugova. Vaspitan kakav jeste, Džordž je svom timu izrazio gomilu izvinjenja zbog sudara sa zidom, timu koji je na magičan način sredio njegov bolid i vratio ga na stazu.
U ne tako zanimljivoj trci bio je nekoliko „uzbudljivih“ momenata. Lando Noris iz McLaren je dobio kaznu od pet sekundi zbog nesportskog ponašanja u vidu prespore vožnje pod vozilom bezbednosti, dok su se Nik de Vris iz AlphaTaurija i Kevin Magnusen iz Haasa „zapleli“ nakratko izašavši sa staze.
Vozač dana je bio Aleks Albon, koji je osvojio sjajno sedmo mesto za Williams. Tajlanđanin rođen u Londonu je još jednom pokazao da je vozač na kojeg treba računati, međutim, Ferstapen je taj koji se pokazao dostojnim naslednikom Ajrtona Sene.
Pavle Barta
Naslovna fotografija: (Photo by Jared C. Tilton/Getty Images)
VN Kanade 2023. (Circuit Gilles-Villeneuve, Montréal)
POZ | VOZAČ | VREME | POENI |
---|---|---|---|
1 | 1:33:58.348 | 25 | |
2 | +9.570s | 18 | |
3 | +14.168s | 15 | |
4 | +18.648s | 12 | |
5 | +21.540s | 10 | |
6 | +51.028s | 9 | |
7 | +60.813s | 6 | |
8 | +61.692s | 4 | |
9 | +64.402s | 2 | |
10 | +64.432s | 1 | |
11 | +65.101s | 0 | |
12 | +65.249s | 0 | |
13 | +68.363s | 0 | |
14 | +73.423s | 0 | |
15 | +1 krug | 0 | |
16 | +1 krug | 0 | |
17 | +1 krug | 0 | |
18 | +1 krug | 0 | |
NC | DNF | 0 | |
NC | DNF | 0 |
NAPOMENA – Peres je ostvario dodatni poen za postavljanje najbržeg kruga trke. Noris je dobio kaznu od pet sekundi zbog nesportskog ponašanja.
Generalni plasman u konkurenciji vozača
POZ | VOZAČ | NAC. | TIM | POENI |
---|---|---|---|---|
1 | NED | RED BULL RACING HONDA RBPT | 195 | |
2 | MEX | RED BULL RACING HONDA RBPT | 126 | |
3 | ESP | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 117 | |
4 | GBR | MERCEDES | 102 | |
5 | ESP | FERRARI | 68 | |
6 | GBR | MERCEDES | 65 | |
7 | MON | FERRARI | 54 | |
8 | CAN | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 37 | |
9 | FRA | ALPINE RENAULT | 29 | |
10 | FRA | ALPINE RENAULT | 15 | |
11 | GBR | MCLAREN MERCEDES | 12 | |
12 | THA | WILLIAMS MERCEDES | 7 | |
13 | GER | HAAS FERRARI | 6 | |
14 | AUS | MCLAREN MERCEDES | 5 | |
15 | FIN | ALFA ROMEO FERRARI | 5 | |
16 | CHN | ALFA ROMEO FERRARI | 4 | |
17 | JPN | ALPHATAURI HONDA RBPT | 2 | |
18 | DEN | HAAS FERRARI | 2 | |
19 | NED | ALPHATAURI HONDA RBPT | 0 | |
20 | USA | WILLIAMS MERCEDES | 0 |
Generalni poredak u konkurenciji konstruktora
POZ | TIM | POENI |
---|---|---|
1 | RED BULL RACING HONDA RBPT | 321 |
2 | MERCEDES | 167 |
3 | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 154 |
4 | FERRARI | 122 |
5 | ALPINE RENAULT | 44 |
6 | MCLAREN MERCEDES | 17 |
7 | ALFA ROMEO FERRARI | 9 |
8 | HAAS FERRARI | 8 |
9 | WILLIAMS MERCEDES | 7 |
10 | ALPHATAURI HONDA RBPT | 2 |